داستان های قرآنی| یعقوب نبی

خانه / قرآن و عترت / قرآن / داستانهای قرآن / داستان های قرآنی| یعقوب نبی

حضرت يعقوب(عليه‌السلام) يكي از پيامبران الهي است كه نام مباركش شانزده بار در قرآن آمده

حضرت يعقوب(عليه‌السلام) يكي از پيامبران الهي است كه نام مباركش شانزده بار در قرآن آمده.[1]

وي فرزند اسحاق بن ابراهيم است، نام مادرش «رُفْقه» دختر بتوئيل بن ناحور، برادر ابراهيم(عليه‌السلام) مي‌باشد. لقب يعقوب(عليه‌السلام)، «اسرائيل» بوده[2] و فرزندان دوازده گانه يعقوب(عليه‌السلام)[3] و اولاد آن‌ها را بني اسرائيل گويند كه به قوم يهود معروفند.
يعقوب(عليه‌السلام) سه هزار و چهارصد و هشتاد و سه سال بعد از هبوط آدم(عليه‌السلام) در سرزمين فلسطين به دنيا آمد. چندين سال در كنعان ، سپس در حران[4] زندگي مي‌كرد و بعد به كنعان بازگشت و هنگامي كه صد و سي سال از عمرش گذشته بود، به هواي لقاي يوسف(عليه‌السلام) وارد مصر شد و پس از هفده سال سكونت در مصر از دنيا رحلت كرد.[5] طبق وصيت خودش،‌جنازه‌اش در مقبره خانوادگيش نزد قبر پدر و مادر و اجدادش[6]، در سرزمين فلسطين شهر الخليل به خاك سپرده شد.
سرگذشت حضرت يعقوب(عليه‌السلام)
قرآن مطلبي از زندگي يعقوب(عليه‌السلام) جز آنچه در مورد گم شدن پسرش يوسف(عليه‌السلام) و حوادثي كه در آن رخ داده است بيان نفرموده و ما همه آن‌ها را در سرگذشت يوسف(عليه‌السلام) يادآور خواهيم شد.

پی نوشت :

[1] – سور و آياتي كه نام يعقوب در آن‌ها ذكر شده است عبارتند از: بقره، آيات 132، 133، 136، 140 – آل عمران، آيه 84 – نساء، آيه 162 – انعام، آيه 84 – انبياء، آيه 72 – عنكبوت، آيه 27 – هود، آيه 71 – يوسف، آيات 6، 38، 68 – ص، آيه 45 – مريم، آيه 6، 49.
[2] – كلمه «اسرائيل» چهل و سه بار در قرآن مجيد ذكر شده، كه چهل و يك بار آن به لفظ بني‌اسرائيل مي‌باشد – اين كلمه تركيب شده از «اسراء» كه در زبان سرياني به معناي عبد و «ايل» كه به معناي الله است يعني «عبدالله» و يعقوب را بدان جهت اسرائيل ناميدند، چون در زمره خادمين بيت المقدس بود و اولين كسي بود كه داخل بيت مي‌شد و آخرين كسي بود كه از آن خارج مي‌گشت و بعضي گفته‌اند: يعقوب و عيص دوقلو بودند چون بعد از برادرش عيص به دنيا آمد او را اينگونه ناميدند
[3] – پسرانش عبارتند از: «روبيل، شمعون، لاوي، يهودا، ايساخر، زابليون، يوسف، بنيامين، دان، نفتالي، جاده، اشير» كه همه اين‌ها در شهر «فدان آرام» واقع در مرز سوريه و عراق متولد شدند، جز بنيامين كه در شهر كنعان متولد شد. و شش نفر اول مادرشان «ليا» است و دو نفر بعد مادرشان «راحيل يا راحله» است و دان و تفتالي از «بهله» كنيز «راحيل» به دنيا آمدند و دو نفر آخر هم مادرشان «زلفه» كنيز «ليا» است. (قصص قرآن: ص 85).
[4] – حاران يا فران آرام از شهر‌هاي بابل در سرزمين عراق.
[5] – بنابراين او صد و چهل و هفت سال عمر كرده است. دائرة المعارف اسلامي: ص 284.
[6] – در نزديك مكفيليه محل دفن ابراهيم، ساره، رفقه و اسحاق(عليهم‌السلام)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *