انسان خودآگاه عیب‌های خود را کشف و برطرف می‌کند | حجت الاسلام پناهیان

خانه / پیشنهاد ویژه / انسان خودآگاه عیب‌های خود را کشف و برطرف می‌کند | حجت الاسلام پناهیان

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان با بیان اینکه انسان خودآگاه عیب‌های خود را کشف و برطرف می‌کند، گفت: اولیا الهی برای گفتگو با خدا درباره‌ی گناه خود حریص بودند چراکه عامل از بین بردن یأس و غرور می‌شد.

انسان خودآگاه عیب‌های خود را کشف و برطرف می‌کند | حجت الاسلام پناهیان

هیات: حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان به مناسبت ماه محرم در هیات محبین‌الزهرا سلام الله علیها به سخنرانی پرداخته و گفت: دین برنامه‌ای برای افراد بلند همت است.

وی با بیان اینکه دین برای روحیه‌های حداقلی نیست، عنوان کرد: دین برنامه‌ای برای اهل مسابقه است. بسیاری از انسان‌ها تن به مسابقه نمی‌دهند خداوند هدف خلقت انسان را در مسیر مسابقه برای کسب خیرات و تقرب به سوی او قرار داده است.

استاد حوزه و دانشگاه با استناد به آیه‌ای از قرآن کریم مبنی بر اینکه خداوند شما را آفرید تا ببیند کدام یک از دیگری بهتر عمل می‌کنید، بیان کرد: روز قیامت خداوند مقایسه‌ای حساب و کتاب می‌کند. اگر شخص زیبایی به بهانه زیبایی خلاف کرده باشد او را نزد یوسف علیه السلام می‌برد.

انسان خودآگاه عیب‌های خود را کشف و برطرف می‌کند | حجت السلام پناهیان

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان با استناد به روایتی از امام صادق علیه السلام مبنی بر اینکه روز قیامت شیعیان را شفاعت می‌‌کنند و به بهشت می‌‌برند اما آنها باید برای رسیدن به درجات بالا با یکدیگر مسابقه بدهند، گفت: ما باید بچه‌های خود را طوری بزرگ کنیم که در خیرات مسابقه بدهند.

وی با تاکید بر اینکه برنامه‌های دین برای دوست‌داران مسابقه طراحی‌شده است، اظهار کرد: خداوند از غرور و یاس بسیار بدش می‌آید چراکه انسان را از مسابقه دادن در خوبی‌ها متوقف می‌کند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه انسان خودآگاه عیب‌های خود را کشف و برطرف می‌کند، گفت: اولیا الهی برای گفتگو با خدا درباره‌ی گناه خود حریص بودند چراکه عامل از بین بردن یأس و غرور می‌شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان بیان کرد: از عوامل دیگر دوری انسان از یاس در محضر خدا دیدن خود است خدایی که دوست ندارد بنده او عیب داشته باشد بنابراین با مهربانی و رحمت خود او را یاری می کند که عیوب خود را از بین ببرد. آنان که دچار یاس و کفر می‌شوند قدرت و مهربانی خدا را انکار می‌کنند.

وی افزود: دین و دیدن خود در محضر خداوند از عوامل نابودی یاس و غرور است، شهدا هنگام پرکشیدن با اینکه در اوج انسانیت بودند بازهم نزد خداوند احساس شرمندگی می‌کردند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه خوبی‌های شما باید شما را متواضع کند، عنوان کرد: صحیفه سجادیه سرشار از خودآگاهی است. امام سجاد علیه السلام در محضر خدا از خوبی و بدی‌های خود سخن می‌گوید طوری که نه مأیوس و نه مغرور می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان با بیان اینکه فلسفه لذت در این دنیا تست است که بدانید نعمات و شیرینی‌های بسیار بهتر از آن در آخرت وجود دارد، اظهار کرد: دین تنها برای حفظ شما از سقوط و نابودی نیست بلکه فراتر از آن برای اوج گرفتن انسان است.

وی با بیان اینکه انسان‌های متکبر از این‌که عیب خود را ببینند ناراحت و ناامید می‌شوند درحالی‌که استغفار برای تواضع کردن است، ابراز کرد: اجازه ندهید تکبر بر شما غلبه پیدا کند. شما به سمت خدا حرکت می‌کنید، تنها چیزی که انسان را آرام می‌کند خداوند است.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه خداوند بزرگ است و برای دیدن او نیز باید بزرگ شوید، گفت: تمام خوبی‌ها جوهر بزرگ شدن است. اصلی‌ترین نیاز انسان بزرگ شدن و اصلی‌ترین آفت هم خودبزرگ‌بینی است، رنج روح انسان را بزرگ می‌کند، بزرگ شدن اصل هدف اصلی ما است اصلی‌ترین تقاضا و تمنای وجود انسان بزرگ شدن است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین پناهیان خاطرنشان کرد: گاهی انسان به جایگاهی دست پیدا می‌کند دچار خودبزرگ‌بینی می‌شود یا گاهی از راه غلط برای بزرگ شدن وارد می‌شود. اصل نیاز انسان بزرگ شدن است لذا دائم در معرض تکبر قرار دارد که تکبر خود ریشه بسیاری از گناهان از جمله حسادت است.
منبع: شبستان

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *