راننده آمبولانسی که فرمانده بود

خانه / انقلاب و دفاع مقدس / راننده آمبولانسی که فرمانده بود

شهيد غلامرضا كيانپور به خانواده اش گفته بود كه در منطقه راننده آمبولانس است. زمان شهادتش مادر شهيد كيانپور گريه مي كرد و مي گفت: «تا امروز نمي دانستم او فرمانده عمليات بوده».

– غلامرضا كيانپور يكي از عاشقان و دلباختگان مكتب حسيني بود كه در روز 19 دي ماه 1365 در حالي كه به عنوان فرمانده اطلاعات و عمليات، رزمندگان سلحشور لشگر 10 سيدالشهدا (علیه السلام) براي اجراي عمليات كربلاي 5 به منطقه شلمچه اعزام شده بود، در اثر اصابت گلوله مستقيم دشمن بعثي، سبكبال به بارگاه ملكوتي سيد و سالار شهيدان بال و پر گشود.

شهید کیانپوردر تحليل اسناد جنگي تبحر خاصي داشت؛ و گويي كه دشمن را كاملاً مي شناخت و هميشه مي گفت: «بعثي ها چون ايمان درستي ندارند، ترسو هستند، پس با يك حركت رزمنده ها متلاشي مي شوند».

بعثي ها سرتاسر منطقه عملياتي كربلاي 5 سنگرهاي بتوني احداث كرده و به زمين هاي شلمچه آب انداخته بودند و پيش از اين موانع نيز، تعداد زيادي نيروي پيش مرگ عراقي در منطقه مستقر بودند كه به آنها كمين هاي سيار مي گفتند؛ همه اين موانع، پيشروي رزمندگان اسلام را با كندي مواجه مي كرد.

منطقه اي را كه به لشكر 10 سيدالشهدا (علیه السلام)، سپرده بودند، منطقه بسيار پيچيده اي بود كه عراقي ها با انواع ميدان هاي مين، ده ها رديف سيم خاردار، موانع خورشيدي و سنگرهاي بتوني و ديده باني آنجا را به كنترل خود درآورده بودند تا جلوي پيشروي رزمندگان را بگيرد؛ اما در اين شرايط دشوار تنها گروه شناسايي كه توانست به پد بعثي ها نفوذ كند، گروه شناسايي شهيد كيانپور بود.

«وقتي وارد آبگرفتگي هاي منطقه شلمچه شديم و به نزديكي كمين هاي عراقي ها رسيديم؛ شهيد كيانپور به ما اشاره كرد كه آهسته تر حركت كنيد. در اين لحظه متوجه شديم كه گروه هاي رزمي بعثي ها به سوي محل استقرار ما در حال پيشروي هستند.

در اين شرايط به حركت خود ادامه داديم در حالي كه كمتر از 4 متر با عراقي ها فاصله داشتيم؛ به طوري كه جرأت فرو دادن آب دهانمان را نيز نداشتيم»

خاطراتی از همرزمان شهید کیانپور

«سنگر هاي نوني» دشمن در کربلای پنج نتوانست مانع پيشروي رزمندگان در عمليات كربلاي 5 شود.

در عمليات كربلاي 5 فرماندهان عراقي دستور داشتند تا با شليك مستقيم توپ ها و موشك هاي سنگين مانع پيشروي رزمندگان اسلام شوند؛ در اين نبرد چيزي به عنوان سلاح سبك وجود نداشت و ما كاملاً زمين گير شده بوديم؛ در اين شرايط شهيد غلامرضا كيانپور طرحي ارائه داد كه توانستيم سريعتر به منطقه تحت تسلط دشمن نفوذ كنيم.

طرح شهيد كيانپور اينگونه بود كه از جانب پهلو به دشمن حمله كنيم چرا كه سلاح هاي دشمن فقط خطوط مستقيم را پوشش مي دادند و نسبت به غرب منطقه درگيري ديد كافي نداشتند و ما با استفاده از اين غفلت توانستيم به داخل خطوط عراقي وارد شده و سنگرهاي نوني شكل را تصرف كنيم.

سنگر های نونی شکل *ن* توسط نيروهاي آمريكايي و اسرائيلي ساخته شده بود كه طراحي و ساخت آنها 4 سال طول كشيده بود؛ عراقي ها سلاح هاي سنگيني را در آن تعبيه كرده بودند و با استحكام بالايي كه اين سنگرها داشت به راحتي كل منطقه و ميدان عمليات را در كنترل داشتند.

فرمانده یا راننده آمبولانس

شهيد غلامرضا كيانپور به خانواده اش گفته بود كه در منطقه راننده آمبولانس است.
زمان شهادتش مادر شهيد كيانپور گريه مي كرد و مي گفت: «تا امروز نمي دانستم او فرمانده عمليات بوده» و اين چنين تواضع و فروتني باعث شد تا فرمانده اطلاعات عمليات كربلاي 5 در آغازين روز اين عمليات در 19دي 1365 به مقام شهادت نايل شود و پيكر پاكش در امامزاده محمد كرج آرام گيرد.

منبع : مشرق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *