توهین فرماندار تکاب به مقام شامخ شهدا

خانه / تازه ها / توهین فرماندار تکاب به مقام شامخ شهدا

نتیجه توهین فرماندار به مقام شامخ شهدا:

از درخواست برکناری و استعفا تا قناعت به عذرخواهی و بیانیه!

روز پنجشنبه گذشته (نهم بهمن ماه جاری) و در جریان برگزاری جلسه هماهنگی برنامه های دهه فجر شهرستان تکاب از توابع آذربایجان غربی، اتفاقاتی تلخ و زننده رخ داد که این امر به مزاج هیچ کس در ایران اسلامی خوش نیامد.

«مهدی قهرمانی» فرماندار تکاب، در این جلسه که در محل فرمانداری ترتیب یافته بود، در سخنانی با توهین به شهدای دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، به صورت مستقیم حیثیت خانواده شهدا را مورد هجمه قرار داده و گفت:کسانی هستند که به اسم شهید هستند اصلا واقعا شهید نشده اند، اتفاقی روی مین رفته اند، ترکش اصابت کرده یا در نزاع های محلی کشته شده اند! و یا حتی کسانی هم هستند که در جنگ بوده اند و حالا شانس آورده اند و تیر به آنها اصابت نکرده است!!!

با انتشار گسترده و بی سابقه این خبر در فضای مجازی و سایت های خبری استانی و کشوری، توده های مختلف مردم و مسئولین نیز به جمع اصحاب رسانه پیوسته و خود را در مسیر برخورد با توهین کنندگان به شهدای انقلاب اسلامی سهیم کردند.

این اوضاع تا حدی پیش رفت که حتی جامعه دانشگاهی استان آذربایجان شرقی و ایثارگران استان کرمان نیز در کنار ایثارگران آذربایجان غربی قرار گرفتند و نسبت به این اظهارات زشت فرماندار تکاب، تنها راه را برای وی برکناری دانستند و از مسئولین امر خواستند تا ضمن برخورد با این مسئول، در صورت عدم استعفای این فرماندار هرچه سریع تر وی را از مناسب دولتی برکنار کنند.

در میان تیترهای سایت های خبری استانی، آنچه بیشتر به چشم می خورد، درخواست مسئولین دستگاه های مختلف و البته مدیران استانی و شهرستانی در خصوص برکناری هرچه سریع تر قهرمانی بود؛ حال اینکه آقای فرماندار روز دوشنبه 13 بهمن ماه همزمان با دومین روز از دهه فجر که یادآور رشادت های مردم ایران اسلامی در برابر فتنه انگیزی های رژیم شاهنشاهی است، با انتشار بیانیه ای در سایت اطلاع رسانی فرمانداری، منکر این وقایع شده و چنین اظهار کرد که مطالب منتشر شده در فضای مجازی چیزی جز کذب نبوده است.

البته وی در پایان این بیانیه خود آورده بود که به عنوان برادر شهید همیشه در کنار خانواده شهدا خواهد بود!

با انتشار این مطلب، موج دوم انتقادات و برخوردها در برابر رفتار فرماندار تکاب آغاز شد و در این مرحله فرزندان و خانواده شهدای انقلاب اسلامی نسبت به اظهار ندامت فرماندار واکنش نشان دادند و از اینکه وی منکر این وقایع شده ابراز تاسف کرده و خواستار استعفای وی شدند.

افرادی نظیر فرزند شهید «ابراهیم همت»، دختر شهید «محمد حنیفه درستی»، خانواده شهدای شهرستان خوی، فرزندان شهید «محمد عبدالله پور»، خانواده شهدای پیرانشهر، سردار «عیسی زاده» یکی از نمایندگان مردم آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی و از رزمندگان دوران دفاع مقدس، خانواده شهدای اشنویه، مسئول بنیاد شهید تکاب و سایر چهره های آشنا برای خانواده شهدا جزو لیست منتشر شده در رسانه های استانی و کشوری هستند که با انجام مصاحبه و انتشار بیانیه های مختلف نسبت به اقدام وقیحانه فرماندار تکاب واکنش نشان داده و برکناری فوری وی را خواستار شدند.

این اقدام خانواده شهدا و رزمندگان باعث شد تا رسانه ها نیز با انتشار اخبار و تحلیل هایی، در برابر فرماندار قد علم کرده و بیش از گذشته نسبت به درخواست خود مبنی بر کناره گیری یا برکناری وی پافشاری کنند.

البته ناگفته نماند، به طور یقین در این میان بودند کسانی که سکوت اختیار کرده و هیچ عکس العملی به این اقدام موهن یک فرماندار نشان ندادند و البته در برابر سوال خبرنگاران نیز یا سکوت کردند یا توهین!

به هر ترتیب پس از گذشت یک هفته از این سخنرانی زننده فرماندار و با اوج گرفتن روزانه انتقادات در رسانه ها به این اقدام، ظهر چهارشنبه 15 بهمن ماه، در چهارمین روز از دهه فجر و در حال که بسیاری از مسئولین مشغول افتنتاح طرح های عمرانی و دیگر برنامه های تدارک دیده شده بودند و هیچ توجهی به چنین بی حرمتی به شهدا نداشتند، خبری بر خروجی یکی از سایت های خبری آذربایجان غربی قرار گرفت که حاوی سخنان نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ارومیه بود.

حجت الاسلام و المسلمین سید مهدی قرشی که خود یکی از چهره های دانشگاهی و دارای مدرک دکتری است و سابقه چندین سال نشست بر کرسی نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ارومیه و البته تدریس برای دانشجویان را دارد و از نزدیک در جریان حالات روحی فرزندان شاهد قرار داشته، در این گفت و گوی خود با سایت خبری ـ تحلیلی اروم نیوز، با تاکید بر اهمیت جایگاه شهادت در دین اسلام افزوده است: در دعاهای ماه رمضان هست «خدایا حج خانه ات، درک شب قدر و شهادت در راه خودت را به ما روزی فرما» و بیانگر این نکته است که در دین ما جایگاه شهادت خیلی والاست؛ خداوند در مورد شهدا می فرماید «وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُواْ فِي سَبِيلِ اللّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاء عِندَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ» شهدا در نزد خداوند زنده هستند و این تعبیر در مورد هیچ کس دیگری به کار نبرده شده است.

وی در ادامه این مصاحبه خود به جایگاه شهدا و همچنین عزت و سربلندی شهدای ایران اسلامی نسبت به دیگر شهدا اشاره داشته و البته در واکنش به سخنان فرماندار تکاب نیز گفته است: من نمی توانم برای این مسئله وظیفه تعیین کنم اما معتقدیم بر اساس تعالیم و آموزه های دینی هرکس به شهدا توهین کند باید با او برخورد شود و خود فرد نیز اگر پشیمان شده باید عذرخواهی کرده و بیاید بگوید اشتباه کردم و اگر خیر طرف توهین کرده و روی آن اصرار دارد باید مسئولان نظام با او برخورد کنند.

دقایقی پس از انتشار این خبر و در عین ناباوری، سایت اطلاع رسانی فرمانداری تکاب، برخلاف مطلب منتشر شده 3 روز پیش خود، بیانیه دیگری انتشار داد که در آن «مهدی قهرمانی» ضمن عذرخواهی از خانواده شهدا، خود خط بطلانی بر تکذیبیه کشیده است.

در بخشی از این بیانیه از زبان فرماندار آمده است: «اعلام می نمایم قصد و انگیزه بنده که خود از خانواده های معظم شهداء و برادر شهید بوده و افتخار رزمندگی در دوران دفاع مقدس و 8سال جنگ تحمیلی را داشته ام از این سخنان و پیشنهادات مطرح شده در جلسه ستاد بزرگداشت دهه مبارک فجر شهرستان تکاب در راستای تقویت جایگاه عظیم خانواده های شهداء و لزوم پاسداشت شان و منزلت این عزیزان بوده است و اگر چنانچه سوء تفاهمی از این اظهارات پیش آمده که منجر به ناراحتی و تکدر خاطر شریف و محترم خانواده های معظم و معزز شهداء و ایثارگران گرانقدر که امام بزرگوارمان آنان را چشم و چراغ ملت ایران دانسته اند، بنده از صمیم قلب از تمامی این عزیزان عذر خواهی نموده و سلامتی و طول عمر باعزت برای خانواده های معظم شهداء و ایثارگران در پرتو الطاف خداوند متعال و رهنمود های داهیانه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) آرزومندم.»

پس از انتشار این مطلب، موج دیگری از واکنش ها به اقدامات فرماندار تکاب آغاز شده و در کمتر از نصف روز، سایت های خبری استان تکذیب تکذیبیه از سوی فرمانداری را امری نادرست خوانده و این عمل را آغازی برای استعفای احتمالی فرماندار یا برکناری وی دانسته اند.

رخدادهای یک هفته آذربایجان غربی و البته تبعات آن در کشور و منطقه، نمی تواند آینده خوشی برای این مسئول داشته باشد و باید در آینده نزدیک منتظر خبرهای دیگری نظیر برکناری یا استعفای اجباری وی از منصب فعلی باشیم؛ چراکه توهین به شهدا توهین به تمام ارزش های انقلاب و نظام اسلامی محسوب می شود و قطعا هیچ مسئولی حق چنین اظهاراتی را نداشته و نخواهد داشت.

به هر حال و بر خلاف رویدادهای چند روز اخیر در آذربایجان غربی و در میان خانواده شهدا و رزمندگان کشور، امیدواریم مسئولین، در هر مقام و منصبی که باشند، قدردان جایگاه شهدا باشند و دیگر شاهد چنین اقدامی از سوی هیچ یک از مدیران و مسئولین نباشیم تا بیانیه ها و تکذیبیه های آن چنانی کمتر منتشر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *