گفتاری از آیت‌الله تهرانی| همه ادیان به برکات ماه رجب اعتقاد داشته‌اند

خانه / علما وسخنرانان / گفتاری از آیت‌الله تهرانی| همه ادیان به برکات ماه رجب اعتقاد داشته‌اند

مردم در زمان جاهلیت هم منتظر بودند که ماه رجب بیاید، حاجت‌هایشان را حالا روی همان عقیده‌های خودشان در ماه رجب بخواهند.

مرحوم آیت‌الله مجتبی تهرانی در اولین روز ماه رجب سال 1391، سخنانی ایراد کردند که نشان از اهمیت این ماه دارد. این سخنان، آخرین گفته‌های ایشان پیرامون اهمیت و جایگاه ویژه‌ی ماه رجب است:

در روایات داریم ماه رجب شهر الله است. ماه شعبان، ماه پیغمبر اکرم است. ماه رمضان هم ماه امت است. در بین زمان‌هایی که در به اجابت رسیدن دعا‌ها تأثیر زیادی دارد، ماه رجب است. عجیب این است که این اختصاص به اسلام هم ندارد؛ یعنی ماه رجب قبل از اسلام نیز در ارتباط با حوائج، عظمت داشته است! مردم در زمان جاهلیت هم منتظر بودند که ماه رجب بیاید، حاجت‌هایشان را حالا روی همان عقیده‌های خودشان در ماه رجب بخواهند. چون می‌گفتند: در ماه رجب بخواهیم به اجابت می‌رسد و به حاجت‌هایمان می‌رسیم. در جاهلیت که از اسلام خبری نبود هم این‌طور بوده است. می‌خواهم بگویم ماه رجب، در تاریخ یک سابقه این چنینی دارد.

اگر شما به دعا‌های ماه رجب مراجعه کنید می‌بینید که روی این مسئله خیلی سفارش شده است. در دعا‌های ماه رجب هم زیاد مسئله حوائج مطرح شده است، «یا مَن یملِکُ حَوائِجَ السائِلینَ»؛ اولین دعا در اعمال روز‌های این ماه است. در مورد دعا‌هایی که بعد از نماز آمده «یا مَن أَرجُوهُ لِکُلِ خَیرٍ وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِندَ کُلِ شَرٍ یا مَن یعطِی الکَثِیرَ بِالقَلِیلِ یا مَن یعطِی مَن سَأَلَهُ یا مَن یعطِی مَن لَم یسأَلهُ وَ مَن لَم یعرِفهُ تُحَنُناً مِنهُ وَ رَحمَة»؛ دعاهایی که در ماه رجب وارد شده غالباً در ارتباط با حوائج است‌.

در یک روایتی ازپیغمبر اکرم دارد که فرمود: «إِن اللهَ تَعَالَى نَصَبَ فِی السمَاءِ السابِعَةِ مَلَکاً»؛ خداوند در آسمان هفتم فرشته‌ای را نصب فرموده است «یقَالُ لَهُ الداعِی»؛ اسمش داعی است. داعی یعنی جارچی. «فَإِذَا دَخَلَ شَهرُ رَجَبٍ ینَادِی ذَلِکَ المَلَکُ کُل لَیلَةٍ مِنهُ إِلَى الصبَاحِ»؛ وقتی ماه رجب وارد می‌شود فرشته‌ای که در آسمان هفتم است هر شب از ماه رجب تا به صبح ندا می‌دهد: «طُوبَى لِلذاکِرِینَ طُوبَى لِلطائِعِینَ»؛ این حرف او است، «و یقُولُ اللهُ تَعَالَى»؛ این ملک می‌گوید: ای مردم! می‌دانید امشب خدا دارد چه می‌گوید؟ «أَنَا جَلِیسُ مَن جَالَسَنِی»؛ من هم‌نشین کسی هستم که با من بنشیند. «وَ مُطِیعُ مَن أَطَاعَنِی»؛ چه تعبیر عجیبی! من اطاعت می‌کنم از کسی که از من اطاعت کند. هر چه بخواهی به تو می‌دهم. «وَ غَافِرُ مَنِ استَغفَرَنِی»؛ هر که از من طلب غفران کند، او را می‌آمرزم. «الشهرُ شَهرِی»؛ ماه ماه من است. ماه رجب ماه خدا است. «وَ العَبدُ عَبدِی»؛ بنده هم بنده من است، هیچ کسی را طرد نمی‌کند. «وَالعَبدُ عَبدِی وَالرحمَةُ رَحمَتِی»؛ رحمت، رحمت من است. «فَمَن دَعَانِی فِی هَذَا الشهرِ أَجَبتُهُ»؛ هر که در این ماه من را بخواند، من جوابش را می‌دهم. «وَمَن سَأَلَنِی أَعطَیتُهُ»؛ هر که در این ماه از من درخواستی کند به آن عطا می‌کنم. «وَ مَنِ استَهدَانِی هَدَیتُه»؛ هر که از من طلب هدایت کند، هدایتش می‌کنم. «وَجَعَلتُ هَذَا الشهرَ حَبلًا بَینِی وَ بَینَ عِبَادِی» من این ماه را ریسمانی قرار دادم بین خودم و بنده خودم. «فَمَنِ اعتَصَمَ بِهِ وَصَلَ إِلَی»؛ چه تعبیر بالایی است!

اگر کسی در ماه رجب اعتصام به این ماه پیدا کند، یعنی به این حَبل و به این ریسمان اعتصام پیدا کند، این به من می‌رسد؛ یعنی بهترین موقعیت‌ها برای ما فراهم آمده است. می‌خواستم بگویم این ماه را قدر بدانید، این ماه مقدمه است برای ماه مبارک رمضان. همه چیز در آن هست و مهمتر از همه اینکه خدا این ماه را وسیله‌ای قرارداده است که ما بتوانیم خودمان را به خدا برسانیم، خودمان را تطهیر کنیم. همه چیز در این روایت بود. لذا می‌خواستم به دوستان سفارش کنم که از این ماه غفلت نکنید! این دعا‌هایی را که در ماه رجب وارد شده است بخوانید! این‌ها خیلی مؤثر است. به خصوص از نظر اعمال و رفتارتان یک کاری کنید که خودتان را مهذب کنید، تطهیر کنید، آماده کنید برای ماه مبارک رمضان که «دُعِیتُم فِیهِ إِلَى ضِیافَةِ اللهِ»، است. بیایید در این ماه، خودتان را برای مهمانی خدا آماده کنید. ان‌شاءالله موفق باشید!

منبع:روضه نیوز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *