توصیه بر اطعام غدیر یعنی ولایت بیش از هر چیز برای وحدت و فقرزدایی بنا شده است

خانه / پیشنهاد ویژه / توصیه بر اطعام غدیر یعنی ولایت بیش از هر چیز برای وحدت و فقرزدایی بنا شده است

تاکید بر اطعام غدیر یعنی ولایت بیش از هر چیز برای زدودن فقر و گسترش روحیه احسان، ایثار و فداکاری بنا شده است. حقیقت عقد اخوت ایجاد روحیه برادری و همگرایی برای گره‌گشایی از یکدیگر است.

توصیه بر اطعام غدیر یعنی ولایت بیش از هر چیز برای وحدت و فقرزدایی بنا شده است

هیاتحجت الاسلام والمسلمین «محمدرضا حاج ابوالقاسم» درباره فلسفه بزرگداشت عید سعید غدیر، اظهار کرد: عید سعید غدیر که در روایات ا آن به عیدالله الاکبر تعبیر می شود، تضمین کننده امتداد راه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم است. مقام ولایت مقامی است که باعث یاس کفار و ناامیدی دشمنان و در نقطه مقابل، مایه امید و شادی مومنان شده است. این مسیر ولایت بعد از امیرالمومنین علیه السلام هم امتداد یافته و امروز با ولایت فقیه به عنوان ضامن حراست از میرات نبوی صلی الله علیه و آله وسلم، تداوم دارد.

عضو مجلس خبرنگان رهبری با بیان اینکه در روایات نسبت به تجلیل عید غدیر تاکیدات بسیاری وجود دارد، گفت: در برخی روایات تصریح شده خدای متعال روزی برزگ تر از غدیر خلق نکرده است. از این رو، برای تعظیم این روز اولاً باید فضای محیطی را آماده کنیم و چهره شهر، کوچه و محلات را با آذین بندی چراغانی و با پخش سرودهای ولایی و مذهبی و اطعام و … تغییر دهیم.

وی تصریح کرد: اطعام از سفارش های موکد عید غدیر است و در برخی روایات آمده اطعام این روز برابر با اطعام همه انبیای الهی است! باید توجه داشت اطعام که کمک کردن به فقرا و سایر همنوعان محسوب می شود بیانگر این نکته است که ولایت بیش از هر چیز برای زدودن فقر و در مسیر گسترش روحیه احسان و ایثار  و فداکاری پایه ریزی شده است. در واقع مفهوم ولایت دلدادگی مومنان به یکدیگر و ازخودگذشتگی در راه مشکلات سایر ولایت مداران است. ولایت چتری است که دل های مومنان را در کنار هم جمع می کند.

توصیه بر اطعام غدیر یعنی ولایت بیش از هر چیز برای وحدت و فقرزدایی بنا شده است

حجت الاسلام حاج ابوالقاسم درباره کیفیت شاد کردن دیگران در عید غدیر، بیان کرد: شاد کردن دیگران و به تعبیر روایی «ادخال سرور در قلب مومنان» یکی از دستورات ائمه علیهم السلام است که اختصاصی به ایام عید ندارد اگرچه در اعیاد اهمیتی دوچندان می یابد. بهترین شیوه برای این شاد کردن باز کردن گره از زندگی دیگران است البته داشتن چهره شاد و بشاش و برخورد مهربانانه با دیگران هم می تواند عامل این ادخال سرور باشد.

وی اضافه کرد: در هر صورت شاد کردن دیگران گاهی با یک لبخند اتفاق می افتد و گاهی با حل گره هایی که در زندگی مردم ایجاد شده و در همه این موارد آثار و برکات دارد.

این کارشناس مذهبی درباره برکات عقد اخوت به عنوان یکی از سنت های غدیر در تحقق و تعمیق روحیه وحدت و برادری در جامعه اسلامی، خاطرنشان کرد: هدف اصلی از سنت عقد اخوت، ایجاد روحیه همدلی و برادری میان مومنان است. این سنت در روز عید غدیر اتفاق می افتد و پیام آن برادری مومنانه است. حقیقت عقد اخوت ایجاد روحیه برادری و همگرایی مومنانه است تا در شرایط سختی به داد یکدیگر برسند و از هم گره گشایی کنند.

منبع: شبستان

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *