هیات رسانه است

معاون فرهنگی هیات رزمندگان اسلام در جمع مسئولان رسانه‌ای هیئات مذهبی مطرح کرد:

هیات رسانه است

ghahramani

از جلسه‌ای که تشکیل شده است تشکر می کنم، شنیدم جلسه اول خوب و قابل استفاده بوده است، این جلسه را تنظیم کردیم که خدمتتان مشرف شویم. من قبل از این‌که بخواهم نشریه و سایت هیات را معرفی کنم می‌خواستم نسبت به اهمیت هیات و هیات‌داری و بُعد رسانه‌ای هیاتی کمی صحبت کنم. من بخشی از عرایضی که می‌گویم نظر شخص خودم است و ربطی به هیات رزمندگان اسلام ندارد لذا این را به عنوان فردی کارشناس رسانه و هیات که حداقل به طور قطع بعد از انقلاب در هیات و هیات‌داری فعالیت کرده است عرض می‌کنم و با این نگاه سعی کردم همیشه هیات‌هایی را هم که خودم برگزار می‌کنم به سمتی ببرم که استفاده‌ هرچه بهتر از ظرفیت هیات برای جذب مخاطب و انتقال پیام صورت پذیرد، اگر هیات را یک رسانه ببینیم که قطعا همین‌گونه هست قاعدتا در انتقال پیام به مخاطب شاید بهترین کارکرد را می‌تواند داشته باشد، حالا شما نقش هیات را در پیروزی انقلاب اسلامی ببینید که از هیات‌های موتلفه اسلامی که جمع هیات‌ها بودند و به نوعی پیشانی انقلاب در درست این عزیزان بود و حتی جامعه روحانیت مبازر تهران و بعضی از شهرها بعدها در راستای سازماندهی‌ای که هیات‌های موتلفه و مرحوم آقای عسگراولادی انجام داده بودند حرکت کردند هر چند آن‌ها زیر سایه روحانیت بودند و روحانیت را که در رأسشان حضرت امام(ره) بود به عنوان مرجع تقلید پذیرفته بودند و گوش به فرمان بودند ولی به لحاظ تشکیلاتی آن‌ها توانسته بودند این سازمان را ایجاد کنند و از سازماندهی راه‌پیمایی‌ها و حفاظت از اماکن و جاهایی که لازم بود بعد از پیروزی انقلاب یا در حین پیروزی انقلاب این تشکل و سازماندهی را داشتند.

 نقش هیات‌ها در دوران دفاع مقدس بر هیچ‌کس پوشیده نیست، در اعزام نیرو که در همین مساجد بچه‌های هیاتی می‌آمدند برای سازماندهی و انجام کارها، بچه‌های بسیج هم عمدتا همین بچه‌‌های هیات بودند همین الان هم همین‌گونه است. عمدتاً بچه‌های هیاتی جذب بسیج می‌شوند یا بالعکس بچه‌های بسیج  می‌روند جذب هیات می‌شوند. دو طرفه است. نقش هیات‌ها در دفاع از انقلاب هم برکسی پوشیده نیست. حرکت 9 دی حرکتی بود که هیات‌ها سازمان‌دهی کردند و اگر هیات‌ها نبودند این چنین حرکتی شکل نمی‌گرفت و در فرآیند شروع این حرکت، ادامه و پای آن کار بچه‌های هیات‌ها بودند. جلساتش را همین بچه‌های هیاتی و همین مداحان شاخص  (خصوصا در تهران) شکل دادند، می‌خواهم بگویم این اهمیت نقش هیات است. حالا ما ها که به عنوان رسانه هیاتی باید کار کنیم قاعدتا باید بتوانیم این‌ها را به شایستگی به مخاطب منتقل بکنیم و حفظ بکنیم یعنی نگذاریم که این کارکرد تاثیر خودش را از دست بدهد همان‌طور که مقام معظم رهبری در دیدار با شورای مرکزی هیات رزمندگان اسلام فرمودند ما هیات سکولار نداریم هیاتی که بخواهد فقط حسین حسین بگوید این هیات نیست! هیات بایستی کارکرد‌های خاص خودش را داشته باشد.

نقش دیگر هیات نقش هنری آن است در هیات منبر هنر است، شعرش هنر است، مداحی‌اش هنر است، سه کارکرد اصلی هنری در هیات جمع شده است. این بخشی است که همه ما به آن الزام داریم، از فرمایشات مقام معظم رهبری به صراحت و بعضا استنتاجی می‌شود این را فهمید که هیات و هیاتداری یک کار هنرمندانه است، لذا جنبه‌های هنری آن را بایستی تقویت کرد ما باید در هیات تلاش کنیم که نقش هیات را در جنبه‌های هنریش افزایش بدهیم و این‌جا محتوا حرف اول را می‌زند یعنی ما باید سخنرانمان را از کسانی انتخاب بکنیم که زمانی که بالای منبر قرار گرفت احساس بکند 500 نفر، 100 نفر، 5000 نفر آدم نشسته‌اند و سخنران نیم ساعت- سه ربع می خواهند صحبت کنند ضربدر این تعداد مستمع باید بکند که چند نفر ساعت دارد وقت از مردم می‌گیرد و قاعدتا بایستی حرفی برند که مستمع احساس رضایت بکند. لذا انتخاب سخنران بسیار اهمیت دارد و محتوایی که سخنران منتقل می‌کند باید حتما برای مستمع قابل استفاده باشد.

هنر بعدی شعر است، شعر اساس کار مداح است، بنده اذعان دارم که کُمیت هیات‌ها در این وادی می‌لنگد، ما همه تلاشمان را کردیم که بتوانیم شعرها و اشعاری را تولید بکنیم که شاخص‌هایی که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند در اشعار گنجانده شود به جرات می‌توانم بگویم شاید 5 تا 10 درصد موفق بودیم؟! می‌رویم سراغ شاعر می‌بینیم که وقتی می‌خواهد از فضیلت‌های ائمه اطهار(ع) شعر بگوید می‌رود در وادی خال و چشم و ابرو و آن‌جایی که بخواهد از شجاعت ائمه را نقل بکند سینه ستبر و بازوی برجسته را بیش‌تر طرح می‌کند. ولی مقام معظم رهبری می‌فرمایند که تمام ائمه ما چرا به شهادت رسیدند علتش این است که با ظلم مخالف بودند دنبال برپایی عدالت بودند فضیلت‌های ائمه اطهار(ع) باید در اشعار تجلی پیدا کند و شاعر باید این‌ها را بسراید و مداح ما در ذکر مصیبت از ظلم‌هایی که به ائمه اطهار (ع) باید در اشعارش تجلی پیدا نماید و شاعر باید این‌ها را بسراید و مداح از این فضایل بگوید، حالا این به این معنا نیست که ما در ذکر مصیبت از ظلم‌هایی که و ستم‌هایی که به ائمه اطهار رفته بگوییم یا رنج‌ها و مصیبت‌هایی که این‌ها کشیدند گفته بشود ولی چرا سرتاپای یک شعر و یا مدح بایستی این باشد که ائمه اطهار(ع) آدم‌های ضعیف، خیلی عذر می‌خواهم بدبخت، بیچاره و کار نابلد بودند. یعنی در اشعار بعضا می‌بینید، در برخی روضه‌ها هم، به هر حال برخی مداحان و بعضی از آقایان سخنران در کلامشان از این الفاظ استفاده می‌کنند.

در رسانه این مطالبات را بایستی مرتب درخواست بکنیم تا شاعر ما، سخنران ما و مداح ما این مطالبه را مطالبه عمومی بداند. یعنی این طور نباشد که چندین رسانه وزین اینجا جمع بشوند و با یکدیگر صحبت بکنیم بعد در جمع‌بندیمان این مطالبه‌ی واقعی مقام معظم رهبری و امام راحل(ره) را به شایستگی نتوانیم از شعرا، از سخنرانانمان و از مداحانمان بخواهیم. آن‌قدر باید تکرار بشود تا نهادینه بشود. چرا مقام معظم رهبری در مدت 25-  26 سالی که از زعامتشان می‌گذرد در تمام دیدارهایشان حتی در دوران ریاست جمهوریشان در دیدارهایی که با مداحان داشتند بدون استثناء – همه این‌ها آنالیز شده در سایت هیات قرار داده شده است – می‌فرمایند ما همیشه در همه جا در حال تکرار این مسائل هستیم چرا گوش نمی‌دهید؟! خوب این دغدغه مقام معظم رهبری اگر توسط ما که رسانه‌ی هیاتی هستیم به شایستگی مطالبه نشود قاعدتا بلایی سر هیات‌ها می‌آید که دار و دسته انگلیسی‌ها راه انداخته‌اند.

می‌گویند بروید هیات راه بیندازید از سیاست حرف نزنید از شهدا حرف نزنید هر چی هم پول بخواهید به شما می‌دهیم. خوب حکایت آن سفیر انگلیس بود که گفت این موذن بالای مأذنه چه می‌گوید؟ گفتند: شهادت می‌دهد خدا یکیست و … گفت: کاری به سیاست ما که ندارد؟ گفت: نه ندارد گفت: بگذارید هر چه می‌خواهد بگوید بگذار حنجره‌اش پاره شود! قاعدتا هیات کارکردش این نخواهد بود. آنجایی که دشمن از هیات‌ها می‌ترسد و برایشان برنامه دارد – همه شما هم می‌دانید برایش برنامه دارد – مربوط به کارکرد سیاسی و اجتماعی هیات‌هاست. ما این را باید تقویت بکنیم. به عنوان یک مطالبه که مطالبه مقام معظم رهبریست باید آن‌قدر تکرار نماییم تا شاعر ما بپذیرد که فضیلت‌های ائمه(ع) خال و چشم و ابرو و گیسو نیست. این درد را واقعا ما باید به کجا ببریم؟ این ضعف ماست به عنوان رسانه.

ما در هیات کار سنتی‌مان شده است منبر و مدح. خوب عرض کردم هر سه هم هنر است و بایستی این را ترویج بکنیم ولی ما نبایستی تنها بسنده به این کارکرد بکنیم تلاشمان را بایستی بکنیم. مثال بزنم مثلا در دوران انقلاب و دوران دفاع مقدس برای مسجد یک سری کارکردهای خاص تعریف شده بود. مثل اقامه نماز و بعضی از کارهای دیگر که جنبه فرهنگی داشت ولی الان می‌بینید مساجد خیلی از کارکردهای دیگر هم دارند. هیات‌ها می‌توانند کارکردهایی را فراتر از کارکردهای خودشان داشته باشند. ما چرا در هیات‌هایمان جنبه‌های هنری و هنرمندانه غیر از کار شعر، مداحی و سخنرانی ‌را نداشته باشیم؟ مثلا در زمینه سرود چرا کار نکنیم؟ در زمینه امور خیریه. ببینید الان NGO های خیریه‌ای که تشکیل شده اطلاعاتش هم منتشر شده منعی هم نیست. برخی از این NGO های خیریه‌ نقش اساسی را در سازماندهی فتنه 88 داشتند.

پول به ایشان داده می‌شود کمک به ایشان شده است و این‌ها به یک نوعی که در سراسر کشور پخش شده‌اند که من به دوستان اوقاف هم گفتم. گفتم شما اسم خودتان را اوقاف و امور خیریه گذاشته‌اید تنها چیزی که کاری ندارید امور خیریه است. خودتان در شهرها و جاهای دیگر رصد بکنید. سازمان اوقاف وقتی می‌خواهد کارکرد خودش را توضیح بدهد و کارهایی را که انجام داده است بگوید جای فعالیت‌ها و برنامه‌های امور خیریه خالیست. امور خیریه تعریف عمومی دارد. خیلی از کارها را ممکن است اوقاف انجام بدهد مانند مسجد سازی یا … کار خیر باشد  ولی امور خیریه به معنی دستگیری از نیازمندان، کمک به کسانی که به هر دری زده‌اند و به در بسته خورده‌اند هیات را ملجا و ماوای خودشان بدانند که بتوانند کمکی بگیرند الان در مساجد بخش‌هایی در حال انجام این کار هستند ولی هیات ما می‌توانند در این زمینه نقش اساسی داشته باشند و به این کار کمک کند، افراد خیر هم حاضر هستند و به شما اعتماد می‌کنند مردم و افراد متدین و مطوّل که می‌خواهند  سرمایه‌گذاری بکنند و خیرات و مبراتی داشته باشند قاعدتا به هیات و مسجد بیش‌تر اعتماد دارند تا این که به برخی NGOهای  آن‌چنانی که افراد با ظاهری غیر دینی نشسته‌اند. معمولا هم افرادی که دستشان در کار خیر است افراد متدین هستند کم‌تر افرادی که به دنیا و مال دنیا چسبیده‌اند و بعضا دنبال به‌روز کردن ماشین و دکوراسیون خانه‌اشان هستند در کار خیر دست دارند. عمدتا هم افراد متدین و دین‌دار هستند که کار خیر انجام می‌دهند. این جنبه خیریه را می‌توان در هیات توسعه و گسترش داد و بخش‌هایی هم که می‌تواند هیات در آن نقش داشته باشد در جنبه‌های هنری کارهای مربوط به هنر تولید فیلم‌های کوتاه و مستند را می‌توان نام برد تأثیر ساخت و پخش کلیپ سه دقیقه‌ای بعضاً از یک مراسم بیشتر است و این‌ها را شما می‌توانید سازمان‌دهی بکنید، آموزش بدهید و تولید بکنید این را من به عنوان یک تهیه‌کننده سینما خدمتتان عرض می‌کنم، لذا ما در کنار کارکردهای هیاتی به صورت سنتی می‌توانیم کارهای هنرمندانه و خیرخواهانه را انجام بدهیم.

من خاطره‌ای را تعریف بکنم از آقای نجات مسئول هیات رزمندگان اسلام می‌گفت: من خدمت مرحوم آقای بهاء‌الدینی رسیده بودم. گفتم: آقا بفرمایید که بهترین ذکر چیست؟ فرمودند: بسم الله الرحمن الرحیم. گفتم: آقا بهترین دعا کدام است؟ فرمودند: اللهم صل علی محمد و آل محمد. گفتم: بهترین کار خیر چیست؟ فرمودند: رفع گرفتاری از مشکلات مردم. هیات‌ها اگر بتوانند واقعا این رفع گرفتاری از مشکلات مردم را به عنوان یک کارکرد خوب داشته باشند یک اثربخشی خوب خواهد داشت. الحمدالله آقای مداحی مدیر هیات رزمندگان اسلام، خیریه سیدالکریم در شهرری را ایجاد کرده‌اند و بحمدالله جمعیت کثیری را دارند پشتیبانی می‌کند. خانواده‌های بی‌سرپرست، بی‌بضاعت را و در این جنبه به هر حال کارهای خوبی را انجام داده‌اند. ما به عنوان رسانه اگر بتوانیم این‌ها را خوب مطالبه بکنیم خوب نهادینه بکنیم کارکردهای هیات بیش از این چیزهایی که الان وجود دارد خواهد بود فقط به برگزاری مراسم‌ عزاداری، جشن‌ها و اعیاد بسنده نکنیم، در کنار آن محتوای خوب و هنرمندانه و مطالبات مقام معظم رهبری را در رسانه‌هایمان منعکس کنیم و همین‌طور بتوانیم ان‌شالله کارهای هنرمندانه و خیرخواهانه را توسعه و گسترش بدهیم.

دوستان به تعبیر مقام معظم رهبری جنگ تمام نشده امام هم این نکته را فرمودند بعد از خاتمه جنگ گفتند جنگ تمام نشده است، جنگ الان جنگ فرهنگی‌است باید ابزارهای متناسب با خودش را داشته باشیم حوزه فرهنگ سنگر فتح نشده نظام است، قاعدتا آن‌جایی که دشمن تصرف کرده بایستی آن‌جا را تخریب بکنیم و خودمان در آن‌جا سنگری متناسب با سطح دینی و فرهنگی خودمان ایجاد بکنیم علت این که وزارت ارشاد ما نتوانسته است ارشاد اسلامی بشود همین است. فونداسیون ارشاد ما را دستگاه پهلوی و فرح پهلوی ریخته است و دیوارهایش را هم آقای مهاجرانی گذاشته‌اند، خیلی ما هنر کرده‌ایم یک دیوار را خراب می‌کنیم و یک دیوار دیگری می‌سازیم، این دیوار روی آن فونداسیونی چیده می‌شود که دستگاه پهلوی آن را ساخته است این فونداسیون بایستی خراب شود. یعنی ما باید این فونداسیون را خراب کنیم و فونداسیونی متناسب با نیاز فرهنگی را خودمان بسازیم. یا این که زمین دیگری بگیریم فونداسیون دیگری بسازیم. کاری که الان مشغول انجام آن هستیم. زمین پاک و طیب و طاهر، البته این به زمان احتیاج دارد. از خدا استعانت می‌طلبیم که توفیق بدهد تا بتوانیم در این عرصه جنگ فرهنگی آن‌طوری که وظیفه و تکلیفمان هست پشت سر ولایت گوش به فرمان باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *