عملیات نصر 6 در تاریخ دهم مرداد 1366 با رمز مبارك یا اباعبداللَّه الحسین(ع)…

خانه / انقلاب و دفاع مقدس / عملیات نصر 6 در تاریخ دهم مرداد 1366 با رمز مبارك یا اباعبداللَّه الحسین(ع)…

ستوانسوم توپخانه علی اعرابی، افسر رابط توپخانه به گردان 152 پیاده درعملیات نصر2 و ستوانیکم محمد حسینی افسر اطلاعات تیپ و ستواندوم توپخانه حسن محمدی کیا معاون گروهان تکاور تیپ در عملیات نصر6 از جمله شهدای این عملیات ها بودند.

 عملیات های پدافندی وآفندی نصر6

nasr01

عملیات نصر 6 در تاریخ دهم مرداد 1366 با رمز مبارك یا اباعبداللَّه الحسین(ع)، به منظور پاسخگویی به شرارت‏های آمریكا در خلیج فارس و همسویی با آمادگی مدافعان خلیج فارس و با هدف انهدام نیروهای دشمن و بیرون راندن بقایای آنها از منطقه عملیاتی میمك، توسط رزمندگان نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران اجرا شد.

نیروی زمینی، در مرحله پایانی پاكسازی غرب كشور از وجود نیروهای بعثی، با عبور از میدان‏های مین، تله‏های انفجاری و… ارتفاعات بسیار حساس میمك رامورد تهاجم خود قرار داده و آن ارتفاعات را به تصرف خود درآوردند. در این عملیات 2 فروند هواپیما، 17 دستگاه تانك و نفربر، 6 فروند هلی‏كوپتر و صدها دستگاه خودرو دشمن منهدم و 2500 نفر كشته و 120 نفر از قوای بعث به اسارت گرفته شدند. در این میان موقعیت رزمندگان اسلام، پس از دفع پاتك‏های دشمن كه چند روز به طول می‏انجامد، با مقاومت تمام، حفظ و تثبیت می‏شود و این عملیات با دستاورد مطلوب خود، پاسخ مناسبی بر جنایت‏های استكبار و سرسپردگان آنها می‏گردد

ارتش عراق پس از اجرای عملیات نصر2 توسط تیپ 40 سراب، چندین پاتک را برای بازپس گیری ناف میمک اجرا کرد اما به دلیل مقاومت ایثارگرانه نیروهای در خط وآتش های پرحجم، دقیق و طرحریزی شده توپخانه و خمپاره، تمامی تلاش های آنان با شکست مواجه شد و فرماندهان عراقی دریافتند که در این مقطع زمانی هیچ شانسی برای پیروزی ندارند، لذا با توقف پاتک ها در انتظار فرصت مناسب ماندند.

پس از تثبیت مواضع یگان های تیپ 40 بر روی ناف میمک، یگان های توپخانه ای که در اختیار این تیپ قرار گرفته و ماموریت تقویت آتش گردان 348 توپخانه –کمک مستقیم تیپ – را داشتند به تدریج از منطقه میمک خارج و به یگان های سازمانی خود در سایر مناطق ملحق شدند و به این ترتیب فرصت لازم برای نیروهای عراقی فراهم گردید.

ارتش عراق در روز دوم مرداد 1366، با به کارگیری 7 تیپ پیاده کماندویی و بهره گیری از 40 فروند بالگرد برای هلی برن نیروهایش، از زمین و هوا به میمک که فقط توسط تیپ 40 سراب پدافند می شد یورش آورد، در این حمله نیروهای عراقی با آتش پر حجم توپخانه و بمباران های شدید هوایی پشتیبانی می شدند. با این حال نیروهای دلاور تیپ 40 با مقاومتی مثال زدنی و تقدیم شهدای زیاد موفق شدند ضمن وارد کردن تلفات بسیار سنگین به دشمن، آنان را در دستیابی به تمامی اهداف خود ناکام گذارند. دراین عملیات پدافندی ارتش عراق متحمل تلفات سنگینی شامل 2500 نفر کشته، 12 هزار نفر مجروح و 102 نفر اسیر شد.

ماجرای میمک به همین جا ختم نگردید، چرا که دلیرمردان تیپ 40 و نیروی زمینی ارتش از دست دادن حتی بخش کوچکی از مواضع خود در میمک را برنمی تابیدند، از این رو در تاریخ 10 مرداد 1366 عملیات آفندی نصر6 به اجرا درآمد. نصر6 یکی از سنگین ترین نبردهای انجام شده در ارتفاعات میمک در طول سال های دفاع مقدس می باشد. به کارگیری شش تیپ از نیروی زمینی ارتش در مقابل بیش از 15 تیپ عراقی در یک منطقه محدود کوهستانی، شدت نبرد در این عملیات را به خوبی نشان می دهد.

nasr00

عملیات نصر6 پس از 13 روز نبرد مداوم، با ایثار گری و خلق حماسه های فراموش نشدنی توسط سربازان و رزمندگان نیروی زمینی ارتش، تمامی اهداف از پیش تعیین شده تصرف شد و تلفات و ضایعات سنگینی به ارتش متجاوز عراق وارد آمد.

خلبانان شجاع هوانیروز در این عملیات، با به کار گیری 30 فروند بالگرد وانجام 350 ساعت پرواز، 375 رزمنده مجروح را تخلیه، 446 رزمنده را هلی برن و دو و نیم تن مهمات و اقلام آمادی را جابجا کردند.

در این عملیات تپه های 670، 642، کله قندی و قسمتی از تپه شهدا به دست نیروهای خودی افتاد. 11 تیپ عراقی متحمل تلفات و ضایعاتی از30 الی 90 درصد شدند. 15 هزار نفر از نیروهای عراقی کشته و یا زخمی شدند که فرمانده تیپ 1 کماندوی سپاه یکم عراق از جمله کشته شدگان بود. همچنین 102 عراقی دیگر به اسارت رزمندگان اسلام در آمدند.

ستوانسوم توپخانه علی اعرابی، افسر رابط توپخانه به گردان 152 پیاده درعملیات نصر2 و ستوانیکم محمد حسینی افسر اطلاعات تیپ و ستواندوم توپخانه حسن محمدی کیا معاون گروهان تکاور تیپ در عملیات نصر6 از جمله شهدای این عملیات ها بودند.

یاد و خاطره تمامی دلاورمردان نبردهای میمک ازنیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مردمی وعشایر غیور منطقه را گرامی می داریم.

منابع:

–     شمشیر پیروزی، سرگرد سورنا کیانی، ساحادم، 1384

–     اطلس نبرد های ماندگار، سرهنگ مجتبی جعفری، انتشارات سوره سبز، چاپ سی ام،1391

–     خاطرات نگارنده (رییس رکن سوم گردان 348 توپخانه مستقر در میمک)

2 نظرات

  1. فسیلی هستم جامانده درمیمک ۶۶ نصر۶ تیپ ۴۰ گر ۷۵۵ دسته مینی کاتویشا…البته خودم هم مینی مرد بودم…اماحالا که از ۵۰گذشتم میبینم باهمون مینی بودن .خیلی مرد بودم…این امروز که نیمی هم نیستم

  2. عدالت خلیلی

    با سلام به دلاوران آن دوران من از گروهان تکاور بودم عملیات تپه شهدا با چه شوقی عملیات آغاز شد سربازان عراقی فرار کردن و ما توانستیم در سنگرهای عراقیها مستقر بشیم چندین اسیر گرفتیم معاون سرهنگ نصیری زیبا شخصا برای بازدید به خط مقدم آمد شب عراق پاتک زد به طرف تانک عراقی با آرپی جی هفت شلیک کردم دوستان تشویق میکردن منم بیشتر به غرش و غیرت آذربایجانیم واز اینکه از وطنم دفاع میکردم و با دل و جان میجنگیدم و اصلا ترسی در من وجود نداشت زیر آتش تهیه دشمن چندین بار امام حسین را صدا کردم متاسفانه بعدا با اصابت خمپاره دشمن مجروح شدم در بیمارستان ایلام بستری شدم بعداز 33سال مدارک بیمارستان را برداشتم بردم ارتش ترتیب اثر ندادن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *