برندگان و بازندگان حمله به شارلی ابدو

خانه / مطالب و رویدادها / برندگان و بازندگان حمله به شارلی ابدو

حواشی پیرامون حمله به دفتر نشریه شارلی ابدو در پاریس همچنان ادامه دارد. مسئولین این هفته نامه با تاکید بر مشی پیشین خود به هتاکی نسبت به ساحت رسول مکرم اسلام پرداخته اند، امری که با واکنش مثبت مدعیان دفاع از دموکراسی مواجه شده و بر مبنای حمایت از آزادی مطبوعات نسبت به تکرار اقدام توهین آمیز این هفته نامه با روی گشاده برخورد نمودند. از سویی قاطبه مسلمانان جهان ضمن محکوم نمودن اقدام برادران کواشی بعنوان عاملین اصلی حملات فوق، نسبت به سیاست های پیشین این نشریه هجوگونه و تداوم رویکرد اهانت آمیزش ابراز انزجار کرده اند. بنابرآنچه که رسانه های خبری منتشر نموده اند پیامدهای حملات پاریس به گونه ای گسترده در سطح اروپا ادامه دارد که تا کنون به بازداشت شماری از مسلمانان این قاره منجر شده است. لذا بر آن شدیم در این نوشتار به بررسی برندگان و بازندگان حمله به دفتر نشریه فکاهی شارلی ابدو بپردازیم.

موقعیت تحت فشار مسلمانان در اروپا

از زمان وقوع حوادث 11 سپتامبر در سال 2001، سیاست هایی تحت عنوان مبارزه با تروریسم در سراسر اروپا پیگیری می شود. از آن زمان تا کنون همواره انگشت بسیاری از اتهامات به سوی اقلیت مسلمانان در اروپا دراز شده است. وقوع حوادثی نظیر حمله به مترو مادرید یا لندن و بر عهده گرفتن این حملات از سوی القاعده بر تزلزل موقعیت مسلمانان در اروپا بیش از پیش افزود. رفتارهای دو گانه، ظن پلیس به مسلمانان، تحت نظر بودن، ممانعت از داشتن پوشش دلخواه و… همه و همه به انحای گوناگون بر زندگی مسلمانان اروپا از سال 2001 به این سو اثر گذارده و آنها را همواره در مظان اتهام قرار داده است.

وقوع حملات اخیر پاریس بر دامنه فشارها بر اقلیت مسلمانان در سراسر فرانسه و اروپا افزوده به گونه ای که در طول یک هفته اخیر پس از حمله به دفتر شارلی ابدو، خبرهایی مبنی بر حمله به دهها مسجد، مکان های مذهبی و اشخاص مسلمان منتشر شده است. این در حالی که تمامی رهبران اسلامی اروپا و خاورمیانه اقدام تروریستی فوق را محکوم نموده و اصل اسلام را از پذیرش چنین اندیشه ای مبرا دانسته اند. بنا بر آنچه در دو روز اخیر شبکه های خبری اعلام نموده اند، پلیس و نیروهای امنیتی در سراسر اروپا صدها نفر را که مظنون به دخیل بودن در این حمله یا حملات احتمالی پیش رو می باشند را بازداشت نموده است. شهرهای بروکسل بلژیک، برلین آلمان، پاریس فرانسه، صوفیا بلغارستان و..  تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دارند. تمامی افراد بازداشت شده مسلمان بوده و برخی از آنها کسانی هستند که عازم سوریه و عراق بوده و یا از کشورهای فوق برگشته اند. در حمله پلیس در بلژیک دو فرد کشته شده و شماری بازداشت شدند.

پیش بینی می گردد که با تحولات صورت پذیرفته، موقعیت جوامع مسلمانان در اروپا بیش از گذشته به مخاطره خواهد یافت، بویژه آنکه تدابیری برای ممانعت از ورود مهاجران در پیش گرفته شده و همچنین تفکر گروه های راست گرا و نژادپرست در سطح این قاره به شکلی روز افزون توسعه یافته است.

نا امنی موجود در اروپا

سیاست دول اروپایی مبنی بر سکوت در برابر اعزام شماری از شهروندانش به عراق و سوریه، اکنون و با بازگشت احتمالی برخی از تروریست ها، موجب هراس نهادهای امنیتی اروپا شده است. حملات پاریس را تنها می توان تلنگری در این زمینه دانست که به انواع مختلفی در سراسر نقاط اروپا در ماه های آتی احتمالا روی خواهد داد. بنابرآنچه نهادهای امنیتی اروپایی منتشر نموده اند هم اکنون قریب به ده هزار اروپایی در قالب تروریست های داعش، النصره، جبهه الاسلامیه و… مشغول نبرد با دولت های مرکزی عراق و سوریه هستند. در این میان فرانسه، انگلیس، روسیه، آلمان در ردیف اولی هستند که بیشترین شهروندانشان در این منطقه حضور دارند.

تضعیف موقعیت تروریست ها در سطح عراق و سوریه و تلاش برای انتقام از کشورهای اروپایی دو عاملی است که موجب شده بر میزان تمایل به بازگشت از سوی تروریست های مهاجر به سوی کشورهای مبدا افزوده شود. بازگشت این تروریست های آب دیده قطعا از میزان امنیت اروپا خواهد کاست. افراد برگشته عمدتا دچار شستشوی مغزی شده و احتمال وقوع هر رخدادی از سوی آنها امکان پذیر است. شهباز سلیمان بریتانیایی عضو داعش ضمن استقبال از حمله مرگبار هفته گذشته به هفته نامه فرانسوی «شارلی ابدو» نسبت به وجود هسته‌های خفته در اروپا و آمریکا هشدار داده است وی اظهار داشته که «…بسیاری از برادران هستند که برای آغاز حملاتشان در سطح اروپا، تنها در انتظار فرمان هستند

رژیم صهیونیستی برنده واقعی این منازعه

از زمان آغاز بحران در خاورمیانه و انحراف بیداری اسلامی در سطح منطقه، شکاف های قومیتی و فرقه ای در سطح منطقه به نحو چشمگیری افزایش یافته است. شکاف هایی که نقش قدرت های غربی در ایجاد آنها بوضوح قابل رویت است. حاصل تنش های منطقه ای موجب به حاشیه راندن منازعه عربی-اسرائیلی به عنوان بزرگترین مناقشه جهان شده است. برآورد تحولات کنونی نشان از کاهش چشمگیر توجه افکار عمومی در جهان اسلام به مسئله فلسطین است. کشورهای اسلامی عمدتا درگیر نزاع های داخلی و منطقه ای شده اند لذا نسبت به مسئله فلسطین بیش از گذشته بی توجه اند.

فضای پس از حمله به نشریه زرد شارلی ابدو نیز یهودیان و حمایت از اسرائیل را در راس اولویت های کشورهای اروپایی و آمریکایی قرار داده است. حمله یه یک اغذیه فروشی یهودی و کشته شدن چهار یهودی در آن موجب بهره برداری سیاسی و عمومی اسرائیل گردید. بنیامین نتانیاهو در صف اول مبارزه کنندگان بر علیه تروریسم در راهپیمایی اتحاد پاریس ایستاد و بر لزوم مقابله با آنچه افکار یهود ستیزانه می نامید تاکید کرد. کابینه وی حمله به پاریس را بسان حمله به بیت المقدس دانست. اوج تلاش ماهیگیری از آب گل آلود توسط نتانیاهو را می توان در دفن چهاریهودی کشته شده در پاریس در شهر بیت المقدس دانست. فضای پس از رویدادهای پاریس شرایط مساعدی را برای ترمیم وجه رژیم صهیونیستی نزد دولت ها و ملت های غربی فراهم ساخته است، امری که با کشتار وحشیانه فلسطینی ها در خلال جنگ های اخیر کاملا خدشه دار شده بود.

نگاهی به رویکردهای امنیتی اروپا پس از حملات پاریس بوضوح حکایت از منفعت جویی صهیونیست ها از رخداد فوق دارد. هم اکنون نیروهای امنیتی در پاریس، برکسل، لندن، برلین بیش از همه جا متوجه مکان های مذهبی یهودیان و حفاظت از آنها هستند. امری که تداعی کننده مظلومیت ساخته شده در دهه های پیشین بویژه در سال های جنگ جهانی دوم است. این در حالی است که در پی حملات پاریس، بیشترین ظن، رفتار نامناسب و بازداشت ها نصیب مسلمانان اروپا شده و قاره سبز شاهد حملات مکرر به مکان های مذهبی آنها همچون مساجد و تکایا می باشد.

سخنان فرانسوا اولاند مبنی بر ضرورت حمایت از یهودیان این کشور و نقش پررنگ آنها در پابرجایی این کشور نشان داد که اگر چه فرانسه لطمات فراوانی را پس از حملات پاریس متحمل شده، اما بر میزان حمایت و توجه به اقلیت یهودیان این کشور و در پازل بزرگتر حمایت از ماهیت رژیم اشغالگر فلسطین افزوده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *