وحدت بین مسلمین از منظر جایگاه ولایت و مراجع عظام تقلید

وحدت بین مسلمین از منظر جایگاه ولایت و مراجع عظام تقلید

خانه / اختصاصی هیأت / وحدت بین مسلمین از منظر جایگاه ولایت و مراجع عظام تقلید

هر گونه تفرقه و دامن زدن به آن زمینة نابودی جهان اسلام را فراهم می‌کند. از این رو مصلحان جهان اسلام مانند آیت الله بروجردی و امام خمینی کوشیدند که مسلمانان متحد شوند

امام خمینى(قدّس سرّه):

اینجانب به همه نسل های حاضر و آینده وصیت می کنم که اگر بخواهید اسلام و حکومت الله برقرار باشد و دست استعمار و استثمارگران خارج و داخل از کشورتان قطع شود این انگیزه الهی را که خداوند تعالی در قرآن کریم بر آن سفارش فرموده است از دست ندهید و در مقابل این انگیزه که رمز پیروزی و بقاء آن است، فراموشی هدف و تفرقه و اختلاف است.  بی جهت نیست که بوقهای تبلیغا تی در سراسر جهان و ولیده های بومی آنان تمام توان خود را صرف شایعه ها و دروغهای تفرقه افکن نموده اند و میلیاردها دلار برای آن صرف می کنند. . .  امروز و در آتیه نیز آنچه برای ملّت ایران و مسلمانان جهان باید مطرح باشد و اهمیت آن را در نظر گیرند، خنثی کردن تبلیغا ت تفرقه افکن خانه برانداز است برای ایجاد وحدت بین مسلمانان باید حکومتهای ظالم مسلّط بر آنها را ساقط کرده و به جای آن حکومت اسلامی تشکیل دهیم.  کسانی که تفرقه اندازی می کنند نه طرف شیعه اند نه طرف سنی، بلکه آنها اساساً با اسلام مخالفند پس ضروری است که مسلمانان با هم در مقابل این دشمنان مشترک متّحد شوند.

امام خامنه ای(مدّ ظلّه العالی)

هر گونه تفرقه و دامن زدن به آن زمینة نابودی جهان اسلام را فراهم می‌کند.  از این رو مصلحان جهان اسلام مانند آیت الله بروجردی و امام خمینی کوشیدند که مسلمانان متحد شوند.

– اینکه در دنیای تشیع علیه برادران اهل سنت، در دنیای تسنن علیه برادران شیعه کتاب بنویسند، تهمت بزنند، بدگویی کنند، این نه هیچ شیعه‌ای را سنی خواهد کرد، نه هیچ سنی ای را شیعه خواهد کرد.  آن کسانی که مایلند همه‌ی مردم دنیای اسلام به محبت اهل‌بیت و ولایت اهل‌بیت بگروند، بدانند با دعوا راه انداختن و با اهانت کردن و با دشمنی کردن هیچ کس را نمیتوان شیعه کرد و به ولایت اهل‌بیت متوجه کرد.

امروز هر حنجره‌ای که به وحدت دنیای اسلام دعوت کند، حنجره‌ی الهی است، ناطق من اللّه است.  هر حنجره‌ای و زبانی که ملتهای مسلمان را، مذاهب اسلامی را، طوایف گوناگون اسلامی را به دشمنی با یکدیگر تحریک کند و عصبیتها را علیه یکدیگر تحریک کند، ناطق من الشیطان است.  18/03/92

اتحاد مسلمین، به معنای انصراف مسلمین و فِرَق گوناگون از عقاید خاص کلامی و فقهی خودشان نیست.

عالمانی مانند شیخ محمود شلتوت نیز فعالیت کردند که سنّیان از برخوردهای فیزیکی و عوامل تفرقه پرهیز نموده و با شیعیان اتحاد داشته باشند.  

حضرت آیت الله جوادی آملی: «وحدت»، در لغت به معنای یگانه شدن و انفراد است و لغویان درباره معنای «اتحاد» گفته ‌اند: «والإتحاد، صیرورة الشیئین الموجودین شیئاً واحداً»؛ اتحاد، یکی شدن دو چیز موجود است، بنابراین هرگاه چند چیز، با حفظ خاصیت شخصی خود، هماهنگ شوند، اتحاد حاصل خواهد شد. . .   مظاهر وحدت در احکام اسلامی فراوان است که از جمله می‌ توان به اقامه نماز جماعت، نماز جمعه، نماز عیدین، مراسم حج، جهاد و. . .  اشاره کرد.  این احکام، حاکی از اهمیت وحدت و یکپارچگی امت اسلامی است، از این ‌رو باید نسبت به اجرای آن‌ها عنایت ویژه داشت.

 حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی :

محبت اهل بیت(علیهم السّلام) عامل مهم وحدت بین مسلمین است.  . . . .  .  هیچ مسلمانی را نمی توان پیدا کرد که بگوید نسبت به اهل بیت رسول اللهصلی الله علیه و آله و سلم محبتی ندارد.  . . . .  شیعیان، اهل بیت(علیهم السّلام) را امام می‌دانند، برخی هم ممکن است این بزرگواران را امام ندانند اما همه در محبت خاندان پیامبر مشترک هستند و ریشه این مطلب هم در قرآن مجید و هم در روایات اسلامی آمده است.

  برای این‌که اتحاد مسلمین محکم باشد باید همه مذاهب اسلامی به مقدسات یکدیگر احترام بگذارند، ما اجازه نمی‌دهیم که شیعیان به مقدسات اهل سنت اهانت کرده و یا این که اهل سنت به مقدسات شیعه اهانت کنند، بنابراین هیچ مذهبی نباید به مقدسات مذهب دیگر اهانت کند.

ما نتیجه اتحاد را در سوریه و عراق در مقابل داعش مشاهده کردیم یعنی وقتی مسلمان‌ها متحد شدند و شیعه و اهل سنت دست به دست هم دادند، توانستند بر دشمن خطرناک پیروز شوند.

شهید مطهري

آنچه بر سر مسلمين آمد، شوكت آنها را گرفت و آن ها را زير دست و تو سري خور ملل غير مسلمان قرار داد، همين اختلافات فرقه اي است . . .

پایگاه اطلاع رسانی هیأت رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *