تکلیف فردی که نیتی صحیح اما عملش خطا است، چیست؟

خانه / احکام / تکلیف فردی که نیتی صحیح اما عملش خطا است، چیست؟

عقل حجت بین انسان ها و خداوند است لذا اگر کسی علیرغم نیت صحیح، دچار خطا شود اما به عقل و نیت صحیحش احتجاج کند، احتمالا اشتباهش پاک می شود.

تکلیف فردی که نیتی صحیح اما عملش خطا است، چیست؟
 آیت الله نجفی تهرانی گفت: عقل حجت بین انسان ها و خداوند است لذا اگر کسی علیرغم نیت صحیح، دچار خطا شود اما به عقل و نیت صحیحش احتجاج کند، احتمالا اشتباهش پاک می شود.
 

ب آیت الله ضیاءالدین نجفی تهرانی، تولیت مدرسه علمیه و امام جماعت مسجد جامع نبی اکرم (ص) تهران، شامگاه دوشنبه 12 مردادماه 94 در درس اخلاق با بیان اینکه عرفان حقیقی یعنی شناخت وظایف بنده نسبت به پروردگار متعال، اظهار داشت: عرفان حقیقی همان عرفان امیرالمومنین، امام حسین و سایر ائمه هدی (ع) است.

 

رد عرفان صوفیه توسط امام صادق (ع)

وی با تاکید بر اینکه امام صادق (علیهم السلام) در روایات مختلف عرفان صوفیه را رد کرده اند، خاطرنشان کرد: در برخی از عرفان های کاذب، مستعمین و حضار با نواختن تار شروع به رقصیدن کرده و آن قدر می رقصند تا بر زمین بخورند. در این هنگام استاد می گوید الان به خدا وصل شده اید.

 

تولیت مدرسه علمیه نبی اکرم (ص) اضافه کرد: عرفان حقیقی را باید در معارف اهل بیت (ع) جست. آنجا که وقتی امیرالمومنین (علیهم السلام) به نماز می ایستاد جز معبودش کسی را در نظر نداشت.

تحلیل امام خمینی از جنود عقل و جهل

وی با قرائت این روایت از امام صادق (علیهم السلام) که حجت خدا بر بندگان، پیامبر (ص) و حجت بین بندگان و خدا، عقل است، گفت: امام خمینی (ره) در کتاب «40 حدیث» لشکریان عقل و لشکریان جهل را برشمردند و تاکید نمودند اولی انسان را به خدا و دومی آدمی را به سوی شیطان رهنمون می شود و شیطان از طریق جهل انسان را دچار رکود و پسرفت اما جنود عقل، مراتب انسان را متعالی می کند.

 

آیت الله نجفی تهرانی با تاکید بر اینکه پیامبر و اهل بیت (ع) تمام مطالب مرتبط با اجتماع، سیاست، اقتصاد، خانواده، حق الناس، امور عبادی و … را بیان کرده اند، ابراز داشت: لذا کلام و سنت آن بزرگواران حجت و حجت دیگر که انسان به وسیله آن امور زندگی اش را تنظیم می کند، عقل می باشد.

 

احتجاج به عقل و نیت صحیح، عمل اشتباه را پاک می کند

وی ادامه داد: اگر فردی مرتکب خطایی شده باشد اما نیت و هدفش خیر و ثواب بوده و به عقل احتجاج کند در این صورت خدا حجتش را می پذیرد؛ اما اگر انسان از جنود جهل مدد گرفت مثلا کم فروشی کرد یا دچار انحرافات اخلاقی شد، حجتی نزد خداوند ندارد و مرتکب گناه شده است.

 

استاد سطوح عالی حوزه در پایان با اشاره هب اینکه عرفان حقیقی از مسیر معارف پیامبر و اهل بیت عصمت وطهارت می گذرد، گفت: عدول و کم توجهی به این معارف، انسان را گرفتار عرفان های کاذب مانند شیطان پرستی می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *