حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان:متأسفانه امروز مساجد ما زندگی جمعی ندارند

خانه / اختصاصی هیأت / حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان:متأسفانه امروز مساجد ما زندگی جمعی ندارند

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان:متأسفانه امروز مساجد ما زندگی جمعی ندارند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: متأسفانه امروز در مساجد نماز به جماعت خوانده می شود یا افراد در هیات شرکت می کنند اما زندگی جمعی را تمرین نمی کنند.

به گزارش خبرنگار هیات رزمندگان اسلام، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه و استاد حوزه و دانشگاه به مناسبت ماه مبارک رمضان در فاطمیه بزرگ تهران به سخنرانی پرداخته و گفت: گاهی برخی بازی های کامپیوتری وقتی شخص وارد میشود نمی داند مرحله بعدی چه اقدامی باید انجام دهد اما با این وجود به طراح بازی اعتماد کرده و بازی را شروع می کند. ما به میزانی که به طراح بازی های کامپیوتری اعتماد داریم گاهی به خدا اعتماد نداریم که مفاهیم دین را هوشمندانه خلق کرده است.

وی افزود: ما می‌توانیم بی‌دین باشیم اما نمی توانیم بی عقل باشیم که خدا را بی هوش بدانیم. قرآن و مفاهیم آن، متن و توصیه‌ها بسیار هوشمندانه هستند، مفهوم تقوا ۲۵۰ بار به عنوان مفهوم کلیدی در قرآن آمده است.

تقوا نظام تربیتی است

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه تقوا یک نظام تربیتی است. عنوان کرد: تقوا همچون یک درخت ریشه های عمیقی دارد که سایر چیزها از این ریشه استفاده می کنند. عنصر اصلی تقوا کرامت انسان و عنصر دوم آن اجتماعی زندگی کردن است. اجتماعی زیستن و اجتماعی شدن و انواع احکام و آداب مفهوم زندگی جمعی در مفهوم تقوا وجود دارد. بر همین اساس قرآن می فرماید تقوا داشته باشید.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به رابطه تقوا با ابعاد زیست اجتماعی انسان، اظهار کرد: امروز تفکیک علوم به علم آسیب زده است، ما باید در مقام استعمال علوم را ترکیب کنیم قرآن ترکیب شده علوم را کنار هم در نظر می گیرد و یک پیشنهاد می دهد؛ بنابراین وقتی می گوید تقوا، در آن ابعاد اجتماعی انسان در نظر گرفته شده است.

راه کار جلوگیری از سوء استفاده های فردی

این استاد اخلاق ادامه داد: محل تمرین حفظ ارزش های ما در روابط اجتماعی است، که در آن احترام به یکدیگر مفهوم پیدا می کند، در قوانین حقوقی تقوا، پاداش و جزا تا یک حدی دقیق و فوری نیست زیرا باید احترام انسانها حفظ شود. در تقوا با توجه به اینکه کرامت انسانی هم باید حفظ شود برای جلوگیری از سواستفاده های فردی، راه حل امر به معروف و نهی از منکر است که اگر کسی خطا کرد افراد یکدیگر را از نزدیک نصیحت و اصلاح کنند.

راه کار جلوگیری از فساد

این استاد دانشگاه بیان کرد: با صرف قانون نمی شود فساد مدیران را جمع کرد بلکه در بیشتر مواقع کنترل کننده یا بازرس هم دچار فساد می شود. امیرمومنان امام علی (ع) می فرمایند تقوا همه فضائل و خوبی ها را در خود جمع دارد. خداوند در قرآن کریم می‌فرماید یکدیگر را بر نیکی و تقوا کمک کنید، خداوند در تقوا می خواهد اداره جامعه با تعاون همراه باشد که جلوی سواستفاده ها را بگیرد.

رفیق بازی برای نوجوان اهمیت دارد

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه با بیان اینکه در دبیرستان رفیق بازی برای نوجوانان موضوع اول است، اما متاسفانه در مدارس رفیق بازی را قیچی می کنند، گفت: مدرسه و فوق برنامه‌های مدرسه باید با زندگی جمعی دانش‌آموزان اداره شود، دانش‌آموزان دبیرستانی ده برابر بیشتر از مدیر دبیرستان، استعداد اداره دبیرستان خود را دارند اگر آنها را بچه فرض نکنند. مدیر دبیرستان به صورت نوعی با شیوه بروکراسی و قانون می تواند نظم دبیرستان را حفظ کند اما دانش‌آموزان با فراقانون و بدون بروکراسی مارکس وبری حیوانی و با روابط انسانی می توانند مدرسه را اداره کنند، ما این قدرت را در جنگ دیدیم، خدا اشتباه نکرده است یک نوجوان ۱۴ یا ۱۵ ساله را رفیق باز خلق کرده است. والدین همواره فرزندان خود را از رفقای آنها جدا می کنند.

اقتضای تقوا

وی با بیان اینکه اقتضای تقوا زندگی جمعی است، عنوان کرد: در این زندگی جمعی کنترل خطاهای فرد توسط رفیق یا شخصی نزدیک به او ممکن است که با قانون، جزاء و هر ترفندی درست نخواهد شد. برخی والدین با اصرار بر توضیحات منطقی فرزند خود را نابود می کنند در حالی که باید از سیستم زندگی جمعی استفاده کنند. مدرسه باید محلی برای تمرین زندگی جمعی باشد، محیطی که با قدرت روابط اجتماعی اداره شود. این امر در مدرسه اتفاق نیافتاد در مسجد باید رخ دهد.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مدرسه و مسجد باید محل تمرین زندگی جمعی باشد. ابراز کرد: در قرآن مقابل تقوا جمله دشمنی آمده که یکدیگر را بر دشمنی یاری نکنید. یعنی اگر بر تقوا کمک نکنید بر دشمنی با یکدیگر کمک کردید. حوزه های علمیه به داد اسلام برسید.

لزوم تعاون بر دوستی

وی ادامه داد: اگر ما بر دوستی تعاون نداشته باشیم تعاون بر دشمنی خواهیم داشت. امروز بسیاری از شیوه های اداره جامعه تعاون بر گناه و دشمنی است زیرا شخص در مقابل گناه دیگری احساس مسئولیت ندارد و همه چیز به مجری قانون واگذار شده است. امام صادق(ص) فرمودند مثل حیواناتی که کنار هم چرا می کنند اما نسبت به هم کاری ندارند نباشید. طبق یک آزمایش روانشناسی در یک مدرسه که به زندگی همدلانه توصیه داشتند خلاقیت ۸۷ درصد افزایش پیدا کرده اما در مدرسه دیگر که توصیه نشده خلاقیت فقط ۱۱ درصد رشد داشته است.

بیمه اسلامی

این استاد دانشگاه با بیان اینکه متأسفانه امروز در مساجد نماز به جماعت خوانده می شود یا افراد در هیات شرکت می کنند اما زندگی جمعی را تمرین نمی کنند، اظهار کرد: سیستم بیمه بیشتر برای اسطبل مناسب است تا انسان، سیستم بیمه اسلامی دستگیری از یکدیگر به صورت گروهی است. رسول خدا(ص) فرمودند اگر بنا باشد کسی چوپان باشد و بقیه گوسفند، همه شما چوپان هستید. در طرح دین اگر بنا باشد یک مدیر جمعی را اداره کند همه مدیر هستند.

مومنین پشتیبان یکدیگرند

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه مومنان دوست، ولی، پشتیبان و سرپرست یکدیگر هستند، امر به معروف و نهی از منکر دارند. ابراز کرد: تقوا در ذات خود زندگی جمعی را دارد، تقوا امر فردی و اجتماعی و لازم و ملزوم یکدیگر هستند، هر امری که جامعه بتواند با روابط جمعی آن را تامین کند نباید به قانون تبدیل شود. زندگی جمعی را باید در مسجد و مدرسه های اسلامی که به معنای واقعی در آن تقوا رعایت می شود تمرین کنیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تربیت و تقوا جز در زندگی جمعی همدلانه اتفاق نمی افتد. پیامبر(ص) موسس جامعه اسلامی است اولین اقدام ایشان این بود که هرکس مسلمان شود باید هجرت کند، حضرت با این طرح مسلمانان را به زندگی جمعی وادار کرد. اسلام با زندگی جمعی تأسیس شد.

 

eheyat

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *