حجت الاسلام رفیعی مطرح نمود؛جایگاه کسالت و بی‌نشاطی در میان ۷۰ عقوبت گناه

حجت الاسلام رفیعی مطرح نمود؛جایگاه کسالت و بی‌نشاطی در میان ۷۰ عقوبت گناه

خانه / پیشنهاد ویژه / حجت الاسلام رفیعی مطرح نمود؛جایگاه کسالت و بی‌نشاطی در میان ۷۰ عقوبت گناه

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی گفت: امروز در علم روان شناسی بحث می‌کنند که برخی غذاها موجب افسردگی شده و نوع غذا، خواب، گفت‌وگو و رفت‌و آمد در بروز افسردگی مؤثر است.

حجت الاسلام رفیعی مطرح نمود؛جایگاه کسالت و بی‌نشاطی در میان ۷۰ عقوبت گناه

نشاط، نشانه عمل مؤمن

حضرت امیر علیه السلام می‌فرمایند که انسان مؤمن همیشه با نشاط و شاداب است. امروز در علم روان شناسی بحث می‌کنند که برخی غذاها موجب افسردگی شده و نوع غذا، خواب، گفت‌وگو، رفت‌و آمد در بروز افسردگی مؤثر است.

انسانی که شاداب نباشد، حق کار را ادا نکرده و آن را ناقص انجام می‌دهد، قرآن کریم می‌فرماید؛ برخی انفاق می‌کنند؛ اما ته دلشان کراهت دارند و به زور پول می‌دهند.

شادابی و خستگی‌ناپذیری از ویژگی های اهل‌بیتعلیهمعلیهم السلام 

امام حسن مجتبی علیه السلام 25 بار پیاده به حج سفر کردند، اما هیچ‌گاه احساس خستگی و بی‌حالی نکردند، کار بایستی با نشاط انجام شود تا حق آن ادا شود.

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم این دعا را می‌خواندند «اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْهَمِّ وَالْحَزَنِ، وَالْعَجْزِ وَالْكَسَلِ…» خدایا به تو پناه می‌برم از اندوه، ترس، ناتوانی و کسالت و بی‌حالی. از این رو امام جعفر صادق علیه السلام می‌فرمایند؛ «إیَّاکَ وَ الْکَسَلَ وَ الضَّجَرَ فَإِنَّهُمَا یَمْنَعَانِکَ مِنْ حَظِّکَ مِنَ الدُّنْیَا وَ الاْآخِرَةِ» از تنبلی و بی حوصلگی بپرهیز، زیرا که این دو خصلت تو را از بهره دنیا و آخرت باز می دارند.

بی‌نشاطی، مانع بهره‌وری

کسالت و بی‌حالی مانع بهره‌وری و استفاده مطلوب می‌شود؛ دانش‌آموز کسل و بی‌نشاط خوب درس نمی‌خواند، کاسب کسل خوب کار نمی‌کند و منبری بدون نشاط خوب حرف نمی‌زند.

حضرت امیر علیه السلام در جلد74 بحار، استغفاری دارد که یک دوره کارشناسی از گناهان و آثار آن در این استغفار موجود است، یکی از مواردی که در استغفار حضرت موجود است، گناهانی است که سبب کسالت و بی‌نشاطی می‌شود.

نشاط در همه کارها سبب به جا آوردن حق آن می‌شود، درس‌خوان کسل یا رفیق، کاسب و نمازخوان بی‌نشاط در کارهای خود کم گذاشته و کار خود را خوب به پایان نمی‌رساند، کسی که نماز خود را با کسالت و بی‌حالی به جا آورد، نمی‌تواند حق آن را ادا کند و از لذت آن محروم می‌شود، نماز خواندن و سجده کردن چنین شخصی مانند نوک زدن بر زمین است.

کسالت به‌ مثابه موریانه

بی‌حالی و کسالت مانند موریانه‌ای است که دشمن عمل انسان می‌شود و نمی‌گذارد که عمل او به فرجام خوب و نیک برسد.

خداوند به حضرت داوود علیه السلام می‌فرماید؛ بنده‌ای که گناه می‌کند، 70 عقوبت بر آن قرار داده می‌شود که بدترین آن گرفته شدن لذت و خود از او است.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *