تخریب مسجد |هفت در| در روز اربعین

واکنش ها به تخریب مسجد هفت در در روز اربعین

خانه / پیشنهاد ویژه / واکنش ها به تخریب مسجد هفت در در روز اربعین

نماینده مردم مشهد در مجلس با بیان اینکه تخریب مسجد هفت در، عملی خلاف قانون و شرع است، خواستار برخورد با متخلفین شد؛ همچنین مدیرکل اوقاف استان هم گفت که مسجد در مکان قبلی احداث می‌شود.

واکنش ها به تخریب مسجد هفت در در روز اربعین

پایگاه اطلاع رسانی هیات: طبق طرح جامع قبلی بافت فرسوده پیرامون اطراف حرم رضوی، قرار بود مسجد هفت در به واسطه قرارگیری در مسیر شارستان تخریب شود، اما با ابلاغ طرح جدید توسط مشاور در روز 12 مهر ماه سال جاری حفظ مسجد در حاشیه خیابان در دستور کار قرار گرفت. حالا از نظر نمایندگان مجلس و اداره کل اوقاف، تخریب مسجد هفت در که بعد از ابلاغ جدید صورت گرفته، خلاف قانون است. در حالی که شهردار منطقه ثامن معتقد است تخریب مسجد قبل از ابلاغ طرح جدید و بر اساس طرح جامع قبلی صورت پذیرفته است.

این اتفاق منجر شد تا مردم امروز در تجمعی اعتراض خود را اعلام کنند؛ حجت الاسلام نصرالله پژمان فر، نماینده مردم مشهد در مجلس، حجت‌الاسلام محمد احمدزاده، مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی، حجت‌الاسلام فاطمی ارفع، مسئول امور مساجد خراسان رضوی، مصطفی نعمتی، شهردار منطقه ثامن و عابدزاده، معاون معماری و شهرسازی منطقه ثامن در مراسم حضور داشتند.

تخریب مسجد |هفت در| در روز اربعین
واکنش ها به تخریب مسجد |هفت در| در روز اربعین

حجت‌الاسلام نصرالله پژمان‌فر در جمع اهالی منطقه ثامن، از نیروی‌های انتظامی و امنیتی برای برگزاری این تجمع و تأمین امنیت آن و همچنین اهالی منطقه ثامن به‌خاطر پیگیری حفظ آثار هویتی منطقه تشکر کرد.
نماینده مردم مشهد در مجلس با بیان اینکه تخریب مسجد هفت در اتفاق ناخوشایندی بود که در روز اربعین رخ داد، اظهار کرد: همه ما که دلبسته دین و این نظام هستیم پیگیر این مسئله خواهیم بود.

وی در تشریح روند تخریب این مسجد گفت: طرح نوسازی و بهسازی بافت فرسوده اطراف حرم رضوی از ابتدا در عین شفافیت‌هایی که داشت، در آن شاهد تخلف‌هایی هم بودیم و علاوه بر آن با تحمیل مشکلات عدیده دیگر، اکنون نارضایتی ساکنان را درپی داشته است.
حجت‌الاسلام پژمان‌فر افزود: در مجلس دهم 190 نماینده مجلس در نامه‌ای به رئیس جمهور اعتراض خود را به این طرح، مطرح کردند. در مجلس یازدهم هم 230 نماینده طی نامه‌ای به حضرت امام خامنه ای مدظله العالی، اعلام کردند طرح نوسازی بافت اطراف حرم رضوی، ظلم به فرهنگ، دین و مردم ساکن منطقه است.

واکنش ها به تخریب مسجد |هفت در| در روز اربعین
واکنش ها به تخریب مسجد |هفت در| در روز اربعین

وی ادامه داد: نتیجه این پیگیری‌ها، اصلاح این طرح در شورای عالی معماری و شهرسازی بود و قرار شد با مشاوره‌های دانشگاه تهران حقوق مردم با اصلاحیه‌هایی که انجام می‌شود، ضایع نشود. همچنین در جلسه‌ای که حدود دو ماه پیش انجام شد، این اصلاحیه‌ها به استحضار مردم رسید و قرار شد همگی مسئولان و مردم از این اصلاحیه‌ها و تغییراتی که در طرح انجام شده، حمایت کنند.
نماینده مردم مشهد در مجلس ادامه داد: در جلسه اصلاحیه طرح که در محل دادگستری و با حضور اعضای شورای شهر، شهردار، معاون دادگستری و سازمان بازرسی برگزار شد، تصویب شد که اگر در مسیر شارستان نیاز به تغییر بود، تغییراتی مثل کاهش عرض معبر اعمال شود. نتیجه این اصلاحیه هم عدم تخریب مسجد هفت در و خانه تاریخی طلایی بود.

وی اضافه کرد: همان جا از اداره کل اوقاف خواسته شد تمامی این تغییرات، طی نامه‌ای به شورای شهر و شهرداری ابلاغ شود و این کار هم انجام شد، اما بالأخره در روز اربعین امسال این تخریب صورت پذیرفت که از نظر ما این اتفاق خلاف شرع است، چون برای تخریب مسجد نظر ولی فقیه و یا نماینده آن و اداره اوقاف شرط است که با توجه به طرح جدید و مخالفت اداره اوقاف، این مسئله خلاف قانون صورت گرفته است.

واکنش ها به تخریب مسجد |هفت در| در روز اربعین
واکنش ها به تخریب مسجد |هفت در| در روز اربعین

حجت‌الاسلام پژمان‌فر اضافه کرد: خواسته اول ما از قوه قضائیه برخورد با متخلفین و عاملین این اتفاق است که الحمدلله قول رسیدگی سریع از طرف دستگاه قضا داده شده است. همچنین خواسته دوم ما احداث مجدد بنای مسجد در همان مکان قبلی است و هیچ‌گونه جابجایی پذیرفته نیست.

همچنین مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی هم در این تجمع گفت: حساسیت اوقاف درباره مساجد بر کسی پوشیده نیست و طی سال‌های گذشته هم مساجدی که تخریب شده بود، بازسازی شده‌اند.

حجت‌الاسلام محمد احمدزاده افزود: طبق طرح بهسازی، سال 87 قرار بود مسجد هفت در تخریب شود و جواز شرعی هم بر این بود که با توجه به قرارگیری مسجد در مسیر طرح، تخریب آن مانعی ندارد. اما در 12 مهر ماه جاری با اطلاع از تغییرات طرح توسط مشاور، به شورای شهر اطلاع دادیم که تخریب مسجد ضرورتی ندارد. وی ضمن تشکر از پیگیری‌های مردم افزود: در جلساتی که با مسئولین شهرداری داشتیم تأکید بر این شد که مسجد در همان مکان قبلی احداث شود.

واکنش ها به تخریب مسجد |هفت در| در روز اربعین
واکنش ها به تخریب مسجد |هفت در| در روز اربعین

در حاشیه این تجمع، اهالی منطقه ثامن خواستار استعفای مسببان و برخورد با عاملین تخریب مسجد هفت در شدند.

گفتنی است، شهردار منطقه ثامن قبل از این تجمع عنوان کرده بود که هیچ مکاتبه‌ای از سوی مشاور تهیه‌کننده بازنگری طرح تفصیلی مبنی بر خراب نشدن مسجد، کم نشدن عرض خیابان یا قرار داشتن مسجد در طرح به شهرداری منطقه ثامن واصل نشده است. این نامه از سوی آن‌ها تنها به اداره اوقاف فرستاده شده و ما نیز سه روز پس از انجام تخریب، این مطلب را در پیوست نامه اوقاف متوجه شدیم.

نعمتی با بیان اینکه روز اربعین کارگاه به حرمت این روز کاملاً تعطیل بود و هیچ فعالیت عمرانی در آن روز انجام نشده و تخریب این مسجد نیز قبل از آن صورت گرفته، گفته که ما با استناد به اسناد و مدارک در مراجع قانونی ذی‌صلاح پاسخ‌گو خواهیم بود و آمادگی حضور در آن را داریم.

در پایان تجمع نیز پژمان‌فر قول پیگیری داد تا بنای مسجد در همان مکان قبلی مجدد ساخته شود.

منبع: مهر

پایگاه اطلاع رسانی هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *