اختصاصی هیات | گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین توکلیان؛ هیأت رزمندگان اسلام پاره فرهنگی کشور است

خانه / مطالب و رویدادها / یادداشت و گفتگو / اختصاصی هیات | گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین توکلیان؛ هیأت رزمندگان اسلام پاره فرهنگی کشور است

گفتگوی هیأت با حجت الاسلام والمسلمین توکلیان رییس گروه معارف شبکه یک سیما

گفتگوی هیأت با حجت الاسلام والمسلمین توکلیان رییس گروه معارف شبکه یک سیما:

اشاره: مصطفی توکلیان 53 سال سن دارد و از 20 سالگی به اتفاق سه نفر از دوستان و همکلاسی‌هایش وارد حوزه علمیه، مدرسه آقای مجتهدی شده است. یکی از دوستانش به نام سعید ساسانی بود که در سال 62 در جزیره مجنون به شهادت رسید، دوست دیگر هم سید مهدی حسینی بود که الان نماینده ولی‌فقیه در استان البرز می‌باشد، تا سال 70 مدرسه آقای مجتهدی بود، کفایه را در مدرسه مروی خواند و تا سال 80 در محضر آیت الله آقا مجتبی تهرانی در درس خارج شرکت می‌کرد. آیت الله سید رضی شیرازی، حاج آقا ضیاء آبادی و مرحوم رئوفی از اساتیدی بودند که در محضر ایشان کسب فیض نمود. از سال 63 که به جبهه رفت منبر خود را نیز از همان زمان آغاز کرد، همزمان در مدارس نیز به عنوان مربی تربیتی مشغول بود، از سال 89 وارد صدا و سیما شبکه جام جم شد و سال 90 مدیر گروه معارف شبکه یک شد.

با وجود مشغله زیاد ما را به حضور پذیرفت و صمیمانه به سوالاتمان پاسخ داد.

هیأت: برنامه‌های سیما برای محرم چیست؟

گروه‌های معارف سیما تحت سازماندهی واحد عمل می‌کنند، شورای معارف سیما دستورالعمل‌ها و جهت‌گیری‌های فکری که قرار است در شبکه‌ها اجرا شود توسط این شورا تصویب و تبدیل به دستورالعمل و ابلاغ می‌شود و کلیه گروه‌های معارف در همان چارچوب عمل می‌کنند، انتخاب سخنران، مداح برای ایام محرم انجام می‌گیرد، اما به‌طور طبیعی برنامه‌های مناسبتی برای ماه محرم، دو برنامه ویژه مستند و آفتاب شرقی پخش زنده از کربلا داریم، ضمن اینکه پخش سخنرانی حاج آقا مجتبی تهرانی در شب‌های محرم از شبکه یک پخش خواهد شد.

هیأت: چرا در افکار عمومی هیأت به عنوان جایی بی برنامه نمود دارد؟

اینگونه نیست که کارهای بی برنامه کار هیأتی باشد، اصلاً کار هیأتی کاری مردمی است و بیشتر ازاینکه سازماندهی دولتی و نهادی داشته باشد یک سازماندهی مردم نهاد دارد که متناسب با ذوق و سلیقه مردم برنامه‌ریزی، مدیریت و اجرا می‌شود، این سازماندهی یک برنامه‌ریزی جدی می‌خواهد که بطور طبیعی تمام شکل‌های مذهبی و غیرمذهبی به نحوی در آن هسته مرکزی هیأت‌ها حضور اجرایی و فکری دارند. عمده کسانی که برنامه‌های هیأت‌ها را اداره می‌کنند عموماً کسانی هستند که وابستگی‎‌های فکری و اعتقادی به نظام فکری و اعتقادی اهل بیت دارند، همه این اشخاص به هر عنوانی که هستند تحت یک سازماندهی محلی، مسجدی یا تکیه‌ای موظف به مسئولیتی می‌شوند، خود این یعنی سازماندهی و برنامه ریزی، منتهی به جهت این‌که این سازماندهی و برنامه‌ریزی در هیأت‌ها بسیار سریع و متکی به آراء گردانندگانشان و مردم است، از این جهت فکر می‌کنند هیأت‌ها برنامه ندارند ولی تا آنجایی که من خبر دارم بسیاری از هیأت‌ها مداح و سخنران خود را از یک سال قبل برنامه‌ریزی و هماهنگ کرده‌اند.

هیأت: آفت منبر را در کجا می‌دانید؟

آفت منبر عدم اخلاص است، وقتی منبر و هر چیزی که متناسب با شأنیت اهل‌بیت(ع) هست مستلزم منیت‌ها و خودخواهی‌ها شد آن منبر هم تأثیرش را از دست می‌دهد هم ارزشش و هم از جهت معنوی بی‌ارزش است و ضایع می‌شود.

هیأت: جایگاه علما را در وحدت بخشی چگونه می‌بینید؟

به نظر می‌رسد عموماً در کشور ما تا کنون بزرگترین جریانی که مردم را به واسطه قومیت‌ها، تفکرات و مذاهب متفاوت دور هم جمع نگه داشته روحانیت بوده و مردم به واسطه اعتقادشان به لباس روحانیت و ارزش مداری نظام فکری روحانیت و تأثیراتی که اهل‌بیت(ع) در سازمان فکری روحانیت داشته آن‌ها را به نحوی تربیت شده نظام فکری اهل‌بیت(ع) باید بنامیم، بزرگترین و اساسی‌ترین نظام متحد کننده مردم در صده اخیر بوده است. با توجه به وجود قومیت‌ها و مذاهب مختلفی که در کشور وجود دارد شخصیت‌هایی مانند شیخ فضل الله نوری، مرحوم مدرس و دیگر علما از درگیر شدن این جریانات جلوگیری کرده‌اند.

هیأت: المان‌ها، نمادها و رفتارهایی که بارها مراجع تقلید عزاداران را از آن منع کرده‌اند و ما هنوز آثار و خودسری‌هایی در این زمینه می بینیم، توصیه شما در این زمینه به عزاداران چیست؟

عزاداری را که برای عزاداری نمی‌خواهیم، هرچیزی یا هر المانی از مناسبت‌های دینی و مذهبی را که در فرهنگ ما از آن تعریف، تبلیغ و ترویج می‌کنیم قصدمان این است که به واسطه آن المان‌ها دینمان، فرهنگمان و اعتقاداتمان را تعریف و تبلیغ کنیم، اگر قرار باشد خود آن چیزی که ارزش است ضد ارزش شود مسلماً در فرهنگ ما نمی‌گنجد، جدای از اینکه مقام معظم رهبری بارها در این زمینه فرمایشات و فتاوایی داشته‌اند عقل نیز حکم می‌کند اگر قرار باشد فرهنگ شیعی را مبتنی بر فرهنگ اسلام ناب و تعریف شده حضرات معصومین است تبلیغ کنیم به گونه‎‌ای باید باشد که محور اصلی تعریف حقیقی و خالص آن‌ها باشد و شائبه‌ای از خرافه‌گرایی یا به نحوی که ارزش‌های دینی در آن مورد هجوم قرار گیرد بوجود نیاید. زمانی در ایران قمه‌زنی شایع بود، برخی از مراجع گذشته ما هم نسبت به اتفاقاتی که افتاده بود ابراز ناراحتی کرده بودند، در آن شرایط دیدیم که بسیاری از این فرمایشات تبعیت کردند و آن خرافه را از فرهنگ شیعی خودمان دور کردند. اما به هر حال اگر قرار است کسی برای ما دین را تعریف کند علما و مراجع ما هستند. تبعیت از مرجعیت و روحانیت اساس اصلی کشور دینی و مبنای جدی فرهنگی است. اگر کسی خودش بخواهد از دین تعریف کند و آن را اسلام بداند مسلماً مورد قبول هیچ‌کس نیست. مردم ما هم تا کنون نشان داده‌اند که این فتاوا را می‌پذیرند و می‌پذیرند که مرجعیت ما می‌خواهند اسلام و شیعه از چندپارگی و خرافه‌گرایی و تهمت‌های ناروای زمانه دور باشد، لذا هر چه می‌فرمایند با مصالح دین ما تعریف می‌شود.

هیأت: برنامه سیما برای گسترش همکاری با هیأت رزمندگان اسلام چیست؟

برنامه جدی‌مان فعلاً همان دعای ندبه است اما اگر هیأت رزمندگان اسلام برای اینکه بتواند یک جایگاه تعریف شده دیگری هم در سیما داشته باشد ما استقبال می‌کنیم و حاضر به مذاکره هستیم چون هیأت رزمندگان اسلام پاره فرهنگی کشور است و برای ترویج فرهنگ دینی زحمات زیادی می‌کشد و اشخاصی در این ستاد مشغول فعالیت هستند که واقعاً دغدغه دین، فرهنگ و شیعه را دارند، لذا همفکری با هیأت برای ما افتخار است و علاقه‌مندیم در این چارچوب برای رسیدن به اهداف مشترکمان با همفکری کنیم.

هیأت: برنامه‌ای برای بالاتر بردن کیفیت پخش دعای ندبه دارید؟

به نظر می‌رسد برای اینکه دعای ندبه و برنامه‌های از این دست مخاطب‌های جدی‌تر و بیشتری پیدا کند باید از قالب‌های سنتی به قالب‌های نو نگاه کند و از آیتم‌های جدید و نو برای ارتقاء فرهنگ مهدویت استفاده کند، منتهی اینکه چگونه باشد مستلزم همفکری و نو اندیشی و نگاه جدی علاقه‌مند به فرهنگ مهدویت است که بتوانیم به یک چارچوب خوب برسیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *