کتاب « ما را به کجا می برند؟» (نگاهی نو به تلویزیون از منظر شهید آوینی)

خانه / انقلاب و دفاع مقدس / انقلاب اسلامی / کتاب « ما را به کجا می برند؟» (نگاهی نو به تلویزیون از منظر شهید آوینی)

کتاب « ما را به کجا می برند؟» (نگاهی نو به تلویزیون از منظر شهید آوینی)

کتاب « ما را به کجا می برند؟» (نگاهی نو به تلویزیون از منظر شهید آوینی)

دانلود کتاب ما را به کجا می برند؟ (نگاهی نو به تلویزیون از منظر شهید آوینی)
گزیده کتاب
 **
این کتاب در بردارنده تفکرات و دغدغه های شهید اهل قلم« آوینی»، پیرامون تلویزیون می باشد. سید شهیدان اهل قلم با توجه به تاثیر فوق العاده تلویزیون در جامعه و فراگیر بودن آن در تمامی خانواده ها نکات قابل توجهی پیرامون تلویزیون مطرح کرده است.
نویسنده کتاب در ابتدا به معرفی شهید آوینی می پردازد و در ادامه به دغدغه های حضرت امام و مقام معظم رهبری در رابطه با تلویزیون اشاره می کند. این کتاب در 11 فصل به طرح دیدگاه های شهید سید مرتضی آوینی پیرامون تلویزیون می پردازد که عبارتند از:
ماهیت تلویزیون – سینما و تلویزیون – تلویزیون و اوقات فراغت – تلویزیون و کودک – جذابیت و تلویزیون – تبلیغ و تلویزیون – مخاطب و تلویزیون – بیماری تلویزیون – مراکز آموزشی – نمونه ها – چه باید کرد؟در قسمتی از کتاب آمده است:
فشارهایی که از طریق آنتن و ترکیب ناهمگون تلویزیون به مخاطبان وارد می شود هرگز اجازه نمی دهد که {مخاطب} خودش را ارزیابی کند.

و در قسمتی دیگر که شهید آوینی از بیماری تلویزیون صحبت می کند؛ آمده است:
عمل رسانه های جمعی و یا دستگاه های رسمی فرهنگی و هنری ما در برابر غرب حکایت از نحوی انفعال سرطان وار و لاعلاج دارد که با این سخن ها و به این راحتی ها در مان نمی شود. تنها تلویزیون بیمار نیست.

**

نحوه ی رو به رویی ما با جهان غرب از همان آغاز به صورتی وارونه طرح شده است و ما هرگز، حتی برای لحظه ای، دچار این تردید نشده ایم که اگر موجبات این ابزار، ما را از حقیقتی که در جست و جوی آن هستیم بازدارند، چه باید بکنیم. هم اکنون نیز کسانی که به برنامه های تلویزیون اعتراض می کنند و به حق سخن از عدم تجانس برنامه های تلویزیون با اهداف انقلاب اسلامی می گویند، هرگز مساله را بدین صورت بررسی نمی کنند که شاید این عدم تجانس به ذات تلویزیون باز می گردد، نه فقط به برنامه سازان و برنامه ریزان. تصور ما از تلویزیون و سایر محصولات تکنولوژیک غرب، تصور ظرفی است که هر مظروفی را می پذیرد، حال آن که حتی اگر تلویزیون را ابزاری بدون هویت فرهنگی خاص بدانیم، باز هم این ابزار، موجبات و اقتضائاتی دارد که اگرچه اراده و استقلال ما را به طور مطلق نفی نمی کند، اما آن را محدود و مشروط می دارد.

در هنگام تماشای تصاویر، آنچه بیننده را به خود می کشد، توهم واقعیت” است نه تخیل”.  تصویر اصلا امکان تخیل را از بیننده سلب می کند و او را در صورت ثابت و واحدی از تحقق شی ء متوقف می سازد

**

“تلویزیون، سینما، كانون‌ها و مراكز فرهنگی و تربیتی در ایران امروز متعلق به دنیایی متفاوت از یك‌دیگر هستند؛ در حالی كه باید طرح و برنامه واحدی بر آنها حاكمیت داشته باشد. اصل جذابیت در تولید برنامه‌های تلویزیونی ایجاب می‌كند كه پیش از هر چیز برنامه‌ها مستقیما به مسائل مردم توجه یابند و از سوی دیگر، قالب‌هایی جذاب برای عرضه مسائل بیابند. در سینما نیز، اگر سینماگران بخواهند خطاب خویش را همچون انبیای الهی بر فطرت الهی انسان معطوف كنند، چاره‌ای جز این ندارند كه «كیفیت تاثیرگذاری عناصر بیانی سینما» را خوب بشناسند. نگارنده در این كتاب، نخست گزیده‌ای از بیانات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری را درباره تلویزیون به رشته تحریر درآورده و سپس حرف‌ها و دغدغه‌های سید شهیدان اهل قلم، «سید مرتضی آوینی» را درباره مبحث تلویزیون و سینما به مخاطب عرضه كرده است.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *