اختصاصی هیات | حاج کاظم محمدی؛ مداح باید پلی باشد بین مردم و مسئولین

خانه / مطالب و رویدادها / یادداشت و گفتگو / اختصاصی هیات | حاج کاظم محمدی؛ مداح باید پلی باشد بین مردم و مسئولین

حاج کاظم محمدی از پیشکسوتان عرصه دفاع مقدس و ذاکر آل الله، از خطه هنرپرور استان فارس و شهر شیراز می‌باشد. هرچند از کودکی از هنر خود برای ترویج معارف قرآنی به تلاوت آیات الهی مشغول بوده است، لکن …

گفتگوی هیات با مداح اهل بیت حاج کاظم محمدی

اشاره: حاج کاظم محمدی از پیشکسوتان عرصه دفاع مقدس و ذاکر آل الله، از خطه هنرپرور استان فارس و شهر شیراز می‌باشد. هرچند از کودکی از هنر خود برای ترویج معارف قرآنی به تلاوت آیات الهی مشغول بوده است، لکن شروع مداحیش با دفاع مقدس و لشکر 19 فجر گره خورده است. هم اینک از مداحان سرشناس کشوری که مردم صبح‌های آدینه با ندای خوشش مأنوسند. گفتگوی مختصر و تلفنی تحریریه نشریه با ایشان برای آشنایی بیشتر ملاحظه فرمایید.

هیأت: ابتدا مختصری از خودتان بگویید

بسم الله الرحمن الرحيم با سلام به پيشگاه با عظمت آقا و مولا و صاحبمون حجه ابن الحسن العسگري ارواح ناله الفداه و دورد به ارواح طيبه شهدا و امام بزرگوارمان و سلامتي و طول عمر براي رهبر عزيز و شجاعمون امام خامنه‌اي و پيروزي مسلمانان كه در مقابل كفر ايستادند، به ويژه مردم مظلوم غزه فلسطين افغانستان و پاكستان و اردن و مصر و سوريه و عراق. خدمتتون عرض كنم اولا عنايت خداي تبارك و تعالي و توجه ارباب با كرامتمان حضرت ابا عبدالله حسين (ع) بود و از همان دوران كودكي که حدود 10 سال بيش‌تر نداشتم علاقه زيادي به تلاوت قرآن داشتم که با راهنمايي مرحوم پدرم و دعاي خير مادر مرحومه‌ام باعث شد انگيزه‌ام بيش‌تر شد هم در قران و هم در مداحي و ذاكري اهل بيت(ع) كه الان حدود 47 ساله بنده اين افتخار رو دارم كه اگر مولا و آقایمان قبول كنند جزء مداحان و نوكران اهل بيت(ع) باشم انشالله

هیأت: الگوی شما در مداحي چه کسی بوده؟

هم‌رزمی داشتم که خدا رحمتش كند، قطعا شايد عزيزان بزرگوار مداح ايشان را نديده باشند، من با ايشون مانوس بودم و هم‌رزم خودم بود شهيد بي‌سر حاج شيرعلي سلطاني و شهيد مسعود گل‌آرا و قبل از اين دو بزرگوار مرحوم كافي که من ارادت خاصي به ايشان داشتم.

هیأت: و مداح محبوبتان؟

حاج منصور عرضي، علاوه بر اين‌كه حاج صادق آهنگران عزیز ماست، لکن اگر بخواهم به صداي كسي گوش بدهم ترجیح می دهم حاج منصور گوش کنم.

هیأت: به‌نظر شما مداحي  علم است يا هنر؟

مداحي هنر هست و استعدادی خدادادي هم هست كه در اثر تمرين و تلاش زياد همراه با استاد مي‌تواند يک مداح موفق بشود و مسلما دانستن يك سري نكات براي موفقيتش ضروري است.

هیأت:نظرتان راجع به كلاسهاي مداحي كه در سطح شهر برگزار مي‌شود چیست؟

تشكيل كلاس‌ها لازم و ضروري است؛

روح پدرم شاد كه مي‌گفت به استاد

فرزند مرا عشق بياموز دگر هيچ

اين كلاس‌ها بايد آموزش به عشق اهل بيت(ع) باشد

هیأت: سبك‌هاي مداحي كه الان موجود است را كافي مي‌بينيد؟

سبك‌هاي موجود الان كفايت نمي‌كند اما من با نوگرايي هم مخالفتي ندارم، اگر اين نوگرايي در راستاي حفظ ارزش‌ها و اصالت‌ها باشد ارزشمند است.

هیأت: نظران راجع به احیاء سبک‌های قدیمی چیست؟

حضرت امام فرمودند روضه‌هاي سنتي بخوانيد، اگر ما پيرو ولي فقيه و پيرو امام و رهبر عزيزمان باشیم، سبك‌هاي قديمی را از ياد نبريم و آنان را احيا كنيم، ما بايد با تلفیق سبك‌هاي قديم و جديد تغييري ايجاد كنيم تا تاثيرش بر مردم بيش‌تر باشد، مي‌بينيم كه سبك‌هاي مولودي ما هم خيلي ضعيف است و دست مداح هم خالي است و بعضا مجبور است در میلادها روضه هم بخواند، مداحان بايد با دستگاه‌هاي موسيقي آشنا شوند تا مجلس خوبي داشته باشيم.

هیأت: شناخت شما از دستگاه‌هاي موسيقي چقدر است؟

استادی داشتم به نام استاد رضوي سروستاني؛ ايشان در سبك‌ و دستگاه‌ استادِ محمد رضا شجريان بودند که چند سالي خدمت ايشون بودم.

هیأت: جايگاه شعر در مداحي از نظر شما چه اهمیتی دارد؟

مقام معظم رهبري بارها و بارها در بياناتشون بارها فرمودند كه لسان شعر بالاترين لسان است، شعر لازم است مضامين قوي داشته باشد، محكم باشد، گويا باشد، پيام‌ داشته باشد، حكمت‌آميز باشد.

هیأت: آیا مداح می تواند از تریبونی که در اختیار دارد به بیان مسایل سیاسی بپردازد؟

مسلم است که دين ما از سياست ما جدا نيست؛ ما مرجع تقليد خودمان را نايب بر حق امام زمان(عج) مي‌دانيم و بايد گوش به فرمان ولي فقيه‌مان باشیم، سياست زير مجموعه‌ای از فرهنگ است لکن مداح اهل بيت نبايد تريبونی که در اختیار دارد را به بازي‌هاي سياسي وارد کند و ملعبه دست سياسيون قرار بدهد.

هیأت: از تاثیر مداحی برای اهل بیت در زندگی شخصیتان برایمان بگویید

خوب الحمدالله این الطاف قابل شمارش نيست، مهم‌تر از همه درگيري ذهن من با نام زيباي اهل بيت(ع) مخصوصا آقا امام حسين(ع) ” فَما اَحْلى اَسْمائَكُمْ ” چقدر نام اهل بيت شيرين است و من كدام تاثير را در زندگي‌ام بشمارم؟

هیأت: نقش مداحان در انسجام‌بخشي ملي و وحدت ملي چیست؟

ما وقتي مي‌گوییم ذاکر اهل بیت(ع) هستيم يعني هم مداح هستيم و هم مبلغ سيره ائمه(ع)، يعني بايد هر كجا كه وارد مي‌شويم و مي‌خواهيم مداحي كنيم بايد بين مردم عامل وحدت باشيم يعني ما بايد يك پلي باشيم بين مردم و مسئولين.

هیأت: اگر بخواهید برای دل خودتان روضه بخوانيد كدام روضه را مي‌خوانيد؟

مي‌دانيد كه كربلا گوشه‌هايي دارد كه هر گوشه‌ از روضه‌ها انسان را منقلب مي‌كند و چقدر سخت است خواهری تنها را از برادرش جدا کنند، از یادگار مادرش جدا کنند، روضه عمه سادات زينب كبري خيلي سخت است، واقعا سخت است كه يک خواهر بخواهد از بدن برادرش اين‌جوري جداش كنند، برادری که زیر سمِّ ستوران از هم متلاشی شده آن هم با تازيانه…

هیأت: اگر در پايان سخنی داريد بفرماييد

من خاك كف پاي غلامان امام حسين هستم؛ اشخاصی که می‌خواهند وارد حلقه مداحی شوند اول خدا را شاكر باشند که اين اجازه را از سوی اهل بیت پیدا کردند تا بتوانند وارد این عرصه شوند و دوم اینکه قربه الي الله بخوانند، خدابين باشند نه خودبين، به فكر مشهور شدن نباشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *