این اشک سختی احتضار را رفع می کند

خانه / مطالب و رویدادها / این اشک سختی احتضار را رفع می کند

همه ما بارها درباره سختی احتضار و نازل شدن ملک الموت بر انسان شنیده ایم و درصدد کارهایی هستیم که از این سختی بکاهد، در حالی که با قطراتی اشک می توان آن را برطرف کرد.

یاد کردن از امام حسین (علیه السلام) به هر عملی دارای ثواب بسیار است و برکات فراوانی را شامل حال آدمی می کند، از جمله این یاد کردن ها گریستن بر مصائب حضرت اباعبدا… الحسین (علیه السلام) است که در روایت بر آن تاکید می شود.

IMG14362556

شیخ جلیل جعفر بن قولویه در كامل از ابن خارجه روایت كرده است:  روزی در خدمت امام صادق (علیه السلام)  بودیم و امام حسین (علیه السلام) را یاد كرده و از او نام بردیم. حضرت صادق (علیه السلام) بسیار گریستند و ما نیز به تبع ایشان گریستیم. پس حضرت صادق (علیه السلام) فرمودند: «امام حسین علیه السّلام میفرمودند: «من كشته گریه و زاری (اشكم) هستم نام من در نزد هیچ مؤمنی برده نمیشود مگر آن كه محزون و گریان میشو.»

در روایت آمده است هیچ روزی نبود كه اسم امام حسین (علیه السلام) در نزد امام صادق (علیه السلام) برده شود و آن امام در آن روز تبسمی بر لب بیاورند. آن حضرت در تمام روز گریان و محزون بودند و میفرمودند امام حسین (علیه السلام) سبب گریه هر مؤمن است.

شیخ طوسی و شیخ مفید از ابان بن تغلب روایت كردهاند كه حضرت صادق (علیه السلام) فرمودند: «نَفَس كسی كه برای مظلومیت ما محزون است تسبیح است و اندوه و ماتم او عبادت خدا و پوشیدن اسرار ما از بیگانگان جهاد در راه خدا است.»

امام رضا (علیه السلام) در ذیل روایتی طولانی بر ریان بن شبیب فرمودند: «پـسر شبيب، اگـر مـى خـواهى براى چيزى گريه كنى، براى حسين بن على بن ابيطالب عليه السلام گريه كن كه او را ذبح كردند همان طور كه گوسفند را ذبح مى كنند و از اهل بيت او هم هيجده نفـر را با او به شهادت رساندند كه در روى زمـين مثل و مانند نداشتند؛

 پسر شبيب! اگر براى حسين (علیه السلام) چنان گريه كنى كه اشك هايت بر گونه هايت جارى شود خداوند همه گناهان كوچك و بزرگ ترا مى آمرزد، اندك باشد يا بسيار.»

علاوه بر این، اجر و مزد گريه برای آن حضرت (علیه السلام) بسيار عظيم و بزرگ است و خداوند خود ضامن آن است.

همچنین، گريه براي آن حضرت (علیه السلام) سختی ‌های زمان احتضار را از بين می ‌برد زيرا امام صادق (علیه السلام) به مسمع بن عبدالملک فرمودند: «آيا مصائب آن جناب (امام حسين عليه السّلام) را ياد می ‌کنی؟»

عرض کرد: بلي والله مصائب ايشان را ياد کرده و گريه می ‌کنم.

حضرت (علیه السلام) فرمودند: «آگاه باش که خواهی ديد در وقت مردن پدران مرا که به ملک الموت وصيت تو را می ‌کنند که سبب روشنی چشم تو باشد.»

همچنين فرمودند: «ای مسمع! گريه بر احوالات حسين (علیه السلام) سبب مي‌شود که ملک الموت بر تو مهربان‌تر از مادر گردد. گريه بر حضرت اباعبدالله الحسين (علیه السلام) باعث راحتی در قبر، فرحناک و شادان شدن مرده، شادان و پوشيده بودن او در هنگام خروج از قبر است در حالی که او مسرور است فرشتگان الهي به او بشارت بهشت و ثواب الهي را مي‌دهند. اجر و مزد هر قطره آن اين است که شخص هميشه در بهشت منزل کند.»

منبع : قدس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *