حیات ملت‌ها و ارزش‌های نهفته در “جامعه اربعینی” | حجت‌الاسلام کرمی

خانه / پیشنهاد ویژه / حیات ملت‌ها و ارزش‌های نهفته در “جامعه اربعینی” | حجت‌الاسلام کرمی

نیاز امروز کشور ما شاخصه‌ها و ارزش‌های نهفته در جریان اربعینی است، با این صفات اربعینی است که جامعه به حیات مجدد می‌رسد.

حیات ملت‌ها و ارزش‌های نهفته در “جامعه اربعینی”

هیاتایام اربعین صرفاً رویدادی آیینی و تاریخی نیست  بلکه طلوع پرتوهای انوار الهی از اوج آسمان‌ها بر قلب پاک‌طینتان عالم است. این نور با حال و هوایی حسینی علیه السلام چنان بر قلب‌ها تأثیر گذاشت که سایر ملت‌ها را با هر آیین و مذهبی وارد کشتی نجات امام حسین علیه‌السلام کرد و همچون پادگانی نظامی آنها را برای مأموریتی تمدنی تدارک دید.

 از دیدگاه برخی اندیشمندان، گزاره‌های تمدنیِ نهفته در اربعین حسینی ایجاب می‌کند تا این حرکت مورد موشکافی بیشتر قرار گیرد تا بسترهای لازم برای فرهنگ‌سازی عمومی آن صورت گیرد. حجت‌الاسلام مصطفی کرمی، پژوهشگر و کارشناس دینی، در این باره گفت: این حرکت مردمی در ایام اربعین در راستای نزدیکی هرچه بیشتر به آرمان‌ها و سیره امام حسین علیه‌السلام است تا جهان را متوجه خود کند. باید راهپیمایی اربعین را مورد بررسی دقیق علمی قرار داد. باید پرسید چرا در این برهه از زمان آن هم در این وسعت عاشقان و دلدادگان از أقصی نقاط جهان به سوی کربلا کشانده می‌شوند. واقعیت این است که اگر جمهوری اسلامی و حتی سایر کشورها هزینه‌های زیادی صرف می‌کردند تا چنین جریانی و با این کیفیت در هر نقطه‌ای از عالم ایجاد شود، به هدف نمی‌رسیدند، اما خداوند عشق امام حسین علیه‌السلام را در قلوب افراد قرار داد.

حیات ملت‌ها و ارزش‌های نهفته در “جامعه اربعینی” | حجت‌الاسلام کرمی

وی افزود: ما باید برای راهپیمایی اربعین در طول سال برنامه‌ریزی محتوایی و فرهنگی داشته باشیم و الگوی جامعه اربعینی را مورد بررسی قرار دهیم. این الگو باید در جامعه پیاده شود. نیاز امروز کشور ما شاخصه‌ها و ارزش‌های نهفته در جریان اربعینی است، با این صفات اربعینی است که جامعه به حیات مجدد می‌رسد. این در حالی است که ما از ظرفیت‌های بالای اربعین برای رشد خود و جامعه بهره‌برداری درستی نمی‌کنیم. ما نباید منفعل عمل کنیم بلکه باید سعی می‌کردیم ارزش‌های حسینی و زیبایی‌های اربعین را با خود به شهر و دیارمان می‌آوردیم و با انتقال روحیات و صفات اربعینی، مبلّغ اربعین می‌شدیم که البته الحمدلله همین ماجرا اتفاق افتاد و نمود آن را در حضور و همدلی مردم در صحنه‌های سخت چند سال گذشته مثل سیل شیراز و زلزله کرمانشاه مشاهده کردیم. بنابراین در این برهه زمانی هیچ ظرفیتی به اندازه راهپیمایی اربعین قابلیت بهره‌برداری جهت تقویت جبهه حق در مقابل مستکبران وجود ندارد.

منبع: تسنیم

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *