منظور از نشانه هاى ظهور حضرت مهدى موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف چيست؟

خانه / پیشنهاد ویژه / منظور از نشانه هاى ظهور حضرت مهدى موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف چيست؟

علائم و نشانه هاى ظهور، چيزهايى هستند كه تا واضح نشوند، حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ظاهر نمى شود و حدوث هر يك از آنها، دليل اين است كه ايام فرج تا اندازه اى نزديك شده، اما دلالتى ندارد كه بعد از حدوث آن علامت، بلافاصله حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف ظهور کنند. منظور از نشانه هاى ظهور چيست؟ شيخ مفيده رحمة الله علیه در كتاب «الارشاد» انبوهى از اين نشانه ها و علائم را به طور فشرده نقل كرده است. به نظر او مهمترين نشانه ها عبارت است از …

در پرسشی داریم؛ منظور از نشانه هاى ظهور چيست؟ شيخ مفيده رحمة الله علیه در كتاب «الارشاد» انبوهى از اين نشانه ها و علائم را به طور فشرده نقل كرده است. به نظر او مهمترين نشانه ها عبارت است از:

1جنبش ارتجاعى سفيانى.

2قتل سيد حسنى.

3جنگ قدرت بنى عباس.

4گرفتن خورشيد در نيم روز ماه رمضان.

5شكافته شدن زمين و فرورفتن تجاوزكاران.

6فرورفتن زمين در مشرق و مغرب.

7توقف خورشيد به هنگام نيم روز در وسط آسمان.

8طلوع خورشيد از مغرب.

9قتل نفس زكيه پشت دروازه كوفه در زمره هفتاد تن از شايستگان.

10بريده شدن سر مردى از بنى هاشم در ميان ركن و مقام.

11ويران شدن ديوار مسجد كوفه.

12حركت پرچم هاى سياه از طرف خراسان.

13قيام جنبش يمنى.

14آشكار شدن مرد مغربى و تصرف سرزمين شام به وسيله لشگر او.

15فروآمدن ترك ها در جزيره.

16فروآمدن روميان در رمله.

17طلوع ستاره اى درخشان و نورانى بسان ماه و آن گاه انعطاف خاص آن.

18پديدار شدن سرخى در آسمان و گسترش آن در آفاق آسمان.

19پيدايش ستون آتشى در مشرق به مدت سه تا هفت روز.

20قيام امت عرب و بركنار شدن زمامداران عرب به وسيله ملت هاى خويش و به دست گرفتن زمام امور كشورها به وسيله مردم.

21خروج جهان عرب از سيطره عجم (احتمالاً غربى ها).

22كشته شدن رهبر مصر به دست مردم.

23انهدام شام و اختلاف سه جريان سياسى در آن.

24ورود پرچم هاى قيس و عرب به مصر و پرچم هاى «كنده» به خراسان.

25ورود سپاهى از سوى مغرب و رسيدن به آنها به دروازه شهر حيره.

26شكستن ديوار فرات و جريان يافتن آب در كوچه هاى كوفه.

27خروج شصت پيامبر دروغين.

28خروج دوازده امام دروغين.

29به آتش كشيده شدن مرد گران قدرى از بنى عباس بين جلولا و خانقين.

30ايجاد پل ارتباط ميان كوفه و بغداد.

31وزش بادى سياه در آغاز روز.

32ترس و ناامنى فراگيرى كه همه عراق و بغداد را فرا مى گيرد.

33مرگ سريع و دردناك و نقص و زيان در اموال و جان و ثمرات.

34آفت ملخ نابهنگام و بهنگام كشاورزى.

35برداشت كم محصولات زراعى.

36جنگ قدرت ميان عجم (غيرعرب) و خونريزى بسيار در ميان آنان.

37شورش بردگان بر ضد برده داران و كشتن آنان.

38مسلمان شدن گروهى از بدعت گذاران و به صورت ميمون و خوك درآمدن آنان.

39تسلط كشورهاى عقب مانده به كشورهاى زورمندتر و ثروتمند.

40طنين افكن شدن ندايى از آسمان و رسيدن آن به گوش جهانيان به زبان هاى گوناگون.

41پديدار شدن چهره و سينه اى در كره خورشيد.

42زنده شدن گروهى از مردگان و بازگشت آنان به دنيا به گونه اى كه مردم آنان را شناخته و با آنان ديدار مى كنند[1]. …  آن گاه است كه (مردم) از ظهور آن امام موعود در مكه مكرمه و بيت اللّه  آگاه مى گردند و با شور و شوق و اخلاص به يارى او مى شتابند. [2]

در رابطه با اين علائم و نشانه ها، توجه به چند نكته بايسته است:

1باورداران به مصلح كل امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف، بايد همواره چشم انتظار ظهور آن حضرت عجل الله تعالی فرجه الشریف باشند و با بهره گيرى از اصل انتظار، آمادگى هاى لازم را براى يارى و همراهى با امام موعود خويش كسب كنند. اين كه هنوز بعضى از نشانه ها تحقق نيافته باشند، هرگز به معناى نفى لزوم انتظار در هر روز و شب نيست.

2علايم و نشانه هاى ظهور، چيزهايى هستند كه تا واضح نشوند، حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالی فرجه الشریف ظاهر نمى شود و حدوث هر يك از آنها، دليل اين است كه ايام فرج تا اندازه اى نزديك شده است ؛ اما دلالتى ندارد كه بعد از حدوث آن علامت، بلافاصله حضرت صاحب الامر ظهور كند ؛ ولى در مورد بعضى از آنها (مانند قيام سيد حسنى، و خروج سفيانى و…)، تصريح شده كه مقارن ظهور آن حضرت واقع مى شود.

3خداوند امر ظهور امام زمان را تنها در يك شب، مقرر خواهد فرمود و در اين صورت نيازى به مقدمات طولانى نخواهد بود، بلكه بسيارى از نشانه هاى ذكر شده در روايات ممكن است طى همان يك شب و روز تحقق يابد.

4بعضى از علايم و نشانه ها، به طور اعجاز و خارق العاده واقع مى شوند تا صحت ادعاى مهدى موعود عجل الله تعالی فرجه الشریف را تأييد كنند و اهميت مسئله و فوق العاده بودن اوضاع را به جهانيان اعلام دارند. حكم اين علايم با ساير معجزات يكسان است و به صرف اين كه با جريان عادى سازگار نيست، نبايد آنها را مردود شناخت.

5يكى از دلايل ذكر اين نشانه ها در روايات، آشنا شدن مردم با شرايط ويژه اى است كه قبل از قيام جهانى امام مهدى عجل الله تعالی فرجه الشریف پديد مى آيد. آشنايى مردم با اين ويژگى ها، مى تواند عامل  مهمى در شناسايى  مدعيان دروغين مهدويت و رسوايى فرصت طلبانى باشد كه از جهالت مردم تحت پوشش نام مهدى عجل الله تعالی فرجه الشریف سوء استفاده مى كنند!

6احاديث اهل بيت (علیهم السلام)  علايم ظهور را به دو قسم تقسيم كرده اند:

يكى از آنها علايم حتمى است كه به هيچ قيد و شرطى مشروط نيست و قبل از ظهور بايد واقع شود.

قسم دوم؛ يعنى، علايم غيرحتمى، حوادثى است كه به طور مطلق و حتم از نشانه هاى ظهور نيست؛ بلكه مشروط به شرطى است كه اگر آن شرط تحقق يابد، مشروط نيز محقق مى شود.

پی نوشت ها :

[1]. الارشاد، ص 356 ؛ بحارالانوار، ج 52، ص 220.

[2]. ر.ك: محمدكاظم قزوينى، امام مهدى از ولادت تا ظهور، ص 293 و 294.

منبع: كتاب الارشاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *