اختصاصی هیات | پای صحبت مداحان

خانه / مطالب و رویدادها / یادداشت و گفتگو / اختصاصی هیات | پای صحبت مداحان

به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم با مداحان و ذاکران اهل بیت (ع) تماس گرفتیم و 2 سوال کوتاه که یکی دغدغه امروز بزرگان سیاسی و مذهبی کشور است و …

پای صحبت مداحان

به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم با مداحان و ذاکران اهل بیت (ع) تماس گرفتیم و 2 سوال کوتاه که یکی دغدغه امروز بزرگان سیاسی و مذهبی کشور است و دومی سوالی در خصوص روضه دلی از آنان پرسیدیم، تعدادی از این مداحان و ذاکران پاسخ اینسوالات را بیان فرمودند که جهت بهر ه برداری به شرح زیر تقدیم خوانندگان میگردد.

MADAHAN

حاج غلامرضا سازگار:

هیات: نقش مداحان در جلوگيري از تفرقه، انسجام‌بخشي ملی و وحدت اسلامي چیست ؟

مداحان اگر خودشان انسجام داشته باشند، می توانند انسجام ملی و وحدت اسلامی ایجاد کنند. مشروط بر اینکه بتوانند دلهایشان را با هم یکی کنند و با هم متحد باشند. مثل اصحاب امام حسین(ع)، مداحان اگر در مداحی اختلاف سلیقه ای دارند، در خط انقلاب  و پیروی از رهبری یک جهت باشند. در مورد جلوگیری از بحث های تفرقه افکن؛ الان موقعیت به گونه ای است که جلوی تفرقه باید شدیداً  گرفته بشود، ما نباید جمله ای را بگوئیم که باعث ایجاد دودستگی بین مسلمین بشود، به قول آقای قرائتی وقتی پنج تا انگشت یکی شدند، مشتی می شوند بر دهان دشمن، اما اگر جدا جدا باشند می شکنند.

هیأت: اگر بخواهید براي دل خودتان روضه ای بخوانيد، چه روضه ای می خوانید؟

روضه وداع امام حسین(ع) با شعری از عمان سامانی یا شیعه نامه خودم.

 

حاج یدالله بهتاش :

هیأت: نقش مداحان در جلوگيري از تفرقه، انسجام‌بخشي ملی و وحدت اسلامي چیست ؟

كساني كه تريبون دستشان است حالا چه مداح چه واعظ، خواه ناخواه تعدادی مخاطب به حرف های شان  توجه می کنند و به تبع آن محبوبيتي بين مردم دارند اگر از اين موقعيت بتوانند استفاده كنند می توانند با تذكراتي كه مي‌دهند انسجام بين مردم ايجاد كنند. ذکر این نکته هم حیاتی است، مجالس اهل بیت قدرت جذب بسیاری دارند، هر کس با هر مرامی زیر پرچم اهل بیت جمع می شود، نکته اینجاست باید مطالبی گفته شود که جاذبه موجود حفظ و بیشتر شود و از دافعه پرهیز شود. از طرفی استفاده از احادیث و روایات هم همین اثر گذاری را دارند و  برای همين مسأله است كه رهبری بزرگوار هميشه در سفارشاتي به مداحان مي‌فرمايند” مجالستان خالي از موعظه نباشد “

هیأت:  اگر بخواهید براي دل خودتان روضه ای بخوانيد، چه روضه ای می خوانید؟

روضه ای که خيلي علاقه دارم و احساس كردم عنايت خاصي به ما دارند، روضه حضرت زينب(س) است و فكر مي‌كنم بزرگ‌ترين مصيبت حضرت زينب(س) وقتي است كه كنار بدن برادر بزرگوارشان آمدند. با این شعر: گلي گم كرده‌ام مي‌جويم او را/ به هر گل مي‌رسم مي‌بويم او را

حاج مرتضی طاهری:

 هیات: نقش مداحان در جلوگيري از تفرقه، انسجام‌بخشي ملی و وحدت اسلامي چیست ؟

همه آحادجامعه می توانند در ایجاد انسجام و وحدت اسلامی نقش داشته باشند. اما نقش مداحان و وعاظ موثر تر است. مشروط بر اینکه در مسیر رهنمود های مقام معظم رهبری (دامت برکاته) حرکت کنند و نکاتی که ایشان در طول سالیان متمادی مطرح فرمودند را در خواندن شان به کار ببرند. مداحان از بیان مطالب تفرقه انگیز به شدت دوری کنند  که الان جامعه ما بیش از هر وقت دیگری به وحدت نیاز دارد. همه باید از وحدت پاسداری کنند بالاخص مداحان اهل بیت(ع).

هیأت:  اگر بخواهید براي دل خودتان روضه ای بخوانيد، چه روضه ای می خوانید؟

روضه حضرت زهرا(س) بسیار تأثیرگذار می‌دانم.

حاج جواد اعتماد سعید:

هیأت: نقش مداحان در جلوگيري از تفرقه، انسجام‌بخشي ملی و وحدت اسلامي چیست ؟

 نقش مداحان با مطالبي كه از اهل بيت مي‌گویند واحاديث و رواياتي كه نقل مي‌كنند ، نقش مهمی دارند، خداوند رحمان را شاکریم که همه پیرو ولایتیم و این مساله رسالت سنگینی است، عنایت داشته باشید، مجلس ما  فقط صرف خواندن اشعار و يكي دو ساعت مجلس اداره كردن نباشد و به احادیث و روایات توجه ویژه بشود.  اگر به گذشته بنگریم بالاخص به بزرگانی كه واقعا صاحب  سبک بودند، می بینیم علاوه بر مجلس داری توجه ویژه ای به احاديث و روايات داشتند و همین امر سطح معرفتی جلساتشان را  بالاتر می برد. منتها ما متاسفانه بسنده كرديم به اشعار و روضه و مجلس‌گرداني که در انتها به ما مي‌گویند مجلس خوبی داشتيد، حال اینکه کسی به این کار ندارد که دوساعت چي گفته شد و چه گفته نشد! چه قدمي برداشت براي وحدت اسلامي، يا حتي وحدت بين هيات‌ها یا وحدت بين مداحان! متاسفانه اين موارد اجرانمي‌شود اگر مداحان روی اصول  بتوانند بخوانند و از احاديث و روايات و از كتب معتبر استفاده نمایند، از بيانات مقام معظم رهبري در رابطه با وحدت اسلامي استفاده بكنند، در راه وحدت امت واحده اسلامی قدم برداشته اند.

هیأت:  اگر بخواهید روضه ای براي دل خودتان روضه ای بخوانيد، چه روضه ای می خوانید؟

جمیع مصائب اهل بیت مهم اند و تاثیر گذارند. اما روضه غربت ابي عبدالله خيلي بيش‌تر از همه ا آدم را مي‌سوزاند، زمانی که همه اصحاب و يارانش به شهادت رسيدند، به نیزه تكيه داد. دیدند که هيچ‌كس از يارانش باقي نمانده است، تک تک اصحاب و يارانش را صدا زد. نگاهي به طرف كوفه كرد مسلم(ع) را صدا زد به طرف علقمه نگاه كرد حضرت ابالفضل(ع) را صدا زد … اين غربت بی اندازه سوزناک است.

 

حاج مهدی منصوری:

هیات: نقش مداحان در جلوگيري از تفرقه، انسجام‌بخشي ملی و وحدت اسلامي چیست ؟

پیامبر اکرم(ص) و ائمه هدی علیه السلام همه وحدت آفرین بودند. در طول تاریخ زندگی پربرکتشان مظهر وحدت بودند. بنابراین بهترین الگویمان سیره اهل بیت برای وحدت آفرینی است. شما نگاه کنید پیامبر اکرم(ص) و تمام انبیاء و اولیاء دنبال این بودند که بین مردم وحدت ایجاد کنند. بنابراین ما مداحان به لطف خداوند بهترین سرمایه را برای وحدت آفرینی داریم، با فعال کردن این سرمایه عظیم، در وصول به وحدت نقش آفرین باشیم. مجالس اهل بیت و حضرت سید الشهدا(ع) چه دشمن بخواهد چه نخواهد اهل بیت به پا می کنند. شما نگاه کنید وقتی روضه برگزار می شود از همه اقشار ثروتمند، فقیر، مسلمان و مسیحی در مجالس شرکت می کنند. در تاسوعا و عاشورا نگاه بکنید، خود ارمنی ها نذری می دهند، عزاداری می کنند. بنابراین خداوند یک فرصت استثنایی در محرم، صفر و رمضان ایجاد می کند. به برکت اهل بیت(ع) دلهای مردم دست ماست و چون این چنین است، تأثیرگذاری بسیار زیاد است. بهترین فرصت وحدت آفرینی همین مجالس هستند  و ما باید حرف های منطقی و عقلانی بزنیم تا این امر میسر شود.

هیأت:  اگر بخواهید براي دل خودتان روضه ای بخوانيد، چه روضه ای می خوانید؟

من اگر روضه ای بخوانم روضه حضرت زهرا(س) چون احساس می کنم همه اهل بیت خوشحال می شوند.

حاج حسین هوشیار:

هیأت: در خلوت خودتان کدام روضه را برای دلتان می‌خوانید؟

من علی اکبری هستم! یعنی نسبت به روضه حضرت علی اکبر(ع) حساسیت خاصی دارم.

حاج محمد فراهانی:

هیات: نقش مداحان در جلوگيري از تفرقه، انسجام‌بخشي ملی و وحدت اسلامي چیست ؟

نقش مداحان در هیات ها بسیار مهم است.کاری که مداح می کند وجوه روحانی انسانها را تقویت می کند، کسی که از لحاظ معنوی وضعیت خوبی داشته باشد می تواند طبیعتاً با آراء مخالف زندگی کند و با دیگران تعامل کند. بهترین وحدت را در هیات می بینیم چرا که مردم در طینت خودشان و در فطرتشان عشق به امام حسین(ع) دارند. پیامبر اکرم(ص) فرمودند:” بی تردید در شهادت حسین، حرارتی در دلهای مومنین است که هرگز سرد نمی شود”

هیأت:  اگر بخواهید براي دل خودتان روضه ای بخوانيد، چه روضه ای می خوانید؟

یکی روضه حضرت علی اصغر(ع)، یکی هم روضه حضرت رقیه(ع)، این دو بزرگوار در نهضت امام حسین(ع) تاثیر بسیاری داشتند. اثر گذاری این دو شخصیت مهم هم در روایات اهل بیت(ع) و هم در کلام دشمنان اهل بیت نمایان است. جالب اینجاست که دشمن چقدر روی این دو شخصیت کار کرده تا با شبهه افکنی ها نقش این دو بزرگوار را انکار کند.

سید محمد امام:

هیأت:  نقش مداحان در جلوگيري از تفرقه، انسجام‌بخشي ملی و وحدت اسلامي چیست ؟

مداحان اهل بيت(ع) به عنوان افراد تاثيرگذار يا الگو، در جامعه، مقابل ديدگان مستمعين هستند، اگر خداي نكرده از چارچوب‌هايي كه  شرع ما مشخص كرده خارج شوند و حساسیت و هجمه رسانه ای که علیه جمهوري اسلامي به عنوان ام القرای در سطح جامعه بين‌الملل هست نادیده بگیرند، آن هم با وجود فتنه‌ انگیزی ها و توطئه‌هايي كه دشمنان امروز  در منطقه ایجاد کردند و در راس همه فتنه ها اختلافات بين فرقه‌هاي مذهبی بين اهل تسنن و اهل تشيع است. اگر مداحان عزیز بر اساس احساسات بخواهند مطالبي را بفرمايند، ممکن است عواقب جبران ناپذیری را داشته باشد. بالاخص الان شبكه‌هاي ماهواره‌اي فارسی زبان به اسم تشيع به کام استکبار مواردي را ترويج مي‌كنند كه همان‌ها باعث می شود كه مجوزي و سندی باشد يك مسلمان برادر ديني خودش رو به خاطر اهانت‌هايي كه به سلايق و يا اعتقاداتشون شده از بین ببرد. اگر خداي نكرده احساسات را تحريك بكنيم يا مطالبي را بگویيم كه در چارچوب کتب معتبر روایی نباشد مطمئنا ما هم در اين گناه سهيم هستيم. براساس فرمايشات خود حضرت آقا(دامت برکاته)  مي‌بينيم كه در شرايط گوناگون مطالبي را ايشان فرمودند كه بايد به مقدسات ساير عزيزان مسلمان هم احترام گذاشته بشود. اگر ما مداحان اشعار و مطالب را در چارچوبي كه حضرت آقا مشخص فرمودند هدايت كنيم، مطمئنا هم باعث اسنجام ملي و هم با عث وحدت اسلامی می شود.

هیأت:  اگر بخواهید براي دل خودتان روضه ای بخوانيد، چه روضه ای می خوانید؟

ما چون جزء خطا كاران هستيم طبيعا روضه حضرت حر رو انتخاب مي‌كنيم براي اين‌كه برای  محرم آمادگي پيدا بكنيم، از لطفي كه حضرت نسبت به ايشان داشتند و چشم‌پوشي که از خطاي ايشان کردند، روضه خواهم خواند.

حاج داوود شفیعی:

هیات: نقش مداحان در جلوگيري از تفرقه، انسجام‌بخشي ملی و وحدت اسلامي چیست ؟

مداحان چون با روح و روان مردم سروکار دارند طبیعی است که نقش بسیار کلیدی در وحدت اسلامی خواهد داشت، با شعرش و نوع انتخاب مطلب و روایات اهل بیت و برقراری ارتباط معنایی با شرایط روز. علاوه بر این موارد فاکتور های دیگری هم دخیل اند،  با رفتار و کردار مناسب، با پوشش و  گفتار پسندیده می تواند اثر گذار باشد. مسأله بعدی در سطح دیگر مطرح می شود، مداح باید سیره اهل بیت(ع) هم در گفتار  و هم در عمل ادا کند تا مجلسش و روضه اش اثر کند و عامل مهم دیگر تحت فرمان ولایت باشد و از رهنمود های ایشان استفاده کند.  در این شرایط است که می شود گفت نقشش را در این مورد انجام داده است.

هیأت:  اگر بخواهید براي دل خودتان روضه ای بخوانيد، چه روضه ای می خوانید؟

من با روضه حضرت علی اصغر(ع) بیشتر مأنوسم، در طول سال اگر مجلسی باشد و شعری انتخاب نکرده باشم، بی اختیار سفره حضرت علی اصغر(ع) برایم باز می شود. تعبیر عاطفی این روضه اینگونه هست. این مصیبت، مصیبت عجیبی است،  از طرفی امضای خونین قیام امام حسین(ع) است. از طرفی هیچ خونی از زمین کربلا به غیر از خون علی اصغر به آسمان نرفت. امام سجاد(ع) در روایتی می فرمایند: ملائک بر هم سبقت می گرفتند تا سریع تر خون حضرت علی اصغر(ع) را به آسمان ببرند.

حاج داوود رضایی:

هیات: نقش مداحان در جلوگيري از تفرقه، انسجام‌بخشي ملی و وحدت اسلامي چیست ؟

مداحان با استفاده از سبک زندگی اهل بیت(ع) حتی الامکان زندگی شان را شبیه این بزرگان کنند و به تعبیری خود را بروز رسانی کنند تا بتوانند با الهام از سیره عملی ایشان مردم را به گذشت، ایثار، هم دلی و پیروی از ولی زمان شان هدایت کنند.

هیأت:  اگر بخواهید براي دل خودتان روضه ای بخوانيد، چه روضه ای می خوانید؟

دو روضه برای من خیلی مهم هست. یکی روضه حضرت زینب(س) و دیگری روضه حضرت رقیه(س).

حاج کاظم محمدی:

هیأت: نقش مداحان در انسجام‌بخشي ملي و وحدت ملي چیست؟

ما وقتي مي‌گوییم ذاکر اهل بیت(ع) هستيم يعني هم مداح هستيم و هم مبلغ سيره ائمه(ع)، يعني بايد هر كجا كه وارد مي‌شويم و مي‌خواهيم مداحي كنيم بايد بين مردم عامل وحدت باشيم.

هیأت: اگر بخواهید برای دل خودتان روضه بخوانيد كدام روضه را مي‌خوانيد؟

مي‌دانيد كه كربلا گوشه‌هايي دارد كه هر گوشه‌ از روضه‌ها انسان را منقلب مي‌كند و چقدر سخت است خواهری تنها را از برادرش جدا کنند، از یادگار مادرش جدا کنند، روضه عمه سادات زينب كبري خيلي سخت است، واقعا سخت است كه يک خواهر بخواهد از بدن برادرش اين‌جوري با تازیانه جدا شود كنند، برادری که زیر سمِّ ستوران از هم متلاشی شده است…

حجت الاسلام والمسلمین ناصر شهیدی:

هیأت: در خلوت خود کدام مناجات را زمزمه می‌کنید؟

مناجات ابوحمزه ثمالی که از گستردگی بالایی برخوردار است و یادگار آقا امام زین العابدین(ع) است را بسیار دوست دارم.

 

حجت الاسلام واضحی:

هیات: نقش مداحان در جلوگيري از تفرقه، انسجام‌بخشي ملی و وحدت اسلامي چیست ؟

مداحان در تحریک احساسات و تهییج شور مردم نسبت به اهل بیت علیه السلام موثرند. این تحریک احساسات و تهییج شور بیشتر باعث می شود که جذابیت هیأت برای مذهبی ها بیشتر بشود و در نهایت منجر به الگو شدن مداح می شود، وقتی فردی در چنین موضعی قرار گرفت، دیگر اکثریت مردم می خواهند بدانند که او چه دیدگاه و نظری دارد؟ چه برخوردی دارد؟ اگر مداحی حرفی بزند که باعث تفرقه افکنی بشود،  باعث انحراف در امت اسلام بشود، این تاثیر مستقیم برا افکار، اذهان و رفتار و کردار مردم می گذارد . مستمعین از آنجا که از جلسات وعظ و مداحی تاثیر می پذیرند و به  آنچه از هیأت ها شنیدند عمل می کنند و اگر حرفی احساسات مردم را تهییج کند و به جای نامربوطی ببرد ممکن است حادثه آفرین باشد.

الان در این موقعیت زمانی با توجه به حملات اخیر، نظیر وهابیت و داعش به تشیع و هجمه شان به اسلام ، الان اگر کسی دم از تفرقه افکنی بین شیعه و سنی بزند با اهانت کردن، یا حرف نسنجیده و از روی هوای نفس، باعث ایجاد تشنج و دو دستگی بشود، بی شک حرف او عواقب غیر قابل پیش بینی خواهد داشت.

من همیشه توصیه می کنم به دوستان که در مقتل خوانی و مرثیه خوانی وظیفه داریم فقط حادثه را بگوئیم نه عاملش را! مخصوصاً در مقتل حضرت زهرا(س)، بیان صریح آنچه که کوی بنی هاشم رخ داده است با ریز جزئیات، الان کار درستی نیست. ما می توانیم حدیث نبوی را درست جا بیندازیم: هرکه فاطمه(س) را بیازارد، مرا آزرده است، هر که مرا بیازارد، خدا را آزرده است و هر که خدا را بیازارد ملعون است.

هیأت:  اگر بخواهید براي دل خودتان روضه ای بخوانيد، چه روضه ای می خوانید؟

روضه تل زینبیه با شعر مرحوم ژولیده؛ ” تو در کرب و بلا رفتی منم همراه تو بودم/ تو دیدی از عطش تب خال دختر را/تو از داغ پسر خون جگر خوردی منم خوردم/ تو دیدی پیکر صد چاک اکبر را منم دیدم/ حسین جان تو هر داغی که دیدی منم دیدم/ ولی باور نمی کردم سرت را روی نی بینم”

حاج محسن طاهری:

 هیات: نقش مداحان در جلوگيري از تفرقه، انسجام‌بخشي ملی و وحدت اسلامي چیست ؟

مداحان از اقشار تأثیر گذار در جامعه هستند، مشروط بر اینکه خودسری را کنار بگذارند و به بیانات بزرگان دین و علمای اعلام به ویژه مقام معظم رهبری(دامت برکاته) توجه ویژه ای داشته باشند. معظم له بر هم افزایی بصیرت تاکید داشتند و ما باید این مساله را سرلوحه کار خودمان قرار بدهیم. یک مداح آگاه به زمان در راستای اهداف انقلاب اسلامی و بیداری جهان حرکت می کند، کاری نمی کند که خدای ناکرده در محدوده ای که دارد تبلیغ می کند باعث ایجاد تفرقه بشود یا خدای نکرده با طرح شبهه باعث تفرقه افکنی بشود. مداحان باید با استفاده از فرصتی که در اختیار دارند، در راهنمایی و ارشاد جوانان بکوشند و در تعالی حیات جوانان موثر باشند. همه این موارد زمانی میسر است که در چارچوبی که بزرگان دین و مخصوصاً مقام معظم رهبری تعیین کردند حرکت کنند. در غیر این صورت هر لحظه ممکن است با خواندن یک شعر با خواندن یک شور، جمعیت را به حال و هوایی ببرند که هیچ گاه مد نظر دین نبوده و آب به آسیاب دشمن بریزند.

هیأت:  اگر بخواهید براي دل خودتان روضه ای بخوانيد، چه روضه ای می خوانید؟

ایام ذی الحجه ایام آغاز حرکت با قافله سید الشهدا(ع) است.  نمی شود کسی نوکر اهل بیت (ع) باشد و با این قافله همراه نباشد، این همراهی کاملاً  دلی است. قبل از اینکه انسان در یک فضای عمومی با این قافله همراه بشود، دلش باید همراه قافله سید الشهدا بشود، یک نوع از همراهی دلی است، یک نوع از همراهی، هم گامی با تاریخ است که در این روز قافله از کجا به کجا آمد و چه شد؟

من این شعر را می پسندم: حرم را از حرم کردند بیرون/ همه سرگشته اند در دشت و هامون/ همانان که بر عالم پناهند/برون کردند از بیت خداوند.

حاج علی گلی:

هیات: نقش مداحان در جلوگيري از تفرقه، انسجام‌بخشي ملی و وحدت اسلامي چیست ؟

مداحان مناقب گوی اهل بیت اند، مناقب گو خصوصیات اهل بیت را می گوید. اهل بیت چگونه برخورد می کردند با فرقه های زمان خودشان، با مذاهبی که آن زمان بودند؟ مثلاً امام جعفر صادق(ع) با ابوحنیفه چه برخوردی داشتند؟ چگونه به یاران می فرمودند بروید با اهل سنت دیدار داشته باشید در مجالس شان شرکت کنید و پشت سرشان نماز بخوانید. امام هادی(ع) با مردم سامرا که اکثرشان سنی بودند چه برخوردی داشتند؟  الگوی مداحان باید منش و روش اهل بیت(ع) باشد.  اهل بیت(ع) هیچ گاه خواهان تفرقه نبودند، برای مثال تعصب مداحان نسبت به حضرت زهرا(س) از حضرت امیرالمومنین علی(ع) بیشتر است؟ از حضرت امام حسن(ع) و امام حسین(ع) بیشتر است؟ ما باید مصالح عالیه امت واحده اسلامی را در نظر بگیریم و عملکرد اهل بیت(ع) را الگو قرار داده و  از روی سلیقه شخصی با این مسائل برخورد نکنیم. ما باید منادی وحدت باشیم، نه منادی تفرقه، همیشه شیعه دعوت به وحدت کرده است، علامه کاشف الغطاء فرمودند کلمه التوحید (توحید  کلمه)

هیأت:  اگر بخواهید براي دل خودتان روضه ای بخوانيد، چه روضه ای می خوانید؟

روضه غربت امام حسین(ع)؛ با این شعر” مسلمانان حسین مادر ندارد/ غریب است و کسی یاور ندارد.”

حاج محسن گرسویی:

هیات: نقش مداحان در جلوگيري از تفرقه، انسجام‌بخشي ملی و وحدت اسلامي چیست ؟

بهترین منبع برای رجوع در این زمینه، یبانات مقام معظم رهبری(دامت برکاته)، نقش یک منبری خوب که مستقیماً با مخاطب روبرو می شود، بالاتر از صدا و سیماست. سخنران و مداح زمانی در نقش خود موثر است، که بیانات معظم له را سرلوحه کار خود قرار دهد، در آن صورت بسیار می تواند در وحدت ملی و انسجام اسلامی و انتقال پیام انقلاب ایفای نقش کند. در بجث جلوگیری از تفرقه: حضرت امام خمینی(ره) از همان روزهای آغازین حیات جمهوری اسلامی ایران بحث وحدت را بیان فرمودند، نخستین بار زمان حج بود که فرمودند: ای نشستگان کنار کعبه، برای کسانی که در برابر آمریکا ایستاده اند دعا کنید.

 هیأت:  اگر بخواهید براي دل خودتان روضه ای بخوانيد، چه روضه ای می خوانید؟

روضه وداع سیدالشهدا(ع) با عقیله بنی هاشم؛ با این شعر:” شه ز شوق دوست در تاب و تب است/ این که راهش را گرفته زینب است/ در دو دست آن بطول عالمین/ بند اسب و رشته قلب حسین/ بس که سوز از سیره دل ساز کرد/ آن خدایی دیده چشمی باز کرد/ نیست ممکن لحظه ای باز ایستم/ این مرا با خود برد من نیستم/ در بلا جز از خدا تمکین مکن/ مثل زهرا خلق را نفرین مکن/ الا ای که خدا باشد پناه/ وعده دیدار ما در قتله گاه”

حاج علی مشکینی:

هیات: نقش مداحان در جلوگيري از تفرقه، انسجام‌بخشي ملی و وحدت اسلامي چیست ؟

خداوند در سوره آل عمران در آیه(103) می فرمایند: وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْكُرُواْ نِعْمَةَ اللّهِ عَلَيْكُمْ

و همگى به ريسمان خدا چنگ زنيد و پراكنده نشويد و نعمت خدا را بر خود ياد كنيد. ما مداحان از تریبونی که به نام امام حسین(ع) در اختیار داریم؛ نباید به نام نهضت ایشان به مردم دروغ بگوییم. ما باید مکتب امام حسین(ع) را با ویژگی های خود این مکتب به مردم معرفی کنیم. نا با ذهنیات و افکار خودمان. ما باید تلاش کنیم با این سرمایه عظیمی که داریم، مردم را به انقلاب اسلامی خوش بین کنیم و تلاش کنیم و پشت رهبری باشیم نه پیش رهبر.

هیأت:  اگر بخواهید براي دل خودتان روضه ای بخوانيد، چه روضه ای می خوانید؟

“اگر مسلمان نیستی، آزاد مرد باش”

سید جواد میری:

هیات: نقش مداحان در جلوگيري از تفرقه، انسجام‌بخشي ملی و وحدت اسلامي چیست ؟

اجرا کردن فرمایشات رهبر معظم انقلاب ، بهترین روش برای تحقق این امر است. در بحث جلوگیری از تفرقه باید از برگزاری جلسات و حرف های شبهه افکن پرهیز کنیم. برا ی مثال، ضرورتی به برپا کردن مجلس عید الزهرا نیست، بعضاً پیش آمده که یک معاندی با یک موبایل از این اجلسات فیلمبرداری کرده و در این فایل ها را در اختیار یک گروه ماجراجو قرار داده است. عبدالمالک ریگی می گفت ما شبهای عملیات، فایل صوتی عید الزهرا برای اعضای گروهک پخش می کردیم و این انگیزه ای می شد برای اینکه افراد ما بروند و سر ببرند.

ما نباید چنین مجالسی به پا بکنیم و چنین حرف هایی بزنیم، حضرت آقا خیلی شفاف فرمودند که این کار ها را نکنید.

هیأت:  اگر بخواهید براي دل خودتان روضه ای بخوانيد، چه روضه ای می خوانید؟

روضه حضرت زینب(س)، من هر وقت از حضرت زینب شعر خواندم از موضع حماسه خواندم و به این شعر ارادت خاصی دارم: “کربلا در کربلا می مرد اگر زینب نبود/ شیعه می پژمرد اگر زینب نبود”

حاج احمد چینی:

هیأت: کدام روضه را برای دل خودتان می‌خوانید؟

همه مصائب کربلا جانسوز است ولی برای من مصیبت حضرت زینب(س) خیلی جانسوزتر از مصائب دیگر است، آقا امام زمان(عج) نیز برای اسیر و قافله سالار، حضرت زینب(س) و مصائبی که به دوش حضرت زینب (س) بود خیلی گریه می‌کنند، من هم هر وقت گرهی به کارم بیافتد به حضرت زینب(س)  توسل پیدا می‌کنم.

حاج محمدرضا عاصی:

هیأت: نقش مداحان در وحدت‌بخشی و انسجام ملی چیست؟

مداحان در اقشار مردم در شادی‌ها و سوگواری‌ها جایگاه رفیعی پیدا کردند، خوشبختانه اکثر مادحین هم به این مسئله توجه دارند و می‌توانند در وحدت گروه‌های مختلف، افکار مختلف، سنین مختلف اثرگذار باشند. اعمال‌شان، گفتارشان به نوبه خود می‌توانند برای جامعه وحدت‌بخش باشند تا وضع کنونی جهان، منطقه و کشور خودمان مخصوصا در ایام محرم و صفر را در نظر داشته باشند تا بتوانند حداکثر بهره را ببرند. همان‌طوری که مولا امیرالمومنین علی(ع) و حضرت زهرا(س) برای وحدت مسلمین خیلی از مسائل، زجرها و مصایبت‌ را به جان خریدند تا به امت نوپای اسلامی خدشه‌ای وارد نشود. اکنون نیز شرایط به همانگونه است؛ دشمنان از هر سو برای تضعیف اسلام هم در گفتار هم در عمل نقشه‌ها کشیده‌اند، تفرقه و قتل‌عام مسلمانان به دست خود مسلمانان را در برنامه‌ دارند، خصوصا از طرف شیطان بزرگ آمریکا و استعمار پیر انگلیس ملعون که در همه این مصیبت‌هایی که بر مسلمین وارد می‌شود نقش دارند.

هیأت: اگر بخواهید برای دل خودتان روضه بخوانید کدام روضه‌ را می‌‌خوانید؟

روضه‌ی وداع را می‌خوانم، وداع سیدالشهدا(ع) با اهل بیت(ع )با اهل حرم

کربلایی محسن عرب‌خالقی:

هیأت: نقش مداحان در وحدت‌بخشی و انسجام ملی چیست؟

به نظرم می‌آید که مداح امام حسین(ع) باید به رسالت اصلی خودش که ستایشگری اهل بیت(ع) بپردازد، فارغ از همه جریانات و بازیای سیاسی که تاثیر کلامشان را کم می‌کند و باعث گسستگی در مستعمین و مردم می‌شود. اگر مداح رسالت خودش را انجام دهد تاثیر نفسش بیش‌تر می‌شود و مردم بیش‌تر جمع می‌شوند و بیش‌تر به حرفش گوش می‌دهند

هیأت: اگر بخواهید برای دل خودتان روضه بخوانید کدام روضه‌ را می‌‌خوانید؟

روضه حضرت علی اکبر(ع)، هشتم هر ماه هم در خانه‌ام روضه‌ حضرت علی اکبر می‌خوانم و فکر می‌کنم روضه‌ای را که می‌خوانم که خود امام حسین(ع) برای آن گریه می‌کند.

حاج سید احمد صالحی خوانساری:

هیأت: نقش مداحان در وحدت‌بخشی و انسجام ملی چیست؟

بهترین محیط برای وحدت و هماهنگی همین مساجد و مجالس روضه است که البته باید سخنران و مداح و حتی نوحه‌خوان و شورگیر آن مجلس خود بصیر باشد تا بتواند به دیگران بصیرت و وحدت ببخشد و آرامش در ملت و مملکت ایجاد کند. بارها از امام راحل و رهبر معظم انقلاب و دیگر بزرگان سخن گفته شده و قائل بر آن هستم که دشمن در طول سال نقشه می‌کشد برای اهداف منحوص خود، اما با یک ماه محرم و صفر تمام نقشه‌های آنان بر آب ریخته می‌شود و از بین می‌رود دلیلش این است که مجالس مذهبی بهترین مکان و بهترین محیط برای وحدت و انسجام ملی است.

 هیأت: اگر بخواهید برای دل خودتان روضه بخوانید کدام روضه‌ را می‌‌خوانید؟

بنده تمام توسلات و روضه‌ها را دوست دارم اما از جوانی از مادرم حضرت زهرا مرضیه (س) یک خواهش کردم که بنده یک مجری صرف نباشم خودم هم بکایی داشته باشم، حالی داشته باشم تا بتونم به مجلس سوز و حالی ببخشم اما ناگفته نماند آن روضه که در خلوت خودم حتی در پشت فرمان خودرو می‌خوانم و قطره اشکی می‌ریزم روضه‌ها و مصائب مادرم حضرت زهرای مرضیه‌(س) و روضه عمه‌ام زینب کنار قبر برادر سیدالشهدا(ع)؛ این 2 روضه را من واقعا شکننده و منقلب‌کننده‌ است.

حاج مهدی مبینی‌پور:

هیأت: نقش مداحان در وحدت‌بخشی و انسجام ملی چیست؟

وحدت، اتحاد و انسجام برگرفته از درون آدمی است، یعنی دل‌ها اگر با هم یکی، هم‌هدف و همراه شود وحدت و اتحاد و انسجام ایجاد خواهد شد، از آن‌جایی که مادحین اهل بیت ذاکرین آل الله(ع) با دل مردم سر وکار دارند یعنی شعور و شوری که در مردم هست از عواطف و احساسات پاکی که دارند قطعاً می‌توانند با شعرهایشان حرفی بزنند حتی در روضه‌خواندن‌هایشان دارند به ویژه با نوحه‌های حماسی، با نوع انتخاب اشعار، نوع انتخاب کلمات؛ اعتقاد قلبی من این است که هر چقدر ما در اعمال خودمان مردم نشون بدهیم اهل اتحاد و رفاقت و  تابع ولایت فقیه هستیم من به اندازه سنم یادم هست مردم به مداح به دید یک آدم مقدس نگاه می‌کرده‌اند به همین جهت کردار و رفتار و گفتارشان را می‌پسندیدند. هر کسی یک ذره سیاست نهضت امام حسین(ع) را درک کرده باشد می‌فهمد هیات سکولار نداریم ولی به قول بزرگانمان نباید سیاست‌زده شویم و هیأت از معنویات خارج شود.

هیأت: اگر بخواهید برای دل خودتان روضه بخوانید کدام روضه‌ را می‌‌خوانید؟

به توفیق الهی استادمان ما را اهل روضه بار آورده ولی اگر بخواهم مشخصا روضه خاصی که بیانش دلم را می‌سوزه و بنده را مهیا می‌کند برای اداره مجلس، روضه‌های صدیقه طاهره(س) است.

حاج صادق آهنگران:

هیأت: نقش مداحان در وحدت‌بخشی و انسجام ملی چیست؟

زمان دفاع مقدس در کردستان با برادران اهل تسنن و پیش‌مرگان کرد آن‌قدر پیوند داشتیم که من یک دو سه بار هم دعای توسل برایشان خواندم، طوری نشان داده شده که ایشان به اهل بیت(ع) اعتقادی ندارند ولی اینگونه نیست و خیلی هم صمیمی و باصفا و بامحبت برخورد می‌کردند. 15 سال است در دهه آخر محرم 2 شب در سنندج برنامه‌ دارم، آن هیأت آشپزخانه‌ای دارد که دوازده شب به مردم اطعام می‌دهند، افرادی که در این آشپزخانه بلا استثناء اهل تسنن هستند و این آشپزخونه را می‌گردانند حتی 2-3 نفر از توی میدون‌داری که سینه می‌زنند هم اهل تسنن هستند. به نظر من مداح می‌تواند با استفاده از زرنگی که دارد می‌تواند بر روی مسایل مشترکی که داریم دست بگذارد و انسجام بوجود آورد و چون (ع) ارمنی‌ها، مسیحی‌ها، هندیا و تمام مذاهب به امام حسین علاقه‌مند هستند دور این محور جمع کرد بدون این که توهینی به مقدساتشان شود.

هیأت: اگر بخواهید برای دل خودتان روضه بخوانید کدام روضه‌ را می‌‌خوانید؟

شام غریبان حضرت زینب(س) برای من خیلی سنگین است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *