آیت الله مکارم شیرازی | نظم و خلوص نیت رمز موفقت طلاب است

خانه / دسته‌بندی نشده / آیت الله مکارم شیرازی | نظم و خلوص نیت رمز موفقت طلاب است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: همه مشکلات و مصیبت های جوامع بشری از گروه سوم می باشد، گروهی که بدون برنامه و هدف بوده و تمام بدبختی ها را با اعمال و رفتار خود رقم می زنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید عصر دیروز با جمعی از طلاب مدرسه علمیه امام صادق علیه السلام بجنورد دیدار کردند که طی این دیدار افزودند:خدا را شکرگزار باشید که این توفیق و سعادت را به شما جوانان عرضه داشته است که بتوانید در مسیر علم، فقاهت و اجتهاد گام بردارید و لذا در همه مراحل زندگی شخصی و علمی خود باید شکرگزار خداوند متعال باشید.

این استاد حوزه به کلام نورانی امیرالمومنین علی علیه السلام خطاب به کمیل ابن زیاد افزودند: ای کمیل دل های فرزندان آدم به مثابه پیمانه است و مراد از این پیمانه ظرفیت بشر می باشد.

ایشان بیان داشتند: لطف و فیض خداوند نامحدود می باشد؛ ما باید استعدادمان بیشتر باشد تا از فیض الهی بیشتر بهره ببریم. افرادی که با ظرف و پیمانه ای محدود به سمت فیوضات الهی حرکت می کنند شکی نیست که کمتر عایدشان می شود.

این مرجع تقلید ادامه دادند: فیوضات الهی همانند چشمه ای پرآب و نامحدود می باشد این پیمانه های ما است که محدود و دنیوی است. بهترین پیمانه و ظرفیت آن پیمانه و ظرفیتی است که بزرگ و وسیع باشد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با روایتی از امیرالمومنین علیه السلام افزودند: قال الامام علي – عليه السلام – : النّاسُ ثلاثَةٌ: فعالِمٌ ربّانِيٌ، وَ مُتَعلِّمٌ عَلي سَبيلِ نجاةٍ و هَمَجٌ رعاعٌ أتباعُ كلِّ ناعِقٍ … حضرت می فرمایند؛ مردم بر سه دسته اند: 1. عالم ربّاني، 2. طالب علمي كه در راه نجات قرار گرفته، 3. انسان بي سر و پاي پستي كه به دنبال هر بانگي روان است، اين گروه از نور علم پرتوي بر نگرفته و به ستون استواري پناه نبرده اند.

این مرجع تقلید گفتند: حضرت در این فراز اینگونه می گویند که علمای ربانی، به دو نوع تقسیم می شوند، علمایی که منسوب به رب بوده و علمای الهی می باشند و پیوند با خداوند دارند و ما از ایشان به آفتاب عالمتاب یاد می کنیم و نوع دیگر علمای ربانی، علمایی هستند که مربی مردم هستند و رسالتشان تربیت انسان است.

ایشان ادامه دادند: گروه دوم افرادی که عالم ربانی نیستند، ولی در مسیر علما و در مسیر نجات قدم برمی دارند و ما از آنها همانند ماه یاد می کنیم. درست است که ماه از خود نوری ندارد و نورافشانی او اکتسابی و از آفتاب می باشد؛ اما در مواقع ضروری خود نورافشانی داشته و راه نجات می باشند.

معظم له از افراد بی برنامه و بی هدف به عنوان سومین گروه از نگاه امیرالمومنین علیه السلام یاد کرد و گفتند: این گروه نه خودشان عالم هستند و نه به دنبال عالم حرکت می کنند و هر صدایی را که بشنوند به سمت او حرکت می کنند، همانند برگ های پاییزی بوده و با هر نسیمی به حرکت درمی آیند و این در حالی است که روایات و آیات رسیده، مومنین را همانند کوه پایدار و استوار معرفی می کند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی تصریح کردند: همه مشکلات و مصیبت های جوامع بشری از گروه سوم می باشد، گروهی که بدون برنامه و هدف بوده و تمام بدبختی ها را با اعمال و رفتار خود رقم می زنند.

این مرجع تقلید خطاب به طلاب جوان  اظهار داشتند: خدا را شکرگزار باشید که در خط سربازی امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف گام برداشته اید. این توفیق بزرگی است که نصیب خیلی از همسن های شما نشده است و این مهم می تواند جایزه والدین شما باشد که خداوند به فرزندان آنها عنایت کرده است.

آیت الله مکارم شیرازی تأکید کردند: رمز موفقیت و پیشرفت طلاب شکیبایی و خستگی ناپذیر بودن، نظم و خلوص در نیت می باشد.

ایشان افزودند: نماز اول وقت، کمک و دست گیری از دیگران، پرهیز از دوستان ناباب، پرهیز از مجالس آلوده و یاد خدا از مسائلی است که هر طلبه و هر انسان برای پیشرفت و رشد علمی و معرفتی باید نسبت به آن اهتمام جدی داشته باشد.

لازم به ذکر است: در ابتدای این دیدار مدیر مدرسه علمیه امام صادق علیه السلام شهرستان بجنورد گزارشی از فعالیت های این مرکز ارائه کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *