سخنرانی مکتوب|حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری _ شب بیستم ماه رمضان 95

خانه / علما وسخنرانان / سخنرانان مرتبط با هیات / حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری / سخنرانی مکتوب|حجت الاسلام و المسلمین ماندگاری _ شب بیستم ماه رمضان 95

ر ارتباط با خدا بودیم با اسماء الهی بحث می کردیم. یکی از اسماء الهی که فکر می کنم خیلی گره گشا باشد برای ما اسم “جبِار” حضرت حق است، به دو تعبیر در دعای جوشن آمده است، یکی “جبّار” و “یکی جابر”، جبّار و جابر یعنی جبران کننده، من حس می کنم این اسم خدا یک پیش نیازی دارد، پیش نیازش این است که

«بسم الله الرحمن الرحیم»

من جبران می کنم

در ارتباط با خدا بودیم با اسماء الهی بحث می کردیم. یکی از اسماء الهی که فکر می کنم خیلی گره گشا باشد برای ما اسم “جبِار” حضرت حق است، به دو تعبیر در دعای جوشن آمده است، یکی “جبّار” و “یکی جابر”، جبّار و جابر یعنی جبران کننده، من حس می کنم این اسم خدا یک پیش نیازی دارد، پیش نیازش این است که ماها باور کنیم اسامی دیگر خدا را مخصوصا آن اسمی که یک شب در مورد آن بحث کردیم «الحمدالله “رب العالمین”» مقام ربوبیت خدا را وقتی باور کردیم، مربی کم پیش میاد به شاگرد خودش، به بازیگر، به بازی کن، به شاگردش بگوید که تو برو جلو هر جا کم آوردی من جبران می کنم، ولی خدای تبارک و تعالی آن مربی است که ضمن اینکه هدایت می کند حمایت هم می کند، اولیای خدا هم همینطور هستند، ما اولیای خدا را از دو جنبه شان بیشتر استفاده کنیم، هم بُعد هدایتشان و هم بُعد حمایتشان، ما معمولا به اولیای خدا می گوییم خودمان راه را بلد هستیم، خودمان می رویم هر جا کم آوردیم شما بیاید کمکمان کنید و جبران کنید، و این غلط است، که حالا اسم بُعد حمایت را می گذاریم شفاعت. نسبت به خدای تبارک و تعالی هم اینطور است، اگر خدا قرار است حمایت کند، جبران کند ما باید هدایت او را هم بپذیریم، یعنی شرط جبران حضرت حق.

باید در راه بود

 من راجع به پیامبر(صل الله علیه و آله) این دو آیه را بخوانم یکی آیه ی 64 سوره ی نساء است و یکی هم آیه ی 80 سوره ی توبه است، 64 سوره ی نساء می گوید جبران و حمایت پیامبر را قبول می کنیم و ما هم حمایت می کنیم، 80 سوره ی توبه می گوید جبران پیامبر را ما قبول نمی کنیم، این دو تا را می خواهم با هم مقایسه کنیم، «وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلَّا لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُوا أَنفُسَهُمْ جَاءُوكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَّحِيمًا» خدا می گوید ما پیامبر را فرستادیم که مردم به هدایت او حرکت کنند، یعنی اولین بُعدی که ما پیامبر فرستادیم بُعد هدایتی اش است کَأنَ خدا می خواهد بگوید بُعد اول خود من هم بُعد هدایتی ام است «خَلْقَهُ ثُمَّ هَدَى» خدا اول خلق کرد و بعد می گوید من شما را هدایت می کنم، حالا این هایی که قرار است دنبال پیامبر(صل الله علیه و آله) حرکت کنند «وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُوا أَنفُسَهُمْ» این ها در جاده ی هدایت پیامبر(صل الله علیه و آله) دارند جلو می روند کم آوردند پنچر شدند، در جاده ماندند، ای پیامبر میایند سراغ تو، از تو کمک می خواهند، من اسم شفاعت را گذاشتم بُکسِل، خدا به پیامبر (صل الله علیه و آله) می گوید پیامبر این ها در جاده خراب می کنند، می آیند به تو می گویند تو بُکسِلشان کن «وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ» این ها ظلم می کنند به خودشان، با گناه می زنند خودشان را داغون می کنند حالا میایند «جَآؤُوكَ» سراغ تو، از تو می خواهند تو آن را بُکسِل کنی برایشان استغفار کنی تو قبول کن ما هم قبول می کنیم، اما در آیه ی 80 سوره ی توبه خدا می فرماید «اسْتَغْفِرْ لَهُمْ أَوْ لَا تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ إِن تَسْتَغْفِرْ لَهُمْ سَبْعِينَ مَرَّةً فَلَن يَغْفِرَ اللَّهُ لَهُمْ» پیامبر، یک عده تو چه بخواهی کمکشان کنی، چه استغفار بکنی چه استغفار نکنی، هفتاد مرتبه هم استغفار کنی من قبول نمی کنم، یعنی بُکسِل تو را هم قبول نمی کنم، این ها چه کسانی هستند؟! خیلی ساده برایتان می گویم، اول یک مثال عینی برای شما بزنم، امداد خودرو ها که می خواهند کمک کنند، ماشین هایی که در جاده خراب شدند کمک می کنند یا در بیراهه؟! در راه، هر کسی در راه خراب بشود، زنگ می زند امداد خودرو میاید کمکش می کند، اگر ما اسم شفاعت و حمایت اهل بیت (علیهم السلام) و خدا را هم بگذاریم امداد، خدا امدادش برای کسی است که در راه باشد نه در بیراهه باشد، در راه بوده است دیگر کم آورده است، یک خطایی کرده است، لاستیکش سر خورده رفته شانه ی جاده چپ کرده است، ولی کسی که در بیابان و در بیراهه باشد هر چه زنگ بزند کمکش نمی کنند.

ما امشب می خواهیم ارتباط برقرار کنیم با این اسم خدا « یا جابر، یا جبار» ای کسی که جبران می کنی، کم ما را جبران می کنی، خطای ما را جبران می کنی، ضعف ما را جبران می کنی، مشکل ما را جبران می کنی، هم خودت جبران می کنی و هم اولیای تو؛ جبران خدا اسمش شفاعت و حمایت است، اسم جبران اهل بیت هم شفاعت و حمایت است، خدا برای ما پیام می فرستد می گوید جبران و حمایت برای کسی است که در راه باشد، اگر در راه بودی من جبران می کنم، حالا این راه چیست؟ برخورداری از هدایت حضرت حق، اگر ما از هدایت خدا بهره مند شدیم از شفاعتشان هم بهره مند می شویم، اگر از هدایتشان بهره مند نبودیم در واقع در بیراهه داریم حرکت می کنیم، حج آقا پس آن هایی که در بیراهه هستند چه گناهی کردند؟! آن ها چطور بیایند در راه از حمایت خدا بهره مند شوند؟! با توبه و استغفار، توبه و استغفار دور برگردان در بیراهه است، هر کسی در بیراهه است اول توبه و استغفار کند بیاید در راه، حالا که آمد در راه می تواند از حمایت و جبران الهی بهره مند شود.

سلام من را به آقا خمینی برسونید

همه ی شما داستان مرحوم طیِّب را شنیدید، طیب رضایی از لوتی های زمان شاه است، البته می گویند خیلی آدم بدی نبوده است ولی لوتی مسلک بوده است، خیلی اهل سجاده و عبادت و اینها نبوده است؛ شاه اگر می خواست یک مجلسی را بهم بزند از دار و دسته ی طیب خوب استفاده می کرد، می خواستند مجلس امام را بهم بزنند، بساط نهضت امام را بد نام کنند، طیب را بفرستند در مردم عربده کشی کند، شلوغ کاری کند بگویند مثلا امام به این ها پول داده است بیایند این کارها را بکنند، می خواستند امام را بد نام کنند، وقتی دستگاه طاغوت به طیب گفتند برو یک همچنین کاری کن، گفت بروم پا در کفش چه کسی بکنم؟ گفتند در کفش آیت الله خمینی، گفت من پا در کفش همه کردم، پا در کفش لباس پیامبر(صل الله علیه و آله) نکردم، این لباس برای پیامبر(صل الله علیه و آله) است، این لباس برای امام حسین (علیه السلام) و اهل بیت (علیهم السلام) است، ما با همه  سر و کله زدیم ولی با این لباس سر و کله نزدیم، دستگاه طاغوت گفتند اگر این کار را نکنی تو را به زندان می اندازیم، گفت زندان بیندازید، گفتند می کشیمت، گفت بکشید، هر کاری می خواهید بکنید، بکنید ولی من پا در کفش پیامبر(صل الله علیه و آله) نمی کنم، او را زندان انداختند، خدا در زندان قشنگ به او فهماند که اراده ی الهی وقتی می خواهد یک کسی را اصلاح کند… ، طیب از گذشته ی خود توبه کرد، او را شکنجه کردند ولی پیشنهاد دولت طاغوت را قبول نکرد، او را به مرحله ی شهادت رساندند، فقط به آن کسی که او را می خواست ببرد برای اعدام گفته بود به آقای خمینی سلام من را برسانید بگویید من به لباس پیامبر(صل الله علیه و آله) نامردی نکردم او هم قول بدهد من را شفاعتم کند، امام هم چه سنگ تمام قشنگی برای او گذاشت، طیب در عمرش خیلی نماز نخوانده بود و روزه هم نگرفته بود، امام که آمدند قم در اولین سخنرانیشان در فیضیه جمعیت زیادی از طلبه ها و مردم بودند، فرمودند ای طلبه ها یک شبانه روز برای مرحوم طیب نماز قضا بخوانید و یک روز هم روزه قضا بگیرید، چقدر قشنگ جبران شد. طیب تا موقعی که در بیراهه بود جبران نداشت، وقتی آمد در راه هدایت مسیر جبران رو به روی او آمد.

اینکه بعضی ها بگویند آقا ما میاییم در مجلس امام حسین(علیه السلام) گریه می کنیم، دوباره می رویم گناه می کنیم این غلط است! هیچ آدم عاقلی بعد از حمام دوباره لباس کثیف نمی پوشد؛ مجلس امام حسین(علیه السلام) آمدی خودت را شستشو دادی، دیگر لباس کثیف قبلی ات را که نباید بپوشی. امام حسین (علیه السلام) و اهل بیت (علیهم السلام) و این حرم ها و این شب ها و این مناسبت ها، واسطه ی دور برگردان ما است، بیاییم در مسیر هدایت، آمدیم در مسیر هدایت یک روز هم فرصت داشته باشیم خدا جبران می کند. حر روز تاسوعا، یزیدی است، حر روز عاشورا حسینی است، خدا به نصف روز حر را جبران کرد؛ معنی یا جابر یعنی این. حتی در بعضی عبارات داریم امام حسین (علیه السلام) به شمر که روی سینه اش نشسته بود اشاره کردند از روی سینه ی من بیای پایین توبه کنی شفاعتت می کنم، همه ی خطاهایت را جبران می کنم، نه از باب اینکه امام حسین(علیه السلام) ترسیده باشد از مرگ، نه امام حسین(علیه السلام) می خواست به شمر بگوید امام کشی وضعیت بدی را برای تو درست می کند. به امام سجاد(علیه السلام) گفتند آقا شمر هم توبه کند خدا می پذیرد؟ حضرت فرمودند شمر هم توبه کند خدا می پذیرد ولی شمر یک غلطی کرده است که دیگر توفیق توبه پیدا نمی کند.

اگر قرار است با اسم خدا به نام “جابر” به نام “جبار” یعنی کسی که کم کا را جبران می کند، خدایا ما تا حالا در نمازهایمان کم گذاشتیم، در خدمت به پدر و مادرمان کم گذاشتیم، در خدمت به همسایه و خانواده مان کم گذاشتیم، خدایا تو جبران کن.

 لازمه ی استفاده از اسم جابر و جبار، این است که:

1- توبه کنم از اینکه وضعم خراب بوده است.

 2- برگردم در مسیر هدایت.

 3- از واسطه هایی که خدا معرفی کرده است استفاده کنم.

من هشت واسطه را می خواهم به شما بگویم. «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَابْتَغُواْ إِلَيهِ الْوَسِيلَةَ وَجَاهِدُواْ فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» ای مردم 1- ایمان داشته باشید، 2- با تقوا باشید، 3- “در خانه ی خدا واسطه بیاورید”، پارتی بیاورید و در مسیر این پارتی و وسیله مجاهدت کنید، قطعا به رستگاری می رسید. اما حواستان باشد که خدا گفته است من خودم پارتی قبول می کنم ولی آن هایی که خودم گفتم؛ آدم ها نه، پول نه، این پارتی هایی که امروز مردم می خواهند به فلانی زنگ بزند پول ببرند رشوه بدهند این ها نه! خدا هشت واسطه را معرفی می کند، هر کسی می خواهد خدا گذشته اش را جبران کند بیاید از این هشت واسطه استفاده کند:

1- نماز. «اسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ» کمک بگیرید از نماز و روزه، لذا من به خیلی از جوان ها می گویم جوان ها نماز و روزه یار است نه بار، بعضی ها فکر می کنند که این ها بار است، می خواهند نماز بخوانند فکر می کند می خواهد وضع حمل کند انقدر برایش سخت است! نماز و روزه یار است نه بار از آن کمک بگیرید، این ها وسیله است برای جبران من و شما، خطا کردی، گناه کردی، کم گذاشتی، دو رکعت نماز بخوان ببین خدا چطوری راه جبران را جلوی تو می گذارد، از نماز کمک بگیرید، نماز واسطه ی خدا است، هر وقت کارت گیرد کرد دو رکعت نماز بخوان، حالا این نمازی که می گویم، هم نماز واجب ها است که به بهترین وجه بخوانیم و اول وقت، آیت الله بهجت فرمودند بعد رفتیم پیدا کردیم دیدیم استادشان آیت الله قاضی فرمودند، رفتیم سراغ آیت الله قاضی دیدیدم امام صادق(علیه السلام) فرمودند هر کسی نمازهایش را اول وقت بخواند اگر به همه ی آنچه که می خواست نرسید بیاید هر چه می خواهد به ما بگوید، فقط همیشه اول وقت بخوانید، یک سِری است در این نماز اول وقت و می بینید شیطان با لشکریان متعددش حمله می کند که ما نماز اول وقت نخوانیم، هزار توجیه و دلیل برای تو می آورد که حالا دیر بشود اشکالی ندارد، من گاهی به دوستانم گفتم که چهل روز نماز اول وقت بخوانید نتیجه اش را که دیدید ادامه بدهید، این نماز اول وقت کمک می کند، وسیله است. دیگر چه بخوانیم؟ نمازهای نافله، در نمازهای نافله خیلی رخصت است، یعنی نمازهای نافله را می توانید در راه بخوانید. خدا می خواهد مفت و مفت به ما ثواب بدهد ولی ما جمع نمی کنیم، مفت و مفت دارند گناه جمع می کنند!  مردم حرام های مفت را دارند جمع می کنند ولی ثواب های مفت را جمع نمی کنند. نماز نافله را می توانی در راه بخوانی، ولی بخوان ببین چه برکتی در زندگی ات میاید، تو از این وسیله استفاده کن تا خدا کم هایت را جبران کند. یکی از آن نمازهایی که خیلی به درد همه ی ما می خورد نماز شب است، یازده رکعت است، اسمت جزء نماز شب خوان ها بشود گره باز می کند؛ یکی دیگر از آن نمازهایی که خیلی معرکه است، نماز جعفر طیار است.

2- روزه. کارمان گره خورد، روزه نذر کنیم «وَ یطْعِمُونَ الطَّعامَ» سوره ی انسان که همه ی شما بلد هستید، فاطمه ی زهرا(سلام الله علیها) بچه هایشان مریض شدند، ضمن اینکه دوا و دکتر کردند سه روز روزه نذر کردند. من به جوان ها می گویم روزه نذر کنید برای گره هایتان، برای کارهایتان روزه نذر کنید، روزه نزد خدا خیلی آبرو دارد.

3- صدقه. «خُذ مِن أَموالِهِم صَدَقَةً تُطَهِّرُهُم» صدقه در خانه ی خدا پارتی است، برای چی؟ تو دل یک خلق خدا را شاد می کنی خدا هم گره تو را باز می کند و دل تو را شاد می کند. ما در فرش عزای امیرالمومنین (علیه السلام) نشستیما، امیرالمومنین(علیه السلام) همه ی وجودش صدقه بود، صدقه یعنی از دارایی های خودت برای گره گشایی مردم استفاده کن، گاهی وقت ها دارایی من و شما یک لبخند است، یک لبخند به آدم مصیبت زده می زنیم دلش باز می شود، خود همین صدقه است، یک لیوان آب دادن گاهی وقت ها صدقه است.

4- استغفار. «مَا كَانَ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ وَأَنْتَ فِيهِمْ وَمَا كَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَهُمْ يَسْتَغْفِرُونَ» هر کسی می خواهد در خانه ی خدا تقرب پیدا کند، خدا جبران کند، استغفار زیاد بگوید.

5- زیاد دعا کردن. «قُلْ مَا يَعْبَؤُاْ بِكمُ ْ رَبىّ ِ لَوْ لَا دُعَاؤُكُمْ» دائما دعا کنیم هم برای خودمان و هم برای دیگران. انقدر خدا کسی را که زیاد دعا می کند را دوست دارد، جبرانش می کند.

6- ذکر. «فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ» ذکر جبران می کند. یکی از ذکرهایی هم که همه ی شما بلد هستید صلوات بر محمد و آل محمد است. خدا رحمت کند آیت الله خوشوقت را، فرمودند کارتان گره افتاد سیل صلوات راه بیاندازید.

7- توسل به قرآن صامت. «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ» شما از قرآن کمک بگیرید، خدا فرموده است از قرآن کمک بگیرید، هر کسی کارش گیر کرده است یک ختم قرآن بخواند، نه سه قل هو الله، سه قل هو الله ثواب یک ختم قرآن را دارد، خود ختم قرآن را بخوانید یک دعای مستجاب دارد.

8- توسل به قرآن ناطق که محمد و آل محمد است. این اولیای خدا را هم اینطور به ما گفتند، حتی حضرت جبرئیل به حضرت آدم این کلمات را یاد داد، این کلماتی را که حضرت آدم «تَلَقَّی ءَادَمُ مِن رَّبِّهِ کلِمَتٍ» یادش داد تا توبه اش پذیرفته شد، چه بود؟ « یَا حَمِیدُ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ یَا عَالِی بِحَقِّ عَلِیٍّ یَا فَاطِرُ بِحَقِّ فَاطِمَةَ یَا مُحْسِنُ بِحَقِّ الْحَسَنِ یَا قَدیم الاِحسان بِحَقِّ الحُسَین»، این ها اسامی است که خدا گفته است پیامبران هم من را به این ها قسم بدهند گرهشان را باز می کنم، شماها هم قسم بدهید گره باز می شود.

امشب گفتیم چطور با اسم یا جبار ارتباط برقرار کنیم، رابطه ی با یا جبار باید:

 1- توبه کنیم 2- بیاییم در راه هدایت الهی، ولو آخر عمرمان باشد، بیاییم در مسیر هدایت و ولایت  3- از وسیله هایی که خدا گفته است استفاده کنیم.

هشت وسیله را معرفی کردیم: 1- نماز 2- روزه 3- ذکر 4- دعا 5- استغفار 6- صدقه 7- قرآن صامت 8- قرآن ناطق که همان توسل و روزه است.

خدایا به آبروی پیامبر و آل پیامبر کم ما را، گذشته ی پر خطای ما را به این اسماء حسنی جبران بفرما.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *