مهدویت در قرآن – قسمت 37 – آیه 81 سوره اسرا

خانه / انتظار و مهدویت / مهدویت در قرآن – قسمت 37 – آیه 81 سوره اسرا

مهدویت در قرآن – قسمت 37 – آیه 81 سوره اسرا

مهدی در قرآن  0262

آیه جاء الحق  و قیام حضرت مهدی :

در بعضى از روايات جمله ((جا الحق وزهق الباطل )) به قيام حضرت مهدى ـ عج ـ تفسيرشده است امام باقر(ع ) فرمود: مفهوم اين سخن الهى اين است كه : ((هنگامى كه امام قائم (ع ) قيام كند دولت باطل برچيده مى شود)).

در روايت ديگرى مى خوانيم : مهدى به هنگام تولد بر بازويش اين جمله نقش بسته بود: ((جاالحق وزهق الباطل ان الباطلكان زهوقا)).

مـسـلما مفهوم اين احاديث انحصار معنى وسيع آيه به اين مصداق نيستبلكه قيام مهدى ـعج ـ از روشنترين مصداقهاى آن است كه نيتجه اش پيروزى نهايى حق برباطل در سراسر جهان مى باشد.

كوتاه سخن اين كه اين قانون كلى الهى و ناموس تخلفناپذير آفرينش در هرعصر و زمانى مصداقى دارد, و قـيـام پـيـامـبـر(ص ) و پـيـروزيـشبـر لشكر شرك وبت پرستى و همچنين قيام حضرت مهدى ـعج ـ بر ستمگران و جباران جهان ازچهره هاى روشن و تابناك اين قانون عمومى است .

منبع اصلی: برگزيده تفسير نمونه ـ ج 2_ص663

مهدی در قرآن  0268

برگزیده تفسیر نمونه :

و از آنجا كه به دنبال «صدق» و «توكل» كه در آيه قبل به آن اشاره شد، اميد به پيروزى قطعى، خود عامل ديگرى براى موفقيت است در اين آيه به پيامبرش مى‏گويد: «و بگو: حق فرا رسيد و باطل مضمحل و نابود شد» (وَ قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ)

«اصولا طبيعت باطل (همين است كه) مضمحل و نابود شدنى است» (إِنَّ الْباطِلَ كانَ زَهُوقاً).

باطل جولانى دارد ولى دوام و بقايى نخواهد داشت و سر انجام، پيروزى از آن حق و طرفداران و پيروان حق خواهد بود.

آيه (جاءَ الْحَقُّ …) و قيام حضرت مهدى (عج): در بعضى از روايات جمله «جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ» به قيام حضرت مهدى- عج- تفسير شده است. امام باقر عليه السّلام فرمود: مفهوم اين سخن الهى اين است كه: «هنگامى كه امام قائم عليه السّلام قيام كند دولت باطل برچيده مى‏شود».

در روايت ديگرى مى‏خوانيم: مهدى به هنگام تولد بر بازويش اين جمله نقش بسته بود: «جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ كانَ زَهُوقاً».

مسلما مفهوم اين احاديث انحصار معنى وسيع آيه به اين مصداق نيست بلكه قيام مهدى- عج- از روشنترين مصداقهاى آن است كه نتيجه‏اش پيروزى نهايى حق بر باطل در سراسر جهان مى‏باشد.

كوتاه سخن اين كه اين قانون كلى الهى و ناموس تخلف ناپذير آفرينش در هر عصر و زمانى مصداقى دارد، و قيام پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و پيروزيش بر لشكر شرك بت پرستى و همچنين قيام حضرت مهدى- عج- بر ستمگران و جباران جهان از چهره‏ هاى روشن و تابناك اين قانون عمومى است.

گردآورنده:طیبه فدوی

منبع اصلی: برگزيده تفسير نمونه، ج‏2، ص: 663(نرم افزار جامع التفاسیر)

مهدی در قرآن  0264

بهشت کافی :

«وَ قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ إِنَّ الْباطِلَ كانَ زَهُوقاً»

«و بگو: حق آمد و باطل رفت زيرا كه باطل رفتنى و نابودشدنى است‏.»

امام باقر علیه السلام در باره آيه شريفه: «وَ قُلْ جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ‏» فرمودند: هنگامى كه حضرت   قائم¬عليه السّلام قيام كند دولت باطل از ميان برود.

منبع اصلی: بهشت كافى-ترجمه روضه كافى، ص:337

تفسیر اطیب البیان :

وقل جا الحق وزهق الباطل ن الباطل كان زهوقا

ترجمه فارسي

و بگو: “حق آمد، و باطل نابود شد; يقينا باطل نابود شدنى است!” (81)

ترجمه انگليسي / English Translation

And say: “Truth has (now) arrived, and Falsehood perished: for Falsehood is (by its nature) bound to perish.”

مهدی در قرآن  0265

تفسير 1

(81) (و قل جاء الحق و زهق الباطل ان الباطل كان زهوقا): (و بگو حق آمد وباطل رفت ، همانا كه باطل هلاك شدني است)، (زهوق ) يعني هلاكت و بطلان ، دراين آيه رسول خدا ص را امر مي كند به اينكه ظهور حق را به همه مردم اعلام كند و بگويد كه باطل هرگز دوام نمي يابد و سرانجام نابود مي گردد و به قرينه سياق منظور از اين آيه اين است كه مشركين را بكلي دلسرد كند تا براي هميشه مأيوس شوند و يقين كنند كه دولت حق پابرجاست و آنان هرگز قدرت برنابودي پيامبر ص و دين است.

تفسير 2

و بفر ما با ين كفا ر و مشر كين آمد حق و از بين ر فت با طل محققا با طل از بين ر فتني ا ست و قل جاء الحق د ين مقدس ا سلام قر آن مجيد ر سا لت حضرت رسول و لايت ائمه ا طها ر ا حكام شرع مطهر تمام اينها حق است و حق بمعني ثا بت و با قي ا ست وز و ال و فناء ندارد چنا نچه يكي از اسماءذ ات حق است بمعني و جوب و جو د و يكي هو ا ست اشا ره بمقام غيب الغيو بي و يكي ا للهذ ات مستجمع جميع كما لات و منزه از جميع عيوب و نو ا قص و د و لت حقه د رز مان ظهو ر حضرت بقيت ا لله ثا بت ميما ند تا د و ره ر جعت تا قيا مت وز هق ا لبا طل با طل بر خلاف حق است هر چه بقاء و ثبات ند ا ر د با طل ا ست ا د يان با طله از شرك و كفر و مذاهب سخيفه و طرق شيطا ني و سلطنت ظا لما نه و قو ا نين مختر عه و عا د ات رذ يله و ا خلاق فا سده و ا عما ل قبيحه تمام مصا د يق با طل ا ست و د ر مقا بل حق عرض اندام نمي كنند و چهار روزي جلو ا تي د ا ر ند و بكليز ائل مي شو ند للحق دولت و للبا طل جو لت ان ا لبا طل كانز هو قا لاز مهذ اتي با طل است از بين ر فتن و فا سد شدن و همين نحو كه با طل از بين مي رود اهل با طل هم ثبات و بقا ئي ند ا ر ند و امر وز اهل با طلز يا د شده ا ند و بتر سند و ا نتظا ر داشته با شند كه بز و ديز و د از بين مير و ند و لي ا هل حق با قي هستند ببقاء الله چه د ر عا لم د نيوي يا برز خي يا ا خر وي و حتم و واجب است متا بعت حق و ترك با طل طرق ا لهيه حق ا ست و سبل شيطا نيه با طل صر ا ط مستقيم حق ا ست طرق اهل ضلا لت با طل ايمان حق ا ست شرك و كفر و عنا د و خلاف با طل عبا دت حق ا ست و معا صي با طل ا خلاق حميده حق ا ست صفات رذ يله با طل و هكذ ا حق و با طل د و نقطه متقا بل هستند و ا جتماع ندارند انسان با يد در جميع مور قلبيه و نفسيه و جوا ر حيه داخليه و خا ر جيه نظر كند حق را بگيرد و باطل را رها كند و مميز بين حق و با طل سه چيز ا ست عقل و شرع و مشورت با عقلا و دانشمندان.

منبع اصلی: تفسير اطيب البيان،ج8،ص296

مهدی در قرآن  0266

تفسیر عیاشی و نور ثقلین :

و قل جآء الحق و زهق الباطل. ان الباطل کان زهوقا.

بگو که حق آمد وباطل نابود شد که البته باطل رفتنی و نابود شدنی است.

در این آیه شریفه، طبیعت حق و باطل مورد بحث است که باطل نابود شدنی است اگرچه جولانی دارد ولی دوام و بقایی نخواهد داشت و سرانجام پیروزی از آن حق و طرفداران حق خواهد بود.

در برخی ازروایات جمله (جاء الحق و زهق الباطل) به قیام مهدی موعود علیه‏السلام تفسیر شده است.

قال الباقر علیه‏السلام: (اذا قام القائم ذهبت دولة الباطل).

امام باقر فرمود: معنای این آیه این است: هنگامی که امامقائم علیه‏السلام قیام کند. دولت باطل برچیده می‏شود. “1 “.

در روایت دیگری به ما رسیده است هنگامی که مهدی علیه ‏السلام تولد یافت بر بازویش این جمله نقش بسته بود.

(جاء الحق و زهق الباطل. ان الباطل کان زهوقا). ” 2 “.

البته مفهوم این چنین اخبار و روایات انحصار معنای وسیع آیه به این مصداق نیست. بلکه قیام مهدی موعود علیه‏ السلام از روشنترین مصداقهای آنست که نتیجه‏ اش پیروزی نهایی حق بر باطلدر سراسر جهان است.

در روز فتح مکه پیامبر خدا وارد مسجد الحرام شد و تعدادزیادی بت را که مربوط به قبائل عرب برگرد خانه کعبه چیده شده بود هر یک را پس ازدیگری با عصای خود سرنگون ساخت و پیوسته می‏فرمود:

(جاء الحق و زهق الباطل. ان الباطل کان زهوقا).

پی نوشت:

1- نور الثقلین، جلد 3، ص 212، روضه کافی، ص 287

2- نور الثقلین، جلد 3، ص 213

منبع اصلی: راسخون

مهدی در قرآن  0260

« وَ قُلْ جاءَ الْحَقَُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ. اِنَّ الْباطِلَ كانَ زَهُوقاً»- بگو كه حق آمد و باطل نابود شد كه البته باطل رفتني و نابود شدني است.سوره اسراء/81

در اين آيه شريفه، طبيعت حق و باطل مورد بحث است كه باطل نابود شدني است اگر چه جولاني دارد ولي دوام و بقائي نخواهد داشت و سر انجام پيروزي از آن حق و طرفداران حق خواهد بود.در برخي از روايات جمله(جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ) به قيام مهدي موعود عليه السلام تفسير شده است.امام باقر عليه السلام فرمود: معناي اين آيه اين است: هنگامي كه امام قائم عليه السلام قيام كند دولت باطل بر چيده مي شود. در روايت ديگري به ما رسيده است هنگامي كه مهدي عليه السلام تولد يافت بر بازويش اين جمله نقش بسته بود.« جاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْباطِلُ. اِنَّ الْباطِلَ كانَ زَهُوقاً»

منبع اصلی: بر گرفته از كتاب سيماي مهدي در قرآن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *