آماده باش برای ماه مبارک رمضان

خانه / پیشنهاد ویژه / آماده باش برای ماه مبارک رمضان

آماده باش برای ماه مبارک رمضان

توصیه‌هایی از مرحوم آیت‌الله کشمیری رحمه الله برای بهره‌مندی بیشتر از ماه مبارک رمضان

     حتما دقایقی از ساعات رازآمیز روزه داری خود را به برترین عبادت اختصاص دهید. و آن هم چیزی نیست جز «تفکر» با خود و خدای خود خلوت‌ کنید. خصوصاً به نوع رابطه حضرتش با خودتان بیندیشد. امید است ابوابی از معرفت به رویتان باز شود.

هرچه کوته نظرانند برایشان پیمای

که ‌حریفان ز مُل و من ز تأمّل مستم

     یکی از مهم ترین حالت های بندگی خصوصا در رمضان المبارک حالتیست که توصیه مؤکّد نبیّ مکرّم صلّی الله علیه وآله است و آن «سجده طولانی» می باشد. فقط خدا و اولیاء الهی می دانند هنگام سجده عبودیت چه بارانی از ابر رحمت و چه برکاتی از عالم ربوبیت بر سرشما می بارد. حتماً در روز یک سجده طولانی داشته باشید.

Ayatollah keshmiri

بر آستان جانان گر سر توان نهادن

گلبانگ سر بلندی بر آسمان توان زد

     آغاز ماه رمضان حتماً نیّت کنید که لله روزه بگیرید. فقط لله. آداب روزه داری را تا آنجا که نشاط دارید انجام دهید. کمیت گرا نباشید کیفیت جو باشید. دنبال ختم آیات و ادعیه نباشید. درپی هضم آنها باشید. غذای اندک را خوب بجوید تا جزء جانتان شود. بزرگ ترین مشکل ما قشری نگری به دین و شریعت است. با خود فکر کنید آنقدر در سال های قبل با ولعِ زیاد خوانی اعمال انجام دادید به کجا رسیدید.

به مجاز این سخن نمی گویم

به حقیقت نگفته ای الله

     حتی المقدور بر سفره خانه خود افطار کنید. حتی در مساجد افطار نکنید. بگذارید برکت افطار و دعای مستجاب لحظه ی افطار به خانواده و خانه شما تعلّق گیرد. در ضمن هنگام افطار دِلال کنید.

لقمه کآمد از طریق مشتبه

خون‌خور و خاک و بر آن دندان منه

کان تو را در راه دین مفتون کند

نور عرفان از دلت بیرون کند

دِلال چیست؟

     در دعای افتتاح عرض می کنیم « مُدِلّاً علیک»، دلال با کسر دال یعنی ناز کردن. هنگام افطار برای خدا ناز کنید چون برایش روزه‌گرفتین و حضرتش خوان کرم گسترده لقمه اوّل را نزدیک دهان ببرید امّا نخورید و دعا کنید. یعنی به خدا عرض می کنید اگه حاجتم را بدهی افطار می کنم. به این حالت دِلال می گویند. معجزه می کند.

     رمز ماندگاری در ضیافت الهی رمضان کیمیای « حُسن خلق » است. با فرزندان، خویشان و دوستان خود با اکسیر حُسن خلق و مهربانی برخورد‌ کنید. همیشه خصوصاً در این ماه خوش برخورد باشید. لحظه عصبانیت و خشم شما همان لحظه اخراج شما از این مهمانی الهی است.

به حُسن خُلق توان کرد صیدِ اهل نظر

به دام و دانه نگیرند مرغ دانا را

     کشتی رؤیایی رمضان سوار بر امواج دریای «اشک» به ساحل نجات می رسد. ازخدای سبحان در این ماه خصوصاً اسحار سحرآمیز آن اشک و گریه درخواست کنید. البته شرط سحرخیزی و اشک ریزی، دلِ شکسته داشتن است.

اشک را کز بهر حق بارند خَلق

گوهر است و اشک پندارند خلق

     از ابتدای ماه رمضان باید هدف گذاری شما «لیلة القدر» باشد که جان جان رمضان است. در این خصوص سخن زیاد است. لیکن «مصلحت نیست که از پرده برون افتد راز». فقط سعی کنیم شب قدر در ما واقع شود نه در ماه.

تو لیلة القبری برو تا لیلة القدری شوی

چون‌ قدر مر ارواح را کاشانه شو کاشانه شو

بهار قرآن

     این ماه، ماه «ربیع القرآن» ماست. در این بهار قرآنی هر روز یک آیه را انتخاب کنید و تا افطار به طور متناوب تلاوت و در پیرامون آن تدبّر نمایید. امید است دم دمای افطار آن آیه برای شما پرده از رخسار بردارد .

معنی قرآن زقرآن پرس و بس

وز کسی کآتش زده اندر هوس

     بالإمام تمام الصّلاة و الصّیام. در سراسر ماه رمضان توجّه شما به روزه دار حقیقی و انسان کامل یعنی وجود ذی جود حجّة بن الحجج البالغة عجّل الله تعالی فرجه الشریف نمی بایست منقطع شود. روزه و نماز و بندگی شما از کانال آن حضرت به بارگاه باری تعالی بار می یابد.

تو‌ مگو ما را بدان شه بار نیست

با کریمان کارها دشوار نیست

پرتال فرهنگی راسخون

پایگاه اطّلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *