کارشناس دینی در جمع بانوان یزدی: ازدواج پایه تربیت انسان + تصاویر

خانه / پیروان عترت / کارشناس دینی در جمع بانوان یزدی: ازدواج پایه تربیت انسان + تصاویر

آزاده نیکپور؛ کارشناس دینی در جمع بانوان یزدی ازدواج را پایه و اساس تربیت هر انسان معرفی کرد و گفت : انسان اشرف مخلوقات است و ازدواج مقدمه تولد فرزند و فرزند پروری است.

آزاده نیکپور؛ کارشناس دینی در جمع بانوان یزدی ازدواج را پایه و اساس تربیت هر انسان معرفی کرد و گفت : انسان اشرف مخلوقات است و ازدواج مقدمه تولد فرزند و فرزند پروری است.

به گزارش خبرنگار هیأت پیروان عترت خواهران رزمندگان اسلام یزد، رئیس حوزه علمیه مکتب الزّهراء یزد در جشن سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و فاطمه زهرا (س) که در کانون بسیج جوانان یزد با حضور حد اکثری بانوان یزدی و به همّت هیأت پیروان عترت این استان برگزارشد، با اشاره به آیه 32 سوره نور، یکی از دستورات صریح این سوره را ازدواج بیان کرد و افزود: یکی از بهترین واسطه گری ها، وساطت در امر ازدواج است.

نیکپور زندگانی ائمة معصومین (علیهم السلام) را دارای دو بعد «قالب» و «محتوا» دانست و افزود: قالب ها مخصوص خود آنهاست ولی در مورد محتواها مرتبط با سبک زندگی است که به ساده زیستی مربوط می شود.

وی تصریح کرد: ساده زیستی یک هنراست و اگر روح دوری از تجمّلات در زندگی حاکم شود زندگی زیبا می شود اما اگر در وادی تفاخر و تکاثر بیفتد؛ رهایی از این ورطه کار مشکلی است.

این استاد حوزه علمیه خواهران یزد با یاد آوری سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و فاطمه زهرا (س) اظهارداشت: خواستگاری های متعددی برای حضرت زهرا(س) پیش می آمد و پیامبرهر بار قضیه را با دخترشان مطرح می کردند و چهره حضرت فاطمه (س) درهم فرو می رفت و پیامبر(ص) می فهمیدند که دخترشان مخالف است و درنهایت وقتی حضرت علی (ع) به خواستگاری آمد حضرت زهرا (س) با سکوت خود رضایتشان را اعلام کردند.

نیکپور با اشاره به دوران جاهلیت عرب و زنده به گورکردن دختران بیان کرد: در آن زمانی که داشتن دختر ننگ شمرده می شد؛ پیامبر(ص) آنقدر برای دخترشان فاطمه زهرا(س) ارزش قائل بودند که نظرشان را درباره ازدواج جویا می شدند.

وی یکی ازشرایط خواستگاری را پرهیز از دروغ عنوان کرد و افزود: علّامه جعفری در اهمیّت ازدواج از نظراسلام عقیده داشت: ازدواج پایه تربیت انسان است.

رییس حوزه علمیه خواهران الزهرای یزد تصریح کرد: انسان اشرف مخلوقات است و ازدواج مقدمه تولد فرزند و فرزند پروری است و در روایتی از نبی اکرم(ص) آمده است ازدواج مثل گردنبندی است که انسان برای همیشه به گردن می اندازد پس نگاه کنید چه گردنبندی انتخاب می کنید.

نیکپور، تحقیق  توسط  طرفین ازدواج را مورد تأکید قرار داد و افزود: هم درباره دختر و هم درباره پسر باید تحقیق شود.

وی درخصوص مهریه زنان گفت : صداق یا مهریه نشانه صداقت مرد است که به آن نحله یا پیشکش هم گفته می شود و یک پشتوانه اقتصادی برای زن محسوب می شود.

این استاد حوزه، درخصوص جزئیات مراسم عروسی حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) اظهار داشت: حضرت علی (ع) 480 درهم زره خود را فروخت که به سه قسمت شامل خرید عطریات، اسباب و لوازم زندگی و لباس و چادر تقسیم شد و قرائت خطبه عقد علاوه بر آسمان چهارم و با حضور فرشتگان، درمسجد النبی بوسیله پیامبر(ص) نیز قرائت شد و ولیمه عروسی هم که به 4000 مهمان داده شد. نیکپور، در مورد شرایط اولیه مسکن ازدواج حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) گفت: ابتدا حضرت علی(ع) خانه ای خشت و گلی کنار خانه پیامبر(ص) داشتند و سپس خانه دیگری اجاره کردند و عروس را به آنجا بردند و پس ازچند سال به خانه خودشان نقل مکان کردند.

وی به زنان توصیه کرد: زنان بدانند تقوا و ارزش قائل شدن برای مرد درس رفتار حضرت زهرا(س) با همسرش علی(ع) درشب زفاف بود به طوری که حضرت در وصف حضرت علی(ع) شعری سرود با این مضمون که: علی جان عزّت و بزرگی از آن ما شد و ما در میان قبیله خود به واسطه تو سربلند شدیم. تو از همه آفریده ها والاتر هستی و جنّ و انس از عظمت تو عقب مانده اند.

_ش____ _د___»_ê_د_ش _____î _ê ___د___à_ç _»__ _î___» (1) _ش____ _د___»_ê_د_ش _____î _ê ___د___à_ç _»__ _î___» (3)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *