هتک حرمت قرآن در سوئد و واکنشها به آن

خانه / اختصاصی هیأت / هتک حرمت قرآن در سوئد و واکنشها به آن

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی هیات، عصر روز چهارشنبه (۲۸ ژوئن)،  یک سوئدی عراق الاصل به نام «سلوان مومیکا» (۳۷ ساله) در استکهلم، در نخستین روز تعطیلات عید قربان، با هتک حرمت قرآن ، یک نسخه از قرآن را پاره کرد و آن را در مسجد مرکزی این شهر به آتش کشید.

وی پس از آن که پلیس این کشور مجوزی برای برگزاری تظاهرات ضداسلامی صادر کرد، این جنایت را مرتکب شد. اقدامی که با محکومیت شدید کشورهای عربی و اسلامی همراه شد و همگی خواستار جلوگیری از این مظاهر اسلام‌هراسی شدند.

اردن و امارات سفرای سوئد را احضار کردند، ایران کاردار این کشور را احضار کرد و دبیر خانه سازمان همکاری اسلامی خواستار برگزاری نشست اضطراری در پی این اهانت به قرآن کریم شده است. همچنین تجمعات اعتراضی گسترده مردمی در برخی کشورها برگزار شده و در برخی کشورها نیز امروز قرار است برگزار شود.

در عراق، صدها نفر از شهروندان این کشور روز پنج شنبه ضمن محکومیت آتش زدن قرآن کریم در سوئد، در برابر سفارت این کشور در بغداد تجمع اعتراضی گسترده‌ای برگزار کردند و خشم خود را نسبت به این جنایت ابراز کردند.

پایگاه خبری العهد خبر داد که کارکنان سفارت سوئد از ترس معترضان، سفارت را ترک کردند. این در حالی است که خبرگزاری رسمی عراق و سایر منابع رسمی، فرار کارکنان سفارت سوئد را تأیید نکرده‌اند.

واکنش نخست وزیر سوئد

«اولف کریسترسن» نخست وزیر سوئد در اولین اظهار نظر بعد از هتک حرمت قرآن کریم از سوی شهروندان سوئدی، بدون محکوم کردن این اقدام و هرگونه توضیح اضافه، خواستار حفظ آرامش شد.

براساس گزارش خبرگزاری تاس، نخست وزیر سوئد در نشست خبری خود در روز جمعه و یک روز بعد از حمله به سفارت این کشور در بغداد از همه خواست آرامش خود را حفظ کنند!

براساس گزارش TT نیوز، وی در واکنش به خشم عراقیها از آتش زدن قرآن و حمله به سفارت این کشور در بغداد گفت: واضح است که ورود غیرقانونی افراد به سفارتخانه‌های سوئد در کشورهای دیگر کاملا غیرقابل قبول است. من همچنین فکر می کنم که ما باید در اینجا در سوئد آرام تر باشیم. وضعیت امنیتی جدی است و دلیلی برای توهین به افراد دیگر وجود ندارد.

واکنش وزارت امورخارجه

مدیرکل غرب اروپا ضمن محکوم کردن اقدام اخیر صورت گرفته در سوئد در اهانت به مهمترین مقدسات اسلامی، سکوت و رفتار منفعلانه دولت سوئد را عاملی برای جسورتر شدن ناقضین یکی از اصول بنیادین و بدیهی حقوق بشر یعنی اصل احترام به ارزش‌های دینی و آسمانی دانست.

در این فراخوانی تصریح شد: در حالی که این روزها مسلمانان در حال انجام مناسک حج و بزرگداشت شعائر دینی و اسلامی هستند، اهانت به مقدسات آنان صرفاً در مسیر نفرت پراکنی و خشونت طلبی با سوءاستفاده از اصل آزادی بیان است.

مدیرکل غرب اروپا با اشاره به اینکه پیش از این نیز مشابه این اقدام نسنجیده در خاک سوئد انجام شده و مراتب ناخرسندی جمهوری اسلامی ایران قبلاً به طرف سوئدی منعکس شده بود، خاطرنشان ساخت که اگر سوئد به موقع جلوی اینگونه اهانتها را می‌گرفت، الان شاهد هتک حرمت مجدد مقدسات اسلامی نبودیم.

وی افزود جمهوری اسلامی ایران همگام با جهان اسلام، هرگونه تعرض به کتاب مقدس مسلمانان جهان و نیز مجوز صدور چنین اقداماتی را تحمل نمی‌کند، لذا انتظار می‌رود دولت سوئد به بدیهی‌ترین وظیفه خود در ممانعت از اهانت به ارزش‌های معنوی و دینی مسلمانان بطور مسئولانه، مؤثر و بازدارنده عمل نماید.

کاردار سوئد در پاسخ ضمن تاکید بر مخالفت دولت سوئد با هرگونه اشکال اسلام‌هراسی، اظهار داشت مراتب را در اسرع وقت به پایتخت کشورش منتقل خواهد کرد.

نامه آیت الله سیستانی به دبیرکل سازمان ملل

آیت الله سیستانی در پیامی خطاب به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، هتک حرمت قرآن کریم با مجوز پلیس سوئد را «رفتاری ناپسند» دانست که در سال‌های اخیر در کشور‌های مختلف رخ داده است؛ با این تفاوت که این بار «با مجوز رسمی از پلیس سوئد» و «با ادعای احترام به آزادی بیان» صورت گرفته است.

در این نامه آمده: «مسلم است که احترام به آزادی بیان، مجوز چنین اقدام شرم آوری را که نشان دهنده حمله آشکار به مقدسات نزدیک به دو میلیارد مسلمان در جهان است و منجر به ایجاد فضایی مساعد برای گسترش افکار افراطی و اعمال نادرست می‌شود را توجیه نمی‌کند».

در ادامه نامه ضمن محکومیت و نکوهش آنچه رخ داده، از سازمان ملل خواسته شده برای جلوگیری از تکرار حوادثی از این دست، «گام‌های موثری» بردارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *