جلسه دهم آموزش مداحی ، مجمع الذاکرین هیات رزمندگان اسلام ، استاد حاج سعید حدادیان

خانه / آموزش / جلسه دهم آموزش مداحی ، مجمع الذاکرین هیات رزمندگان اسلام ، استاد حاج سعید حدادیان

بسم الله الرحمن الرحیم

جلسه دهم مجمع الذاکرین ، آموزش مداحی توسط حاج سعید حدادیان

چند نکته پیرامون زیارت عاشورا اول اینکه سه نفر در کل دوران حیات شیعه معروفند به مؤلفین کتب ادعیه ،که چهارمین آنها که او هم جمع آوری کننده است  یعنی بیشترانتخاب کننده از کتب آن سه بزرگوارست ، شیخ عباس قمی است ؛ ولی آن سه نفر که ارکان اصلی مؤلفین کتب ادعیه هستند ، عبارتند از الف شیخ طوسی علیه الرحمه ، ب سید ابن طاووس علیه الرحمه ،  ج کفعمی .

حالا از انتها میگیم شما زیاد در مفاتیح می بینید  درمورد کفعمی دو کتاب ادعیه بلد الامین و مصباح  از کفعمی است .

 کتاب عده الداعی پیرامون دعا صحبت کرده و کتاب دعا نیست.

کتاب مصباح المتهجد از شیخ طوسی است. شیخ طوسی علیه الرحمه کیست ؟ ایشان  صاحب یکی از جوامع حدیثی است. جوامع جمع جامع است . ما 4 جامع حدیثی داریم یعنی 4 کتابی که  جمع کننده روایات است.

ما کتب اربعه یا جوامع حدیثی مان در بحث احادیث چهار تاست :کتاب شیخ کلینی علیه الرحمه اصول کافی است .کتاب شیخ صدوق من لا یحضره الفقیه، شیخ طوسی علیه الرحمه تهذیب و استبصار . این شیخ طوسی علیه الرحمه آنقدر انسان پرتلاش و بزرگی است که بیجانیست می رویم حرم امام رضا علیه السلام می نویسند بسط شیخ طوسی .

در علم رجال هم ید طولایی دارد. چهار جلد کتاب اصلی رجال دوتایش مال شیخ طوسی است .

حالا شما بفرمایید در کتابهای اصلی ما چقدر شیخ طوسی اثر دارد؟!

حالا مقتل هم داردکجا ؟ سؤال از من ، جواب باشما . نه اینکه جدا مقتل نوشته باشه بلکه در ابتدا یا بعضی کتابها اشاراتی به وقایع کربلا دارد ، حالا شما بروید پیدا کنید . نه اینکه جدا آمده مقتل نوشته بلکه در ابتدا یا انتهای بعضی از کتابها اشاراتی به واقعه کربلا دارد .

 شیخ طوسی جزء محدثین شیعه بوده است.   متواتر واحد وضعیف

حدیث تقسیم بندی جدی داره حدیث یا صحیح است یا حسن یا موثق یا ضعیف

اصلا راه اینکه ما حدیث ر ابیازماییم چیست ؟صحت و سقم را دریابیم . دو بخش متن و سند یکی متن یکی سند . سلسله سند هم مهم است.  افرادی که در سلسله سند قرار دارند تا امام معصوم یا حال این آدمها چطوره . شیعه می گوید دو تا معیار دارد :  ایمان وعدالت .واژه عدالت مهم است.  عدالت دارند راویان یا ندارند .اگر سلسله راویان قشنگ از آنجایی که رسیده به ما وصل شد به معصوم ما در این سلسله تک تک افراد هم صاحب ایمان بودند، شیعه دوازده امامی بودند ، هم عادل بودند ، این می شود حدیث صحیح.

 اگر حالا اینها مؤمن بودند ولی تصریح به عدالت در اینها نشده  آدم خوبیست . تعریفها هست همه اهل مسجد تعریف دارند اما عادل اونه که پیش نماز   پیش نماز تعریف کرده اما عادل نیامده. به این می گویند  حسن .

این شیح طوسی علیه الرحمه اولین بنیان گذار جدی کتب ادعیه است ، بعد می رسیم به سید بن طاووس علیه الرحمه که در مراقبه و احوالات خوش و اینها می گویند تمام است. لهوف را ایشان نوشته اند. اینقدر در عزمت ایشان مرحوم آیت الله بهجت فرمودند ایشان درمراقبه تمام بود ،اقبال راباید طلبه داشته باشد اقبال الاعمال . ایشان چند تا کتاب دارد که یکی مهج الدعوات است.

ایشان چهار جور کتاب دارد : یکی اعمال روزه به نام فلاح السائل . جمال الاسبوع اعمال هفته است که ادعیه مربوط به هفته که سید ابن طاووس نوشته است. یکی هم اقبال الاعمال برای اعمال سال است.

مفاتیح شیخ عباس قمی زود جای خودش را بازکرد . می گوید که من مفاتیح را می نوشتم قبل از هرچیز تقدیم کردم به حضرت زهرا سلام الله علیها . در دوره معاصر کسی که کتاب خیلی خوبی جمع آوری کرد در باب دعا  شیخ عباس قمی است.

حالا راجع به زیارت عاشورا بحثی است تحت عنوان احادیث قدسی . این احادیث ، سلسله احادیثی است که حضرات معصومین علیهم السلام از قول خداوند نقل می کنند. اما این دیگر قرآن نیست. آقای بهجت می فرمودند که سید بن طاووس اهل الهام بوده ، به ایشان الهام می شده . در توضیح الهام می گویند که حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمودند برمن وحی می شد ، به علی علیه السلام الهام می شود. به سید بن طاووس هم الهام می شد. بعد اینهایی که می آیند می گویند لهوف را نوشته،  ضعیف است. می گویید :چرا ؟ می گویند : چون دربیست سالگی نوشته.  باید پرسید : چرا در سن شصت سالگی نیامد نامه بزند و بگوید که این کتاب  ضعیف است؟

 امام خامنه ای فرمودند که عبارات سید در مقتل لهوف پهلو می زند به روایات اهل بیت.  اینقدر این انسان دقیق بوده،  اینقدر این مقتل مهم است .

ابن قولویه کتابی دارد به نام کامل الزیارات . این کتاب مرجعی است در کتب رجالیه در کتاب های علم رجال به عنوان یکی از کتاب های مهم مطرح شده یعنی شما اگر از کتاب کامل الزیارات روایت بگویید می گویند این روایت قوی است.

 خدا بیامرزد علامه جعفری را . می فرمود: یک بار صحبت می کردم یک مقدار پیچیده کردم ، دیدم ثلث جمعیت متوجه نشدند . ادامه دادیم ثلث دیگر متوجه نشدند . در ادامه متوجه شدم که غیر خودم کسی متوجه نشد . در ادامه متوجه شدم که خودم هم چیزی متوجه نمی شوم.

 خدا رحمت کند کسی را که اندازه خودش را بداند یعنی خودش را وزنش را ،نه فقط جسم را بلکه روح را .

فلان آقا می خواند داد میزند ، مجلس را زیر ورو می کند اما ما شاید نتوانیم مثل او عمل کنیم.

ما یک رفیق داشتیم دوران دبیرستان ایشان چشم های سبز و موهای  قهوه ای داشت.  ما لباسی مثل او  می پوشیدیم عین او می شدیم ، اما او می شد شاه ، ما می شدیم گدا .

یک روزی یکی از مداح ها پیش حضرت آقا برای خواندن کمی چه چه زد که موفق نبود ، حضرت آقا فرمود اولویت این است که شما باید مطلب را تحویل بدهید . قرآن هم می گوید که وقتی با خدا صحبت می کنید صدایتان را بلند نکنید.  

البته حالا من می خواهم با خدا حرف بزنم یک ذره را خواندم بعد نیمه کاره رها می کنم اشکالی ندارد  اما  اگر بیایم دعای کمیل را برای این جمعیت بخوانیم آنجا دیگر فنون گام بالا و گام پایین را باید رعایت کرد.  

 سند بده تفسیر سوره حجرات را ببینید آنجا که می فرماید لاترفعوا اصواتکم فوق صوت .

پیغمبر صلی الله علیه وآله کسی را داشت که وقتی حضرت صحبت می کرد او با صدای بلند صحبت حضرت را به مردم  می رساند ، خطیب حضرت بود . این آیه که نازل شد در مورد فلان قبیله وفلان فرد بد که آمده بودند صدای خودشان را بالا برده بودند . او آمد گریه و زاری کرد که شما نشسته بودید ما در محضر شما با صدای بلند برای مردم شعر خواندیم . پیغمبر فرمودند این مستثناست.

 من دارم میخوانم گام بالا می خواهد اما درهمین خوانندگی هم باید ادب صحبت با خدا وند تبارک و تعالی را داشته باشیم ؛ جسارت به حضرت حق نداشته باشیم . اینکه من گفتم که ما دعا را برای خودمان نمی خوانیم یک وقت سوء تعبیر نشود .

نشسته بودیم کنار حضرت آقا ، صحبت همین کارها بود . آقای قاسمیان فرمودند که من قرار است برا مأذنه امام رضا شعرواره ای بخوانم ؛ آقا با یک اشاره معنوی فرمودند اگر می خواهید بخوانید اول برای خودتان بخوانید .

اما در  بخش فنون ما برای خودمان می خوانیم ؟ مرحوم مجتهدی مشهد حال خوشی را پیدا می کرد می رسید به  “وامتازوا الیوم ایها المجرمون” هزار بار ، دو هزار بار تکرار می کرد.

اما برای مردم نمی شود این کار را کرد .  آدم دارد دعا می خواند می رسد به “سیدی انا الذی لم استحیک فی الخلا” ماییم که در خلوت از تو حیا نکردیم ، مراقب تو هم نبودیم . در بین مردم  به دلش نشسته است ساعت یک شب دارد می خواند ، می شود ساعت پنچ صبح .

 مداح باید با عربی آشنا باشد تا ادعیه را اشتباه نخواند.

زیارت عاشورا جزو احادیث قدسی است . چون  قبل از شهادت امام حسین علیه السلام  زیارت عاشورا بود . زیارت عاشورا صفوان هم از امام باقر و هم از امام صادق نقل می کنندد تا می رسد به خداوند تبارک و تعالی.

 دعای کمیل از شخص کمیل نقل شده است . در نیمه شعبان حضرت علی علیه السلام  می فرماید امشب شبی است که باید دعای خضر خوانده شود ، باید دعای خضر خوانده شود ، مستحب است دعای خضر خوانده شود. یک نفر نمی گوید به مولا که آن دعا را بده.کمیل می ایستد  بعد از صحبت حضرت در مسجد می رود دعا را از امام علی علیه السلام می گیرد. دعا می شود دعای کمیل .کمیل از دنیا رفته اما دعای خضر زنده است.اما خضر هم هرچه دارد از علی دارد .

 علی مدرس جبریل در شناخت حق

علی معلم آدم به علّم الاسماست

 جبرییل علی علیه السلام را در کنار رسول الله صلی الله علیه و آله دید و متعجب شد .گفت روز اول خلقت خدا این آقا را معلم ما قرار داده است. در مناقب علی علیه السلام است که کمال نبوت و اکمال نبوت ، ولایت این آقاست و کسی که از او بالاتر است فقط رسول الله صلی الله علیه و آله است.

یه شعر هم بگویم بنویسید ،  شعر برای شیخ نمر .

 فرمود که ما انبیا با مردم به قدر عقولشان حرف می زنیم. احادیث مخاطبشان مردمند لذا در اندازه مخاطب تقدیر شده اند ، تدارک دیده شده اند . اما ادعیه سخنی است که به ما داده اند که با آن با خدا حرف بزنیم لذا در ادعیه ظرایف ، دقایق و مطالب متعالی بسیاری است که اینها را متفاوت می کند. آقای جوادی آملی می فرمودند هم دعاست هم دستورالعمل سیر و سلوک الهی .

نمر پلنگ است اما رمز شجاعت هم هست به این دلیل به ببر یا پلنگ می گویند نمر . هرکه گفت شمر یعنی چه؟ اسمش به خودش می آید . یعنی خوش سلیقه . این نامرد خوش سلیقه ترین صیاد  و قاتل روزگار است و لعن الله شمرا .

 وقتی که می بُرند سر بیگناه را  

باور کنید بارقه ها ی نگاه را

  آتش گرفته دامن شب از شرار دل

باورکنید معجزه ی سوز آه را

باور کنید گرگ طرفدار گله نیست    

بیرون کنید از رمه این رو سیاه را   

 روزی سکوت معرکه شد تیر حرمله

 امروز شاهدیم همان اشتباه را

 امروز شاهدیم که یوسف غریب ماند

گم کرده اند قافله ها راه و چاه را    

بعد از هزار سال به گودال قتلگاه

کف میزنند کشتن یک بی گناه را

 دستم نمی رسد به سر نیزه ها ولی   

  از دور بوسه میزنم آن روی ماه را

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *