مراسم طشت گذاری در سریش آباد برگزار گردید

خانه / استان ها / مراسم طشت گذاری در سریش آباد برگزار گردید

bbbbbbbبه گزارش باشگاه خبرنکاران شهر سریش آبادهرساله در آستانه ماه محرم هیئات امنای مسجد  مهدیه با همکاری و مساعدت پایگاه مقاومت و کانون تخصصی مهدویت مسجد سریش آباد به یاد لب های تشنه امام حسین و یارانش با حمل طشت و با زمزمه یا حسین مراسم مذهبی طشت گذاری را در این شهربرگزار می کنند.

این مراسم روز سه شنبه 6/7/95 ساعت 21  در مهدیه سریش آباد با حضور عاشقان و ارادتمندان اهلبیت (علیه السلام) با سخنرانی حجت الاسلام صفی زاده و با مداحی مداحان اهلبیت عصمت و طهارت کربلایی حسن نعمتی ،حاج حسین نقی  لو و با قرائت شعر توسط شاعر کربلایی حسین خدایی  برگزار گردید.

و شرکت کنندگان در مراسم با نوحه سرایی به یاد مظلومیت امام حسین (علیه السلام) به سر و سینه زندند و اشک ماتم ریختند.

این مراسم که با حضور عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت، برگزار می شود و شرکت کنندگان در مظلومیت شهدای کربلا اشک ماتم می ریزند و با انجام مراسم سنتی طشت گذاری به استقبال ماه محرم می روند و عزاداران با شور و حال خاصی طشت های پر آب را حمل می کنند.

 طشت گذاری یکی از مراسمات سنتی عزاداری در ایرانیان است که روایت شده وقتی امام حسین (علیه السلام) و یارانش در راه کوفه بودند در یکی از چشمه ها  همه ظرف ها و طشت ها را پر آب می کنند و هنگامی که کاروان امام وارد صحرای کربلا می شود با سپاهیان حر که قصد دستگیری امام را داشتند روبرو می شوند که از تشنگی در خطر مرگ قرار گرفته اند و امام طشت های پر آب را به سپاه حر می دهد تا سیراب شوند.

 برگزاری این مراسم بیش از 500 سال قدمت دارد و هر ساله با یادآوری این حوادث تاریخی در محله ها و مساجد معمولاً چند روز مانده به ماه محرم برگزار می شود و مردم با شور و حال خاصی که دارند دست به آب می زنند و از آن آب به عنوان نذری می نوشند و حتی در ظرفهایی به مریضان به عنوان تبرک می برند.

آیین طشت گذاری یکی از قدیمی ترین سنت ها و مناسک ایرانی است که جمع کثیری از مردم آذری زبان ایران، با این آیین به پیشواز عزاداری های محرم می روند؛ آیینی که به وسعت فرات و آب و به یاد لبان تشنه امام حسین(علیه السلام) و یاران باوفایش است.
در این آیین، طشت ها و تعدادی مشک پر از آب بر دوش ریش سفیدان و عاشقان حسینی وارد مسجد شده و در حالی که به احترام طشت ها، همه حاضران در مسجد بپا می خیزند و در جلو آنها سینه زنی  می کنند و با شور و شوق خاص و با شعار ˈالدخیل یا اباالفضلˈ سینه زده و حرکت می نمایند.
بعد از دور زدن مسجد، طشت ها در جای مخصوص خود قرار داده می شوند و بلافاصله از آبی که در مشک ها است پر می شوند و دعای مخصوص طشت گذاری در میان حزن و اندوه حاضران قرائت می شود

ابراهیم مومنی، مدیر مسئول کانون تخصصی مهدیه سریش آباد،  در این خصوص  به خبرنگار  باشگاه خبر نگاران گفت :مراسم طشت گذاری و استقبال از ماه محرم طبق یک آئین و سنت، همه ساله با شرکت عاشقان و علاقه مندان به اهل بیت عصمت و طهارت(علیه السلام) با مداحی و سخنرانی در وصف سید و سالار شهیدان برگزار می شود.

مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری مهدیه سریش آیاد خاطرنشان کرد: هیات عزاداری مهدیه سریش آباد هر ساله با برگزاری ویژه برنامه هایی به استقبال از ماه محرم می رود.

مومنی همچنین گفت: این مراسم با همکاری  هیئت امناء مسجد، پایگاه مقاومت بسیج، کانون تخصصی مهدیه سریش آباد و برگزار می شود.

 وی در ادامه افزود : این آیین معنوی عاشورایی طشت گذاری  درسریش آباد در هفتمین نشست شورای ثبت ملی کشور در 21 آذرماه  سال 1385به شماره 688 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.marasemtest111 marasemtest112 marasemtest113 marasemtest114

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *