آخرین تحولات سوریه

خانه / مطالب و رویدادها / آخرین تحولات سوریه

جبهه النصره در لطامنه بشدت در مقابل حملات ارتش سوریه مقاومت می کند و علت آن هم این است که درصورت تصرف لطامنه شهر کفرزیتا بزرگترین مرکز استقرار نیرو،تسلیحات و پشتیبانی نظامی و درمانی این گروه از دست خواهد رفت.

برای مخاطبان گزارش‌های تحولات سوریه، از سه جبهه متفاوت گزارش‌هایی رسیده است که مطالعه آنها را به علاقه‌مندان “تحولات در صحنه” سوریه توصیه می‌کنیم. تحولات میدانی جبهه «دمشق» و حاشیه آن، تحولات میدانی جبهه «حلب»، تحولات میدانی جبهه «حماه» و تحولات میدانی جبهه «القلمون»، رئوس گزارش امروز ما را تشکیل می دهد. با ما همراه باشید.

تحولات میدانی دمشق و حاشیه آن

تشدید اختلافات میان داعش و گروههای رقیب در غوطه شرقیه

یک مثل ایرانی است که می گوید: “اسبهای گاری وقتی به سربالایی می رسند و توان کشیدن گاری را ندارند، یکدیگر را گاز می گیرند”. حال و روز این روزهای گروههای تروریستی فعال در سوریه و خصوصا منطقه حاشیه دمشق (غوطه شرقیه) مصداق واقعی و عینی این مثل ایرانی است. همزمان با تشدید فشارهای ارتش و دفاع وطنی و حزب الله به تروریستهای تکفیری در مناطق مختلف سوریه بالاخص منطقه غوطه شرقیه دمشق درگیریهای داخلی میان این گروههای تکفیری که هر کدام به یکی از کشورهای منطقه (عربستان سعودی، ترکیه، قطر) یا فرامنطقه (انگلیس، فرانسه، امریکا) وابسته هستند، وارد مراحل جدیدی شده است. عصر روز گذشته، “شورای فرماندهی غوطه شرقیه دمشق” به فرماندهی زهران علوش (مزدور سازمان اطلاعات عربستان سعودی) با صدور بیانیه ای اقدام به انتشار لیستی متشکل از نام و تصویر 17 نفر از عناصر و فرماندهان گروه تروریستی داعش در منطقه غوطه شرقیه کرده است. در این بیانیه آمده است که به هرفرد یا گروهی که این افراد را دستگیر کند و یا اطلاعاتی از موقعیت مکانی آنها به منظور دستگیریشان به مسئولان شورای نظامی غوطه شرقیه بدهد 1 میلیون لیر سوریه معادل 6 هزار دلار آمریکا پاداش پرداخت خواهد شد.

نام این افراد به این شرح است:

1 – ابوحمزه تلاوی

2 – ابومحمد تونسی

3 – ابوبکرمسرابا

4 – ابوبسام میدعا

5 – ابوبکر عمری

6 – ابوانس عراقی

7 – جیدره عراقی

8 – ابوطیب جزراوی

9 – ابومصعب کویتی

10 – ابوبیبرس القلمونی

11 – ابوعباده میدعا

12 – ابوحسن شامی

13 – ابوعلی جوفی

14 – ابوبکر سامرائی

15 – ابوخطاب اردنی

16 – ابومحمود العین

17 – ابوعباس تونسی

در ادامه این بیانیه بر خطرناک بودن این افراد تاکید و گفته شده که آنها احتمالا با هدف انجام عملیات نفوذی (ترورفرماندهان، مین گذاری و حمله به مراکز گروه شورای نظامی غوطه) وارد  مناطق مختلف غوطه شرقی شده اند.

آخرین تحولات سوریه؛

لازم به ذکر است که ماه گذشته و پس از سقوط شهرک استراتژیک ملیحه واقع در غوطه شرقی شهر دمشق بدست ارتش، دفاع وطنی و گروههای مجاهد شیعه (حزب الله، سپاه بدر، عصائب اهل الحق، تیپ فاطمیون)، گروههای مختلف تروریستی تکفیری فعال در غوطه شرقی دمشق طی جلسه ای به میزبانی گروه تروریستی “ارتش اسلام” در شهر دوما با هدف “مقابله موثرتر با ارتش سوریه” اقدام به تشکیل “شورای نظامی متحد” کردند. اما در روزهای اخیر بخشی از همین گروهها از شورای نظامی غوطه شرقیه انشعاب کرده و گروه تروریستی بانام “ارتش امت” را تشکیل دادند. از دیگر سو در ماههای اخیر ارتش سوریه عملیاتی بنام “سپر پایتخت” با هدف پاکسازی دمشق و حاشیه آن از حضور گروههای تروریستی تکفیری به اجرا گذاشته است که در حال حاضر کانون آن منطقه جوبر و دخانیه در شهر دمشق است. کارشناسان نظامی معتقدند شکست و نابودی تروریستهای تکفیری در دمشق و حاشیه آن امری قطعی است و نیل به این مقصود تنها به زمان نیاز دارد.

عملیات ارتش سوریه در منطقه “عدرا” در شمال شرقی دمشق
از صبح روز شنبه ارتش سوریه بطور ناگهانی عملیات وسیعی را در منطقه “عدرا” واقع در 25 کیلومتری شمال شرق شهر دمشق آغاز کرده است. منطقه “عدرا” متشکل از سه شهرک “عدرا”، “شهرک صنعتی عدرا” و شهرک کارگری عدرا (عدراالعمالیه) است و در کنترل گروه تروریستی “ارتش اسلام قرار دارد. این منطقه تا پیش از اشغال آن توسط تروریستها مرکز تولیدات مهم صنعتی در بخشهای خودرو، مواد شیمیایی و غذایی بوده است که هزاران کارگر سوری در آن مشغول به کار بوده اند. منطقه “عدرا” به همراه شهر دوما در غوطه شرقیه یک قوس به دور بخش شمال شرقی شهر دمشق تشکیل می دهند و با توجه به تسلط گروه تروریستی ارتش اسلام و وصول اطلاعاتی مبنی بر احتمال گشوده شدن جبهه بعدی علیه اهداف مهم و حساس در شهر دمشق پس از حملات این گروه تروریستی به محلاتی همچون “الزاهریه، المیدان و دخانیه” و تشدید تلاشهای این گروه برای حمله به مناطق خط تماس غوطه شرقی با محلات امن دمشق، ارتش سوریه تصمیم به حمله برق آسا با استفاده از اصل غافلگیری کرده است. محاصره سریع و شدت گلوله بارانهای توپخانه ای و بمبارانهای شدید هوایی علیه مواضع تروریستهای تکفیری “ارتش اسلام” به حدی بوده که آنها را بشدت غافلگیر و موجب وارد آمدن تلفات بسیار سنگینی به آنها شده است. بنابر گزارش مرکز حقوق بشر سوریه (وابسته به مخالفان دولت سوریه) در 36 ساعت گذشته هواپیماهای ارتش سوریه بیش از 16 حمله هوایی به مراکز استقرار و خطوط دفاعی تروریستهای ارتش اسلام انجام داده اند. یک منبع میدانی از نیروهای دفاع وطنی گفت که ارتش برای پیش روی زمینی هیچگونه تعجیلی نداشته و بر مبنای طرح عملیاتی ارتش قرار است تا یگان توپخانه و نیروی هوایی حداکثر تلفات را به تروریستها و مواضع آنها وارد آورند. وی تاکید کرد که تاکتیکها و شیوه عملیات ارتش در عدرا مشابهت کاملی با عملیات ارتش در منطق جوبر دمشق دارد. دهها تونل زیر زمینی که تروریستها زمان زیادی را صرف ساخت آنها کرده بودند توسط ارتش سوریه کشف شده است. تروریستها این تونلها را که برخی از آنها در عمق چندین متری زمین و به طول صدها متر با هدف نقل و انتقال امن نیرو، تسلیحات، استراحت، ذخیره مهمات، امکانات نظامی و غیر نظامی مورد استفاده قرار می دادند. پیش بینی می شود که درصورت تسلط کامل ارتش سوریه بر منطقه درعا و شهرک صنعتی و شهرک مسکونی کارگری اطراف آن، اهداف بعدی ارتش برای تهاجم زمینی منطقه تل کردی و میدعا به منظور تکمیل محاصره شهر دوما پایتخت تروریستهای تکفیری مستقر در غوطه شرقی دمشق باشد.

اهداف ارتش سوریه از عملیات در منطقه عدرا به شرح زیر است:

1 – تصرف منطقه عدرا بطور کامل یا وارد آوردن حداکثر تلفات به مواضع، استحکامات و سازمان رزم تروریستها در حدی که این منطقه از نظر نظامی خطری برای حمله به شهر چه بصورت زمینی و چه به منظور پرتاب موشک و خمپاره به دمشق نباشد.

2 – تضعیف خط عملیاتی شمال شهر دوما.

3 – زمینه سازی برای حمله زمینی به میدعا و تل کردی و تکمیل حصر دوما.

4 – خارج کردن شهر “میدعا” از راس جنگی عملیات تروریستها.

5 – قرار گرفتن منطقه تل کردی در برد آتش تسلیحات سنگین برد متوسط ارتش سوریه.

6 – قطع محور الضمیر- دوما.

آخرین تحولات سوریه؛

ترور فرمانده ارشد جبهه نظامی تازه تاسیس در غوطه شرقیه

“بشير اجوه” سخنگو و مسئول بخش تبلیغاتی و رسانه ای گروه تروریستی “لشکر شیرهای غوطه شرقیه (لواء أسود الغوطة)” از گروه های فعال در غوطه شرقی، روز گذشته به همراه محافظ شخصی اش (احمد حصری) توسط افراد ناشناس در مقابل درب منزلش در شهر دوما واقع در غوطه شرقیه شهر دمشق ترور و به هلاکت رسید. وی برادرزاده فرمانده گروه تروریستی اسود الغوطه است و پدر وی نیز دو سال پیش بدست افراد ناشناس در یکی از خیابانهای غوطه شرقیه دمشق ترور و به هلاکت رسیده بود. گروه تروریستی تکفیری اسود الغوطه یکی از گروههای منشعب از شورای نظامی غوطه به رهبری زهران علوش عامل سازمان اطلاعات و امنیت عربستان سعودی است که چهار روز پیش با برگزاری کنفرانسی تشکیل گروه تروریستی جدید با نام “ارتش امت (الجیش الامه)” را اعلام کرده بودند. پیرو تشکیل جبهه جدید، زهران علوش رسما اعلام کرد که اجازه انشعاب و تفرقه میان “مسلمین” (منظور تروریستهای تکفیری غوطه شرقی) را نخواهد داد. رسانه های ارتش امت بلافاصله نوک پیکان اتهام ترور بشیر اجوه را به سوی زهران علوش و گروه تروریستی تحت امرش (ارتش اسلام) نشانه رفته و وی را متهم به کشتن بشیر کرده اند.

آخرین تحولات سوریه؛

از سوی دیگر با افزایش جو علیه گروه ارتش اسلام و شخص زهران علوش، بخش اطلاع رسانی این گروه با صدور اطلاعیه ای از قول “یاسر دومانی” سخنگو و مسئول اطلاع رسانی این گروه تروریستی ضمن محکومیت ظاهری این ترور دولت سوریه را متهم به انجام آن کرده و در ادامه خواستار بازشدن پرونده تحقیق پیرامون ترور اجوه شد. امری که نه تنها از حجم انتقادها به ارتش اسلام و زهران علوش نکاهید بلکه موجب تشدید تبادل اتهامات میان طرفین شده است. لازم بذکر است که ترور بشیر الاجوه در ادامه سریال ترورهای فرماندهان گروههای تروریستی تکفیری در سوریه مانند کشتار بیش از 50 فرمانده ارشد “احرار الشام” در ادلب، ترورقاضی شرعی النصره در استان ادلب، ترور جمال معروف فرمانده گروه تروریستی جبهه انقلابیون سوریه و ترور فرمانده گروه تروریستی “فتی الاسلام” در حاشیه شمالی لاذقیه صورت می پذیرد و بر تشدید بحران اختلافات داخلی میان این گروهها که هرکدام وابسته به یکی از کشورهای منطقه ای یا فرامنطقه ای هستند، تاکید دارد.

آخرین تحولات سوریه؛

اجرای توافقنامه مصالحه در قدسیا

از ساعت 19 یکشنبه اجرای توافقنامه (مصالحه ملی) آتش بس میان ارتش و دفاع وطنی با گروههای مسلح تکفیری در منطقه قدسیا واقع در شمال غرب شهر دمشق آغاز شد. خودروهای راهسازی ارتش اقدام به بازگشایی مسیر خیابانها و زدودن سنگرهای نظامی و کمین و یگان مهندسی ارتش سوریه نیز اقدام به خنثی سازی دهها بمب و مین و تله انفجاری کار گذاشته از سوی تروریستها در اماکن مختلف نموده اند. به گزارش یک منبع میدانی وابسته به نیروهای دفاع وطنی سوریه بیش از 80 درصد از تروریستهای حاضر در قدسیا تسلیحات خود را به مراجع مربوطه تحویل و برای  بررسی های امنیتی به مراجع قضایی اداره اطلاعات ارتش سوریه معرفی شده اند. آرامش به شهر بازگشته و تردد مردم به آزادی در شهر صورت می پذیرد. دولت سوریه به وسیله دهها تریلی و کامیون مواد غذایی و دارویی برای ساکنین این منطقه ارسال کرده و درمیان مردم توزیع شده است. لازم بذکر است که پنج روز پیش موافقتنامه یا مصالحه ملی میان ارتش و دفاع وطنی با گروههای مسلح فعال در این منطقه با واسطه شیوخ و بزرگان قدسیا پس از چندین ماه رایزنی به نتیجه رسیده و بصورت مکتوب درآمده و توسط دوطرف امضاء شد. پیشتر تجربه مشابهی در برخی محلات جنوبی و شمالی شهر دمشق به مورد اجرا گذاشته شده بود.

درگیریهای متفرقه میان ارتش سوریه و تروریستها در جوبر و دخانیه نیز همچنان در حال پیگیری است.

آخرین تحولات سوریه؛

تحولات میدانی حلب

تشدید درگیریها در منطقه عین عرب (کوبانی)

عین عرب یا کوبانی (به لهجه ساکنان کرد منطقه) در وحشت اشغال توسط  گروه تروریستی داعش به سر می برد. داعش یعنی همان گروهی که در یک هفته اخیر نیرو و تسلیحاتش را در استان رقه مخفی کرده و مراکز استقرار و فرماندهی اش در این منطقه را بالکل تخلیه کرده و از انظار پنهان شده است، اکنون در منطقه عین عرب (کوبانی) واقع در شمال شرقی شهر حلب و در نزدیکی مرزهای سوریه با ترکیه علنا و بدون هرگونه خوف و وحشتی از بمباران و هدف قرار گرفتن از سوی ائتلاف دروغین مبارزه با تروریسم به رهبری آمریکا و 40 کشور همسوی منطقه ای و فرامنطقه ای، در حال ترک تازی و قتل و غارت دسته جمعی و پیشروی زمینی از سه جهت غربی و شرقی و جنوبی به سمت این شهر است. مسیر اصلی هجوم داعش به عین عرب (کوبانی) به از ناحیه شرقی و از سمت شهر “تل ابیض” واقع در شمال استان رقه قرار داشته و در عملیاتهای هجومی داعش بیش از 60 روستای عموما کرد نشین این منطقه به سرعت به تصرف گروه تروریستی داعش در آمد که از مهمترین آنها می توان به روستاهای “كورك، شاوك، منجوك، بيرعرب، جرن، الزرزوري، شويتي، سارونج، زر، كولتب، بيرحبش، خان، كوبلك، قزعلي، قرتل، بيرناصر، لقلق، قرفل، سرزوري، هولك، كتكانية، كري سور، حرية و درب حسن” اشاره کرد. در پیشروی های اخیر گروه داعش از سمت شرقی هم اکنون به روستای “الخراب” واقع در 10 کیلومتری دروازه شرقی  شهر عین عرب (کوبانی) رسیده و مشغول زد و خوردهای شدید با نیروهای کرد یگان دفاع مردمی کردهای سوریه و نیروهای کمکی کردهای ترکیه (بنابر برخی اخبار 300 تا 1500 نفر) است. اما در جبهه جنوب و جنوب شرقی عین عرب، کانون درگیریها میان دو طرف در تپه های “قومچی” که بر مناطق جنوبی شهر تسلط کامل دارد متمرکز شده است. نیروهای داعش روز گذشته در این محور پیشروی های قابل توجهی داشته و موفق به تصرف پل “قره قوزاق” شده، از آن عبور کرده و روستای قومچی را به تصرف خود در آورده بودند. با تصرف پل قره قوزان و پل قطار کلیه روستاهای میان این دو پل شامل: “زیارت، بوراز، جعده، تعلک، کورک، ترومان، زرک، آشمه، بیاضیه، کنعفتار و دکرمان” نیز به تصرف داعش درآمده و مسیر برای پیشروی داعش به سوی جنوب شهر عین عرب (کوبانی) هموار تر شده است.

آخرین تحولات سوریه؛

سرعت عمل و شدت حملات داعش کردهای سوری را به معنای واقعی کلمه مات کرده و عنان امور منطقه کرد نشین که تا ماههای گذشته نوای جدایی طلبی و خودمختاری از آن به گوش می رسید، عملا و رسما از دست یگانهای پیشمرگه و مدافعان خلق کرد خارج شده است. واحدهای کردی که تا پیش از این ادعای تشکیل “ارتش کردی” را داشتند اکنون در مقابل 7000 نیروی نظامی داعش یکی پس از دیگری از روستاهای منطقه کوبانی عقب نشینی تاکتیکی می کنند و چشم امید به حملات منظم نیروی هوایی ارتش سوریه دارند که در روزهای اخیر جوانمردانه به کمک آنها آمده و دقیقه ای آسمان منطقه را ترک نکرده اند و بطور منظم مواضع داعش  را هدف بمبارانهای سنگین خود قرار می دهند. به گفته یک منبع نظامی ارتش سوریه، نیروهای داعش به استعداد 7000 تروریست، 90 خودروی زرهی هامر (به یغما رفته از پادگانهای ارتش عراق در موصل و الانبار در اثر خیانت کردهای بارزانی عضو ارتش عراق) بیش از 40 دستگاه تانک، دهها دستگاه خودروی پیک آپ مسلح به موشک انداز کاتیوشا و توپهای ضد هوایی و اس پی جی و خمپاره انداز (از نوع 60، 80 و 120 مم)، عملیات اشغال شهر عین عرب (کوبانی) را آغاز کرده اند.

آخرین تحولات سوریه؛آخرین تحولات سوریه؛

آخرین تحولات سوریه؛

آخرین تحولات سوریه؛

گزارش تصویری داعش از عملیات این گروه در اطراف منطقه عین عرب(کوبانی)
آخرین تحولات سوریه؛
اسرای یگانهای مدافع مردم کرد سوریه در دستان داعش؛ سرنوشت همه آنها مرگ خواهد بود.

دردرگیریهای داعش با یگانهای مردمی کرد که با پشتیبانی توپخانه ای و هوایی ارتش سوریه همراه است گروهی از فرماندهان میدانی داعش به هلاکت رسیده اند.

آخرین تحولات سوریه؛آخرین تحولات سوریه؛

تصاویر فوق مربوط است به ابوبکر القصیمی و ابو الولید الجزراوی ابتاع عربستان سعودی که در درگیریهای اطراف عین هرب به هلاکت رسیده اند.

آخرین تحولات سوریه؛
تصویر ابوبکر تفخیخ یکی از فرماندهان میدانی داعش که در نبرد برای تصرف فرودگاه رقه حضور موثری داشته است.

توطئه ترکیه علیه کردهای سوریه!

یک منبع رسمی یگانهای مدافع کردهای سوریه دو روز پیش از کمکهای گسترده نظامی و تسلیحاتی و درمانی به گروه تروریستی داعش خبر داده بود. یکی از تلویزیونهای کرد زبان نیز با انتشار یک قطعه ویدیو از حمل دهها دستگاه خودروی زرهی و تانک توسط قطار باربری ترکیه با هدف تحویل آنها به گروه ترریستی داعش در منطقه عین عرب خبر داده بود. دو روز پیش منابع دیپلماتیک در ترکیه مفاد جدیدی از توافقنامه دولت ترکیه یا گروه تروریستی داعش در پرونده آزادی 38 دیپلمات ترکیه که بدست داعش گروگان بودند فاش کردند که طی این قرارداد دولت ترکیه در ازای آزادی دیپلماتهایش به داعش تعهد داد تا حمایت تسلیحاتی و مالی و تجهیزاتی کاملی از عملیات داعش بر علیه کردهای سوریه و خصوصا منطقه عین عرب (کوبانی) به عمل بیاورد. به گفته مرکز حقوق بشر سوریه (وابسته به مخالفان دولت سوریه، مستقر در لندن) در روزهای اخیر بیش از 130 هزار کرد سوری ساکن عین عرب از خانه و کاشانه خود آواره شده و به طرف مرز با کشور ترکیه گریخته اند. دهها عکس و ویدیو از برخورد شدید مرزبانهای ترک با آوارگان کرد سوری شهر عین عرب در فضای رسانه ای منتشر شده است. آوارگان کرد که گروه بزرگی از آنها را زنان و کودکان و افراد سالخورده تشکیل می دهند به خبرنگاران گفته اند که دولت ترکیه با کمک به داعش و بستن مرزهایش بروی آوارگان عین عرب درصدد نسل کشی مجدد کردها پس از نسل کشی های مشابه در مناطق کردنشین جنوب ترکیه مانند و دیاربکر است.

آخرین تحولات سوریه؛

با افزایش فشارهای سازمانهای امدادرسان بین المللی به دولت ترکیه (حامی و طراح عملیاتهای داعش در سوریه و عراق) مرزهای این کشور به روی آوارگان گشوده شده اما امداد رسانی به مردم آواره عین عرب به کندی صورت می گیرد.

آخرین تحولات سوریه؛
درگیری کردهای آواره عین عرب با مرزبانهای ترکیه

تحولات میدانی حماه

بعد از سیطره ارتش بر محور “تل ملح”– “جلمه” نیروهای ارتش بر بیش از 80 درصد از حاشیه شمالی شهر حماه تسلط کامل پیدا کرده اند. نیروهای ارتش و دفاع وطنی سوریه که از پشتیبانی رزمندگان حزب الله برخوردار هستند فشارها بر شهر لطامنه واقع در حاشیه شمالی شهر حماه را که در روزهای اخیر و پس از سقوط دومینو وار شهر ها و روستاهای این منطقه به مرکز اصلی تجمع عناصر گروه تروریستی جبهه النصره (شاخه رسمی شبکه القاعده در سوریه) تبدیل شده افزایش پیدا کرده است. در 48 ساعت اخیر نیروهای ارتش سوریه بر شدت حملات توپخانه ای و بمباران هوایی مواضع گروه تروریستی جبهه النصره در شهر لطامنه و محیط اطراف آن افزوده اند. تروریستها برای کم کردن فشار ارتش یر روی شهر لطامنه روز گذشته به مرکز ارتش سوریه در روستای “حمامیات” حمله و برای ساعاتی آن را اشغال کردند اما با پاتک ارتش منطقه مجددا به کنترل نیروهای خودی  درآمد. تاکتیک دفاع هجومی در دو روز گذشته دو بار از سوی تروریستهای جبهه النصره مورد استفاده قرار گرفت. سه شب پیش عناصر این گروه برای برهم زدن قواعد جنگ با ارتش سوریه به مرکز ارتش سوریه در روستای “حمامیات” در نزدیکی روستایی به همین نام در اطراف شهر کفر زیتا حمله و به مدت چند ساعت آن را به اشغال خود در آوردند اما با پاتک زمینی و گلوله باران هوایی و توپخانه ای نیروهای ارتش سوریه مستقر در منطقه “کفر ناز” مجبور به فرار از منطقه و بازگشت به کفر زیتا شدند. همچنین تروریستهای النصره روز گذشته با حمله به روستای زلاقیات این روستا و مراکز ارت مستقر در آن به تصرف خود درآورده اند که با ارسال نیروهای کمکی ارتش درگیریهای میان طرفین همچنان ادامه دارد.

آخرین تحولات سوریه؛

جبهه النصره در لطامنه بشدت در مقابل حملات ارتش سوریه مقاومت می کند و علت آن هم این است که درصورت تصرف لطامنه شهر کفرزیتا بزرگترین مرکز استقرار نیرو و تسلیحات و پشتیبانی نظامی و درمانی این گروه از دست خواهد رفت و شهر مورک اخرین مقر تروریستهای النصره در شمال حماه که در مسیر آزادراه استراتژیک حماه به حلب قرارداد به کنترل ارتش سوریه در خواهد آمد.

تحولات میدانی جبهه القلمون (مرز سوریه– لبنان)

منطقه القلمون در روزهای اخیر صحنه تحمات امنیتی و نظامی چشمگیری بوده است. پس از حملات ناگهانی دو گروه تروریستی داعش و جبهه النصره به مناطق مرزی سوریه با لبنان علی الخصوص شهرک لبنانی عرسال و درگیریهای شدید به وقوع پیوسته میان ارتش لبنان با تروریستهای تکفیری گروهی از نیروهای ارتش و پلیس لبنان مستقر در پاسگاهها و مراکز این دو نهاد در شهرک عرسال از سوی تروریستها به گروگان گرفته شدند. با تشدید فشارهای نظامی ارتش لبنان به مواضع تروریستهای مستقر در عرسال و محاصره این منطقه و گلوله بارانهای شدید مناطق اطراف این شهرک لبنانی، سر انگشتان عربستان سعودی باز هم به جنبش در آمد و برای جلوگیری از وارد آمدن تلفات سنگینتر به سازمان رزم تروریستهای داعش و النصره در این منطقه، “هیئت علمای اهل سنت لبنان” که متشکل از گروهی از مفتی های سنی وابسته به تکفیریها در لبنان هستند، را به منطقه اعزام کرده و در پوشش میانجی گری فضا و زمان لازم برای انتقال گروگانهای ارتش لبنان به مناطق عقبه نظامی تروریستها را فراهم آوردند و به این نیز اکتفا ننموده و مقادیر فراوانی مواد غذایی و دارویی و تجهیزات ارتباطی پیشرفته (بصورت پنهانی) به این تروریستهای در محاصره ارتش لبنان رساندند. با انتقال گروگانهای ارتش لبنان به منطقه جرود عرسال در داخل خاک سوریه خیال داعش و النصره از دور شدن آنها از دسترس ارتش لبنان راحت شد و در اقدامی تعجب برانگیر هیئت علمای سنی لبنان خود را به بهانه به بن بست رسیدن مذاکرات از میانجی گری میان ارتش لبنان و تروریستهای داعش و النصره کنار کشید.

آخرین تحولات سوریه؛
آخرین تحولات سوریه؛
تعدادی از نظامیان ربوده شده ارتش و پلیس لبنان توسط داعش و جبهه النصره
آخرین تحولات سوریه؛
آخرین تحولات سوریه؛
تصویر اعضای هیئت عملای سنی لبنان در شهرک عرسال پس از ربایش سربازان ارتش توسط تروریستهای داعش و النصره

جالب اینکه در مسیر بازگشت این هیئت از دیدار با تروریستهای تکفیری در عرسال خودروی این گروه توسط عناصر داعش به رگبار بسته و دو نفر از علمای سنی لبنانی که بیشترین حمایت را از گروههای تروریستی تکفیری در لبنان و سوریه داشته اند بشدت زخمی شدند. دو روز پس از این واقعه تهدیدات داعش و النصره که تا پیش از این گروگانهای ارتش را مهمان خود برای خروج سالم نیروهایشان از منطقه می خواندند، آغاز شد. درخواست گروگانگیران عبارت بود از آزادسازی صدها تروریست خطرناک تکفیری زندانی در زندان امنیتی رومیه بیروت پایتخت لبنان در مقابل آزادی اسرای ارتش.

آخرین تحولات سوریه؛
آخرین تحولات سوریه؛
دو تصویر از زندان مرکزی رومیه بیروت

طبیعی بود که ارتش زیر بار این موضوع نرود چه اینکه آزادسازی جانیان خطرناک حبس شده در زندان رومیه که عموما محکوم به اعدام و حبس ابد شده اند، موجب بازگشت آنها با عرصه نا امن سازی سوریه و لبنان و آغاز بحران های شدیدتر و کشتارها و بمبگذاریهای های انتحاری و … خواهد شد که پیامدهای آن برای مردم لبنان غیر قابل تحمل خواهد بود. با طول کشیدن مذاکرات میان نماینده سازمان اطلاعات قطر و عربستان سعودی و ترکیه بعنوان حامیان اصلی و تسلیح کنندگان و موسسان گروههای تکفیری داعش و النصره در سوریه و لبنان و عراق تهدیدات تروریستهای داعش و النصره عملی شد و دو سرباز بی گناه ارتش لبنان یکی ازطایفه اهل سنت بنام شهید علی السید و دومی از طایفه شیعه بنام شهید عباس مدلج در مقابل دوربین و در اقدامی وحشیانه و غیر انسانی با چاقو ذبح شدند.

آخرین تحولات سوریه؛

در این میان حزب الله ابتدا از طریق میانجی قطری پیشنهاد مبادله اسرای گروه تروریستی النصره در مقابل ازادی اسرای ارتش لبنان را مطرح کرد که با مخالفت شدید النصره مواجه شد.  با تداوم مخالفتهای دولتی و مردمی با مبادله اسرا با زندانیان خطرناک امنیتی و مذاکره با تروریستها اینبار سر انگشتان سازمان اطلاعاتی قطر به جنبش درآمده و برای نشان دادن جدیت گروه تروریستی جبهه النصره و تشدید فشار روانی به جامعه و دولت لبنان ، گروگان سوم بنام “محمد حمیه” از طایفه شیعیان لبنان ، شبانه و با شلیک گلوله به سر اعدام شد.

آخرین تحولات سوریه؛
شهید محمد حمیه سرباز شیعه مذهب ارتش لبنان که دو شب پیش توسط تروریستهای جبهه النصره شبانه و با شلیک گلوله به سر  به شهادت رسید.

با افزایش اعتراضات خانواده های بیش از 20 اسیر ارتش لبنان گروگان گرفته شده توسط جبهه النصره و داعش، اعتراضات آنها شکل خیابانی بخود گرفته و با آتش زدن لاستیک و مسدود کردن راههای بیروت از دولت خواستار برخورد با تروریستها و آزادی فرزندانشان شدند. متاسفانه مانند همیشه دولت لبنان بدلیل کشمکشهای سیاسی میان گروههای لبنانی و فتنه انگیزی جناح مزدور عربستان و اسراییل (14 مارس) توان ورود و حل وفصل این قضیه را نداشته و ندارد. در این میان دو شب پیش یکی از نقاط تفتیش و مراقبت نظامی حزب الله در منطقه خریبه در بخش شرقی دره بقاع لبنان هدف حمله انتحاری گروه ترویستی النصره قرار گرفت. شیوه اجرای این حمله به این شکل بود که ابتدا یک دستگاه موتور سیکلت انتحاری با تیراندازی به سوی عناصر حزب الله در این مرکز تفتیش و مراقبت سعی کرد تا مسیر را برای خودروی بمبگذاری شده به وزن 50 کیلوگرم بگشاید اما در تیر اندازی متقابل رزمندگان حزب الله در دم به هلاکت رسید. اما خودروی بمبگذاری شده نیز در فاصله کمی از این مرکز تفتیش حزب الله منفجر شده که سه تن از نیروهای مقاومت اسلامی زخمی شدند و حال یکی از زخمی ها بشدت وخیم گزارش شده است. در واکنش به تحرکات روزهای اخیر تروریستهای تکفیری، حزب الله از بامداد روز یکشنبه عملیاتی را علیه مواضع تروریستهای تکفیری در اطراف شهرک عرسال لبنان و منطقه جرود فلیطه در کوههای القلمون با پشتیبانی ارتش لبنان و سوریه آغاز کرده است. دراین درگیریها صدها نفر از عناصر جبهه النصره به هلاکت رسیده و دهها نفر نیز بشدت زخمی شده اند. برخی منابع امنیتی در داخل لبنان از انتقال برخی فرماندهان مجروح شده گروههای داعش و النصره به بیمارستانی در شهر تکفیری نشین “عکا” واقع در شمال لبنان خبر داده اند.

رونمایی حزب الله از پهباد هجومی بدون سرنشین مسلح به موشک

در ادامه عملیات حزب الله علیه مواضع دو گروه تروریستی جبهه النصره و داعش در مناطق مرزی سوریه با لبنان بامداد دوشنبه پهبادهای هجومی مقاومت اسلامی پرده برداری شد. در تصاویر ویدیوی منتشر شده از سوی منابع رسانه ای نزدیک به حزب الله یکی از انبارهای تسلیحات متعلق به تروریستهای جبهه النصره در مناطق اطراف عرسال هدف یک موشک پرتاب شده از پهباد رزمی – هجومی حزب الله (احتمالا نسخه هجومی شاهد 129 که در وقایع سوریه عملکرد بسیار درخشانی از خود به نمایش گذاشته است) قرار گرفته و بطور کامل منهدم گردید.

آخرین تحولات سوریه؛

در این میان اولین واکنش بهت آمیز از سوی اسراییل سر زد به طوری که شبکه های تلویزیونی این رژیم جعلی با نمایش چندین باره لحظه پرتاب و اصابت موشک از پهباد هجومی حزب الله آن را یکی از شگفتی سازیهای (مفاجاه) حزب الله در عرصه نبرد میدانی آینده علیه اشغالگران قدس شریف ارزیابی کرده اند. گفتنی است که حزب الله در سالهای گذشته بهره برداری وسیعی از انواع پهبادهای شناسایی در نبرد با اسراییل و تروریستهای تکفیری در لبنان و سوریه کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *