آثار و برکت های ولایت فقیه

خانه / با ولایت / آثار و برکت های ولایت فقیه

آرزو و حسرت بسیاری از اندیشمندان مسلمان همراه این بوده است که روزی اسلام با اقتدار و تمامیت بر کرسی قدرت تکیه زند

ولایت فقیه آثار و برکت های ارزشمندی در پی دارد که به اختصار برخی از آن ها را مرور خواهیم کرد:
صیانت کشور از آسیب ها
چنان که امام خمینی رحمت الله علیه فرمودند: «پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت آسیبی نرسد.» تجربه ی چند دهه رهبری ولایت فقیه نیز نشان داده است مهم ترین عامل بازدارنده از آسیب های بزرگ و گزند دشمنان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، ولایت فقیه بوده است.
 استیفای حقوق مردم
در بیانات امام خامنه ای آمده است که در جامعه و نظام اسلامی باید عدالت، علم، دین و رحمت حاکم باشد. ولایت در اسلام، ناشی از این ارزش هایی همچون عدالت و تقواست که سبب می شود کوچکترین ظلمی از سوی حاکم صورت نگیرد و… بیشترین ضمانت برای استیفای حقوق مردم همراه با بهترین شکل نظارت مردمی موجود است.
تحقق آرزوی دیرین
ارزو و حسرت بسیاری از اندیشمندان مسلمان همراه این بوده است که روزی اسلام با اقتدار و تمامیت بر کرسی قدرت تکیه زند. این آرزو در ایران در پرتو روح ولایت تحقق یافته و سبب ترس و نگرانی دشمنان اسلام شده است.
تحقق ولایت اسلامی تنها برای مومنان مفید نیست؛ بلکه سبب آرامش دیگر انسان ها نیز می شود. در سخنان امام خامنه ای آمده است که حکومت غیر الهی و نبودِ حاکمیت اخلاق و خدا ترسی به تبعیض و ظلم بین انسان ها منجر شده و در مقابل، تحقق ولایت الهی آرامش، مساوات، امنیت و عدالت را برای تمام انسان ها به ارمغان می آورد. در ولایت اسلامی اگر خلخال از پای زن یهودی بیرون کشیده شود، امیر مومنان علیه السلام می گویند: «جا دارد انسان از غصه بمیرد» و این نشانه هی اهتمام اسلام به رعایت حقوق انسان از سوی حکومت اسلامی است.
 ضمانت خیر و صلاح مردم
از منظر امام خامنه ای، تفاوت ولی الهی و سلطان این است که حکومتِ ولی بر مبنای اقتدار و قدرت بر تصرف نیست که جایز به انجام دادن هر کاری باشد؛ بلکه ولایت الهی شروط و وظایف سنگینی بر دوش حاکم می نهد که به موجب آن، حکومت ولایی، مردمی ترین شکل حکومت است. پارسایی حاکمان الهی و حکومت ارزش های دینی سبب می شود حکومت ولایی ضامن خیر و صلاح انسان ها باشد و حقوق مردم محفوظ بماند. این ضمانت در هیچ یک از نظام های دموکراسی جهان دیده نمی شود.
نتیجه گیری
از آنچه گذشت به خوبی روشن می شود که ولایت فقیه، هم به لحاظ دینی پایگاه محکم و استواری دارد و هم از نظر عقلی بهترین الگوی سیاسی در عصر غیبت برای جامعه اسلامی است. ولایت فقیه، در اصل، حاکمیت دین و ارزش های متعالی الهی، حاکمیت مهر و محبت، وحدت و همدلی، تقوی و پرهیزکاری است و بیش از هر نظام سیاسی دیگر تضمین کننده ی خیر و صلاح انسان ها در امور دنیا و آخرت است. ژان ژاک روسو می نویسد: «برای کشف بهترین قوانینی که مناسب ملل است، یک عقل کل لازم است که ناظر به تمام شهوت های انسانی باشد؛ ولی خودش هیچ حس نکند (و فاقد گرایش شهوانی باشد). هیچ گونه وابستگی با طبیعت نداشته باشد؛ اما آن را به خوبی بشناسد. مصلحت آن بستگی به ما نداشته باشد؛ ولی به بهروزی ما کمک کند. پس فقط خدایان می توانند آن طور که باید و شاید به مردم قانون عرضه دارند.»
از امتیازهای بزرگ ولایت فقیه این است که اول، مبتنی بر قانون الهی و مجری آن است؛ دوم، تجلی اخلاق و معنویت و پاکی و درست کاری در جامعه است؛ سوم، پیوند عمیق معنوی با جامعه دارد و بهترین الگوی مردم سالاری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *