ظرفیت انسان با اخلاق خوش در خانواده توسعه پیدا می‌کند | حجت‌الاسلام والمسلمین عالی

خانه / پیشنهاد ویژه / ظرفیت انسان با اخلاق خوش در خانواده توسعه پیدا می‌کند | حجت‌الاسلام والمسلمین عالی

حجت‌الاسلام عالی گفت: یکی از عواملی که ظرفیت انسان را توسعه می‌دهد اخلاق خوش به‌خصوص در خانه و خانواده است.

ظرفیت انسان با اخلاق خوش در خانواده توسعه پیدا می‌کند | حجت‌الاسلام والمسلمین عالی

هیاتحجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی به مناسبت ماه محرم در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام به سخنرانی پرداخته و گفت: اگر انسان ظرفیت وجودی خود را توسعه دهد جهت دریافت فیوضات الهی دچار مانع نمی‌شود.

وی با بیان اینکه تمام کمالات الهی بی‌نهایت، بالفعل موجود و سرریز است، عنوان کرد: هرچه ظرفیت وجودی انسان بزرگتر باشد می‌تواند کمالات بیشتری را دریافت کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عالی افزود: یکی از عواملی که ظرفیت انسان را توسعه می‌دهد اخلاق خوش به‌خصوص در خانه و خانواده است، پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله وسلم بیشترین و بالاترین ظرفیت را داشتند چراکه خوش‌اخلاق‌ترین افراد نسبت به خانواده و مردم بودند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امروزه بسیاری از طلاق‌ها در خانواده‌ها به‌علت بداخلاقی است، اظهار کرد: روزی پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم در جمع اصحاب خود نشسته بودند فرمودند وای بر فرزندان آخرالزمان به‌خاطر پدر و مادرهای آنها؛ اصحاب پرسیدند آیا پدر ومادرهای آنها مشرک هستند پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم فرمودند خیر مسلمان هستند اما همه تلاش خود را برای دنیای فرزند خود قرار می‌دهد و با دین و آخرت آنها کاری ندارند.

وی ادامه داد: امام حسین علیه السلام به معلم فرزندش که به او حمد را آموزش داد هزار دینار عطا کردند و فرمودند در مقابل آموزشی که به فرزندم داده‌ شده چیزی نیست؛ این نشان می‌دهد که امام حسین برای تربیت فرزند خود بسیار ارزش قائل بودند. این حرکت‌های اهل‌بیت علیهم السلام الگویی برای شیعیان است.

حجت‌الاسلام والمسلمین عالی بیان کرد: روزی شهید بهشتی از امام راحل پرسیدند که در جوانی چه کسی به شما درس اخلاق آموزش داد امام راحل فرمودند کسی به ما درس اخلاق آموزش نمی‌داد افراد اخلاقی داشتیم که با دیدن رفتار و عمل آنها آموزش می‌دیدیم؛ آیت‌الله شیخ عبدالکریم حائری یکی از این افراد بودند که همه اعمال و رفتار او درس اخلاق بود.

ظرفیت انسان با اخلاق خوش در خانواده توسعه پیدا می‌کند | حجت‌الاسلام والمسلمین عالی

استاد حوزه علمیه با ابراز تاسف از اینکه امروز فرزندان کاملا در اختیار پدر و مادر نیستند، اظهار کرد: امروز رقیب تربیتی فرزندان در مقابل والدین موبایل و همراه اول آنها است.

وی با اشاره به مثالی ابراز کرد: روزی از مادری موفق سوال کردند چگونه چنین فرزندانی را تربیت کردی گفت آن‌گونه که می‌خواستم آن‌ها بشوند خود عمل کردم. معلمان و مربی‌ها باید در مسیر تربیت پیش از آموزش خود اهل عمل باشند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عالی با طرح این سوال چرا در برخی خانواده متدین و مذهبی فرزندان درست تربیت نمی‌شوند، گفت: گاهی برخی خانواده‌های متدین و مذهبی اعمال دینی خوبی دارند اما اخلاق خوش ندارند و همین سبب می شود فرزندان آنها اهل دین نشوند.

 استاد حوزه علمیه با بیان اینکه اسلام و روایات دینی اهل‌بیت علیهم السلام عقلانی، فطری و عاطفی است اگر مسلمانان به همه بخش آن عمل کنند، اظهار کرد: مرحوم سیدمهدی قوام از اولیاء الهی تهران بود که بسیاری از اهل فساد را از اعمال زشتی که داشتند نجات داده و به راست هدایت کرد.

وی با بیان اینکه والدین در تربیت فرزندان بسیار دقت کنند، عنوان کرد: یکی از مسیرهای تربیت درست نامگذاری نیکو است که به صورت غیرمستقیم بر فرزندان اثر دارد، یکی دیگر از عوامل تربیت درست رزق حلال دادن به فرزندان است، رزق حلال انسان را به سمت نور و رزق حرام انسان را به سوی ظلمات می کشاند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی در پایان گفت: از دیگر عوامل موثردر تربیت فرزندان می‌تواند داشته باشد برگزاری روضه‌های خانگی و مجالس قرائت قرآن در منزل است. ملائکه در خانه‌ای که قرآن تلاوت شود رفت و آمد دارد و همین رفت و آمد ها باعث نورانی شدن منزل می‌شود. خانه‌ای که اهلش برای آسمانیان شناخته شده باشد آسمانیان قطعاً برای اهل آن خانه دعا و استغفار می‌کنند
منبع: شبستان

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *