توصیه های بهداشتی و درمانی به زائران اربعین

توصیه های بهداشتی و درمانی به زائران اربعین

خانه / پیشنهاد ویژه / توصیه های بهداشتی و درمانی به زائران اربعین

سخنگوی سازمان اورژانس کشور توصیه‌هایی بهداشتی و درمانی در خصوص زائران پیاده روی اربعین و همچنین ایستگاه‌های صلواتی ارائه کرد.

توصیه های بهداشتی و درمانی به زائران اربعین

توصیه های بهداشتی و درمانی به زائران اربعین

به نقل از خبرگزاری فارس؛ مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور در خصوص  توصیه‌های لازم به زائرین اربعین حسینی گفت: آن دسته از زائران که دچار بیماری خاصی هستند حتما قبل از شروع این سفر زیارتی با پزشک خود مشاوره کنند. ضمن آنکه داروهای متناسب با طول سفر را نیز به همراه داشته باشند تا خدایی ناکرده دچار مشکل نشوند.

وی ادامه داد: لیست مراکز درمانی در طول مسیر را به همراه داشته باشید و در صورت بروز هرگونه مشکل سریعا به نزدیک ترین محل مراجعه کنید.

خالدی با تاکید بر رعایت تمامی نکات بهداشتی در طول مسیر راهپیمایی گفت: حتما کوله پشتی مناسب با حداقل بار را به همراه داشته باشید. از کفش راحت و اندازه استفاده کنید و همچنین لباس مناسب برای گرمای روز و سرمای شب را فراموش نکنید. از طرفی استفاده از کلاه لبه دار باعث جلوگیری از آفتاب سوختگی و آسیب‌های پوستی خواهد شد.  توصیه می‌شود که ماسک یکبار مصرف برای مواقعی که هوا دچار گرد و خاک می‌شود نیز به همراه داشته باشید.

سخنگوی سازمان اورژانس ضمن تاکید بر اینکه در طول مسیر از  آب آشامیدنی سالم (آب لوله کشی) یا آب جوشیده به مدت یک دقیقه استفاده کنید گفت: به هیچ عنوان از لیوان‌های مشترک استفاده نکنید و از حمل و نگهداری موادغذایی فاسد شدنی درطول سفر جدا خودداری کنید و تا حد امکان پس از غذا چند قطره آب لیمو یا لیمو ترش تازه استفاده شود.

وی گفت: در صورتی که به دنبال خستگی ناشی از راه و دور افتادن، یا جدا شدن خود و همراه هانتان از کاروان، چنانچه دچار نگرانی، تشویش و استرس شدید؛ به منظور پیشگیری از عوارض روانی آنها و دریافت کمک‌های فکری و روانی به کارشناسان سلامت روان که در تیم های بهداشتی مستقر در مسیرها حضور دارند مراجعه کنید.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور با بیان اینکه باید از حبوبات و سبزیجات بیشتری در وعده‌های غذایی استفاده شود گفت: در صورت مصرف نوشیدنی، آب و دوغ کم نمک بدون گاز را به سایر نوشیدنی‌ها ترجیح دهید. از طرفی بیماران مبتلا به چربی خون بالا، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی نیز باید در مصرف غذاهای چرب، پر نمک و شیرین و در حجم زیاد احتیاط کند.

وی تصریح کرد: ترجیحا از خرما و کشمش به مقدار کم به‌جای قند در کنار چای استفاده کنید. همچنین دست‌های خود را قبل از تهیه غذا و در طول تهیه آن به تناوب با آب و صابون بشویید و غذاهای پخته را در درجه حرارت اتاق بیش از 2 ساعت نگهداری نکنید؛ حتما از مواد اولیه ای که تاریخ مصرف آن منقضی شده است استفاده نکنید و از سرو چای داخل لیوان‌های پلاستیکی شفاف یا غذا در ظروف پلاستیکی خودداری کنید؛ همچنین استفاده از ظروف پلاستیکی برای ارائه نوشیدنی ها و غذاهای سرد بهتر است.

خالدی با بیان توصیه‌هایی برای ایستگاه‌های صلواتی داخل کشور گفت: از گرم کردن مکرر غذای مانده و توزیع آن جدا خودداری کند؛ همچنین احشام مورد استفاده برای ذبح و قربانی از مراکز مجاز مورد تایید دامپزشکی تهیه شود؛ ضمن رعایت نظافت، شستشو و گندزدایی مستمر سرویس های بهداشتی نسبت به نصب سیستم لوله کشی مایع دستشویی  یا نصب جای مایع محتوی مایع دستشویی اقدام شود.

وی در پایان گفت: پسماندهای تولید شده به صورت بهداشتی جمع آوری، انتقال و دفع شود؛ به‌ویژه در کنار هر ایستگاه صلواتی سطل یا کیسه برای جمع آوری مرتب ظروف و لیوان های یکبار مصرف استفاده شده نگهداری شود، همچنین سعی شود در توزیع آب، شربت  یا شیر در بین دسته های عزاداری یا در مراسم با لیوان یکبار مصرف صورت پذیرد.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *