بخور و نخورهای افطار و سحر در ماه رمضان

خانه / پیروان عترت / بانوانه / بخور و نخورهای افطار و سحر در ماه رمضان

بخور و نخورهای افطار و سحر در ماه رمضان

افطار کردن با خرما سنّت است. خرما یک پیشنهاد ویژه برای بازگرداندن سریع انرژی از دست رفته ی حاصل از روزه در ماه رمضان است که علاوه بر هیدراته شدن و تأمین آب بدن به شما احساس نشاط و سرحالی خواهد داد. آبی که هنگام افطار می نوشید بهتر است نه زیاد گرم باشد و نه زیاد سرد باشد و مصرف چای و شیر داغ به هیچ وجه توصیه نمیشود.

بین وعده ی افطار و شام حداقل نیم ساعت فاصله گذاشته بشه و افطار و شام با یکدیگر میل نشود. به این موضوع هم توجه کنیم که شام هم نباید سنگین باشه چون هم خوابمون رو دچار اختلال میکنه و هم باعث بی اشتهایی در سحر میشه.

مصرف لبنیات مثل (دوغ و ماست) بدلیل اینکه بسیار سرد است، برای مغز مضر بوده، توصیه نمیشه و چه بسا احساس کسالت به شما دست بدهد.

سعی کنید حتما سحری میل کنید. به فرموده ی پیامبر(صلی ا… علیه و آله وسلّم) در خوردن سحری برکت است و نیاز تغذیه ای بدن را در طول روز تأمین می کند و از کاهش قند خون و از بی حوصلگی و خستگی و کاهش یادگیری جلوگیری می کند.

مصرف میوه و سبزیجات در وعده های بعد از افطار و هنگام سحر را فراموش نکنید، چرا که باعث ذخیره ی آب در بدن شما شده و مانع از تشنگی در طول روز میشوند. خیار، کاهو و دیگر سبزیجات فیبر بالایی دارند و علاوه بر ذخیره آب در بدنِ شما، باعث احساس خنکی و تازگی در وجودتان خواهند شد و شما را از بسیاری مشکلات گوارشی ناشی از کمبود آب نجات خواهند داد. برعکسِ تصور بسیاری از افراد خوردن آب و چای زیاد در وعده ی سحری برای جلوگیری از تشنگی اصلا پیشنهاد نمیشه چون خودش عاملی جهت دفع بیشتر هست و باعث تشنگی بیشتر میشه.

چیزهایی در افطار مصرف کنید که معده ی شما بعد از ساعت ها نخوردن و نیاشامیدن آمادگی پذیرش اونها رو داشته باشه برای مثال ترجیحاً به سمت غذاهای سرخ شده مثل پیراشکی و سمبوسه نروید و از خوردن غذاهای چرب، ادویه دار و همچنین شیرینی های روغنی پرهیز کنید تا سلامت تان در طول ماه رمضان به خطر نیافته.

در خوردن مواد غذایی مثل شیرینی، زولبیا و بامیه با وجود دلچسب بودن افراط نکنید. این مواد غذایی دارای قند خیلی زیاد و منبع فوری افزایش وزن هستند و البته که گزینه ی مناسبی برای افطار نیستند.

اگر تمایل به خوردن آجیل دارید، بادام به عنوان منبعی مغذی که حاوی چربی های مفید است به شما پیشنهاد میگردد به ویژه اینکه بدن شما بعد از چند ساعت طولانیِ روزه بودن میل به دریافت چربی نیز دارد.

پایگاه اطلاع رسانی هیأت رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *