احکام نگاه در استفتائات امام خامنه ای

احکام نگاه در استفتائات امام خامنه ای

خانه / احکام / احکام نگاه / احکام نگاه در استفتائات امام خامنه ای

خرید و فروش فیلم­‌هایی که محــــرک شهوت است و موجب انحراف (ولو جزئی)‌ می‌گردد، یا شامل موسیقی حرام است و همچنین تولید یا اجاره این فیلم‌­ها یا اجاره دستگاه برای پخش چنین فیلم‌­هایی و به این قصد، ‌حرام است. ظهور و چاپ عکس­‌های خانوادگی یا عروسی که خانم‌­ها بدون حجاب کامل می‌باشند، توسط عکاس‌­هایی که آنها را نمی­‌شناسند، بدون لذت جنسی و خوف وقوع در گناه، اشکال ندارد.

احکام نگاه کردن در استفتائات امام خامنه ای به نقل از سایت khamenei.ir؛

نگاه مرد به غیر همسر:      

۱. توسط محارم نسبی یا سببی یا رضاعی:

عورتین: حرام است.

غیرعورتین: با لذت و شهوت حرام است.

۲. توسط غیرمحارم

الف) نگاه حضوری به:
یک- مسلمان : فقط به گردی صورت و مچ دست به پایین، بدون لذت جنسی، درصورتی که این مواضع بدون آرایش یا زیور باشد، جایز است.
دو- غیرمسلمان : جاهایی‌که به صورت متعارف و معمول نمی­‌پوشانند، بدون لذت جنسی جایز است.

ب) نگاه تصویری به:
یک- پخش مستقیم : اگر بشناسیم حرام است و در صورت عدم شناخت و بدون لذت جنسی، بنابر احتیاط واجب، حرام است.
دو- عکس یا پخش غیر مستقیم : اگر بشناسیم، مانند نگاه حضوری است.

مسئله
۱. هرگونه نگاه به غیر همسر، چه از طریق تصویر (پخش زنده یا غیر زنده، ‌عکس و ….) ‌یا مشاهده حضوری، اگر همراه لذت جنسی و شهوت باشد، حرام است و حتی فکر کردنی که در مورد این افراد باشد و همراه لذت جنسی باشد، حرام است.
۲. نگاه به عورتین نیز اگر حتی بدون قصد لذت یا بدون شهوت باشد، حرام است؛ مگر عکس یا تصویر کسی که او را نمی­‌شناسیم یا پخش مستقیم تلویزیونی و رسانه‌­ای نباشد.

نکته
‌۱. در صورت پخش مستقیم: درصورت عدم شناخت، بنابر احتیاط واجب، و در صورت شناخت، بنابر فتوی حکم جواز یا حرمت لازم است رعایت گردد.
۲.‌ در جایی ­که لذت جنسی وجود ندارد، اما خوف یا احتمال زیادی وجود دارد که انسان به گناه بیفتد (مثلاً در لحظه بعد، نگاه او تبدیل به نگاه همراه لذت جنسی شود یا منجر به سایر گناهان شود) این نیز همان حکم لذت جنسی را دارد و حرام است.
۳ . تمامی احکامی که برای نگاه مرد به زن بیان شد، برای نگاه زن به مرد نیز مطرح است.
اما در بند (۲ـ الف)  به قسمت­هایی از بدن مرد می‌توان نگاه کرد که مردان به طور متعارف نمی­‌پوشانند، ‌مثل سر و گردن و قسمتی از دست و مچ پا. البته نباید قصد لذت یا خوف وقوع گناه وجود داشته باشد.

مسئله
۱ .‌ خواندن کتاب­‌ها و اشعار مبتذل که باعث تحریک شهوت می‌شوند، حرام است.
۲ . ‌خرید و فروش فیلم­‌هایی که محــــرک شهوت است و موجب انحراف (ولو جزئی)‌ می‌گردد، یا شامل موسیقی حرام است و همچنین تولید یا اجاره این فیلم‌­ها یا اجاره دستگاه برای پخش چنین فیلم‌­هایی و به این قصد، ‌حرام است.
۳. در احکام نظر کردن، افراد متأهل نیز حکم شخص مجرد را دارند.
۴. دست دادن و تماس بدنی مرد با زن نامحرم حرام است؛ اگرچه غیر مسلمان باشد. (استفتائات معظم له س۴۳۵)
۵. زنان پیر نیز باید حجاب را رعایت کنند و مردان نیز در نگاه کردن باید رعایت کنند.
۶. نگاه کردن به مجسمه‌­های عریان (که مربوط به فرد خاصی نیست) اگر تحریک‌­آمیز نباشد و به علاوه خوف ارتکاب گناه هم وجود نداشته باشد، ‌جایز است.
۷. ظهور و چاپ عکس­‌های خانوادگی یا عروسی که خانم‌­ها بدون حجاب کامل می‌باشند، توسط عکاس‌­هایی که آنها را نمی­‌شناسند، بدون لذت جنسی و خوف وقوع در گناه، اشکال ندارد.
۸. دیدن فیلم‌­هایی که کارهای جنسی را به نمایش می‌گذارد، چون همراه با تحریک شهوت است، حرام است.
۹. نظارت و اصلاح و حذف برخی فیلم‌­های فاسد­کننده، در صورتی برای شخص مجاز است که خودش تحریک شهوانی نشود یا خوف افتادن به گناه را نداشته باشد.
۱۰. دیدن کشتی مردان توسط زنان، اگر با حضور در میدان کشتی یا پخش مستقیم و زنده باشد یا به قصد لذت یا همراه خوف وقوع در گناه و فساد باشد، حرام است و در غیر این صورت ایراد ندارد.

نکته
اگر زنی فرد کشتی‌­گیر را بشناسد، مطلقاً -حتی اگر پخش مستقیم نباشد- نمی­‌تواند نگاه کند؛ اگرچه لذت جنسی یا خوف گناهی در کار نباشد.

هیات رزمندگان اسلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *