aghileh-zeinab

محتوای منبر ویژه ولادت حضرت زینب کبری علیهاالسلام

خانه / پیشنهاد ویژه / محتوای منبر ویژه ولادت حضرت زینب کبری علیهاالسلام

یکی از صفات و اسماء حضرت زینب سلام الله علیها عقیله ی بنی هاشم است. عقیله یعنی خردمند و هوشمند. البته تعابیر دیگری هم وجود دارد. عاقله ، عقیله ، عالمه ، فهیمه ، فاضله ، کامله هم از صفات ایشان شمرده شده است. اما در بین این همه اوصاف ، عقیله ی بنی هاشم صفت مشهوری است.

محتوای منبر ویژه ولادت حضرت زینب کبری علیهاالسلام

حضرت زینب کبری سلام الله علیها در خانه امیر المؤمنین و فاطمه زهرا سلام الله علیهما متولد شد. دوران خردسالی را در کنار پیامبر گرامی اسلام صلّی الله علیه و آله و سلّم و در آغوش نبی خدا سپری کردند‌. اما متاسفانه تا قبل از جریان کربلا چندان خبری از زندگی ایشان به ما نرسیده و این نقص گزارش ها ی تاریخی است اما در کنار پنج تن حضور داشتند. خطبه مادر را نقل کرده اند. در کنار امیر المومنین علیه السلام در کوفه بوده اند و از بعضی نقل ها استفاده می شود، که در کوفه برای خانم ها بحث و درس تفسیر داشته اند.

از زمان آمدن اهل بیت علیهم السلام از کوفه به مدینه از سال ۴۱ تا ۶۱ ، متاسفانه خبر چندانی از حضرت نداریم. اما اینکه بعد از جریان کربلا هم تاریخ ابهام دارد که ایشان به کجا رفتند و در کدام شهر از دنیا رفتند؟

اما با همه ی این نقص ها نسبت به ۵۰ سال عمر حضرت ، می بینیم که بازتاب نقش حضرت و خطبه های ایشان در کوفه و شام ، در مقابل ابن زیاد و یزید ، حضور ایشان را بسیار پررنگ بیان می کند.

ایام ولادت حضرت زینب سلام الله علیها دختر امیر المؤمنین و زهرای مرضیه است. شخصیتی که با بیان خطبه ها و افشاگری خود، رسوایی یزید را به گوش جهانیان رسانید.

چرا زینب کبری علیهالسلام را عقیله نامیدند و عقیله یعنی چه؟

یکی از صفات و اسماء حضرت زینب سلام الله علیها عقیله ی بنی هاشم است. عقیله یعنی خردمند و هوشمند. البته تعابیر دیگری هم وجود دارد. عالمه ی غیر معلمه، دانشمندی که استاد و آموزگار نیاز نداشت ، تعبیر فهیم و آگاه هم آمده است‌.

عاقله ، عقیله ،  عالمه ، فهیمه ، فاضله ، کامله هم از صفات ایشان شمرده شده است. اما در بین این همه اوصاف ، عقیله ی بنی هاشم صفت مشهوری است .

حدیث را از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله در همین ارتباط بخوانم که حضرت فرمودند: عاقلترین مردم کسی است که چهار صفت داشته باشد . البته روایات متعددی هست که چه چیزهایی عقل را زیاد یا کم میکند؟! نشانه های عاقل و نشانه ها ی کم عقلی چیست؟

ابتدا در خصوص تعریف عقلی عرض کنم که هر کسی برای انسان عاقل و خردمند تعریف خودش را دارد.

شخصی خردمند را کسی می داند که یک میلیون را دو برابر کند، دیگری قائل به این است که همینکه بار خود را در یک اداره یا مجموعه ببندد و دغدغه ی مال دنیا را نداشته باشد.

انسانی که با نگاه مادی نگاه می کند عقل را اینگونه معنا و ترجمه می کند‌. علم به داشتن نیست بلکه به استفاده کردن از آن است، چه بسا عالمانی که جهلشان آنها را می کشد؛ رُبَّ عالمٍ قد قَتَلُهُ جهلُه.

محتوای منبر ویژه ولادت حضرت زینب کبری علیهاالسلام
محتوای منبر ویژه ولادت حضرت زینب کبری علیهاالسلام

پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله وسلّم سعد انصاری را ظاهرا برای تبلیغ فرستاده بودند وقتی برگشت گفت یا رسول الله من از جایی می آیم که مردم آن منطقه با چارپایانشان یکی بودند  هیچ چیز نمی فهمیدند. (اصلا اطلاعات آنها صفر بود.) هم اینقدر برایتان بگویم که اطلاعاتشان به اندازه ی حشمشان بود. نه خدا را می شناختند نه پیامبر، بی سواد و جاهل بودند.

پیامبر صلّی الله علیه و آله وسلّم فرمود یا سعد این که چیزی نیست؛

 اخبرک باعجب من ذالک، میخواهی از این عجیب تر برایت بگویم

اینجا که تو رفتی مردم جاهلند چیزی نمی دانند تقصیر ندارند عالمی ندیدند اما ای سعد میخواهی به تو بگویم عجیب تر از این ها چه کسانی هستند…

عرض کرد بله یا رسول الله مگر از اینها عجیب تر هم پیدا می شود؟

پیامبر صلّی الله علیه و آله وسلّم فرمودند بله

( قوم عملا ما جهلوا هولاءثم جعلواهم مع الجهلاء )

اینهایی که تو می گویی نمی دانند تقصیر ندارند.

بی چاره و بدبخت کسانی هستند که می‌دانند و به علم شان عمل نمی کنند و جاهلانه عمل می‌کنند.

چند نمونه برایتان مثال می زنم؛

۱. می داند شراب بد است اما می خورد.

۲. موسیقی بد است اما گوش می‌دهد.

3. می‌داند فشار قبر دارد اما غیبت می کند.

کسی که نمی داند غیبت و شراب حرام است که عذاب نمی شود مگر اینکه بداند و با خبر بشود.

اما عزیزان می خواهم نشانه‌های انسان عاقل را محضرتان عرض کنم پیامبر گرامی اسلام فرمودند نشانه های انسان عاقل چهار چیز است عاقل ترین مردم کسی است که:

مورد اول

معرفت و اطاعت خداوند نسبت به خداوند داشته باشند.

( عرف ربه فاطاعه)

این که خدا را بشناسد و بندگی او را بکندشناخت کافی نیست اطاعات هم لازم دارد.

امام سجاد علیه السلام  می فرماید شب عاشورا من مراقب عمه‌ام بودم دیدم تا صبح اغاثه و گریه می کند و با خدا مناجات می کند.

حضرت زینب کبری ، این اسطوره صبر و مقاومت، حوادث روز عاشورا را می بیند و عبادت می کند، شب یازدهم هم نماز شب خواند اما نشسته خواند و دیگر توان ایستادن نداشت.

اما عزیزان اگر ذره ای از روزهای زندگی من و شما به هم بخورد اخلاقمان نمازمان  عبادتمان بهم می ریزد.

اگر  بچه ام را از دست بدهم مسجد من ترک می شود. مریضی داریم داغی می بینیم حادثه ای رخ داده ؛اوضاع عبادی ما به هم میریزد. حال کسی که داغ یک و دو فرزند دیده است.

داغ شش برادر دیده است داغ چندین عزیز و برادرزاده دیده است و همه ی آنها بشهادت رسیده اند و تازه  کار مهم ایشان از فردا  می خواهد شروع شود و آن اینکه بااین کاروان به کوفه و شام برود اما آنچنان با آرام و با طمأنینه شب به نماز می ایستد که گویی اتفاقی نیفتاده است.

محتوای منبر ویژه ولادت حضرت زینب کبری علیهاالسلام
محتوای منبر ویژه ولادت حضرت زینب کبری علیهاالسلام

مورد دوم

دشمن شناسی و ایستادن در مقابل دشمن؛

دومین نشانه انسان عاقل این است که و (عرف عدوه فعصاه )

دشمن را می‌شناسد و مقابل دشمن می ایستد دشمن شناسی مهم است در قرآن نمی‌گوید خدا را بپرستید بلکه می‌گوید واجتنبوا الطاغوت. طاغوت را بشناسید و از او اجتناب کنید.

فقط نمی گوید الله ؛ می گوید لا اله الا الله .

در همین آیت الکرسی که خیلی از ما هرروز حداقل یک مرتبه آنرا می خوانیم این را بیان  می کند که ایمان به خدا کافی نیست، اجتناب از طاغوت هم لازم است.

دشمن شناسی  زینب کبری را ببینید خطبه های حضرت زینب را ببینید در کوفه خطاب به مردمی که ۲۰ سال پیش امام علی علیه السلام  آنجا خلیفه بوده حسن و امام حسین سلام الله علیهم  آنجا بوده اند.

لذا این مردم ناآگاه و جاهل نیستند اگر کسی جاهل است باید او را آگاه و دانا کرد ( عَلِّمَ الحال)

اما غافل را باید بیدار کرد، یکی خواب است یکی خودش را به خواب زده، باید او را متوجه کرد که تو بیداری…

حضرت در کوفه با جاهل برخورد ندارد با غافل روبرو است لذا نفرمود من زینبم، من جدم رسول الله است بلکه فرمود: (بعث ما قدمکم لانفسکم)

بارک الله! چیزی برای آخرت خودتان فرستادید؟

گریه کنید که گریه سزاوار شماست.

می‌دانید چه جگری از پیامبر سوزانده اید؟

می‌دانید چه پاره تنی از پیامبر کشتید؟

می دانید این حسین فرزند رسول الله بود؟

اینجا دیگر معرفی نیست اینجا افشاگری است

مورد سوم

شناخت محل اقامت، و عرف دار اقامته فاصلحها

سومین ویژگی این است که انسان  عاقل  اقامتش را تشخیص  می‌دهد که دنیا باشد یا آخرت…

کمونیست و کافر اعتقادی به آخرت ندارند و اعتقاد دارند همه چیز همین دنیاست. مسیحیت و یهودیت و  موحدان عالم، قائل به دو عالم هستند دنیا و آخرت.

بدنیست و مناسب است که چند سوال اینجا عرض کنم؟

۱) ما در این دنیا صاحب خانه ایم یا مهمان؟

(چرا که صاحب خانه اگر باشی به گونه‌ای دیگر رفتار می کنی و اگر مهمان باشی رفتارت متفاوت است، صاحب خانه درب یخچال یک جور می رود، مهمان جور دیگر…)

۲) ما در این دنیا دائم هستیم یا موقت؟ همیشگی هستیم یا گذرا ؟

۳) در این دنیا غریبه هستیم یا آشنا؟

۴) ما دنیا را مطابق میل خودمان قرار می‌دهیم یا دنیا مارا مطابق میل خودش قرار می دهد؟

امیر مومنان علیه السلام فرمودند: دار مهمان است، شما مهمان اید عبور کننده اید، غریبه اید آنجایی که شما مهمان نیستید صاحبخانه هستید روز قیامت است.

چگونه صاحبخانه در خانه اش هر تصمیمی که بخواهد می‌گیرد. برنج درست میکند،  ظرف را میبرد، غذا میاورد. اما مهمان که نمی‌تواند این کار را بکند.

عزیزان و بزرگواران خداوند‌،قرآن کریم می فرماید: که شما در بهشت صاحب خانه اید( و فیها ما تشتهی الانفس )

هر طور دلت می‌خواهد دستور بده و تصمیم بگیر، بهشت خودش را  با تو منطبق می کند.

در این دنیا ما صاحب خانه نیستیم دنیا خودش را با ما منطبق نمی‌کند وگرنه ما دلمان نمی خواست که پیر شویم. دوست داشتیم که داغ نبینیم و عمرمان طولانی باشد در این دنیا خداوند به کسی پسر می دهد و دیگری دختر، و به بعضی هم اصلاً اولاد عنایت  نمیکند، یکی داغ جوان می بیند و…. اگر این چند سوال حل شود، مشکل حل می شود.

امیر مومنان علیه السلام می فرماید: (فانها مَنزلُ قُلعَت)

این دنیا دار جدا شدن است دارمهمان و دار موقت است.

(انسان برای جای دائمی سرمایه گذاری می‌کند نه جای موقت)

مورد چهارم

آماده شدن برای آخرت؛

چهارمین نشانه (و عَرَفَ سُرعت رحیله ) اینست می‌بینید کجا باید زود رد بشود. (فَتَزوَّدَ لها ) خودش را برای آنجای اصل می کند.

عقیله بنی هاشم عالمه ی غیر معلمه و فهیمه ی غیر مفهمه است .

ویژگی ایشان این است که زمان ولادت ایشان پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم در شهر نبودند لذا به محض اطلاع و ورود به شهر خودشان به خانه  فاطمه سلام الله علیها آمدند و تبریک این ولادت را به حضرت بیان داشتند.

همیشه اولاد را محضر پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله می آوردند اما این بار خود حضرت آمدند برای دیدن این نوزاد، در خصوص نامگذاری ایشان زینب انتخاب شد.

زینب یعنی زینت اب ، زینت پدر عجب اسم با مسمایی و واقعا زینت پدر شد.

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *