پیام ها و دستاوردهای حضور مردم در انتخابات پرشور 7 اسفند 94 | دکتر رضا داوری (اختصاصی هیات)

خانه / مطالب و رویدادها / پیام ها و دستاوردهای حضور مردم در انتخابات پرشور 7 اسفند 94 | دکتر رضا داوری (اختصاصی هیات)

تاملی بر مطالبات و کلید واژه هایی که رهبر معظم انقلاب پیش از انتخابات 7 اسفند به کار بردند نشان می دهد که حضور پرشور و گسترده مردم در انتخابات توانسته است دستاوردهای قابل اعتنایی را برای نظام اسلامی به ارمغان بیاورد و اکثر قریب به اتفاق مطالبات رهبر انقلاب را در دو انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی جامه عمل بپوشاند.

دستاوردهای انتخابات 7 اسفند در کلید واژه های رهبر انقلاب

 حضور پرشور مردم ايران در انتخابات هفتم اسفند سال 1394، اين روز را در تاريخ انقلاب اسلامي ماندگار كرد. مقام معظم رهبري در ماه‌هاي منتهی به 7 اسفند در بيانات متعدد با دعوت از مردم و فعالان سياسي براي حضور در انتخابات، حتي كساني كه به نظام اسلامي نيز معتقد نبوده و دل در گرو اعتلاي ايران دارند، ‌زمينه‌‌ساز اصلي اين حضور پرشور بودند.

 انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی با نمایش حضور غیرتمندانه مردم کشورمان به پایان رسید که دستاوردهای گرانسنگی برای نظام اسلامی و آنهایی که دل در گرو اعتلای ایران اسلامی دارند، به همراه داشت که بخشی از آن در بیانات بیستم اسفند رهبر انقلاب در دیدار با رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری مطرح شد و معظم له در تبیین این دستاوردها فرمودند: «این حضور مردمى، خیلى معنادار است مردم به معناى واقعى کلمه اعتماد خودشان را به نظام اسلامى نشان دادند و عملًا ثابت کردند.»

در تبیین ویژگی ها و دستاوردهای انتخابات 7 اسفند 94 با عنایت به کلید واژه های رهبر انقلاب می توان به موارد ذیل اشاراتی داشت:

1-حضور آزادانه مردم؛ « آزادی عمل مردم برای شرکت در انتخابات از جمله ویژگی‌های انتخابات در نظام اسلامی است .مردم با رغبت و انگیزه و فکر در همه انتخابات ها حضور می یابند.مردم برای شرکت در انتخاباتهاى کشور ما آزادى عمل دارند، در بعضى از کشورها اجبارى است.»

2-رقابت کامل؛ «سعى شد که گفته شود انتخابات رقابتى نیست لکن خلاف واقع بود، انتخابات هفتم اسفند یک انتخابات رقابتی کامل بود زیرا جناح ها و افراد مختلف با شعارها و عناوین گوناگون در انتخابات حضور پیدا کردند و صدا و سیما نیز در اختیار کاندیداهای مجلس خبرگان بود و همه به معنی واقعی کلمه تلاش و رقابت کردند..»

3-امنیت و آرامش؛ « امروز محیط اطراف ما را مشاهده کنید، کشورها دچار ناامنى‌‌اند، زندگى سالم و آرام هم ندارند در کشور ما بحمداللّه انتخاباتى با این عظمت با کمال آرامش و امنیّت، اتّفاق مى‌‌افتد. به گونه ای که در شهر تهران مردم از ساعت ۸ صبح تا نیمه‌های شب، در کمال امنیت در پای صندوق‌های رأی حاضر شدند.این یک موجودى و نعمت بزرگ الهى است براى یک کشور.»

4-سلامت و امانتداری؛ «بحمداللّه انتخابات سالم بود و همیشه سالم بوده. این نشان داد بى‌‌اعتبارى حرف و اقدام کسانى را که یک وقتى یک انتخاباتى را مثل سال ۸۸ نامعتبر دانستند و آن فتنه‌‌ى مضر و مُهیب را براى کشور به‌‌وجود آوردند.»

5- رفتار نجیبانه‌ی کسانی که رأی نیاوردند؛ « نکته‌‌ى دیگر انتخابات رفتار کاملاً نجیبانه‌‌ى کسانى بود که رأى نیاوردند… برخلاف رفتار نانجیبانه‌‌ى کسانى که در سال ۸۸ چون رأى نیاوردند دعوا راه انداختند، مردم را به خیابانها کشاندند، براى کشور هزینه درست کردند، طمع دشمن را برانگیختند.»

6- اثبات اعتماد مردم  به نظام اسلامی؛ «مردم در این انتخابات اعتماد خودشان به نظام اسلامى و تبعیّت از نظام اسلامى را اثبات کردند… تلاش دشمن براى بى‌‌اعتبار کردن انتخابات به نتیجه نرسید و انتخابات با اعتبار تمام انجام گرفت.»

7-مشارکت بالا؛ « انتخابات هفتم اسفند با توجه به حضور ۳۴ میلیونی مردم و انداختن نزدیک به هفتاد میلیون رای در صندوقها، انتخاباتی پرمعنا و مهم  بود. مردم در این انتخابات واقعاً خوش درخشیدند و مشارکت ۶۲ درصدی واجدان شرایط رأی دادن، در مقایسه با بسیاری از کشورها حتی امریکا، درصد بالایی است. مردم با این مشارکت بالا، در واقع اعتماد خود را به نظام اسلامی، بصورت عملی نشان دادند.»

 همچنین انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی با نمایش حضور غیرتمندانه مردم کشورمان به پایان رسید که نتایج مطلوب ذیل را به همراه داشت:

1-خواسته مقام معظم رهبری برای برگزاری انتخاباتی با مشارکت مطلوب، سالم، رقابتی و همراه با امنیت تامین شد.

2-ترکیب نمایندگان راه یافته به مجلس خبرگان رهبری نشان می دهد که شالوده مجلس پنجم خبرگان برای هشت سال آینده، انقلابی تر و ولایی تر از مجلس خبرگان فعلی است.

3-ترکیب مجلس دهم مجلس شورای اسلامی هم نشان می دهد که اکثریت نسبی با نمایندگان انقلابی و اصولگرا است و گرایش اصلاح طلبان راه یافته به مجلس دهم به هیچ وجه از جنس نمایندگان مجلس ششم نخواهد بود.

در این یادداشت، نخست نیم نگاهی به دستاوردهای نظام اسلامی از انتخابات برگزار شده خواهیم داشت و سپس به تحلیل پیام های رای مردم خواهیم پرداخت.

آیا انتخابات 7 اسفند تاریخی بود؟

  مردم در روز 7 اسفند نشان دادند که مي‌توانند آزادانه از مسير صندوق رأي بر سرنوشت خود تأثير بگذارند. موضوعي که در کشورهاي منطقه يک آرزوي بزرگ است و بسياري از مردم مسلمان خاورميانه ايام خود را در اين رؤيا سپري مي‌کنند که روزي همانند مردم مسلمان ايران بتوانند از طريق مسيرهاي قانونی و دمکراتیک و فارغ از تهديدات امنيتي و دخالت ديگر کشورها، سرنوشت خود را تعيين کنند.

  برگزاری انتخاباتی گرم و پرشور در ایران برای ملت‌های آزادیخواه، الهام‌بخش و ستودنی و برای مخالفان، دردناک است. همين فرآيندهاي مردم‌سالارانه و دموکراتيک است که امروز ايران را به بزرگ‌ترين دموکراسي منطقه تبديل کرده است، به گونه‌اي که حتي رهبر انقلاب پيش از برگزاري انتخابات از مخالفان نظام نيز دعوت مي‌کنند تا در انتخابات حاضر شوند و سهم خود را از نظام مردم‌سالار بگيرند. نگاهي به حجم مطلوب مشارکت در انتخابات هفتم اسفند که آن را جزو انتخابات‌هاي تاريخي ايران کرد، بيانگر اين واقعيت است که مردم ايران دعوت رهبر انقلاب را براي مشارکت در انتخابات لبيک گفته‌اند تا در آشفته‌بازار ناامني در خاورميانه، نظام و حکومت را براي تأمين امنيت کشور بيش از هر زمان ديگر ترغيب کنند.

 اين در حالي است که وجود چنين پشتوانه مردمي براي نظام جمهوري اسلامي نيز فکر دشمنان براي هرگونه تعرض و تجاوز به ساحت کشور را آشفته مي‌سازد و اين درست همان نقطه و خواسته‌اي است که رهبر انقلاب را بر آن مي‌دارد تا در اقدامي غیرمعمول در سطح دنيا از مخالفان داخلي نظام نيز دعوت کنند تا در پاي صندوق‌هاي رأي‌ حاضر شوند. ‌حال تمامي اين نمادها و شاخص‌هاست که باعث مي‌شود نگاه حزبي و جرياني را از انتخابات هفتم اسفند دور کنيم و فراتر از پيروزي حزبي و جرياني به چنين انتخاباتي بينديشيم.

علاوه بر این آنچه از رفتار انتخاباتی در این دوره می‌توان نتیجه گرفت اینکه بر خلاف انتخابات سال 88 آرای مردم به رأی خوب و بد تقسیم نشد و قانون در محضر آنان فصل‌الخطاب بود و همه به رأی مردم احترام گذاشتند. فارغ از هرگونه سلیقه‌ سیاسی، واکنش اخلاقی، چه از ناحیه منتخبان و چه از ناحیه کسانی که از راه‌یابی به مجلس بازماندند، درقبال این شکست قابل تحسین بود و می‌توان با قاطعیت آرامش فعلی پس از انتخابات را مدیون منش و اخلاق همه نامزدها دانست که البته جز این هم انتظاری نمی‌رفت. بی‌شک این عامل به خودی خود می‌تواند به‌مثابه نقطه عطفی در نمایش بلوغ سیاسی مردم، در تاریخ سیاسی کشورمان ثبت شود.

از سویی، غرب به‌ویژه آمریکا که روی برجام و پسا‌برجام بیش از حد حساب باز کرده بود، هم‌اینک خوب فهمیده که در مقابله با رهبری معظم ایران اسلامی در بازی دوقطبی‌سازی‌های کاذب به کلی قافیه را باخته است. نظام اسلامي با برخورداري از چنين پشتوانه مردمي، با سرعت مسير پيشرفت و قرارگرفتن بر قله‌هاي عزت و افتخار را مي‌تواند طي كند. مسيري كه طي 37 سال گذشته پيموده شد و نتيجه آن پيشرفت‌هاي گوناگون در حوزه‌هاي مختلف و تبديل شدن جمهوري اسلامي به قدرت اول منطقه راهبردي غرب آسيا شد؛ به بركت همين پشتوانه‌هاي مردمي بود و بر همين اساس با تكيه بر همين مردم هميشه در صحنه و خالق حماسه‌هاي ماندگار و زيبا، جمهوري اسلامي مي‌تواند با شتاب بخشيدن به سرعت پيشرفت‌هاي خود و ساختن ايران، تبديل به يك قدرت مؤثر و تعيين‌كننده بين‌المللي باشد.

نگاهي به حجم بالاي مشارکت در انتخابات هفتم اسفند که آن را جزو انتخابات‌هاي تاريخي ايران کرد، بيانگر اين واقعيت است که مردم ايران دعوت رهبر انقلاب را براي مشارکت در انتخابات لبيک گفته‌اند و فارغ از جناح‌بندي‌هاي سياسي رأي خود را به صندوق اقتدار نظام جمهوري اسلامي انداخته‌اند تا در آشفته‌بازار ناامني در خاورميانه، نظام و حکومت را براي تأمين امنيت کشور بيش از هر زمان ديگر ترغيب کنند.
اين در حالي است که وجود چنين پشتوانه مردمي براي نظام جمهوري اسلامي نيز فکر دشمنان براي هرگونه تعرض و تجاوز به ساحت کشور را آشفته مي‌سازد. اين درست همان نقطه و خواسته‌اي است که رهبر انقلاب را بر آن مي‌دارد تا در اقدامي غیرمعمول در سطح دنيا از مخالفان داخلي نظام نيز دعوت کنند تا در پاي صندوق‌هاي رأي‌ حاضر شوند. ‌حال تمامي اين نمادها و شاخص‌هاست که باعث مي‌شود نگاه حزبي و جرياني را از انتخابات هفتم اسفند دور کنيم و فراتر از پيروزي حزبي و جرياني به چنين انتخاباتي بينديشيم.  آن‌چه در 7 اسفند ارزش والایی داشت گام بلندی بود که در مسیر تحکیم جایگاه مردم (با سلائق مختلف) در توزیع قدرت برداشته شد.

 

حضور با هدف تعالی بخشی به آرمان های ایران اسلامی

مراجعه دارندگان دغدغه‌ها و تمایلات مختلف به صندوق رأی، بی‌تردید ناشی از دو عامل بود؛ اطمینان به ساختارهای سیاسی نظام اسلامی، وجود زمینه‌های گزینش برای تغییر با هدف تعالی‌بخشی به شرایط جامعه و آرمان های ایران اسلامی.

 مشارکت 62درصدی در انتخابات اخیر، در فاصله کوتاهی کانون‌هایی را که می‌خواستند در حاشیه این حضور با دمیدن در تفاوت‌ها و سلائق مختلف میان صفوف ملت، آن را به کینه و عداوت مطلوب خویش مبدل سازند، در آینده نزدیک نادم خواهد ساخت. جایگاه مردم در منطقی‌ترین نوع تغییر و تحول سیاسی بعد از نزدیک به چهار دهه از عمر انقلاب اکنون به نهالی ستبر تبدیل شده که حتی بداخلاقی‌ها و بدعهدی‌های برخی نیروهای داخلی قادر نخواهد بود به بدخواهان استقلال این مرز‌ و بوم فرصتی برای ضربه کاری زدن به این نهال دهد.

 بازگشت به این ساختار «مردم‌محور» و به رسمیت شناختن آن بعد از تبلیغات گسترده علیه جمهوری اسلامی و متهم ساختن آن به بی‌صداقتی در صیانت از آرای ایرانیان خود درواقع اولین شکست بود. آنان ناگزیر به تن‌دادن به این شکست بودند؛ زیرا نظرسنجی‌های مختلف قبل از انتخابات خبر از مشارکتی چشمگیر می‌داد، در چنین شرایطی اگر بیرونی‌ها تبلیغاتی را که در سال 88 کلید زده بودند ادامه می‌دادند صرفاً تقابل خود با فهم ملت ایران را به نمایش می‌گذاشتند؛ لذا ناگزیر بودند جهت‌گیری‌های سیاسی و رسانه‌ای خود را تغییر فاحش دهند. در نتیجه حتی برخی خواص خودخواه که انتخاباتی با مشارکت بالاتر را به کام مردم تلخ کرده بودند  با رأی دادن، عملاً مهر بطلانی بر همه لجاجت‌های خود با ساختارهای قانونی در کشور زدند، اما آنچه ندامت جدی حاشیه‌پردازان بیرونی را در آینده نزدیک موجب می‌شود مشخص شدن ترکیب مجلسین خواهد بود؛ صرف‌نظر از پیام‌های روشنی که توزیع آرای مردم برای طیف‌های سیاسی داشت، عایدی فعالان سیاسی و صحنه‌گردانان لیست‌ها چندان پررنگ نیست.

ارزشمند بودن رأی مردم و فصل‌الخطاب بودن مجاری قانونی
 یکی از محاسن این دوره از انتخابات نسبت به برخی دوره‌های گذشته، رعایت اخلاق و نزاکت پس از پیروزی است. چه خوب بود این رفتار عقلانی‌، پسندیده و تحسین‌برانگیز در حین تبلیغات از سوی هر دو جریان عملی می‌شد. رفتار پساانتخاباتی اصلاح‌طلبان این واقعیت را نشان می‌دهد که آنها عزم جدی برای مشارکت فعال در سیاست ایمان دارند و می‌خواهند شیرینی این پیروزی را با تمام کشور تقسیم کنند. از این طریق آنها می‌توانند جایگاه اجتماعی خود را تقویت کرده و در نتیجه جامعه را برای بهره‌برداری از فرصت‌های پسابرجام آماده کنند.

اصولگرایان نیز تمکین به قانون را، آن هم پس از عدم رأی‌آوری در تهران، یک فرصت می‌پندارند. این رفتار صبورانه آنها عملاً به یک کلاس درس اخلاق مبدل شده است. از مجموع رفتارهای نخبگی دو طرف برداشت می‌شود بر پایه یک درک مشترک از اوضاع معیشتی مردم‌، اصولگرایان و اصلاح‌طلبان می‌خواهند در عمل و فارغ از سیاست‌زدگی رقابت انتخابات را فراموش کنند و وارد یک رقابت سازنده شوند؛ رقابتی عملی و اخلاقی برای تصمیمات صحیح و انجام وظایف‌شان برای ارتقای سطح رفاه شهروندان. در کل، باید گفت برخورد اصولگرایان در رویارویی با نتیجه انتخابات بسیار خوب بود. آنها کوچک‌ترین اعتراضی به نتیجه انتخابات نکردند و بدون اینکه کسی را تحریک کنند و به خیابان بکشانند، نتیجه را پذیرفتند.

رسیدن به فهم مشترک امانت‌داری نظام از رأی مردم

سیستم نظارتی و اجرایی در کشور ما به شکلی تنظیم شده که هیچ حقی از آرای مردم تضییع نمی‌شود و همیشه انتخابات در ایران سالم بوده و مشارکت مردم هم برخلاف همه ادعاهای نظام‌های مدعی دموکراسی و مردم‌سالاری، حداکثری برگزار شده است. در واقع، می‌توان ادعا کرد که یکی از دقیق‌ترین، سالم‌ترین و مردمی‌ترین انتخابات در بین نظام‌های سیاسی جهان در جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود؛ چرا که اولاً در هیچ نظام سیاسی جهان مشارکت به این میزان در انتخابات وجود ندارد.

 ثانیاً انتخابات در کشور، هم واقعی و هم دقیق و سالم برگزار می‌شود، تنها یک مورد انتخابات 88 با اینکه صحیح و دقیق برگزار شد، اصحاب فتنه آن را زیر سؤال بردند. با مشخص شدن نتایج دو انتخابات گذشته اصحاب فتنه باید خودشان را اصلاح کنند و رفتارشان را تغییر دهند؛ چرا که انتخابات در هر دوره‌ای به همین شکل برگزار می‌شود، ولی متأسفانه آنان در انتخابات 88 اتهام ناروایی به جمهوری اسلامی ایران زدند و حداقل کاری که باید انجام می‌دادند اینکه باید از ملت و ساحت مقدس مردم عذرخواهی می‌کردند، ولی متأسفانه هنوز برخی از آنها حاضر به عذرخواهی و اعتراف به اشتباه‌شان نیستند. علی مطهری با اینکه تفکر سیاسی‌اش به جریان اصلاح‌طلبی نزدیک است، در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری با اشاره به اینکه مردم به نظام اعتماد دارند و رأی‌شان محفوظ است، گفت: «نظام امانت رأی مردم را حفظ می‌کند، لذا رأی مردم در مسیر سیاسی و اقتصادی کشور تأثیرگذار است.»

متنبه شدن تحریم‌کنندگان انتخابات گذشته

مقایسه میزان مشارکت در انتخابات مجلس نهم (اسفند 1390) با انتخابات مجلس دهم از جهات گوناگونی اهمیت دارد. انتخابات مجلس نهم در شرایط تحریم شدید خارجی و داخلی برگزار شد. به این معنا که از یک سو در اوج فشارهای اقتصادی و تحریمی دشمن بودیم که اراده ملت ما را هدف گرفته بودند و از سوی دیگر افراطیون اصلاح‌طلب، انتخابات را تحریم کرده بودند تا وزن خود را به رخ بکشند. آن روز در سراسر کشور 64 درصد در انتخابات شرکت کردند و در این دوره بازگشت اصلاح‌طلبان به انتخابات با وجود سوابق «خروج از حاکمیت»، تحریم و «اقدام علیه حاکمیت»، حاصل تأدیب و تربیت مشترک مردم و نظام است. آنها در چنین شرایطی چاره‌ای جز همراهی با افکار عمومی و نظام نداشتند. در حقیقت، مردم که با تحریم‌ انتخابات در سال‌های گذشته کمترین همراهی را نکردند، آنان را متنبه ساختند که مردم‌سالاری در ایران، متوقف به قهر و ناز قانون‌شکنان و فزون‌خواهان نیست.

 خدمت خالصانه فهم مشترک همه جریان‌ها

از سویی مشخص شد مردم با هیچ حزب و فردی عقد اخوت نبسته‌اند و میزان رضایتمندی مردم به نمایندگان، به میزان کارآمدی و تعهد آنان به نظام و خدمت خالصانه به مردم و حرکت در مسیر ولایت و اصول انقلاب و راه امام(ره) بستگی دارد. در این وضعیت نمایندگانی که موفق به جلب اعتماد مردم برای حضور در مجلس دهم شده‌اند باید از همین آغاز راه، کمر خود را برای خدمت واقعی به مردم و انجام تکالیف نمایندگی خود در چارچوب قانون اساسی و تبعیت از منویات و انتظارات ولایت فقیه محکم بسته و از بازی‌های سیاسی فاصله بگیرند. در غیر این صورت ملت خیلی سریع از نظرشان بر می‌گردند. لازم است نمایندگان با هر سلیقه و گرایشی، حضور در مجلس را برای خدمت بیشتر و خالصانه‌تر به مردم و نظام مغتنم شمرده و از ورود به بازی‌های جناحی، جریانی و نزدیکی به کانون‌های ثروت و فساد اقتصادی فاصله بگیرند. نمایندگان منتخب و همه مسئولان‌، تصمیم‌سازان در تمامی سطوح ، باید قدرشناس این حضور و همت جانانه مردم باشند و به‌ویژه نمایندگان مردم در «خانه ملت» به شایستگی هرچه تمام تر، با عزمی راسخ و پایبندی به سوگندی که خواهند خورد مطالبات واقعی مردم عزیزمان، از جمله  بیکاری ، رکود، تورم و گرانی، مشکل ازدواج جوانان و به حرکت درآوردن چرخه تولید و اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی را پیگیری کنند و مسئولان دولتی نیز با خدمات هرچه صادقانه تر و مؤثرتر و مبتنی بر دانش روز ، تحقق اقتصاد پویای «درون‌زا» و «برون‌گرا» را به جد در دستور کار قرار دهند. اکنون با پایان یافتن انتخابات، انتظار این است که مطالبات اصلی مردم در زمینه ساماندهی به اقتصاد مقاومتی و ترمیم معیشت مردم طبق وعده‌های دولت و نیز صیانت از فرهنگ اسلامی و عزت و اقتدار ملی در مقابل زیاده‌خواهی‌ها و زورگویی دشمنان در اولویت قرار گیرد.

 به عبارت دیگر، با سپری شدن بیش از 30 ماه و در حالی که دولت محترم تا چند ماه دیگر وارد آخرین سال فعالیت خود می‌شود، انتظار این است که وعده‌های داده شده، به ویژه درباره رونق اقتصادی و خروج از رکود و چرخیدن چرخ اقتصاد و معیشت مردم، از مرحله حرف به مرحله عمل درآید. در این میان نگرانی آن است که با پایان گرفتن مرحله دوم انتخابات مجلس، انتخابات ریاست‌جمهوری خرداد 96 به همت اصلی دولتمردان تبدیل شود و از آن پس انتخابات‌ها و رقابت‌های حزبی، «مسئله» اصلی دولت باشد.

 

 

 

پیام های منطقه ای و بین المللی انتخابات 7 اسفند

انتخابات هفتم اسفند همان طور که در ساحت سیاست داخلی کشور، اثرات گسترده ای خواهد گذاشت، «پیام»، «پیامدها» و «دستاوردها» ی بین المللی خاص خود را نیز خواهد داشت.

بخشی از علل این اثرگذاری بالا به ویژگی های منحصر به فرد این انتخابات، بخشی دیگر مربوط به شرایط منطقه و قسمتی هم مربوط به ویژگی های خاص دوران پسابرجام است. درباره پیام ها و علامت هایی که این انتخابات به بیرون از کشور مخابره می کند، چند محور قابل توجه است که بنا به اختصار مطرح می شود.

برگزاری دو انتخابات گسترده در دل التهابات خاورمیانه، آن هم بدون وجود کوچکترین مشکل امنیتی، پیام خود را به بازیگران بین المللی خواهد داد. کشوری که در 4 طرف خود شاهد گسترش روز افزون خطر تروریسم است، به راحتی از ماه ها قبل برای یک مسابقه ملی آماده می شود، این مسابقه را برگزار می کند و مردم سالاری خود را با بالاترین معیارهای روز جهانی به رخ دیگر کشورها، علی الخصوص شیخ نشین های حاشیه خلیج فارس می کشاند. جمهوری اسلامی امروز مرز مبارزه با تروریسم را کیلومترها دورتر از خطوط مرزی خود تعریف کرده تا بتواند به راحتی دیدگاه های مردمش را درباره سلایق سیاسی مدیران کشور تحصیل کند. این امر بار دیگر نقش ایران را به عنوان لنگرگاه ثبات منطقه به اثبات می رساند؛ منطقه ای که امروز دیگر امنیت آن با امنیت دنیا ملازمه پیدا کرده است. این انتخابات همچنین جبهه مقاومت در منطقه را تقویت خواهد کرد.

انتقال بخشی از قدرت به بخشی دیگر آن هم به شکل مسالمت آمیز در بسیاری از کشورهای موسوم به جهان سوم امری نادر است. اتفاقی که جمعه 7 اسفند در ایران به خصوص در تهران افتاد این بود که بخشی از یک سلیقه سیاسی جای خود را به یک سلیقه دیگر داد تا با ورود هوای تازه به بهارستان، امکان ریل گذاری دقیق تر برای مسیر حرکت دستگاه اجرایی، بیش از پیش فراهم شود. در عین حال و برخلاف تمام سم پاشی های شبکه رسانه ای معاندین، نظام نیز هیچ ابایی از روی کار آمدن سلیقه جدید ندارد و اتفاقاً آن را فرصتی برای کارآمد تر شدن می داند. کما این که این رقابت های پرشور انتخاباتی و به عبارتی نحوه سیاست ورزی ایرانیان می تواند الگویی برای مردم منطقه ای باشد که اکنون به جای گفت و گو و صندوق رأی، حرف خود را با گلوله و تفنگ به هم منتقل می کنند.

یکی دیگر از پیام هایی که انتخابات هفتم اسفند به خارج مخابره می کند، خطاب به سرمایه گذاران دنیاست. واقعیت این است که سرمایه گذار اروپایی یا غربی در حالی که نزدیک به چهار ماه از اجرایی شدن برجام می گذرد، هنوز در دوراهی سرمایه گذاری در بازار جذاب ایران مردد است. اگر چه بخشی از این تردید ناشی از عدم اطمینان به عملیاتی شدن تعهدات و مصوباتی است که دولت آمریکا برای رفع تحریم ها گذرانده، اما بدون شک ارائه یک نمایش کامل از مردم سالاری که در درجه اول نمایشگر ثبات سیاسی در نظام ایران است، می تواند در برون رفت آنها از این تردید کمک شایانی کند. شاید به همین دلیل بود که خبرگزاری رویترز اعلام کرد نتایج انتخابات مسیر سرمایه گذاری خارجی در ایران را افزایش می دهد.

در کنار همه آنچه گفته شد نباید از برخی دغدغه های موجود و واقعی غافل شد؛ نه دشمن دشمنی خود را کنار گذاشته و نه جایگاه ایران در نظام بین الملل به عنوان نظامی که طرحی نو برای شکستن هژمونی غالب دارد، تغییری کرده است. خطر نفوذ برای استحاله درونی این نظام مستقل که حالا به یک قدرت منطقه ای و یک بازیگر فعال جهانی تبدیل شده، دغدغه ای واقعی، مبتنی بر تجربه و به دور از هر گونه توهم است.

ناخشنودی همیشگی غرب از نتایج انتخابات

اولین اقدامی که شبکه‌های غربی و مخالف نظام در انتخابات این دوره داشتند، تخریب نهادهای نظارتی بود. آنها این کار را با تأکید بر حجم بالای رد ّصلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس کلید زدند و پس از آن تلاش ‌کردند با یادآوری حوادث پس از سال 88 و پخش انواع گفت‌وگوها، گزارش‌ها و مستندهای تلویزیونی در این باره، افکار عمومی کشور را تحریک کنند که به‌دلیل حوادث سال 88 همچنان نباید در انتخابات شرکت کرد. البته این سناریو با تأکید اکثریت مردم بر مشارکت انتخاباتی و هوشیاری نخبگان سیاسی از طیف‌های مختلف خیلی زود از دستور کار خارج شد. سپس تلاش‌ها معطوف به زیرسؤال بردن آزادی انتخابات شد و چند نماینده کنگره آمریکا تلاش کردند با سفر به تهران، به زعم خود، موضوع نظارت بین‌المللی بر انتخابات را دنبال کنند.

 واکنش شدید تهران به این اقدام سبب شد تا حتی جان کری، وزیر خارجه آمریکا هم به این نمایندگان هشدار دهد که «بدترین کار، مداخله در انتخابات ایران است». آنها با شکست در سه برنامه پیشین تلاش خود را برای اثرگذاری بر فهرست‌های انتخاباتی متمرکز کردند و حمایت از یک فهرست سیاسی در فضای مجازی تبلیغ کردند. در نهایت بنا به تحلیل دو روزنامه نیویورک‌پست و پولیتیکو اوباما نتایج انتخابات در ایران را به‌دقت دنبال می‌کرد و می‌خواست بداند آیا با پیروزی طیف میانه‌روی نزدیک به دولت روحانی، برجام در انتخابات تأثیر عینی و امیدوارکننده داشته است.

 همین جریان پس از انتخابات و نتایج به دست آمده و مشارکت بالای مردم زاویه تحلیل را کمی تغییر داد و به شکل دیگری وارد ماجرای پس از شمارش آرا شد. کارشناسان بین‌المللی در تحلیل‌های خود ضمن اشاره به عدم انتظار تحولی در رابطه ایران و آمریکا با نتایج به دست آمده از انتخابات به طور تلویحی بیان داشتند امید به قدرت‌گیری اصلاح‌طلب و میانه‌روی سبک غربی در ایران بسیار بعید است.

 وبگاه ‌آمریکایی «دیلی کالر» در گزارشی نوشت: «در حالی‌که انتخابات ایران به عنوان پیروزی میانه‌روها و شخص «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا و توافق هسته‌ای وی ستوده می‌شود، اما کارشناسان معتقدند این پیروزی آن طور نیست که به نظر می‌رسد؛ زیرا مسئله اینجاست که بسیاری از میانه‌روها تنها نام میانه‌رو را یدک می‌کشند.»

 «مت مک‌اینس» کارشناس اندیشکده امریکن اینترپرایز نیز در این باره معتقد است: «نامزدهایی در این انتخابات بودند که در واقع میانه‌رو نبودند و ایده پیروزی میانه‌روها بر اساس واقعیت اصلی که میانه‌روهای واقعی از حضور در انتخابات بازماندند، صحت ندارد.»

سعید قاسمی‌نژاد از کارشناسان( و متواریان فتنه88) اندیشکده دفاع از دموکراسی نیز در این باره گفت: «اصولگرایان در مجلس خبرگان رهبری پیروزی قاطعانه‌ای داشتند. مورد گیج‌کننده این ماجرا این است که در واقع اصلاح‌طلب‌ها نامزد کافی برای پرکردن لیست‌های خود نداشتند تا اصولگرایان را شکست دهند.» از دیدگاه وی اصلاح‌طلبان تنها پیروزی‌های محدودی، آن هم در تهران داشتند که قابل پیش‌بینی بود و نتایجی که نمی‌تواند منعکس‌کننده کل کشور باشد. قاسمی‌نژاد در ادامه گفت: «اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در مجلس با هم یکی شده‌اند و البته بسیاری از نامزدهای تحت حمایت اصلاح‌طلبان نیز همه چیز هستند جز اصلاح‌طلب و آنها حتی با معیارهای جمهوری اسلامی نیز یک اصلاح‌طلب محسوب نمی‌شوند.»

 به نوشته «دیلی کالر» هر دو کارشناس متفق‌القول اعلام کردند که انتخابات تغییر واقعی در روابط ایران و آمریکا پدید نخواهد آورد. مک اینس همچنین گفت: «حسن روحانی رئیس‌جمهور و میانه‌روهای همراهش در آغاز می‌توانند از دست بالاتری برخوردار باشند، اما احتمالاً قادر به اصلاحات واقعی و کافی نخواهند بود و تغییر مؤثر واقعی در آینده و در زمانی ایجاد می‌شود که در مجلس خبرگان رهبری نیز یک میانه‌رو بتواند رهبری میانه‌روتر انتخاب کند.»

انتخابات هفتم اسفند؛ حقایق و واقعیّت ها

انتخابات دوگانه هفتم اسفند، حقایق و واقعیّت های پیدا و پنهانی، درکوتاه مدّت وبلند مدّت دارد، که نباید در غوغاهای رفتارهای عجولانه ی شادمانه و غمگینانه ی زودگذر گُم و کَم رنگ شود.

مهمّ ترین حقیقتی که واقعیّت هم هست، مشارکت فعّال و پرشور مردم انقلابی ایران اسلامی در نصابی مقبول و مثال زدنی است.همه می دانیم، مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری در ادوار یازده گانه ی گذشته معدّلی هفتاد درصد به بالا داشته است.این در حالی است که میانگین مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی معمولاً شصت درصد بوده است.انتخابات هفتم اسفند درطول سی وهفت سال گذشته ازجمله انتخابات طراز از نظر میزان مشارکت محسوب می شود که حضور شصت و دو درصدی گواه آن است. از این رو نباید بگذاریم در مسرّت ها و حسرت های پساانتخابات، تصویر روشن و ترسیم صحیح این حرکتِ امنیّت بخش و غرور آفرین، مخدوش و مخطوط جلوه کند.

رهبر معظّم اتقلاب اسلامی در پیام تشکر ازحضور مردم، انتخابات هفتم اسفند را در سه فراز زیبا و گویا توصیف کردند:

-بیعت عمومی ملّت ایران به فراخوان نظام اسلامی؛

-نمایش مردم سالاری دینی به جهانیان؛

-سرافرازی نظام اسلامی به خاطر استحکام ساختارها و مقرّراتی که، فرصت های مغتنم را برای تجدید قوای ملّی فراهم آورده است.

 

کلید واژه های پیام تشکر رهبری

1-بیعت عمومی

2-نمایش مردمسالاری دینی

3-فرصت سازی قوانین کنونی برای تجدید قوای ملی

سه واژه وعبارت کلیدی است، که درباره ی آن برمبنای فقه مترقی اسلام و حقوق اسلامی مبتنی بر منظومه فکری و گفتمانی امامین انقلاب اسلامی می توان مباحث نواندیشانه ای را مطرح کرد.

رسانه های مختلف ومتتوع در کشور، به ویژه در جبهه فرهنگی و سیاسی انقلاب اسلامی، وظیفه دارند، با نگاهی عمیق تر و فراتر از غوغاها و غبارهای این ایّام، که فرو خواهد نشست، به توصیف این بیعت عمومی و تجدید قوای ملّی بپردازند.

نقش گفتمان رهبر انقلاب در انتخابات هفتم اسفند

 کمتر کسی است که نقش بی بدیل رهبری معظم انقلاب اسلامی را در ایجاد و تقویت شور و مشارکت ملّی برای شرکت در آزمون بزرگ انتخابات انکار کند.

در فضایی که گروهی از مردم و هواداران جناح ها، تحت تأثیر فضای غبارآلود فتته 88 قرار داشتتد،با روشنگری های ایشان در سال نود برای انتخابات مجلس نهم و سال نود و دو برای انتخابات ریاست جمهوری و شوراها و امسال برای خبرگان ومجلس به صحنه ی مشارکت آمدند.

رهبرانقلاب درسخنرانی های مختلف،انتخابات را «بیعت عمومی مردم با نظام» و «مسابقه ملّی» دانستند و با طرح کلیدواژه «حقّ النّاس»، فضای گفتمانی جدیدی را در تقویت اعتماد عمومی و مشارکت مردمی به وجود آوردند. تکمیل و تعمیق «حقّ النّاس» در ابعاد شش گانه ی آن، افق های روشن تری از «مردم سالاری دینی» را فراروی همگان نهاد.

دعوت عمومی به شرکت درانتخابات»، حتی از کسانی که با انقلاب و نظام و رهبری زاویه داشته، امّا به میهن شان دل بسته اند؛ جلوه هایی دلپذیر از ظرفیّت های بی بدیل نظام و استحکام ساختارهای آن از افق بلند نگاه رهبری امّت را متجلی ساخت و به رخ جهانیان کشید.

رهبرحکیم انقلاب اسلامی، مانند همیشه، بر انتخاباتِ سالم و رقابتی،امن، قانونمند و با مشارکت حدّاکثری تاکید کردند.در واقع چهار واژه ی «سلامت»،«امنیت»،«قانونمندی» و «مشارکت حداکثری» را به عنوان مقوّمات یک انتخابات طراز مطرح کرده و این بار نیز مثل همیشه و علی رغم همه ی جوسازی ها و شبهه افکنی ها بر آن پای فشاری کردند.

انتخابات هفتم اسفندماه مثل انتخابات یازدهم ریاست جمهوری، برای بار دیگر حقّانیّت «مقاومت و ایستادگی رهبری» در برابر «فتته انگیزیِ فتته گران داخلی و خارجی در فتنه 88، در تضییع حقّ النّاس» را نشان داد و خطّ بطلان دیگری بر تهمت های ناروا و نابخشودنی سران فتنه کشید.

تدبیر و هوشمندی رهبر فرزانه مان باعث شد تا صاحبنظران غربی و آمریکایی، از قبل از روز هفتم اسفندماه، پیروز اصلی انتخابات را رهبر معظّم انقلاب بدانند که این بار دشمنان دیرینه و قسم خورده ی انقلاب را که بیش از سه دهه بر تحریم آن پافشاری کرده بودند برای اولین بار وادار به  پذیرش نظام انتخاباتی جمهوری اسلامی ایران کرد. با توجّه به مطالب پیش گفته، شایسته و بایسته است، تحلیل های پسا انتخاباتی در همین چارچوب و بر اساس منظومه ی گفتمانی رهبر عزیز انقلاب تحلیل و تبیین و ارائه شود.

 

شنبه مهربانی و زمان رفاقت‌ها

با پايان يافتن رقابت‌هاي انتخاباتي و اعلام نتايج قطعي انتخابات، زمان رفاقت‌ها فرا رسيده است تا همگان در کنار هم به ساخت آينده‌اي درخشان براي کشور بپردازند. آينده‌اي که مردم براي درخشان‌تر شدن آن به پاي صندوق‌ها آمدند و به افرادي رأي دادند که به‌زعم خودشان برنامه بهتري براي اين پروژه ارائه داده‌اند. قطعاً شکل‌گيري اين روند به تنهايي از عهده نمايندگان منتخب برنمي‌آيد و آنها بايد از برنامه‌هايي که کانديداهاي ناکام نيز داشته‌اند براي بهبود فضاي کشور بهره بگيرند. از اين‌رو، اين روند جز با کنار گذاشتن رقابت‌ها و حصول رفاقت‌ها امکانپذير نيست و بايد به خواسته رهبر معظم انقلاب در خصوص «شنبه مهرباني» عمل کرد. رهبر معظم انقلاب در جريان پيام تبريک خودشان به ملت پس از انتخابات رياست جمهوري سال 88 فرمودند: «به همه‌ آحاد مردم توصيه مي‌کنم کاملاً هوشيار باشند شنبه‌ پس‌ از انتخابات روز مهرباني و بردباري است.»

عمل به همين فرمان در خصوص شنبه مهرباني باعث مي‌شود که نمايندگان ملت زمان بيشتري را به تحقق اولويت‌هاي مجلس آينده اختصاص دهند؛ اولويت‌هايي که مهم‌ترين و بزرگ‌ترين آن دغدغه‌هاي معيشتي و اقتصادي مردم است. مردم ايران طي 12 سال گذشته به علت تلاش براي برخورداري از برنامه صلح‌آميز هسته‌اي، با تحريم‌هاي سنگين و ناجوانمردانه غرب در حوزه اقتصادي مواجه بودند، ‌اين روزها با رفع تحريم‌ها از دولت مي‌خواهند که مهم‌ترين دغدغه خود را رفع اين مشکلات اقتصادي و توجه به معيشت عمومي مردم قرار دهند و قطعاً بهارستان‌نشين‌ها به عنوان وکلاي مردم بايد اين خواسته عمومي را پيگيري و براي تحقق آن بکوشند؛ خواسته‌اي که مسير آن جز تلاش براي تحقق اقتصاد مقاومتي نيست. حال واقعيت بزرگي که نمايندگان آينده مردم در مجلس بايد به آن توجه داشته باشند، اين است که اقتصاد مقاومتي، كليد گشايش درهاي آرامش به روي اقتصاد كشور باشد.

 درست در اوج اين تحريم‌ها بود كه رهبر معظم انقلاب با طرح موضوع حركت به سمت «اقتصاد مقاومتي»‌ زمينه را براي گذر كم‌آفت از اين دوره سخت و طاقت‌فرسا فراهم كردند؛ شيوه‌اي كه اقتصاد را ملزم به تمركز بر توليدات داخلي و كاهش اتكا به محصولات خارجي مي‌كند تا از اين مسير نه تنها اقتصاد داخلي شكوفا شود و تحمل شرايط بحران اقتصادي را آسان‌تر كند، بلكه كشور را به سمت تبديل شدن به يك قدرت اقتصادي مي‌برد، به عبارت بهتر در موضوع اقتصاد مقاومتي، كارشناسان ضمن شناسايي حوزه‌هاي فشار و متعاقب آن تلاش براي كنترل و بي‌اثر كردن آنها، شرايطي را فراهم مي‌كنند كه اين فشارها به فرصت تبديل شود، بنابراين بايد پذيرفت كه تيغ تحريم اگرچه چهره‌اي كشنده دارد، اما در صورت درك شرايط مي‌توان از اين تيغ براي پيشرفتي چشمگير استفاده كرد و بدون نگراني از وضع تحريم جديد توسط غربي‌ها پاي ميز مذاكره نشست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *