نهمین جلسه آموزش تخصصی مداحی در شهرکرد+تصویر

خانه / استان ها / نهمین جلسه آموزش تخصصی مداحی در شهرکرد+تصویر

نهمین جلسه آموزش تخصصی مداحی با موضوع صداسازی و آشنایی با ردیف ها ، گوشه ها و دستگاه های آوازی و همچنین آداب و اخلاق مداحی در شهرکرد برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیأت رزمندگان اسلام استان چهارمحال و بختیاری؛ در ادامه استاد احمدی به مرور جلسه قبل پرداخته و مباحث قبلی را توسط چند نفر از متربیان بصورت عملی تمرین کرده و در ادامه  یکباره دیگر دستکاه همایون را با تعدادی از گوشه های آن را بصورت عملی اجرا نمود و متربیان نیز به همراه استاد دستگاه همایون و گوشه های آن را تمرین نمودند.

مبحث جدید دستگاه شور بود که به عنوان یکی از دستگاه هایی می باشد که در مداحی کاربرد دارد و یکی از آوازهای این دستگاه ابوعطا می باشد که در مداحی نیز کاربرد زیادی دارد.

در ادامه استاد احمدی به گوشه های این دستگاه پرداخت و گوشه های حجاز،سارنک(فرود)، اوج حجاز و خسرو شیرین را از گوشه های آواز ابوعطا نام برد و مثالهایی را برای یادگیری متربیان در گوشه های نامبرده اجرا کرد.

در ادامه ذاکر و یکی از پیرغلامان اهل بیت عصمت وطهارت علیهم السلام مطالبی را پیرامون اخلاق و آداب مداحی برای متربیان بیان کرد .

منوچهر نجفی خاطرنشان کردک که یکی از وظایف مداحان مراقبت از حنجره خود با رژیم غذایی مناسب و پرهیز از خوردن مواد غذایی است که برای حنجره ضرر دارد.

وی به استفاده مداحان از ظرفیت قرآن  کریم اشاره کرد و تسلط بر روخوانی و روانخوانی و بهره گیری از معانی و تفسیر قرآن را از لوازم مورد نیاز یک مداح و ذاکر اهل بیت عصمت وطهارت (علیهم السلام) بیان داشت.

نجفی به موضوع بعدی دفاع از اعتقادات و ارزشهای انقلاب اشاره و گفت:برای مداحان لازم و ضروری است در هر مجلسی شرکت نکند و آنجا که پای دفاع از ارزشها و دستاوردهای اسلام و انقلاب می شود با تمام توان دفاع کند.

وی به حفظ حریم های مداحی اشاره کرد و افزود: ذاکر اهل بیت عصمت وطهارت (علیهم السلام) دائما از خود مراقبت کند تا در جامعه کاری که به شان و منزلت مداحی خدشه وارد می کند از او سر نزند.

نجفی ادامه داد: مداح اهل بیت عصمت وطهارت (علیهم السلام) می بایست عامل به شئونات اسلامی باشد و برای یک ذاکر مناسب نیست که مداحی اهل بیت عصمت وطهارت (علیهم السلام) کند ولی نمازش را به جماعت نخواند، و یا در آخر وقت اقامه کند و توجه لازم به روزه نداشته باشد، یا وابستگانش حجاب را رعایت نکنند.

وی گفت: مداحان با احکام اولیه و مسائل روز آشنایی داشته باشند تا اگر فردی از او سئوال کرد بتواند جوابگو باشد.

لازم به ذکر است این کلاس هر هفته چهارشنبه ها تا اطلاع بعدی از ساعت 17 الی 19 برای علاقه مندان برگزار می شود.

sam_5182

sam_5184                                    sam_5186

sam_5186

sam_5195                                 sam_5190

sam_5205

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *