راههای تحقق اهداف انقلاب اسلامی و ایجاد روحیه ی انقلابی در بین مردم در سیزدهمین نشست هم اندیشی سخنرانان مرتبط با هیأت رزمندگان اسلام

تداوم انقلاب اسلامی، ارائه شده در سیزدهمین نشست هم اندیشی سخنرانان مرتبط با هیأت رزمندگان اسلام توسط حجة الاسلام و المسلمین علی دانش

خانه / آموزش / تداوم انقلاب اسلامی، ارائه شده در سیزدهمین نشست هم اندیشی سخنرانان مرتبط با هیأت رزمندگان اسلام توسط حجة الاسلام و المسلمین علی دانش

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: تداوم انقلاب اسلامی

جملاتی از حضرت امام رحمة الله علیه: انقلاب اسلامی میزان عصر ما است و معیار حق و باطل است و هرکس به آن نزدیکتر است به حق نزدیکتر است. ولایت فقیه هدیه ی الهی است، انقلاب اسلامی هم هدیه ی خدا است، دست هیچ بشری در آن دخالت ندارد

تعبیر حضرت آقا: انقلاب اسلامی تغییر دهنده ی شکل و نظم عناصر موجودات است. و اینکه ولایت فقیه هدیه ی خدا است و مهمترین معروف، اقامه ی حاکمیت حق است و مهمترین منکر هم اقامه ی حاکمیت طاغوت است.

فرآیند تحقق انقلاب اسلامی:

اولین جمله ای که عرض می کنم این است که ما آمده ایم برای این که یک جامعه ی اسلامی به وجود بیاوریم، تا حیات طیبه ی اسلامی را برای کشورمان و برای مردممان بازتولید کنیم. این هدف از ابتدای انقلاب بود و هست. که از درس هفدهم به بعد کتاب طرح کلی اندیشه ی اسلامی در قرآن به مبانی این مسأله اشاره شده است. یکی از منابعی که در مناسبت پیش رو یعنی ماه مبارک رمضان باید به صورت جدی مورد استفاده قرار بگیرد این کرامت قولیه ی  اندیشه ی اسلامی در قرآن است. آن را تأمین کنیم و اگر بخواهیم با یک نگاه وسیعتر نگاه کنیم چون بازتولید حیات طیبه ی اسلامی در کشورمان می توانست و می تواند همچنان الگویی برای دنیای اسلام شود در واقع آمدیم که دنیای اسلام را متوجه به این حقیقت و این شجره ی طیبه بکنیم. این را باز دقت کنید در نگاه امام رحمة الله علیه انقلاب، به حمل اولی یا شایع، انقلاب مساوی با اسلام است. و انقلاب همان شجره ی طیبه است نه مثل آن! بیعت با انقلاب اسلامی بیعت با پیغمبر است نه مثل آن بیعت. ما برای اینها یک فرصت استثنایی در اختیارمان قرار گرفته است تا بتوانیم اهداف الهی و اسلامی را در یک بخش مهم جهان که کشور عزیز ما ایران است تحقق ببخشیم و آن را پیاده کنیم. مسأله فقط ایران نبود. ایران به عنوان یک الگو برای جوامع اسلامی در درجه ی اول و همه ی جهان بشریت در درجه ی بعد مورد نظر بود. انقلاب می خواست به همه ی کسانی که در هر نقطه ای از جهان اسلام هستند نشان دهد که این الگو تحقق یافتنی و شدنی است.

پس اینجا دو سه تا نکته نهفته است. یکی اینکه هدف مشخص باشد. امروز در خیلی جاها هدف برای جامعه ی ما خیلی مکشوف نیست. مهمترین نفوذ و انقلاب هم تغییر در اهداف است. هدف مشخص باشد. امام فرمود دولت جمهوری اسلامی به فکر معاش و رفاه مردم باشد اما مبادا مردم و مسؤولان از هدف عظیم انقلاب که حاکمیت جهانی اسلام است غافل شوند. هدف مشخص باشد. و تحقق یافتنی بودن هدف هم تبیین شود بر اساس معارف دینی یا سنت های الهی و بعد فرآیند رسیدن به هدف هم تبیین شود. این هم نمونه اش. از بعد از صدر اسلام تا کنون چنین فرصتی پیش نیامده است. موقعیت بسیار استثنایی و به خصوصی است. باید این موقعیت را مغتنم بشمارید. تحقق این اهداف تدریجی است. چیزهایی است که باید برای آن تلاش و مجاهدت کرد و قدم به قدم پیش رفت. این حرکت به حصارهای زمان کنونی محدود نمی شود. یک حرکت عظیم تاریخی است یا ایها الذین آمنوا آمنوا. باید طوری باشد که نسلهای دیگر و ملتهای مسلمان معاصر ما از این حرکت درس بگیرند، نیرو بگیرند و راهشان را پیدا کنند.

بعد از این سخنرانی اخیر حضرت آقا در جمع الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، آخرین بیان ایشان در مورد فرآیند تحقق اهداف انقلاب اسلامی در کرمانشاه در جمع دانشجویان بود که آنجا فرمودند ما می خواهیم آن نظام تشکیلاتِ حکومتی را که بتوان این هدفها را در آن محقق کرد به وجود آوریم. این یک فرایند طولانی و دشوار دارد. آیه ی هفتم تا بیست و پنجم سوره ی احزاب. یک زنجیره ی منطقی وجود دارد.

این فرآیند تحقق اهداف یک پیشنهاد نیست, تنها راه است. دو منبع استنباط هم دارد یکی سیره ی نبوی است که حضرت آقا جایی به آن اشاره فرمودند که همه ی انبیاء و خاتم الانبیاء با پنج گام مراحلشان را پیش بردند و یکی هم سیره ی عقلا است. که اینجا به آن زنجیره ی منطقی دارند اشاره می کنند. زنجیره ی مستمری که به هم مرتبط است. اولین قدم از این قدم های پنجگانه مرحله ی انقلاب اسلامی است. در توضیح مرحله ی انقلاب اسلامی ایشان اینطور توضیح می دهند. انقلاب صرفا به معنای شورش، بی نظمی و نابسامانی نیست. نکته ی جالبش این است که اگرچه ایشان برای اولین بار بحث فرآیند تحقق اهداف را در دوران زعامت خودشان در اوایل دهه ی هفتاد مطرح کردند در پاسخ به یک دانشمند سوری به اسم زهیری اما در واقع تفصیل و تفسیر اجمالی است که امام رحمة الله علیه از 23 و 42 تا 57 شروع کردند و جالب تر اینکه خود حضرت آقا مبانی مراحل تحقق اهداف انقلاب را در سال 1353 در آن کتاب طرح کلی اندیشه ی اسلامی در قرآن مطرح کرده و عینیت بیرونی آن هم در کتاب انسان 250 ساله طرح شده است. انقلاب یعنی دگرگونی دنیوی. مهمترین دگرگونی که بنیادی محسوب می شود همین حرکت از شرک به توحید است. نکته ای که دیروز هم آقا اشاره کرد، چون ما مباحث توحید را در همان کتاب طرح کلی آقا می فرماید چرا از آن طریقی که انبیاء مسیر را هدایت کردند شما هدایت نمی کنید؟ مسیر توحید است. چون ما مسائل توحیدی را مطرح نکردیم بحثی مثل اینکه آمریکا طاغوت اعظم است تا حالا حضرت آقا دو بار این اصطلاح را استفاده کردند یک بار دیروز بود و یک بار چند سال قبل. مجبورند تاریخ آمریکا را مطرح کنند، این نقصی است که ما داریم.

انقلاب اسلامی یعنی دگرگونی بنیادی. این دگرگونی بنیادی عموما گاهی اوقات با اغتشاش و شورش و اینها همراه است اما آن چیزی که اصل حرکت انقلاب است همان تحول بنیادین در جهان بینی است. مرحله ی دوم بعد از مرحله ی انقلاب، نظام سازی است. طبیعتا اگر شما از مرحله ی لا اله و یکفر بالطاغوت عبور کردید، حالا تازه باید وارد مرحله ی یؤمن بالله و ارائه ی پیشنهاد برای امور عامه و تدبیر جامعه بر اساس توحید بشویم و لذا مرحله ی دوم مرحله ی نظام سازی است. در ذهن شریف شما هست وقتی که انقلابیون مصر به ایران آمدند حضرت آقا به آنها فرمود بعد از مرحله ی انقلاب باید وارد مرحله ی نظام سازی شوید. ما مرحله ی انقلاب را پشت سر گذاشتیم یعنی کفر به طاغوت ما صورت گرفت، یک طاغوت کوچک یعنی پهلوی و بعد طاغوت اعظم یعنی آمریکا که در تسخیر لانه ی جاسوسی رخ داد که امام فرمود این انقلاب دوم است و از انقلاب اول بزرگتر است و حضرت آقا فرمودند که ذات انقلاب اسلامی اگرچه حرکت هم رخ نمی داد تقابل امریکا را در پی داشت. بعد از مرحله ی انقلاب وارد مرحله ی نظام سازی شدیم. نظام سازی چیست؟ ایشان توضیح می دهند؛ مرحله ی نظام سازی یعنی معرفی و شکل کلی اسلامی را پیاده کردن. اگر فرصت بود توضیح می دادم. بسیاری از اشکالات وشبهاتی که امروز در جامعه مطرح است با هر کدام از این گزاره ها پاسخ داده می شود. شکل کلی اسلام را پیاده کردند چون شکل مطلق آن نه در توان ما است و نه در توان هیچکدام از انبیاء و اولیاء گذشته بوده و در زمان ظهور محقق خواهد شد. شکل کلی اسلامی را پیاده کردند. مثل اینکه وقتی در کشور ما نظام سلطنتی استبدادی فردی موروثی اشرافی وابسته اینها زوایا و خصایص آن حاکمیت طاغوتی است که در انقلاب برداشته شد به جای آن نظام دینی تقوایی مردمی گزینشی جایگزین می شود. این عبارات، عبارات متن یک رمان یا متن یک منبر عمومی نیست، عبارات ولی خدا است. یعنی تعیین منبع تقنین اولین خصوصیت نظام ما است که در نظام ما، شریعت مقدس اسلام به عنوان منبع تقنین بر پایه ی تفکر اسلام و شریعت اسلامی پذیرفته شده است

رکن بعدی مردم هستند. یعنی اسلامی شدن هندسه ی عمومی جامعه، نظامی که در آن مردم سالاری از اسلام گرفته شده است. جمهوری اسلامی خلاصه ی مرحله ی نظام سازی است؛ یعنی مردم انسان، خدا و شریعت و نسبت بین مردم و خدا که همان ولایت است (ولی یعنی دو چیز آنچنان به هم متصل هستند که چیزی بینشان فاصله نیست) مردم سالاری ما دموکراسی غرب نیست به خاطر اینکه ما در مبانی هستی شناسی و انسان شناسی و خداشناسی تفاوت ماهوی با آنها داریم. نظامی که در آن مردم سالاری از اسلام گرفته شده است این از نظام التقاطی نیست این حقیقت اسلام است. حرکت مردم به سمت اهداف و آرمانهای دینی است.

بعد از مرحله ی نظام سازی طبیعتا بعد از لا اله الا الله باید وارد عمل به ارکان شویم. دولت اینجا به معنای صرف قوه ی مجریه نیست. دولت را ایشان توضیح می دهند مرحله ی نظام سازی را هم ما عبور کرده ایم. مرحله ی نظام سازی با تصویب قانون اساسی به پایان رسید.

سومین گام مرحله ی دولت سازی است که این قدم را ایشان می فرمایند مشکل تر از مراحل قبلی است یعنی تشکیل منش و روش دولتمردان به گونه ی اسلامی. پس اولین خصوصیت دولت اسلامی نیروی انسانی آن است. منظور از دولت هم فقط قوه ی مجریه نیست یعنی مجموع دستگاه های مدیریتی کشور که اداره ی کشور را به عهده دارند. اسلامی شدن کامل دستگاه حاکمه ی کشور در عمل و سازماندهی. پس بعد دوم دولت سازی سازماندهی و سازمان است بعد اول نیروی انسانی بود. بعد دوم شامل همه ی کارگزاران نظام اسلامی است. و نظامات اداره گوناگون کشور.

ما امروز در مرحله ی سوم انقلاب قرار داریم. پرداختن به هر مسأله ای غیر از این پرداختن به مسأله ای است که دارای اولویت نیست.

اگر مباحث حضرت آقا بدون این روند مورد مطالعه قرار بگیرد ما دچار بیش فعالی یا تنبلی یا بازی در جبهه ی دشمن خواهیم شد. مثلا مسأله ی اقتصاد مقاومتی را امسال حضرت آقا مطرح کردند اگر کسی فرآیند پنجگانه ی تحقق اهداف انقلاب را نشناسد، بیل دستش می گیرد و می رود دنبال بیل زدن. اینطوری نیست اقتصاد مقاومتی در مراحل پنجگانه ی انقلاب باید دیده شود ولی اینکه می فرمایند اگر قرار شد به اقتصاد مقاومتی ورود پیدا کنید قبلش هویت اسلامی است. برای اینکه هویت اسلامی را ایجاد کنید شما نیاز به دستگاه حاکمه دارید. دولتهای شما دولت اسلامی است برای همین بیشترین تذکرات حضرت آقا در این مرحله خصوصیات دولت سازی است که بیشترین تذکرات ایشان را شامل می شود.

جمع بندی این است که بدون فرایند تحقق اهداف انقلاب و تبیین این مسأله هر کار دیگری در جای خودش قرار نمی گیرد. اینکه آقا می فرماید انقلابی عمل کنید یعنی عینیت انقلاب را بشناسید.

هر موضوع دیگری؛ امیرمؤمنان علی علیه السلام، مهدویت، قرآن، امر به معروف و نهی از منکر، نماز، حجاب به هر موضوع دیگری پرداخته شود ذیل مراحل پنجگانه انقلاب نباشد آن موضوع دارای اولویت نخواهد بود.

آقای تویسر کانی:

یکی از موضوعاتی که واقعا حوزه های علمیه و مراکز دانشگاهی به آن نمی پردازند همین مراحل تحقق اهداف انقلاب اسلامی است. واقعا ما همه از آن غافل هستیم در حالی که خود حضرت آقا این موضوع را مکرر در مناسبات مختلف تشریح کردند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *