حساس‎ترین مقطع تاریخی زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها

خانه / مطالب و رویدادها / حساس‎ترین مقطع تاریخی زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین علیه السلام با بیان اینکه تمام مقاطع زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها کوتاه، اما پربار است، به معرفی حساس‎ترین مقطع تاریخی زندگی ایشان پرداخت.

 محقق تاریخ اسلام و عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین علیه السلام محمدحسین رجبی‎دوانی بیان کرد اینکه اصل مراجعه به تاریخ و گرفتن درس‎ها و عبرت‎ها از آن، در فرهنگ قرآن و عترت بسیار مورد تأکید قرار گرفته است، گفت: حدود یک سوم مسائل مطرح شده در قرآن به مباحث تاریخی اختصاص دارد و این، اهتمام قرآن به مسألۀ تاریخ را نشان می‌دهد.

این محقق تاریخ اسلام با تأکید بر اینکه حضرت زهرا سلام الله علیها الگوی برتر بهترین فرزند، همسر و مادر است، اظهار کرد: حضرت زهرا سلام الله علیها نه تنها در مسائل شخصی و خانوادگی، بلکه در عرصۀ اجتماعی نیز برای تمام مردان و زنان الگویی عالی برای شناخت مسیر حق و حرکت در آن هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین علیه السلام با بیان این مطلب که تمام مقاطع زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها کوتاه، اما پربار است، گفت: مهم‌ترین و حساس‎ترین مقطع تاریخی زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها که به وظایف اجتماعی و سیاسی و در نتیجه سعادت جامعه و امت اسلامی مرتبط می‌شود، مقطع پایانی عمر شریف حضرت زهرا سلام الله علیها است.

رجبی‎دوانی با بیان اینکه این مقطع حساس، از زمان رحلت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم آغاز و تا شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها ادامه دارد، افزود: این مقطعی است که حضرت زهرا سلام الله علیها در آن به عرصه‌‎های اجتماعی و سیاسی ورود کردند و راه مقابله با غصب، ظلم و استبداد و انحراف را به ما نشان دادند و در این مسیر از همه پیشی گرفتند و الگویی بزرگ برای شناخت و دفاع از ولایت به شمار می‌روند.

وی با بیان اینکه لازمۀ ولایت‌مداری اطاعت محض از ولیّ خداست، گفت: حضرت زهرا سلام الله علیها با رفتارشان در قبال امام خود در آن برهه از زمان که دشمنان به بهانه‌های مختلف بدترین رفتارها در قبال امیر‏المؤمنین علیه السلام و اهل‌بیت ایشان نشان می‌دادند، اسوه‌ای برای دفاع از ولایت شدند و حتی در روایتی ایشان خود را کنیز حضرت علی علیه السلام خطاب کردند.

این محقق تاریخ اسلام با بیان اینکه امروزه برخی بزرگان و علما در اینکه مقام امیر‏المؤمنین علیه السلام بالاتر است یا حضرت زهرا سلام الله علیها، هنوز به نتیجه‌ای نرسیدند، گفت: آنان تنها توانستند به این نتیجه برسند که امیر‏المؤمنین علیه السلام فقط به واسطۀ ولایتشان به حضرت زهرا سلام الله علیها، مقامشان بالاتر است. به عبارت دیگر، مقام حضرت زهرا علیه السلام کم از مقام امیر‏المؤمنین علیه السلام نیست و برتری حضرت علی علیه السلام به واسطۀ مقولۀ ولایت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *