حجت الاسلام پناهیان: وقتی به ارزش وجودی خودمان واقف بشویم دیگر گناه نمی‌کنیم

خانه / اختصاصی هیأت / حجت الاسلام پناهیان: وقتی به ارزش وجودی خودمان واقف بشویم دیگر گناه نمی‌کنیم

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان:وقتی به ارزش وجودی خودمان واقف بشویم دیگر گناه نمی‌کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان گفت: وقتی به ارزش وجودی خودمان واقف بشویم دیگر گناه نمی‌کنیم، ما بسیار بر علیه ارزش وجودی خود اقدام کردیم و با گناه نسبت به خود بی‌احترامی کردیم.

به گزارش خبرنگار هیات رزمندگان اسلام:

حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه به مناسبت ماه مبارک رمضان گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید. قسم به جان آدمی و آن کسی که این جان را زیبا آفرید. و به او الهام کرد که چه چیزی به او صدمه می‌زند. و چه چیزی سبب حفظ او می‌شود در واقع تقوا را به او الهام کرد.

انسان موجود با عظمت

وی افزود: خداوند در قرآن پیش از آنکه تقوا را الهام کند. از زیبایی جان آدمی صحبت کرده است. در درس تقوا ابتدا شکوه و ارزش انسان تبیین می‌شود. خداوند در قرآن پس از قسم به خورشید، ماه، روز و شب و زیبایی آنها به جان آدمی قسم می‌خورد. پس این نشان می‌دهد که جان آدمی با عظمت است. در دبستان باید برای دانش آموزان نهادینه شود. که شما موجود با عظمتی هستید و زیبایی‌های وجودی انسان را برای او تبیین کنند.

ما بنی آدم را کرامت دادیم

به عنوان مثال در مورد گناهکار می‌گوید که گناه او را به رخ او نکشید. به خصوص درباره جوان و نوجوان، نه برای اینکه ناراحت بشود. بلکه برای اینکه کرامت انسانی او لطمه نخورد. در آیه دیگری خداوند می‌فرماید که ما بنی آدم را گرامی داشتیم. گرامی داشتن انسان توسط خداوند در این است که اجازه نمی‌دهد. که زود گناه انجام بدهد. و زود هم پاداش او را نمی‌دهد. در تربیت فرزندان خود زود به آنها پاداش ندهید و زود هم آنها را تنبیه نکنید.

فرزندان را به ارزش وجودی خود آگاه کنیم

حجت‌الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه کرامت انسان اصل اول است. ابراز کرد: خداوند می‌فرماید ما انسان را در بهترین وضعیت خلق کردیم. ما باید بتوانیم یک درسی درباره عظمت وجود انسان برای فرزندان خود طرحی داشته باشیم. که نسبت به ارزش خود واقف شوند. اگر بر ارزش خود واقف نشود از خود مراقبت نمی‌کنند. وقتی کسی یک شمش طلا در دست داشته باشد.بسیار مراقب آن خواهد بود. تقوا همان مراقبت و پایه آن بر اساس ارزشمندی است.ا

نگاه منحصر بفرد اسلام به کرامت انسان

ین استاد حوزه با بیان اینکه خداوند در قرآن درباره عظمت انسان می‌فرماید اگر یک انسان را بکشید گویا که تمام انسان‌های روی زمین را به قتل رساندید. ابراز کرد: ارزش یک انسان برابر با همه انسان‌ها است اگر یک انسان را زنده کنید گویا که همه انسان‌ها را زندگی کردید هیچ مکتبی همچون اسلام برای انسان ارزش گذاری نمی‌کند، غربی‌ها بحث‌های اومانیستی می‌کنند و نگاه‌های حقوق بشری و آزادی دارند به اندازه یک ذره برای انسان ارزش قائل نیستند و به صورت رسمی می‌گویند انسان موجود وحشی است که باید بر سر او بزنند، او را کنترل کنند در غیر این صورت یکدیگر را پاره می‌کنند. در ادبیات دنیا یک کلمه همچون کلمات قرآن درباره ارزش انسان وجود ندارد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مخلد شدن در عذاب بسیار سخت است، گفت: خداوند در قرآن می‌فرماید بگو به خدا سوگند مخلد شدن در عذاب وجود دارد، یکی از عواملی که سبب می‌شود انسان تا ابد در عذاب باقی بماند قتل است، خداوند می‌فرماید پیش از اینکه سراغ قرآن بیایید و ارزش آن را بدانید ارزش خود را بفهمید. بدانید که شما از فرشته هم بالاتر هستید، خداوند در قرآن می‌فرماید اگر می‌خواهید گرامی‌تر شوید بیشتر ارزش خود را بدانید، من هم برای تو ارزش قائل خواهم شد وقتی تو برای خودت ارزش قائل باشی، وقتی شما برای خود ارزش قائل نباشید نباید انتظار داشته باشید که دیگران برای شما ارزش قائل شوند.

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه با بیان اینکه طبق آموزه‌های دین فرزند در هفت سال اول سلطان است. و والدین همچون عبد او هستند، گفت: وقتی این فرزند از مولا بودن سیر شده باشد خود به خود به سوی بندگی سوق پیدا می‌کند.

 

ما در تحلیل تاریخ اسلام، قصه انبیا و پیامبران خود را باید به فرزندان خود بگوییم. و فلسفه نبوت را برای آنها نهادینه کنیم. در این صورت ارزش انسان را می بینند. پیامبر(ص) به رسالت مبعوث شدند. خود و بچه‌های او برای حرمت انسان فدا شدند و رنج کشیدند که این انسان زیر یوغ و برده کسی نباشد.شما ابتدا این مطلب را برای آنها نهادینه کنید.

تقوا بیشتر سلبی است و بیشتر به مراقبت از خطا توجه دارد چرا که انسان دارایی‌های زیادی دارد، اگر دارایی‌های انسان شکوفا شود برای او کافی است. فلسفه ادب در این است که فرزندان شما احساس کنند که محترم هستند در اثر همین امر هم به دیگران احترام بگذارند، بی‌ادب کسی است که او برای خود ارزش قائل نیست.

وی با بیان اینکه مسجدها باید محلی برای افزایش کرامت انسان باشند، معمولا مساجد انسان‌ها را محترم تربیت می‌کنند، گفت: امام جماعتی که بخواهد مردم را محترم کند با خوبی و بدی مردم مدارا می‌کند، و از این بابت رنج و سختی متحمل می شود.

 

eheyat

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *