اخبار ویژه روزنامه ها دوشنبه 25 آبان 94

خانه / علما وسخنرانان / اخبار ویژه روزنامه ها دوشنبه 25 آبان 94

روزنامه کیهان **

بداخلاقی به نام اخلاق برای ترور شخصیت مطهری زمانه

یک نشریه اجاره‌ای تیتر و عکس صفحه خود را به تخریب آیت‌الله مصباح‌ یزدی اختصاص داد.

هفته‌نامه طلوع صبح که از سوی مدیر سایت انتخاب اداره می‌شود، ضمن مصاحبه با سیدمهدی طباطبایی در تیتر اول خود نوشت آقای مصباح در مسائل انقلابی چرخش داشتند. طباطبایی با ادبیات بداخلاقانه و خلاف واقع نظیر «آقای مصباح در تخیلات به سر می‌بردند»، «سابقه انقلابی نداشت»، «روزی که انقلاب شد اکثر این آقایان مخالف بودند، حالا که انقلاب شده می‌گویند ما هستیم» و… به تخریب وجهه آیت‌الله مصباح یزدی پرداخته که با استقبال گردانندگان نشریه اجاره‌ای مواجه شده است.

طباطبایی بی‌آن که درباره صلاحیت خود برای ورود به مسائل سیاسی سخن بگوید مدعی شده که آیت‌الله مصباح نباید به عرصه سیاسی ورود کند. وی همچنین برخلاف واقعیت‌ها و تحت تاثیر جریان تبلیغات جریان نفاق جدید مدعی شده که آقای مصباح سابقه انقلابی ندارد و در مسائل انقلابی چرخش داشته است.

وی در بخش‌های دیگری از مصاحبه به تمجید از آقای هاشمی پرداخته و می‌گوید: «آقای هاشمی همیشه رهبری را دوست داشته و الان هم دوست دارد. امروز بهترین دوست آیت‌الله خامنه‌ای که دروغ نگویم و دلش برای ایشان بتپد آقای هاشمی است. من حیفم می‌آید که آن‌قدر با هاشمی بد برخورد می‌شود… انجمن حجتیه دیگر توانی برای ادامه کار ندارد، در واقع امروزه، اشخاصی هستند که این اصطلاح را برای نابودی دیگران به کار می‌برند. اکنون خطر بزرگی که وجود دارد، تندروهایی هستند که تمام اقداماتشان را تحت عنوان ولایت فقیه انجام می‌دهند. چون این کار خطر دارد ما ناچاریم برای حفظ کیان ولایت‌فقیه، عملکرد این افراد را به طریقی خنثی کنیم تا به اصل رهبری آسیبی نرسد… من از اول هم گفتم حصر هر چه ادامه پیدا کند، به ضرر نظام است». وی همچنین گفته که «در حال بررسی کاندیداتوری انتخابات خبرگان هستم».

ادبیات آقای طباطبایی علیه آیت‌الله مصباح‌ یزدی – آن هم توأم با بداخلاقی- در حالی است که رهبر معظم انقلاب از آقای مصباح به عنوان «مطهری زمانه» یاد کردند و یقینا آقای طباطبایی یک صدم خدمات آیت‌الله مصباح را در عرصه روشنگری و تبیین معارف انقلاب اسلامی (و در مقابل، اسلام التقاطی و آمریکایی) انجام نداده‌اند اما معلوم نیست نشریات زنجیره‌ای، چگونه او را برای چندمین بار ابزار انتقام‌کشی از مطهری زمانه قرار داده‌اند؟ و نقش «تخیلات» در این ابزار شدن چیست؟ به عبارت دیگر چرا آقای طباطبایی تلقینات دروغ محافل نفاق را علیه آیت‌الله مصباح تکرار می‌کند و به جای پرداختن به جریان‌های ضدانقلاب و برانداز و فتنه‌گر و ضدامام و رهبری، در خدمت چنان تهاجمی قرار گرفته است.

از طرف دیگر جای سوال است که اگر باید از کیان انقلاب و ولایت فقیه دفاع کرد- که یک تکلیف مهم و اصلی است- آقای طباطبایی بفرمایند امثال آقای هاشمی در آشوب‌افکنی ضدانقلاب و سر دادن شعارهایی نظیر «انتخابات بهانه است، اصل نظام نشانه است»، «مرگ بر اصل ولایت‌فقیه»، «نه» به «جمهوری اسلامی»، هتاکی علیه امام حسین علیه‌السلام در روز عاشورا و آتش زدن مساجد و… کجا بودند و در کدام جبهه ایستاده بودند؟ یا خود ایشان آن هنگام برای دفاع از نظام و انقلاب و ولایت‌فقیه کوچک‌ترین قدمی برداشتند؟ و یا درباره هشدارهای رهبر معظم انقلاب درباره نفوذ دشمنان قسم خورده انقلاب چه اظهارنظری کرده‌اند؟ آیا جز تمجید از «سوابق» آقای هاشمی و تخریب کینه‌ورزانه نسبت به آیت‌الله مصباح کار دیگری بلد نیستند؟!

درآمدزایی دولت با گران کردن ارز حتی به قیمت تورم و کاهش قدرت خرید مردم!

روزنامه‌های حامی دولت معتقدند برخلاف توقع، توافق برجام به افزایش قیمت ارز منجر شده و دولت نیز برخلاف مردم، از گران شدن ارز خارجی استقبال می‌کند. برخی از این روزنامه‌ها از علاقه دولت به ۴ هزار تومان یا ۵ هزار تومان شدن دلار خبر می‌دهند!

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «دلار مرز روانی ۳۶۰۰ تومان را شکست و زیر نگاه بانک مرکزی رکورد زد نوشت: فعالان بازار می‌گویند انتظار دلار چهارهزار تومانی را هم تا پایان سال داریم و گویی چندان هم بی‌راه نمی‌گویند. آن طور که شواهد نشان می‌دهد، دلار مرز سه هزار و ۶۰۰ تومان را هم پشت سرگذاشته است.

هر میزان افزایش قیمت دلار، تورمی را به سفره‌های مردم آورد که حالا کمتر کسی است نداند دلار که بالا می‌رود، باید انتظار افزایش قیمت محصولات را هم داشت.

وحید شقاقی شهری، اقتصاددان در رابطه با افزایش نرخ دلار می‌گوید: به نظر می‌رسد تمایل و نگرش بانک مرکزی این است که تا حدودی نرخ دلار افزایش یابد و البته می‌تواند در این زمان، که بازار در تعادل به سر می‌برد، بازار را به خوبی کنترل کند. حتی گفته می‌شود افزایش نرخ دلار تا ۵ هزار تومان نیز منطقی است. بنابراین نگاه بانک مرکزی به دلار در ماه‌های آینده تا سه هزار و ۷۰۰ یا سه هزار و ۸۰۰ تومان خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی معتقد است، اگر دلار ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان در بازار آزاد افزایش پیدا کند، منبع ناچیزی برای دولت خواهد بود. اکنون نیز به نظر می‌رسد نگاه بانک مرکزی و دولت، نگاه تامین مالی از طریق افزایش نرخ دلار است، به موازات افزایش نرخ دلار، باید انتظار افزایش تورم را داشته باشیم. با سیاست افزایش نرخ ارز، مردم یا همان مصرف‌کنندگان متضرر شده ولی دولت منتفع می‌شود.

از سوی دیگر روزنامه آرمان در گزارشی‌ تأکید کرد: دولت بازیگر اصلی بازار ارز است، به نظر می‌رسد باید دولت را مسبب اصلی نوسانات ارزی و افزایش قیمت دلار دانست. همچنین دولت با افزایش قیمت رسمی دلار از ۲۸۰۰ تومان در فروردین امسال به ۳۰۰۰ تومان تمایل خود به افزایش قیمت ارز در بازار آزاد را نشان داده است. در حال حاضر می‌توان گفت که هیچ عاملی به غیر از دولت در تعیین نرخ ارز نمی‌تواند تاثیرگذار باشد.

آرمان، «برجام» را برخلاف پیش‌بینی‌ها عامل گران شدن نرخ ارز دانست و نوشت: بانک مرکزی توافقات هسته‌ای را یکی از عوامل این گرانی می‌داند و افزایش واردات و سفرهای خارجی متعاقب برجام را عامل افزایش تقاضا و گرانی ارز اعلام می‌کند. با این حال اگر دولت تمایل به ثبات قیمت بازار ارز داشته باشد، می‌تواند با تزریق ارز به بازار، مانع از افزایش قیمت‌ها شود. اما تا به امروز دولت این کار را انجام نداده است. از سوی دیگر، تک نرخی کردن قیمت ارز برنامه دیگری است که بارها و بارها به گوش رسیده است. در اینجا به نظر می‌رسد دولت تمایل به اجرای این برنامه دارد نباید پنداشت که قیمت بازار آزاد کاهش پیدا می‌کند، بلکه با روندی که دولت و بانک مرکزی در پیش گرفته‌اند، به نظر می‌رسد قیمت مبادله به سمت قیمت بازار آزاد کشانده می‌شود. پس از توافقات هسته‌ای انتظار می‌رفت با کاهش قیمت در این بازار همراه باشیم، اما همانطور که پیش از این تحریم‌ها علل افزایش قیمت ارز تلقی می‌شد، به نظر می‌رسد در حال حاضر برجام و گذر از تحریم‌ها بهانه جدید برای افزایش قیمت به دست دولت داده‌اند.

مأیوس کنندگان مردم بیخ گوش شما هستند

چه کسی مردم را ناامید می‌کند؟ منتقدانی که نسبت به ایجاد توقعات غیرواقعی هشدار می‌دهند یا برخی حامیان دولت که مدعی‌اند در هیچ صنعتی جز آبگوشت بزباش برتری نداریم؟!

روزنامه جوان با اشاره به سخنان رئیس جمهور در نمایشگاه مطبوعات که منتقدان را به ایجاد ناامیدی و رفتار ضد انقلابی متهم کرده بود نوشت: موضوع تولید ناامیدی از منظر سیاسی به دلیل موخره انتخاباتی خطابه اخیر ایشان بیشتر قابل بررسی است، مثلاً جایگاه نوع خاصی از تفکر حاکم بر فضای سیاسی با نزدیک شدن به ایام انتخابات به دلیل نداشتن عقبه و تحقق نیافتن شعارهای مطرح شده به شدت در میان حامیان این تفکر متزلزل شده است و از این رو نیاز به دو گانه‌سازی فضا است.

بررسی منشأ تولید ناامیدی به عنوان یک محصول از منظر اقتصادی و آثار و تبعات آن در حد بضاعت می‌تواند مفید فایده برای ارائه راهکار باشد، به خصوص که برخی از اقتصاددانان حامی و حتی فعال در بدنه دولت بر این باورند که «ترمز دولت برای جلوگیری از سقوط(!) ناکارآمد است». «جز در پخت آبگوشت و قرمه‌سبزی در هیچ صنعتی برتری نداریم».

«اقتصاد ما هنوز از رکود خارج نشده است و بنگاه‌ها تا خرخره بدهکارند» و…

نویسنده می‌افزاید: دولت باید به جای تولید «امید واهی» که فرو ریختن آن به راحتی و با گذشت مدت کوتاه حتمی است در مسیر توسعه پایدار گام بردارد. به عنوان مثال در چرایی عمیق‌تر شدن رکود طی هفته‌های اخیر وقتی همراهان همیشگی دولت، «اثر آزبورن»ی را تشریح می‌کنند و در واقع عمیق‌تر شدن رکود را به نوعی ذوق‌زدگی از توافق هسته‌ای می‌دانند، نباید رسانه‌ها را در گوشزد کردن این واقعیت به تولید ناامیدی متهم کرد.

اگر «ما نشریه و رسانه را برای آگاهی مردم می‌خواهیم» باید بدانیم که آگاهی تنها تعریف و تمجید از دولت نیست بلکه علاوه بر انعکاس خدمات خوب و پسندیده دولت، رسانه ها وظیفه‌ای دیگر در نقد عملکرد دولت و آگاه‌سازی مردم از این اشتباهات نیز دارند.

اجازه بدهید بگوئیم استراتژی اطلاع‌رسانی دولت درباره نقش مذاکرات و برجام در اقتصاد اشتباه بوده و آن را عملی ضد انقلابی ندانیم، زیرا مؤید آن سخنان رئیس جمهور محترم است که گفته: «اقتصاد ما بیماری‌های متعددی دارد که با برداشته شدن تحریم یکی از بیماری‌های صعب‌العلاج آن برطرف می‌شود.»

آیا هشدار درباره مسیر اشتباه درباره بی‌عملی و بی‌برنامگی دولت و هشدار نسبت به خطر بروز ناامیدی، القای ناامیدی است؟

جوان می‌نویسد: آیا انعکاس نتایج تحقیقات دو پژوهشکده دولتی مبنی بر تأثیرات منفی احتمالی عملکردی دولت در «انتظارات تورمی» خلاف است؟ وقتی افزایش تورم یک باره نرخ دلار را تا سه برابر و تخلیه آثار آن در پس بحران سال ۹۲ را موفقیت بزرگ برنامه‌های دولت یازدهم در کنترل تورم عنوان می‌کنیم و همه توان مسئولان دولتی مصروف سیاه‌نمایی درباره دولت گذشته می‌شود، وقتی تا قبل از تشکیل دولت یازدهم تصویری تاریک و وحشتناک ترسیم می‌کنیم، چطور انتظار داریم مردم و رسانه‌ها نقش کاهش درآمدهای نفتی را در کند شدن نرخ رشد و تورم باور کنند؟

وقتی روزنامه‌ها هشدار می‌دهند که در صورت ادامه بزرگ‌نمایی بیش از حد آثار مذاکرات دچار تکرار بحران می‌شویم و باید با مردم رو راست بود آیا ترویج ناامیدی است؟ آیا این هشدار انقلابی است یا ضد انقلابی؟! وقتی مسئولان رده بالای دولت تحت امر شما نامه چهار وزیر را به «مفت‌خری خوراک پتروشیمی» تشبیه می‌کنند یا وقتی که آنها را از حرف‌های متناقض منع می‌کنیم و بی‌اعتمادی احتمالی ایجاد شده ناشی از این رفتارها را گوشزد می‌کنیم، ترویج بی‌اعتمادی است یا گوشزد «ناهماهنگی راهبردی» منظور نظر شما؟! در پایان انتظار می‌رود با توجه به تسلط ریاست جمهوری در حوزه حقوق و اصل حقوقی «سبب اقوی بر مباشر است»، به دستگاه‌های تحت امرشان بیشتر یادآوری کنند که مسئولیت کسانی که حرکت عملی در مسیر تولید امید واهی و سپس تولید ناامیدی می‌کنند به مراتب بیشتر از کسانی است که با نیت دلسوزانه و نقد منصفانه مسیر اشتباه را یادآوری می‌کنند.

نفوذ سایبری ایران در اسرائیل گسترده بود

یک تحلیلگر صهیونیست ابعاد تازه‌ای از نفوذ سایبری ایران در رژیم صهیونیستی را بازگو کرد.

عامیر ربابورت تحلیل‌گر مسائل امنیتی در تارنمای صهیونیستی «اسرائیل دوینیس» نوشت: نبرد سایبری میان اسرائیل و ایران در جریان است. تمامی عملیات ردیابی حملات سایبری ما را به سوی سپاه پاسداران انقلاب ایران رهنمون شد. مقابله با بزرگ‌ترین حمله سایبری انجام گرفته از سوی ایران علیه ۱۶۰۰ رایانه در اسرائیل، اروپا، آمریکا و کشورهای خلیج (فارس) دو سال به طول انجامید.

وی توضیح داد: یکی از رایانه‌هایی که ایرانیان به آن نفوذ کردند، به یک شخصیت بسیار بلندپایه در تل‌آویو که سرلشکر ارتش اسرائیل است، تعلق داشت. کارشناسان برای حمله‌ای که در هفته جاری کشف شد، نام «گربه موشکی» برگزیدند زیرا برنامه تهیه شده به سرعت از هدفی به هدف دیگر و از کشوری به کشور دیگر انتقال می‌یابد. بعدها مشخص شد که رایانه شخصی یکی از فرماندهان ارتش اسرائیل مورد نفوذ واقع شده است.

وی ابراز داشت: هدف اصلی حمله شخصیت‌های برجسته‌ای از جمله شماری از اعضای خاندان حاکم در عربستان، دانشمندان هسته‌ای اسرائیلی، مقامات بلندپایه ناتو و مخالفان نظام ایران بودند.

ربابورت اظهار داشت: پرده برداشتن از این حمله بی هیچ شک و تردیدی از وقوع جنگ سایبری حکایت می‌کند. آمریکا و اسرائیل در گذشته در یک اقدام مشترک یک حمله سایبری گسترده ای علیه ایران ترتیب دادند. حمله سایبری ایران در هفته جاری در حالی کشف شد که ۸ ماه پیش یک تهاجم سایبری گسترده‌ای علیه برخی از اهداف موردنظر در اسرائیل انجام داده بود.

وی اظهار داشت: در طی چند سال گذشته حملات سایبری علیه تأسیسات زیربنایی اسرائیل مانند شبکه برق‌رسانی شکل گرفت. این حملات سایبری می‌تواند پیش زمینه حملاتی مانند سرنگون کردن هواپیماها باشد.

ربابورت در پایان توضیح داد: تصمیم به تشکیل ستاد فرماندهی حملات سایبری در ارتش اسرائیل در هفته جاری از سوی ستاد مشترک نیروهای مسلح اسرائیل اتخاذ شد. این اقدام می‌تواند بیانگر ابعاد گسترده حملات بی‌وقفه سایبری باشد.

*********************************

روزنامه قدس **

۲۷ درصد جوانان فرانسه حامی داعش

مشرق: نظر سنجی‌های جدید مؤسسه «ای سی ام»، نشان داد از هر ۶ شهروند فرانسوی یک نفر با گروه داعش احساس همدردی می‌کند. به عبارت دیگر ۱۶ درصد اهالی فرانسه دید مثبتی به داعش دارند. این رقم در بین جوانان این کشور بین سنین ۱۸ تا ۲۴ سال به ۲۷ درصد می‌رسد.

الکل در ایران دیگر تابو نیست!

باشگاه خبرنگاران: پایگاه اینترنتی المانیتور در گزارشی به تغییر رویکرد ایران درباره استفاده از مشروبات الکلی و چگونگی رفتار با آن منتشر کرده و مدعی شده که ادبیات ایران درباره مشروبات الکلی تغییر کرده است.

ادعای رسانه صهيونيست علیه ايران

فرارو: يک پايگاه صهيونيستي مدعي شد که ايران تلاش مي‌کند گروه نظامي زیر نظر خود را در نوارغزه تشکيل دهد.

امنیت فرانسه را به مستشاران ایرانی بسپارید

تسنیم: محمد کوثری رئیس کمیته دفاعی مجلس گفت: اگر فرانسه نمی تواند امنیت مردم فرانسه را در مقابل داعش تأمین کند، این کار را به مستشاران نظامی ایران بسپارد.

کارشکنی سعودی در روند اکران «محمد‌رسول ا…»

مهر: مجید مجیدی با اعلام جزییات اکران فیلم «محمد رسول ا…» در کشورهای مختلف اعلام کرد که عربستان در مسیر اکران جهانی این فیلم کارشکنی کرده است.

همدردی ایرانی ها روبروی سفارت فرانسه

عصر ایران: تعدادی از شهروندان ایرانی با حضور در برابر سفارت فرانسه در تهران و اهدای گل و روشن کردن شمع، با مردم فرانسه که عزادار حملات تروریستی هستند، ابراز همدردی کردند.

اردوغان استاد خفه کردن ضجه‌های آزادی است

ایسنا: نوام چامسکی با انتقاد از سرکوب رسانه‌ها در ترکیه نوشت، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه «استاد خفه کردن ضجه‌های آزادی» است.

دانشکده خبر پلمپ شد!

جهان: دانشکده خبر خبرگزاری(ایرنا) پلمب شد. گفته می شود علت پلمب عدم پرداخت اجاره بهای ملک دانشگاه بوده است.

هدف داعش در پاریس ترور اولاند بود

تابناک: یک وبگاه صهیونیستی در مطلبی مدعی شد، عوامل حادثه تروریستی در فرانسه قصد گروگان گرفتن یا ترور فرانسوا اولاند رئیس جمهور این کشور را داشتند.

آزادی فرودگاه مرج السلطان در حومه دمشق

فارس: نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت همزمان با عملیات گسترده خود علیه گروه‌های تروریستی در حومه حلب، فرودگاه مرج السلطان در نزدیکی دمشق را به طور کامل آزاد کردند.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* گروه تروریستی داعش با انتشار فیلمی، روس‌ها را به نکاح و اسارت زنان و فرزندانشان تهدید کرد. به گزارش کریستین‌تودی، گروه تروریستی داعش در این فیلم اعلام کرد به زودی حملاتی را در روسیه انجام می‌دهد و سپس زنان روسی را به عقد خود درآورده و فرزندانشان را به بردگی می‌برد. این فیلم ۲ هفته پس از اینکه داعش مسئولیت انفجار هواپیمای روسی در صحرای سینا را برعهده گرفت، منتشر شد. به گزارش «میل‌آنلاین» این فیلم شامل تصاویر وحشتناکی از قتل و جنایت این گروه تروریستی است. گروه تروریستی داعش در این فیلم مدعی شد: «شیران خفته بیدار شده‌اند و شمشیرها را برافراشته‌اند.‌ای کفار شما ذره‌ای شجاعت ندارید. صدای شما دیگر شنیده نخواهد شد. به زودی به سرزمین‌های شما می‌آییم و بر آنها تسلط می‌یابیم. اقیانوسی از خون به پا می‌کنیم، زنان شما را به عقد خود در‌ می‌آوریم و فرزندانتان را به بردگی می‌بریم.»

* یک عضو جدا شده از داعش از اعتیاد اکثر اعضای این گروهک تروریستی به مواد مخدر و خرید و فروش زنان برده در تلگرام خبر داد. به گزارش تابناک، سایت خبری «البحرین‌الیوم» در این‌ باره نوشت: بنا‌بر‌ اعلام «ابولید تونسی» مسئول سابق امور مالی در بیمارستان‌های روانی داعش، این گروهک تروریستی با راه‌اندازی برنامه‌ «بازار برده‌داری» در تلگرام، زنان اسیر خود را به فروش می‌گذارند. قیمت برخی از این زنان اسیر که توسط داعش به بردگی گرفته شده‌اند گاهی به ۱۳ هزار دلار هم می‌رسد. فرماندهان داعشی، زیباترین زنان را برای خود انتخاب کرده و زنانی را که از زیبایی کمتری برخوردارند در این بازار الکترونیکی به فروش گذاشته‌اند.

*********************************

روزنامه ایران**

وزیر خارجه عراق: قبلاً هشدار داده بودیم

«ابراهیم الجعفری» گفت که سرویس اطلاعاتی کشورش به اطلاعاتی دست یافته که نشان میدهد فرانسه، ایالات متحده در میان کشورهایی هستند که تروریستها قصد دارند آنها را هدف حملات تازه خود قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، وزیر خارجه عراق این مطلب را در پیامی اینترنتی در حاشیه گفتوگوهای «وین» درباره بحران سوریه اعلام کرد. وی در این باره به خبرنگاران گفت که، فرانسه و ایالات متحده را در جریان موضوع تهدید تازه قرار داده؛ وی اما جزئیات دیگری در مورد این تهدیدات تازه و چند و چون دستیابی به اطلاعات مربوط به آنها ارائه نداد.

تکذیب ممنوعیت تقلید لهجه ها در برنامه های صدا و سیما

مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی خبر صدور بخشنامه از طرف معاون سیما به مدیران شبکهها برای جلوگیری از به کار بردن لهجهها در آیتمها و برنامهها را تکذیب کرد. به گزارش «مهر»، داوود نعمتی انارکی افزود: «توهین به اقوام، زبانها و لهجههای مختلف به هیچ وجه جایی در رسانه ملی ندارد و حتی تصور چنین امری در قاموس سازمان صدا و سیما نخواهد بود. در کشور ما دهها لهجه وجود دارد که طبعاً در برنامههای مختلف میتوان از این زبانها و لهجهها استفاده کرد و آنچه همواره مورد تأکید است و اهمیت دارد، این است که هیچ زبان و لهجهای مورد تمسخر و تحقیر قرار نگیرد و به گونهای رفتار نشود که توهین تلقی شود.»

اعتراض وکیل احسان مازندرانی به قرار بازداشت

وکیل احسان مازندرانی درباره آخرین وضعیت پرونده موکلش گفت: «با توجه به اینکه تحقیقات مقدماتی محرمانه است، نمیتوانیم درباره جزئیات پرونده اطلاعاتی بدهیم.» سید محمود علیزاده طباطبایی در گفتوگو با «تسنیم» ادامه داد: «فعلاً نسبت به قرار بازداشت صادر شده اعتراض کردیم که پرونده برای رسیدگی به اعتراض ما به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب ارجاع شده است و منتظریم پرونده از دادگاه بازگردد.» وی با بیان اینکه «مازندرانی تفهیم اتهام شده و اکنون نیز در اختیار ضابط قضایی قرار دارد»، از بیان نوع اتهامات موکلش خودداری کرد.

امروز؛ محاکمه مرتضوی

نخستین جلسه محاکمه سعید مرتضوی، مدیرعامل سابق سازمان تأمین اجتماعی با گزارش کمیسیون تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی و شاکیهای خصوصی در شعبه ۱۰۵۷ دادگاه کیفری ۲ ویژه کارکنان دولت به ریاست قاضی حیدری امروز- دوشنبه- برگزار میشود. به استناد کیفرخواست صادره دادستانی تهران، رئیس پیشین تأمین اجتماعی متهم است به تصرف غیرقانونی، اعمال و سوءاستفاده از موقعیت شغلی، افترا و نشر اکاذیب. مصطفی ترک همدانی، وکیل شاکیهای تأمین اجتماعی به «ایران» گفت: چند ماه قبل بخش اول این پرونده و شکایت برخی از شکات مرتضوی در شعبه ۷۹ سابق دادگاه کیفری به ریاست قاضی محمدی کشکولی رسیدگی شده که در آن بخش نیز رئیس پیشین تأمین اجتماعی محکوم شده است. اکنون بخش دوم این پرونده با صدور کیفرخواست به دادگاه کارکنان دولت ارجاع شده است. وی در پاسخ به این سؤال که آیا موضوع بابک زنجانی در پرونده مطرح است یا نه، گفت: موضوعات پرونده تأمین اجتماعی، بی ارتباط با پرونده بابک زنجانی نیست.

شناسایی ۳۵ مسیر نفوذ توسط قوه قضائیه

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: «راههای نفوذ مجرمان در دوران پسا تحریم را در قالب ۳۵ مسیر شناسایی کردهایم و برای دولت ارسال خواهیم کرد.» به گزارش «میزان»، محمدباقر الفت افزود: «این مسیرها در واقع راههای نفوذ و نه ۳۵ عنوان یا مورد هستند بلکه مسیرهایی هستند که مجرمان در قالب آن از وضعیت جدید سوءاستفاده میکنند.» معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم ادامه داد: «این مسیرهای نفوذ شناسایی شده و برای دولت ارسال خواهند شد.»

*********************************

روزنامه خراسان **

خبرآنلاین نوشت :

وزیر خارجه عربستان سعودی از پاسخ دادن به پرسش خبرنگار ایرانی طفره رفت و اعلام کرد با ایرانی ها حرف نمی زند.خبر نگار این سایت نوشت: در وین به الجبیر گفتم آقای وزیر می توانم خیلی کوتاه وقتتان را بگیرم؟وی وقتی فهمیداز ایران هستم گفت : با ایرانی ها حرف نمی زنم.

عصر ایران مدعی شد:

محسن جلال پور رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و از اعضای ارشد هیات همراه رییس جمهوری به ایتالیا و فرانسه که از بامداد شنبه در فرودگاه بوده ماجرا را در کانال شخصی خود در تلگرامش این گونه روایت کرده است: دکتر ظریف با وزیر خارجه ایتالیا تلفنی صحبت کرد و هر دو به این نتیجه رسیدند که در شرایط فعلی بهتر است سفر هیات ایرانی به رم هم لغو شود. بزرگان دولت نیز در اتاقی در پاویون فرودگاه نشستند و تصمیم گرفتند. ساعت ۸:۳۰ چمدان ها را برداشتیم و برگشتیم. در حالی که حتی کارت پرواز را هم گرفته بودیم.»

پارس نیوز مدعی شد:

تلویزیون رژیم صهیونیستی ادعاهایی را در خصوص اقدام ایران در برپایی سازمان فلسطینی جدید وابسته به خود در سرزمین های فلسطینی با نام «الصابرین» پخش کرده است.این گزارش تأکید دارد که جمهوری اسلامی ایران کادر رهبری الصابرین را در ایران آموزش داده «تا وفاداری خود را به ایران حفظ کنند.»رهبر الصابرین، هشام سالم است.پرچم و لوگوی سازمان الصابرین شباهت زیادی به پرچم و لوگوی حزب ا… لبنان و سپاه پاسداران ایران دارد؛ تنها تفاوت، رنگ نارنجی پرچم الصابرین در مقایسه با رنگ زرد پرچم حزب ا… است.

جماران نوشت :

حسین نوش آبادی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد با گله از موضع برخی رسانه های کشور در رابطه با بازداشت تعدادی از روزنامه نگاران، بیان کرد: اینکه بخواهیم قبل از اثبات جرم افراد را مجرم بدانیم و از دستگاه های رسانه ای نام آن ها را بارها تکرار کنیم، پسندیده نیست و ممکن است ابهام و سوال به وجود بیاورد؛ باید منتظر بود و دید که چه مقدار از این اتهامات اثبات می شود.

تابناک نوشت :

حیدر مصلحی وزیر سابق اطلاعات با بیان اینکه در دو سال پایانی دولت دهم جفای زیادی در حق اقتصاد کشور شده است، گفت: تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد مشکلات اقتصادی فعلی را می توان به تحریم ها نسبت داد و ۸۰ درصد آن هیچ ارتباطی به تحریم ها ندارد. وی افزود: در حالی که مسئله نقدینگی می تواند ظرفیت خوبی برای حل بسیاری از مشکلات کشور باشد، این مسئله به بلای اقتصاد کشور تبدیل شده است.

سایت ۵۹۸ مدعی شد:

جمعی از دانشجویان بورسیه در نامه ای به دکتر فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به انتصاب یکی از دانشجویان بورسیه دولت اصلاحات در وزارت علوم که به علت ضعف علمی با گذشت ۹ سال هنوز نتوانسته فارغ التحصیل شود و از محل تحصیل خود اخراج شده است، خواستار ارائه پاسخی مستدل و قانع کننده در جهت تنویر افکار عمومی و شفافیت فضای علمی جامعه دانشگاهی و تناقض در برخورد با دانشجویان بورسیه شدند.

*********************************

روزنامه جام جم **

اعلام برد جدیدترین موشک بالستیک ایران

فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی میزان برد جدیدترین موشک بالستیک کشورمان را اعلام کرد.

سردار امیرعلی حاجی‌زاده در گفت‌وگو با فارس، میزان برد این موشک را ۱۷۰۰ کیلومتر اعلام کرد تا «عماد» بعد از موشک سوخت جامد و دومرحله‌ای «سجیل» و موشک سوخت مایع قدرF(هرکدام با برد ۲۰۰۰ کیلومتر) دوربردترین موشک زمین به زمین ایرانی باشد. گفتنی است؛ موشک قدرHنیز بردی در حدود ۱۷۰۰ کیلومتر دارد

دریادار سیاری: دشمن جرأت تجاوز ندارد

ایسنا نوشت: امیر دریادار حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در آیین اختتامیه ششمین جشنواره قرآنی، فرهنگی و ورزشی در جمع کارکنان مرکز آموزش شهدای وظیفه سیرجان با بیان این‌که فرماندهی معظم کل‌ قوا می‌فرمایند اگر دشمن به کشور ما چپ نگاه کند با تیزی خشم جوانان روبه‌رو می‌شود، تصریح کرد: بدانید تا شما زنده‌اید و این‌گونه در خط هستید، هیچ دشمنی جرأت تجاوز به سرزمین اسلامی ما را نخواهد کرد.

پیروزی همکاری چهارجانبه ضدتروریسم

علی شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ‌‌ملی در گفت‌وگو با پایگاه خبری العهد گفت: همکاری چهارجانبه ایران، روسیه، سوریه و عراق در جنگ علیه تروریسم پیروز خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، پایگاه خبری العهد به جزئیات بیشتری از این گفت‌وگو اشاره نکرد.

برخورد با تخلفات مجازی انتخاباتی، قانون شد

حسینعلی امیری، قائم‌مقام و سخنگوی وزارت کشور در گفت‌وگو با تسنیم، از قانونمند کردن برخورد با تخلفات انتخاباتی در فضای مجازی خبر داد و گفت: ما در این زمینه با یک سکوت قانونی روبه‌رو بودیم که در طرح جدید احکام آن به صورت قانونی ذکر شده است و کسانی که در فضای مجازی تخلف کنند، قانون آنها را شناسایی و حکم مربوط را صادر خواهد کرد. او اظهار امیدواری کرد این مصوبه هرچه سریع‌تر در شورای نگهبان تصویب شود.

ادامه واکنش‌ها به ادعاهای متهم نفتی

نهمین جلسه دادگاه پرونده فساد نفتی، در حالی فردا برگزار می‌شود که دیروز رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک درباره این‌که بابک زنجانی در دادگاه گفته ملک مادر و خواهرش را جزو اموال وی محسوب کرده‌اند و این کار اشتباه است، گفت: پرونده در حال رسیدگی در دادگاه است و اطلاعات مربوط به این موضوع را به قاضی داده‌ایم و قابل پاسخگویی در این جلسه نیست.

احمد تویسرکانی درباره ادعای دیگر بابک زنجانی درباره حق ثبت ده میلیاردی‌اش گفت: خیر. این‌طور نیست و آنچه ‌دریافت می‌شود میزانی است که ذیل سند درج می‌شود.

در خبر دیگری در ارتباط با این پرونده، رسول کوهپایه‌زاده وکیل مدافع متهم نفتی در گفت‌وگو با «نسیم» با بیان این‌که بدهی مورد ادعای شرکت نفت ۸۰۰۰ میلیارد تومان است، گفت: تاکنون از محل فروش اموال ۲۶۰۰ میلیارد تومان بدهی به این شرکت پرداخت شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *