تشبیهی که امام خامنه ای برای زیبایی خطبۀ فدکیه به کار بردند + صوت

تشبیهی که امام خامنه ای برای زیبایی خطبۀ فدکیه به کار بردند + صوت

خانه / پیشنهاد ویژه / تشبیهی که امام خامنه ای برای زیبایی خطبۀ فدکیه به کار بردند + صوت

امام خامنه ای می‌فرماید: خطبه فدکیه خطبه‌اى است که به گفتۀ علامه مجلسى، «بزرگان فصحا و بلغا و دانشمندان باید بنشینند کلمات و عبارات آن را معنا کنند!»

 به گزارش خبرگزاری تسنیم ،شنیدن فضایل و برخی ویژگی‌های شخصیتی ائمه (علیهم‌السلام) در کلام بزرگان دین باعث ایجاد نگرش و معرفتی نوین در افکار آدمی می‌شود. در واقع ایام ولادت‌ها و شهادت‌های حضرات معصومین (علیهم‌السلام) باید فرصتی جهت تبیین معارف و فضایل این بزرگواران باشد تا جامعه اسلامی ضمن اینکه به غم و شادی می‎پردازد، به شعور و معرفت عترت علیهم السلام نیز برسد.

در عصر رهبر معظم انقلاب اسلامی پیوسته در مناسبات مختلف با نوع نگاه و بصیرت نافذشان بارها و بارها به بیان مسائلی از ماجراهای اهل‌بیت (علیهم‌‌السلام) پرداختند که امروزه پس از گذشت سال‌ها از آن طرح بحث‌ها، قدر چنین افرادی برایمان بیش از پیش نمایان می‌شود و لزوم به کارگیری آنها را در جامعه به وضوح حس می‎کنیم.

* در ادامه به بیاناتی از رهبر معظم انقلاب اسلامی دربارۀ علم فاطمی و لزوم استفاده از ستارۀ درخشانی همچون حضرت زهراء سلام الله علیها اشاره می‌‌کنیم:

ـ حضرت زهراء سلام الله علیها در محیط علم یک دانشمند والاست. آن خطبه‌اى که فاطمۀ زهرا سلام الله علیها در مسجد مدینه بعد از رحلت پیغمبر ایراد کرده است، خطبه‌اى است که به گفتۀ علامه مجلسى، «بزرگان فصحا و بلغا و دانشمندان باید بنشینند کلمات و عبارات آن را معنا کنند!» اینقدر پرمغز است، از لحاظ زیبایى هنرى، مثل زیباترین و بلندترین کلمات نهج‌البلاغه است. فاطمه‌ى زهرا سلام الله علیها مى‌رود در مسجد مدینه، در مقابل مردم مى‌ایستد و ارتجالاً حرف مى‌زند، شاید یک ساعت، با بهترین و زیباترین عبارات و زبده‌ترین و گزیده‌ترین معانى صحبت کرده است. (بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از مداحان، 71/6/25)

ـ قدیمی‌ترین دانشگاه اسلامی در دنیای اسلام – مربوط به قرن سوم و چهارم – به نام فاطمه‌ی زهرا سلام‌اللَّه‌علیهاست. نام دانشگاه معروف «الازهر» در مصر از نام فاطمه زهرا سلام‌اللَّه‌علیها گرفته شده است. در گذشته به ‌نام فاطمه زهراء سلام‌اللَّه‌علیها دانشگاه تأسیس می‌کردند. حتّی خلفای فاطمی که بر مصر حکومت می‌کردند، شیعه بودند. قرن‌هاست که شیعه سعی کرده به حقِ‌ّ این بزرگوار معرفت پیدا کند. این، یک مسأله است. مسأله‌ی دیگر این است که ما باید راه را از همه ستارگان بیاموزیم؛ «و بالنّجم هم یهتدون» (نحل/16). (بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از مداحان، 73/9/3)

پايگاه اطلاع رساني هيأت رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *