آیا ملاقات با امام زمان(عجل الله تعالی الفرج الشریف) ممکن است؟

خانه / انتظار و مهدویت / آیا ملاقات با امام زمان(عجل الله تعالی الفرج الشریف) ممکن است؟

دیدار و ملاقات با حضرت مهدی(عجل الله التعالی الفرج ) امری است ممکن و بارها اتفاق افتاده است.

یکی از سوالات مطرح در عصر غیبت امام زمان اینکه آیا دیدن امام عصر عجل الله تعالی فرجه، ممکن است؟

پاسخ:

18

ما در زمانی واقع شده ایم که به مقتضای حکمت الهی امام زمان عجل الله تعالی فرجه، در پرده غیبت به سر می برند و به راحتی نمی توان به حضور حضرت شرفیاب شد. اما دیدار و ملاقات با حضرت مهدی(عجل الله التعالی الفرج الشریف)  امری است ممکن و بارها اتفاق افتاده است. افراد نسبتاً زیادی از مؤمنین و ارادتمندان واقعی آن حضرت، شرفیاب محضر مبارکشان شده اند. افراد و علمایی که، کسی در صداقت، درستی و راستگویی آنان شکی ندارد.

آنچه که مهم است شناخت آن حضرت است و صرف دیدن امام معصوم به تنهایی نمی تواند مزیت محسوب شود و چه بسیار افرادی بودند که علیرغم دیدن امامان علیهم السلام به مسیر انحرافی کشیده شده و مانند برخی از افراد کوفه با امام حسین علیه السلام وارد جنگ و ستیز شدند. افراد زیادی محضر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله، مشرف شدند؛ ولی اسلام نیاوردند و یا اگر اسلام آوردند؛ پای بند نشدند و در زمره منافقین قرار گرفتند.

البته دیدن و شناختن حضرت مهدی(عجل الله التعالی الفرج الشریف) چندان هم مشکل نیست و تنها کافی است که انسان قلب خود را از غیر خدا، پاک نماید و محبت خداوند را به طور کامل در دل خود جای دهد؛ مواظب اعمال و رفتار خود باشد؛ اعضاء و جوارح خود را از حرام باز دارد؛ محبت واقعی آن حضرت را در دل خود جای دهد؛ به معنی واقعی عاشق آن حضرت شود؛ آن گاه این امکان وجود دارد که به ملاقات حضرت (عجل الله التعالی الفرج الشریف) نائل شود. همانطور که از آغاز غیبت صغری تاکنون، صدها نفر از عاشقان واقعی آن حضرت به محضرش، شرفیاب شده اند. مهم این است که انسان زمانی که به محضر حضرت مشرف می شود؛ با لبخند و رضایت حضرت روبرو باشد و بتواند از وجود نورانی وی بهره مند شود. البته به مقتضای بعضی روایات، از جمله توقیع مبارک امام عصر(عجل الله التعالی الفرج الشریف) به علی بن محمد سمری که فرموده: «هر کس قبل از خروج سفیانی و صیحه آسمانی ادعای مشاهده کند؛ دروغگو و افتراء زننده است»[۱]

باید توجه داشته باشیم که ادعای هر کس را نباید پذیرفت؛ بلکه باید او را تکذیب کنیم. مقصود حضرت(عجل الله التعالی الفرج الشریف) هم از این جمله، جلوگیری از مدعیان دروغین است؛ امثال کسانی که سر کوچه و بازار داد می زنند؛ محضر آقا مشرف شده اند. ولی افراد نادری که مشرف می شوند؛ این مسئله را مکتوم و به عنوان یک راز نگه می دارند و معمولا بعد از مرگشان کسانی که محرم رازشان بوده اند؛ آن را بازگو می کنند.

تا زمان علی بن محمد سمری، آخرین وکیل امام زمان ، ملاقات با حضرتش با وساطت ایشان به راحتی انجام می گرفت. امام عصر خواستند با ابلاغ این حکم به ایشان، ادعای مدعیان وکالت را رد کرده و به جهان بفهمانند که مثل ملاقات های زمان غیبت صغری و عصر وکلای خاص، هرگز اتفاق نمی افتد؛ نه این که اصل امکان ملاقات را نفی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *