تفسير تسنيم (اجمالي)| جلد دوازدهم، سوره بقره، آيه 274

خانه / قرآن و عترت / قرآن / تفاسیر متنی / تفسير تسنيم (اجمالي)| جلد دوازدهم، سوره بقره، آيه 274

كساني كه اموال خود را شب و روز و در نهان و آشكارا انفاق مي‏ كنند، پاداش آنان نزد پروردگارشان محفوظ است و افزون بر آن، هيچ‏گونه ترسي بر آنان نيست و اندوهگين نمي‏ شوند.

الّذين ينفقون أمولهم باللّيل و النّهار سرّاً و علانية فلهم أجرهم عند ربّهم و لا خوف عليهم و لا هم يحزنون (274)

گزيده تفسير
كساني كه اموال خود را شب و روز و در نهان و آشكارا انفاق مي‏ كنند، پاداش آنان نزد پروردگارشان محفوظ است و افزون بر آن، هيچ‏گونه ترسي بر آنان نيست و اندوهگين نمي‏ شوند.
انفاق در شب و روز و پنهاني و آشكارا، كنايه از انفاق هميشگي است و پاداشهاي آيه هم، مشروط به دوام انفاق است.

تفسير

تناسب آيات
اين آيه كه آيه پاياني مجموعه آيات انفاق در اين سوره است، با تعبيرهاي رسا و گويا پاداش كساني را بيان مي‏كند كه همواره اهل انفاق‏اند و اين عمل صالح براي آنان ملكه شده است و با مژده عدم خوف و حزن به آنان، بحث انفاق به پايان مي‏رسد.
٭ ٭ ٭
508

انفاق هميشگي
خداي سبحان همان‏گونه كه عده‏اي را دائماً در نماز مي‏داند: ﴿اَلَّذينَ هُم عَلي صَلاتِهِم دائِمون) 1 و آنان را نگهبانان نمازهاي خود معرفي مي‏كند: ﴿والَّذينَ هُم عَلي صَلَوتِهِم يُحافِظون) 2 درباره انفاق نيز برخي را منفق هميشگي مي‏شمرد، زيرا در آيات انفاق، نوعاً كلمه ﴿اموال﴾ به صورت جمع ذكر شده است: ﴿اَلَّذينَ يُنفِقونَ اَمولَهُم… ) 3 نيز در آياتي كه لسان نهي دارند، كلمه ﴿صدقات﴾ به شكل جمع آمده است: ﴿لاتُبطِلوا صَدَقتِكُم بِالمَنِّ والاَذي) 4
در اين موارد، جمع ﴿الَّذينَ﴾ در مقابل جمع ﴿اَمولَهُم﴾ آمده است؛ ولي حكم آيه مورد بحث به نحو صرف الوجود نيست، بلكه طبيعت ساريه است، زيرا از فعل مضارع استفاده شده كه مفيد استمرار است، پس مراد از ﴿اَلَّذينَ يُنفِقون﴾ كساني نيست كه در عمرشان، يك بار شبانه، بار ديگر روزانه، يك‏بار پنهان و بار ديگر علني انفاق مي‏كنند؛ بلكه مقصود كساني است كه انفاق براي آنها ملكه شده است، و فعل مضارع بر آن دلالت مي‏كند.
معناي آيه پس از تحليل، اين است: هر يك از مؤمنان كه دائماً انفاق مي‏كنند…؛ يعني داراي ملكه انفاق هستند؛ نه به اين معنا كه انسان، مال مختصري را در راه خدا صرف كند، بلكه همان‏گونه كه عده‏اي هماره در نمازند، برخي هم همواره زكات مي‏پردازند و همان‏گونه كه نمازگزار دائمي
^ 1 – ـ سوره معارج، آيه 23.
^ 2 – ـ سوره مؤمنون، آيه 9.
^ 3 – ـ سوره بقره، آيه 262.
^ 4 – ـ سوره بقره، آيه 264.
509

هميشه به ياد حقّ است: ﴿رِجالٌ لاتُلهيهِم تِجرَةٌ ولابَيعٌ عَن ذِكرِ الله) 1 زكات دهنده دائمي نيز از تأديه زكات باز نمي‏ماند و چيزي او را از اين واجب مالي باز نمي‏دارد.
نتيجه آنكه انفاق در شب و روز و نهان و آشكارا، كنايه از دوام انفاق است؛ نه اينكه افرادي چهار درهم را قسمت كنند و يكي را شب، يكي را روز، يكي را پنهاني و يكي را علني انفاق كنند و بخواهند به حضرت اميرمؤمنان(عليه‌السلام) تأسّي كنند، زيرا آن حضرت در آن مقطع تاريخي همه دارايي‏اش چهار درهم بود و اين‏گونه انفاق كرد 2.
اقتصاد و ميانه‏روي به عنوان اصل در زندگي است: ﴿والَّذينَ اِذا اَنفَقوا لَم يُسرِفوا ولَم يَقتُروا وكانَ بَينَ ذلِكَ قَواما) 3 ولي انفاق هم بايد مانند نماز همواره مورد توجّه باشد و انسان مي‏تواند با كارهايي مانند كمك به ناتوانان، سلام كردن، حلّ مشكل علمي ديگران و قدم‏برداشتن به سود ديگران براي رضاي خدا، صدقه بدهد.
خلاصه آنكه برخي، انفاق آنها سالانه و بعضي فصلي و عده‏اي ماهانه است و گروهي در ايام و ليالي متبرك يا در حال بيماري يا سفر انفاق مي‏كنند؛ ولي عده‏اي انفاق را همانند نماز عبادتي الهي تلقي كرده، زمان و زمين و زبان خاص را معيار قرار نمي‏دهند. اين گروه خاص، از آن پاداش مخصوص بهره مي‏برند.
^ 1 – ـ سوره نور، آيه 37.
^ 2 – ـ البرهان، ج1، ص567 ـ 566؛ الدر المنثور، ج2، ص100.
^ 3 – ـ سوره فرقان، آيه 67.
510

خصوصيت نداشتن شب و روز در انفاق
انسان گاهي پنهاني صدقه مي‏دهد، چون احتمال تأثير حبّ جاه و ريا در كار است و گاهي نيز آشكارا انفاق مي‏كند، زيرا به لطف الهي به اين فضيلت رسيده است كه به قدح و مدح ديگران بي‏اعتناست و نيز صدقه علني او سبب تشويق ديگران مي‏شود.
نتيجه آنكه مهمّ در انفاق، همين دو قسم نهان و پيداست و زمان، مانند شب و روز، خصوصيّت ندارند، از اين‏رو در بسياري از آيات فقط آن دو مطرح شده و از شب و روز سخن نرفته است: ﴿واَنفَقوا مِمّا رَزَقنهُم سِرًّا وعَلانِيَة) 1 ﴿فَهُوَ يُنفِقُ مِنهُ سِرًّا وجَهرًا) 2
در همه موارد، «سرّ» پيش از «علن» آمده است و دليل تقدّم «ليل» بر «نهار» نيز همانا تقدّم «سرّ» بر «علانيه» است، زيرا صدقه مخفي، از صدقه علني افضل است: ﴿اِن تُبدوا الصَّدَقتِ فَنِعِمّا هِي واِن تُخفوها وتُؤتوهَا الفُقَراءَ فَهُوَ خَيرٌ لَكُم) 3 نيز در مواردي كه شب و روز ذكر شده، براي هماهنگي با سرّ و علن، شب پيش از روز آمده است، زيرا «ليل» غالباً با «سرّ» و روز غالباً با «علن» ملازم است.
البته ذكر شب و روز در كنار سرّ و علن، در آيه مورد بحث، احتمالاً براي افاده دوام انفاق است كه قبلاً مطرح شد.
^ 1 – ـ سوره رعد، آيه 22.
^ 2 – ـ سوره نحل، آيه 75.
^ 3 – ـ سوره بقره، آيه 271.
511

وعده مشروط در انفاق دائمي
آيه ﴿اَلَّذينَ يُنفِقونَ اَمولَهُم بِالَّيلِ والنَّهارِ سِرًّا وعَلانِيَة﴾ حاوي معناي شرط است، از اين‏رو در ادامه آن حرف «فاء» آمده است: ﴿فَلَهُم اَجرُهُم عِندَ رَبِّهِم﴾.
يكي از اصول كلي قرآن كريم اين است كه اگر بنده به شرط خود عمل كند، خدا نيز به مشروط عمل مي‏كند: ﴿واَوفوا بِعَهدي اوفِ بِعَهدِكُم) 1 آيه در حقيقت مي‏فرمايد كه اگر انفاق شما هميشگي باشد، پاداش مخصوص آن نزد خدا محفوظ است.
گفتني است كه ذكر چندين باره نام انفاق‏كنندگان پاداش گيرنده در قالب ضمير «هم»: ﴿فَلَهُم اَجرُهُم عِندَ رَبِّهِم ولاخَوفٌ عَلَيهِم ولاهُم يَحزَنون﴾، براي تشويق آنان است.

وعده عدم ترس و اندوه
جمله ﴿ولاخَوفٌ عَلَيهِم ولاهُم يَحزَنون﴾ وعده نترسيدن و غمناك نشدن به انفاق‏كنندگان دائمي است، بنابراين در حقيقت، انشا و در ظاهر اخبار است.
گاهي انسانِ مؤمن بر اثر ندانستن قبول يا نكول نگران است، يا بر اثر نرسيدن پاداش يا كاهش آن اندوهگين و با اين دلگرمي كه پاداش كارش نزد خداست و به او باز مي‏گردد، خود را آرام مي‏كند، چنان‏كه بعداً غمناك هم نخواهد شد؛ ولي گاهي قلبش به گونه‏اي آرام است كه هيچ حزن و هراسي در آن راه ندارد؛ مانند زكات دهندگان هميشگي، زيرا از دو عنصر محوري آرامش
^ 1 – ـ سوره بقره، آيه 40.
512

كه مرجع نهايي آنها به يك اصل است برخوردارند:
1. انفاق كننده‏اي كه از نظر حسن فعلي مال حلال و طيب را برمي‏گزيند و از نظر حسن فاعلي قصد قربت داشته و از منّت،ايذاء، رياء و سمعه، مصون است، از فيض تثبيت نفس متنعّم است: ﴿وتَثبيتًا مِن اَنفُسِهِم) 1
2. چنين انفاق كننده‏اي كه دائماً با تصدق مأنوس است مستمراً به ياد خداست و ياد الهي اطمينان‏آور است، بنابراين، قلب ثابت و مطمئن چنين مؤمني از آسيب ترس و گزند حزن محفوظ است.
وعده عدم ترس و حزن، افزون بر پاداش انفاق است. قرآن كريم در بسياري از موارد براي عملي پاداشِ معيّن بيان مي‏كند؛ ولي در برخي موارد به پاداشي بهتر از كار خير وعده مي‏دهد؛ مانند آيه ﴿مَن جاءَ بِالحَسَنَةِ فَلَهُ خَيرٌ مِنها) 2 كه عدم ترس و اندوه نيز از مصاديق آن است.
نتيجه آنكه ﴿ولاخَوفٌ عَلَيهِم ولاهُم يَحزَنون﴾ تكرار ﴿فَلَهُم اَجرُهُم عِندَ رَبِّهِم﴾ نيست؛ بلكه محفوظ بودن پاداش عمل، مسلّم است و افزون بر آن، در صحنه محشر و انتظار براي حسابرسي كه دلهاي همگان مي‏تپد، منفقان دائمي از هراس و اندوه مصون‏اند و هيچ ترس و اندوهي ندارند.

زندگي ميان خوف و رجا
خُلف وعده محال است؛ ولي خداي سبحان هرگز به شخصِ معيّن وعده آرامش هميشگي نداده است؛ بلكه هر شخصي كه در هر مرحله‏اي كاري انجام مي‏دهد، او را به فيض همان كار مي‏رساند و مهم عاقبت به خيري
^ 1 – ـ سوره بقره، آيه 265.
^ 2 – ـ سوره نمل، آيه 89.
513

است: «وإنّما الأعمال بخواتيمها» 1 از اين‏رو با آنكه به مؤمنان مخصوصاً به رسول اكرم‏صلي الله عليه و آله و سلم وعده مي‏دهد كه برايشان هراس و اندوه نيست، پي‏درپي به آنان دستور ذكر و تضرّع مي‏دهد.
براين‏اساس، مؤمن بايد تا آخرين لحظه عمر، در خوف و رجا زندگي كند، زيرا اطمينان ندارد كه كارش به خير پايان مي‏يابد: ﴿وادعوهُ خَوفًا وطَمَعا) 2 ﴿تَتَجافي جُنوبُهُم عَنِ المَضاجِعِ يَدعونَ رَبَّهُم خَوفًا وطَمَعا) 3 ﴿واذكُر رَبَّكَ في نَفسِكَ تَضَرُّعًا وخيفَةً ودونَ الجَهرِ مِنَ القَولِ بِالغُدُوِّ والاءصال) 4
نتيجه آنكه ﴿ولاخَوفٌ عَلَيهِم ولاهُم يَحزَنون﴾ انشا و وعده است؛ نه اِخبار، و چون انسان اطمينان ندارد كه مصداق وعده باشد، همواره بايد ميان خوف و رجا به سر برد.
گفتني است كه نداشتن ترس و اندوه براي كسي كه در دنيا زندگي مي‏كند، وعده و انشاست؛ ولي وقتي انسان از نشئه تكليف رخت برمي‏بندند، جمله ﴿ولاخَوفٌ عَلَيهِم ولاهُم يَحزَنون﴾ تكليم تكويني است؛ يعني با همين بيان او را آرام مي‏كنند؛ مانند ﴿قُلنا ينارُ كوني بَردًا وسَلمًا عَلي اِبرهيم) 5 كه آتش با آن كلام تكويني سرد شد، از اين رو آيات قيامت كه در آنها عدم خوف و حزن آمده است، با آيه مورد بحث كه مربوط به دنياست، از يك سنخ نيستند، بلكه
^ 1 – ـ بحار الانوار، ج9، ص330؛ التفسير المنسوب إلي الإمام العسكري(عليه‌السلام)، ص365.
^ 2 – ـ سوره اعراف، آيه 56.
^ 3 – ـ سوره سجده، آيه 16.
^ 4 – ـ سوره اعراف، آيه 205.
^ 5 – ـ سوره انبياء، آيه 69.
514

در آياتي چون ﴿الاَخِلاّءُ يَومَئِذٍ بَعضُهُم لِبَعضٍ عَدُوٌّ اِلاَّالمُتَّقين ٭ يعِبادِ لاخَوفٌ عَلَيكُمُ اليَومَ ولااَنتُم تَحزَنون) 1 عمل كردن به وعده و وفاي آن مطرح است نه اصل وعده، چنان‏كه اين گفتار فرشتگان به مؤمنان: ﴿… اَلاّخَوفٌ عَلَيهِم ولاهُم يَحزَنون) 2 و ﴿ادخُلوا الجَنَّةَ لاخَوفٌ عَلَيكُم ولا اَنتُم تَحزَنون) 3 نيز انجاز وعده عدم ترس و اندوهي است كه قبلاً به آنان داده شده است.

اشارات و لطايف

1. قبض و بسط در انفاق
خداي سبحان به رسول اكرم‏صلي الله عليه و آله و سلم فرمان داده است كه مظهر خداي قابض و باسط باشد: ﴿ولاتَجعَل يَدَكَ مَغلولَةً اِلي عُنُقِكَ ولاتَبسُطها كُلَّ البَسطِ فَتَقعُدَ مَلومًا مَحسورا ٭ اِنَّ رَبَّكَ يَبسُط الرِّزقَ لِمَن يَشاءُ ويَقدِر) 4 زيرا خداوند هرچند مخزونهاي نامحدود دارد ولي آنها را يك‏جا به همه يا به بعض نمي‏دهد و رسول او هم كه مظهر حقّ است، بايد قابض و باسط باشد؛ يعني نه صرف بسط و نه قبض محض، بلكه گاهي قبض و منع و گاهي بسط و عطا داشته باشد.
جمله ﴿اِنَّ رَبَّكَ يَبسُط الرِّزقَ لِمَن يَشاءُ ويَقدِر) 5 در حقيقت، تعليم انسان كامل است كه متخلّق به اخلاق الهي و خداگونه باشد؛ مخصوصاً انساني كه مظهر اسم اعظم است.
^ 1 – ـ سوره زخرف، آيات 68 ـ 67.
^ 2 – ـ سوره آل عمران، آيه 170.
^ 3 – ـ سوره اعراف، آيه 49.
^ 4 – ـ سوره اسراء، آيات 30 ـ 29.
^ 5 – ـ سوره اسراء، آيه 30.
515

2. رجحان «سرّ» بر «علن»
خداي سبحان حكمت تشريع نافله شب را اين دانسته است كه در شبانگاهان مزاحمت هاي بيروني كم و آرامش حاكم است؛ خلاف روز كه سر و صدا و برخورد جمعيت و مزاحمهاي بيروني، انسان را به خود مشغول مي‏كنند: ﴿اِنَّ ناشِئَةَ الَّيلِ هِي اَشَدُّ وطءاً واَقوَمُ قيلا) 1 نشئه شب از روز و نيز ناشئه سرّ از علن نيرومندتر و پايدارتر است، پس دل پنهان بهتر از بدن نمايان است، زيرا دل آرام‏تر است و كار دل كه نهاني است، از كار دستِ آشكار بهتر است.
با دقّت بيشتر درمي‏يابيم كه بهتر بودن شب تنها به جهت آرام‏تر بودن آن نيست؛ بلكه از اين‏رو نيز هست كه انسان در شب به راز دروني‏اش بهتر پي‏مي‏برد؛ يعني ميان او و مولايش بيگانه‏اي راه پيدا نمي‏كند، بنابراين اگر انسان دلي داشته باشد كه غير خدا در آن راه نيابد و از ستايش يا اطلاع ديگران اثري نپذيرد، مي‏تواند با خاطري آسوده انفاق علني كند، وگرنه به انفاق پنهاني روآورد.

بحث روايي

شأن نزول و مصداق انفاق در آيه
قال ابن عباس: نزلت الآية في عليّ(عليه‌السلام)؛ كانت معه أربعة دراهم فتصدّق بواحدٍ نهاراً و بواحدٍ ليلاً و بواحدٍ سرّاً و بواحدٍ علانيةً،و هو المروي‏عن أبي عبدالله و أبي جعفر(عليهما‌السلام 2) ، فبلغ ذلك النبي‏صلي الله عليه و آله و سلم فقال: «يا علي! ما حملك علي ما
^ 1 – ـ سوره مزمّل، آيه 6.
^ 2 – ـ مجمع البيان، ج2 ـ 1، ص667؛ الدر المنثور، ج2، ص100.
516

صنعت؟ قال: إنجاز موعود الله»؛ فأنزل الله ﴿اَلَّذينَ يُنفِقون… ) 1
عن أبي بصير قال: قلت لأبي عبدالله(عليه‌السلام)، قوله: ﴿اَلَّذينَ يُنفِقون… ﴾؛ قال: «ليس من الزكاة» 2
اشاره. 1. آيه به مورد نزول و قصه اميرمؤمنان، علي(عليه‌السلام) اختصاص ندارد. هر كس انفاقش دائمي و متناسب با مورد باشد و آشكارا يا پنهاني براي رضاي خدا انفاق كند، از چنين پاداشي برخوردار است، زيرا اطلاق يا عموم آيه مورد بحث همچنان حاكم است.
2. شمول آيه مورد بحث نسبت به شأن نزول يا مصداق همراه، به منزله نصّ است و ظاهر كار حضرت علي بن ابي‏طالب(عليه‌السلام) از سنخ زكات نبوده است؛ ولي اگر كسي زكات واجب خود را چنين توزيع كند مي‏تواند مشمول آيه باشد.
3. پيام آيه، ناظر به دوام انفاق بود و زكات واجب، مقطعي است نه مستمر؛ مگر آنكه استمرار هر چيزي را مناسب همان شي‏ء ارزيابي كنيم.

٭ ٭ ٭
^ 1 – ـ تفسير العياشي، ج1، ص151.
^ 2 – ـ همان.
517

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *