امربه معروف و نهی از منکر از جهاد بالاتر است

خانه / استان ها / امربه معروف و نهی از منکر از جهاد بالاتر است

سرافراز7

معاون تشکل های مردمی ستاد احیای امربه معروف و نهی از منکر استان چهارمحال و بختیاری، گفت: تذکر لسانی، وظیفه هر شهروند در جامعه اسلامی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیأت رزمندگان اسلام استان چهارمحال وبختیاری؛حجت الاسلام کریم سرافراز، در جلسه مشترک معاونین تشکل های مردمی و تذکر لسانی ستاد احیای امربه معروف و نهی از منکر استان، اظهار داشت: آیات متعددی در قرآن کریم به فریضه امر به معروف و نهی از منکر اختصاص یافته است. در سوره مبارکه آل‌عمران، مسلمانان به این دلیل جزو برترین امت‌ها به حساب می‌آیند که یکدیگر را امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند.

معاون تشکل های مردمی ستاد احیای امربه معروف و نهی از منکر استان، به روایتی از حضرت امام علی علیه السلام اشاره کرده و افزود: از نظر مولای متقیان، حضرت علی علیه السلام، همه کارهای خوب و جهاد در راه خدا در مقایسه با امر به معروف و نهی از منکر مانند قطره‌ای در برابر دریا می باشد.

حجت الاسلام سرافراز، در ادامه ، اصل هشتم قانون اساسی را یادآور شد و گفت: “در جمهوری اسلامی ایران دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‌ای است همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت. شرایط و حدود وکیفیت آن را قانون معین می‌کند”.

روحانی وعضو هیأت رزمندگان اسلام استان، با استناد به قانون اساسی کشور، تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر، یک حق و وظیفه انسانی و اسلامی است که هر فرد در برابر جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کند، لازم است آن را استیفا و به آن عمل نماید.

معاون تشکل های مردمی ستاد احیای امربه معروف ونهی از منکر استان، انجام این فریضه الهی را یک عمل خیرخواهانه و از روی دلسوزی نسبت به افراد جامعه دانست و تأکید کرد: امربه معروف و نهی از منکر، همان نظارت همگانی یا عمومی است که هر فرد به‌عنوان شهروند مسئول، خود را موظف می‌داند در جامعه‌ای که زندگی می‌کند، به آن عمل کند.

حجت الاسلام سرافراز، رویکرد انتقادی امربه معروف و نهی ازمنکر را متذکر شد و گفت: این فریضه، همان تفکر انتقادی مؤثر است که لازم است شهروندان به‌عنوان یکی از مهارت‌های زندگی برای بهتر زندگی کردن، مهارت انتقاد کردن را در خود تقویت نموده و شیوه‌های انتقاد اثرگذار را بیاموزند.

روحانی وعضو هیأت رزمندگان اسلام استان، در ادامه به ساز و کار انجام فریضه امر به معروف و حیطه‌های این فریضه الهی در جامعه اشاره کرد و اظهار داشت: شئون و حدود اسلامی، نماز، روزه، حجاب، عفت عمومی، خانواده، امنیت اجتماعی، گرانفروشی و کم‌فروشی، بهداشت عمومی و محیط، رباخواری، رشوه و اموال عمومی از حیطه‌های دعوت به خیر از سوی مردم در جامعه به شمار می روند.

وی، با تأکید بر اهمیت تذکر لسانی در جامعه، به تأسی از فرمایشات مقام معظم رهبری، تأثیر این فریضه را بالاتر از جهاد با توپ و تفنگ و تانک دانست .

معاون تشکل های مردمی ستاد احیای امربه معروف و نهی از منکر استان، تذکر لسانی را وظیفه و رسالت هر فرد در جامعه اسلامی دانست و گفت: تذکر لسانی دومین مرحله از احیای فریضتین است که نخست انسان با رفتار خود و سپس بیان و زبان خود دیگران را به سمت معروفات سوق می دهد و از منکرات موجود در جامعه برائت می جوید.

روحانی وعضو هیأت رزمندگان اسلام استان، در پایان مرحله جبر و زور در انجام فریضتین را وظیفه حکومت اسلامی دانست و تبلیغ تذکر لسانی از سوی مبلغان، روحانیون، واعظان، اساتید و فرهنگیان و علما را خواستار شد.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *