از سربازی تا شهادت با ابراهیم همت

از سربازی تا شهادت با ابراهیم همت

خانه / پیشنهاد ویژه / از سربازی تا شهادت با ابراهیم همت

هم‌رزم و دوست نزدیک شهید همت گفت: شهید همت شخصیتی داشت که ویژگی رهبری و لیدری از اول در وجودش بود و شدیداً اهل مطالعه و کتاب بود.

از سربازی تا شهادت با ابراهیم همت

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام به نقل از ایسنا؛ عوض حیدرپور در گفت‌وگو با ایسنا درباره شهید محمدابراهیم همت و خدمات این شهید در جبهه‌های جنگ، اظهار کرد: شهید همت هم‌کلاس دوران دبیرستان من بود و زمانی که دوران دبیرستان ما به اتمام رسید بنده وارد دانشکده پزشکی شدم و شهید همت به دانشسرای تربیت معلم رفت که در نهایت همت فوق دیپلم تجربی گرفت و در مدارس راهنمایی شهرستان شهرضا پس از آنکه خدمت سربازی خود را تمام کرد، مشغول به کار شد.

وی افزود: شهید همت شخصیتی داشت که ویژگی رهبری و لیدری از اول در وجودش بود و شدیداً اهل مطالعه و کتاب بود. به ویژه مطالعات جنبی و خارج از دوره کلاسیک و دوره دبیرستان که در این باره خاطرات زیادی از مطالعه این شهید والامقام دارم. ایشان بسیار باهوش و علاقه‌مند به درس بود و ویژگی رهبری و بزرگی را در جمع‌های مختلف داشت به‌طوری که می‌توانست امور را رهبری و هدایت کند.

این هم‌رزم و دوست نزدیک شهید همت، تصریح کرد: دوران سربازی شهید همت در ستاد توپخانه اصفهان بود که از سال ۱۳۵۴ تا مهرماه ۱۳۵۶ در این مرکز خدمت سربازی خود را گذراند. بعد از سربازی، شهید همت چهره‌ای کاملاً نظامی به خود گرفت و کاملاً مطلع از فنون نظامی بود. پس از سربازی به استخدام آموزش و پرورش شهرضا درآمد و در فاصله مهرماه ۱۳۵۶ تا پیروزی انقلاب اسلامی به طور جدی در فرایندهای انقلابی شرکت داشت و به شدت در شهرضا چهره‌ای تأثیرگذار بود، به طوری که تحت تعقیب ساواک قرار گرفت.

از سربازی تا شهادت با ابراهیم همت
از سربازی تا شهادت با ابراهیم همت

حیدرپور گفت: فرایندها ادامه پیدا کرد تا پس از پیروزی انقلاب اسلامی شهید همت به همراه معلمان دیگر عضو کمیته دفاع شهرضا شد و پس از تشکیل سپاه به خدمت این نهاد انقلابی درآمد و در آنجا به‌عنوان یک عضو رسمی سپاه استخدام شد. شهید همت به دلیل دوران سربازی موفقی که در گروه توپخانه اصفهان داشت از نظر نظامی با تجربه شده بود و اطلاعات بسیاری خوبی در این زمینه داشت و به همین دلیل یک پاسدار کارآمد برای خدمت به انقلاب اسلامی بود.

وی ادامه داد: شهید همت در شهرضا تا اواسط سال ۱۳۵۸ خدمت کرد که به دلایلی ایشان از سپاه شهرضا به سپاه پاوه در غرب کشور منتقل شد و در پاوه هم‌رزم احمد متوسلیان شد و در نهایت با احمد متوسلیان نقش‌آفرینی درخشانی در پاوه داشت و توانست با هدایت شهید چمران پاوه را آرام کنند. شهید همت، معاون فرهنگی سپاه پاسداران بود و با خصوصیات ویژه اخلاقی که داشت محبوب مردم پاوه شد.

این هم‌رزم و دوست نزدیک شهید همت، گفت: در مهرماه ۱۳۵۹ که جنگ تحمیلی آغاز شد و قبل از پایان سال ۱۳۶۰ که بنا شد سپاه عملیات‌هایی را در جنوب فرماندهی کند در سفر محسن رضایی فرمانده کل سپاه به کردستان، توانایی‌های احمد متوسلیان و شهید همت را کشف کرد و حدود بهمن سال ۱۳۶۰ تیپی به نام تیپ ثارالله راه‌اندازی شد و در تیپ ثارالله که راه‌اندازی شد. بعدها این تیپ تغییر اسم داد و به نام تیپ محمد رسول‌الله شناخته شد.

حیدرپور تصریح کرد: تیپ محمد رسول‌الله(ص) در عملیات‌های فتح‌المبین و بیت‌المقدس نقش پررنگی داشت و نهایتاً در عملیات رمضان تیپ محمد رسول‌الله به لشکر محمد رسول‌الله تغییر نام داد. در فاصله عملیات بیت‌المقدس و عملیات رمضان حاج احمد متوسلیان و شهید همت برای خدمت در سپاه لبنان به سوریه اعزام شدند که در لبنان حاح احمد متوسلیان توسط نیروهای فالانژ به اسارت درآمد که در نتیجه امام راحل دستور دادند سپاهیانی که به لبنان و سوریه اعزام شده‌اند بازگردند که پس از این بازگشت شهید همت فرمانده لشکر محمد رسول‌الله شد.

وی ادامه داد: بعد از اینکه شهید همت، فرمانده لشکر شد تغییراتی در آن سال‌ها در مجموعه سپاه رخ داد، به‌طوری که سپاه لشکرهای خود را در قالب خاصی سازماندهی کرد که یکی از این لشکرها، سپاه ۱۱ قدر بود که شهید همت علاوه بر فرماندهی لشکر محمد رسول‌الله فرماندهی سپاه ۱۱ قدر را نیز بر عهده داشت.

از سربازی تا شهادت با ابراهیم همت
از سربازی تا شهادت با ابراهیم همت

این هم‌رزم و دوست نزدیک شهید همت، گفت: در فاصله عملیات رمضان، محرم و والفجر مقدماتی تا عملیات خیبر که شهید همت فرمانده لشکر محمد رسول‌الله بود که در این لشکر خدمت شهید همت بسیار مؤثر بود، به‌گونه‌ای که توانست سازماندهی را در لشکر انجام دهد، به طوری که فرماندهانی که بعد از شهید همت فرمانده لشکر محمد رسول‌الله شدند همه معتقد بودند که درایت شهید همت بود که توانست از یک گروه بسیجی که در تهران بودند لشکر قدرتمند محمد رسول‌الله را سازماندهی کند و به نقطه اوج برساند.

حیدرپور خاطرنشان کرد: سرانجام محمد ابراهیم همت در عملیات خیبر در روز ۱۷ اسفند ۱۳۶۲ در جزیره جنوبی مجنون نزدیک خط درگیری در اثر اصابت ترکش خمپاره در سن ۲۸ سالگی به شهادت رسید. بنده در این زمان جز رزمنده لشکر امام حسین(ع) و به عنوان پزشک گردان خدمت می‌کردم.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *