خطیب جمعه تهران|رئیس جمهور آمریکا در تشخیص تروریسم اشتباه نکند

خانه / مطالب و رویدادها / خطیب جمعه تهران|رئیس جمهور آمریکا در تشخیص تروریسم اشتباه نکند

آیت‌الله موحدی کرمانی در خطبه دوم نماز جمعه تهران اظهار کرد: یکی از وعده‌های رئیس جمهور آمریکا مبارزه با تروریسم و عدم دخالت در کشورهای دیگر است اما وی نباید در تشخیص تروریسم دچار اشتباه شده و کسانی که در پی دفاع از کشور خود هستند را تروریست قلمداد کند.

خطیب موقت جمعه ی تهران آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی،در خطبههای نماز جمعه این هفته با اشاره به حادثه دلخراش پلاسکو اظهار کرد: این حادثه دردناک و غمبار ریزش ساختمان پلاسکو منجر به شهادت تعدادی از خادمان واقعی نظام شد. آنها انسان‌هایی بودن که حاضرند جان خود را برای دیگران فدا کنند و من این مصیبت را به امام خامنه ای، مراجع تقلید، مردم و به ویژه خانوده‌های آنان تسلیت می‌گویم.
خطیب جمعه تهران افزود: تلاش بی‌وقفه مسئولان شایسته تقدیر است. خداوند متعال آنها را با شهدای کربلا محشور کرده و به خانواده‌های داغ دیده صبر عنایت کند. از مسئولان محترم هم انتظار می‌رود سعی خود را به کار گیرند که دیگر چنین اتفاقاتی رخ ندهد.
وی افزود: در آستانه دهه فجر هستیم که به تعبیر امام راحل(رحمة الله علیه) نوری به کشور وارد شد که کشور را از ظلمات نجات داد. قرآن می‌گوید ما باید به یاد ایام‌الله باشیم. خداوند به بنی اسرائیل دستور یادآوری دوران عزت و ذلتشان را می‌دهد که با رها کردن مکتب حضرت موسی(علیه السلام) ذلیل شدند.
آیت‌الله موحدی کرمانی ادامه داد: ما هم باید دوران ذلت پادشاهی پهلوی را به یاد داشته باشیم که کسی جرأت نداشت رساله عملیه امام را به همراه داشته باشد و امام جماعت جرأت نداشت فتاوای امام(رحمة الله علیه) را به مردم بگوید.
خطیب جمعه تهران افزود: دوران رضاخان و دوران محمدرضا، دوران بسیار سختی بود. یادمان باشد رضاخان چه کرد. چادر از سر زن‌ها برداشت، عزاداری را منع کرد، عمامه از سر روحانیون برداشت و کشور را تبدیل به کشوری کفرآمیز کرد.
وی یادآور شد: محمدرضا پهلوی هم زندان‌ها را از آزادگان پر کرد. مرحوم آیت‌الله لاهوتی برایم توضیح داد که من را برای بازجویی بردند و من را بر روی تخت آهنین گذاشتند که زیر آن آتش بود. در کنار من افرادی را شکنجه می‌کردند که بوی سوختگی از بدنشان می‌آمد و در چنین فضایی از من بازجویی کردند.
خطیب جمعه تهران عنوان کرد: برادرمان مرحوم آیت‌الله هاشمی چقدر شکنجه شد. به یاد دارم که بعد از آزادی از زندان به ایشان گفتم شرح حالت را بگو: گفت در یک جمله بگویم که یک بار از شب تا صبح من را زدند و هر بار از هوش می‌رفتم، من را به هوش می‌آوردند و بر روی زخم‌ها شلاق می‌زند.
وی افزود: برای این انقلاب افراد زیادی شهید شدند و شکنجه بسیاری دیدیم؛ بنابراین قدر این انقلاب را بدانیم که امانتی است که شهدا به دست ما سپردند.
آیت‌الله موحدی کرمانی اظهار کرد: بالاخره امام(رحمة الله علیه) آمد و به ایران استقلال داد و از زیر سلطه آمریکا نجات پیدا کردیم. در زمان شاه از صندوق‌های رأی همان بیرون می‌آمد که شاه می‌خواست. به یاد دارم شخصی به نام مظهری در کرمان نماینده بود، مردم مشکلات خود را به وی می‌گفتند تا اقدامی کند اما با کمال پررویی می‌گفت من نماینده شما نیستم و به اراده شاهنشاه نماینده شده‌ام.
وی ادامه داد: امام(رحمة الله علیه) تحولی ایجاد کرد و فرهنگ دوران سلطنت که غرق در فساد و آلودگی بود را عوض کرد. به یاد دارم به عیادت جوانی رفتم که دیدم دست و پا نداشت. این نوجوان پانزده ساله هر دو دست و پایش را در راه خدا داده بود. بنده به وی وعده دادم که کرامت خدا نصیب تو می‌شود اما وی می‌گفت من لیاقت شهادت را نداشتم اما برادرم نمره بیست آورد که شهید شد.
خطیب جمعه تهران عنوان کرد: این تحولی بود که امام ما ایجاد کرد. جوانانی که در صف سینما بودند برای بسیج صف کشیدند و زمزمه شهادت‌طلبی در جبهه‌ها به گوش می‌رسید. وصیت‌نامه شهدا فوق‌العاده جالب است و من به شما جوانان توصیه می‌کنیم این وصیت‌نامه‌ها را مطالعه کنید؛ چراکه آنان در فضای نور قرار گرفته‌اند.
آیت‌الله موحدی کرمانی در ادامه با اشاره به آغاز کار دونالد ترامپ در ریاست جمهوری آمریکا اظهار کرد: به آقای ترامپ توصیه می‌کنم که شما با شعار خدمت به مردم آمریکا، احیای کشور، ترمیم خرابی‌های به جا مانده از رؤسای جمهور پیشین و نجات مردم آمریکا از فقر و فلاکت و مبارزه با تروریسم به کاخ سفید رسیده‌اید؛ بنابراین به کوشید به وعده‌های خود عمل کنید و مبادا خناسان شما را از این مسیر منحرف کنند.
وی افزود: بکوشید به پیمان با مردم وفادار باشید که شرف انسانی همین اقتضا را دارد. البته در تشخیص تروریسم اشتباه نکنید. آنان که در پی دفاع از کشور خود هستند، تروریست نیستند. دولت‌های قبلی آمریکا با حمایت از جلادان، آبروی خود را بردند و سرمایه‌های آمریکا را به باد دادند.
خطیب جمعه تهران یادآور شد: شما وارث کشوری فقیر و گرسنه هستید و راه پیشینیان را در پیش نگیرید و بکوشید فرهنگ ظلم و ستم را به فرهنگ خدمت به مردم کشورتان و مردم جهان تبدیل کنید. البته کار بسیار سخت است. تغییر خوی استکبار و زورگویی مسئولان قبلی کار آسانی نیست اما با همت بلند و مردانه، هر کار محالی امکان‌پذیر است.
آیت‌الله موحدی کرمانی با اشاره به سخنان اخیر وزیر امور خارجه عربستان در مورد ایران اظهار کرد: وزیر خارجه عربستان به ایران سفارش می‌کند در کشورهای منطقه دخالت نکند. واقعا باید خجالت بکشد. این شمائید که در یمن و سوریه آتش جنگ به راه انداخته‌اید و می‌گوید که اسد باید به هر قیمتی کناره‌گیری کند، آیا این دخالت نیست.
وی تأکید کرد: به رژیم آل‌سعود و حکام بحرین می‌گویم مطمئن باشید ناله مظلومان یمن و بحرین پایه‌های حکومت ظالمانه شما را به لرزه در می‌آورد و به مردم مظلوم یمن و بحرین هم می‌گویم مقاومت کنید که پیروزی از آن شماست.
خطیب جمعه تهران با اشاره به سالروز فتوای تحریم تنباکو اظهار کرد: در یازدهم بهمن ۱۲۷۰ حکم تحریم تنباکو توسط مرحوم میزای شیرازی صادر شد که لرزه بر اندام استکبار انداخت و مستکبران فهمیدند مردم پیرو مرجعیت هستند.
آیت‌الله موحدی کرمانی یادآور شد: در هفتم بهمن ۱۳۲۵ هجری شمسی، استاد اخلاق آیت‌الله سیدعلی قاضی طباطبایی دار فانی را وداع گفتند. همچنین درگذشت سالک الی الله مرحوم آیت‌الله خسروشاهی را تسلیت می‌گویم. انشاءالله خداوند این عزیزان را با اولیای الهی محشور کند.
وی همچنین در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران ضمن دعوت خود و همگان به تقوای الهی اظهار کرد: آنگونه که باید و شاید حرمت خدا را حفظ کنیم و خدای ناکرده در مقابل چشمان بینای خداوند بی‌ادبی نکنیم که خداوند بیناست.
وی افزود: بکوشیم حالت تسلیم را در مقابل فرامین الهی داشته باشیم و با همین حالت تسلیم جان دهیم. سخن بنده پیرامون انسان بود و امروز هم این نکته را بیان می‌کنم که قرآن به کرامت انسان نگاه ویژه دارد و برای انسان مقام عظیم قائل است.
آیت‌الله موحدی کرمانی ادامه داد: آیات قرآن در این زمینه فراوان است و بنده برای توجه شما چند آیه عرض می‌کنم که بدانید انسان چقدر مقام رفیعی دارد و نتیجه می‌گیریم که مواظب باشیم این مقام رفیع را مفت از دست ندهیم.
خطیب جمعه تهران اظهار کرد: در مقابل دادن جان، بهشت بگیریم و هرچه غیر از بهشت بگیریم ضرر کردیم. قرآن می‌گوید وقتی آدم را خلق کردم، به فرشتگان دستور دادم در مقابل آدم سجده کنید. سجده برای خداست اما برای تجلیل از مقام آدم، خداوند تمام فرشتگان را مأمور سجده در مقابل آدم کرده است.
وی افزود: خداوند اراده فرموده است که فرزندان این آدم بتواند عالم جمیع اسماء باشد. اسماء به این معناست که انسان بتواند حقیقت مسما را نشان دهد؛ بنابراین اینکه انسان ظرفیت غیرمتناهی برای آشنا شدن با اسما دارد بدین معنی است که انسان می‌تواند تمام حقایق عالم هستی را بفهمد.
خطیب جمعه تهران تأکید کرد: امروزه ما اندکی از حقایق را فهمیده‌ایم و شاید آیندگان حقایق بیشتری را درک کنند. قرآن می‌گوید: هرچه در زمین است برای بهره‌گیری شما خلق شده است. خداوند می‌فرماید: فرمان دادیم به زنبور عسل که برای شما عسل خلق کند. ساختمان چهارپایان را به گونه‌ای خلق کردیم که شیر خالص و گوارا برای شما استخراج کند.


وی ادامه داد: همچنین قرآن می‌گوید من تمام نظام عالم را برای انتفاع شما خلق کرده‌ام. آیات فراوانی در این زمینه است که بنده به همین چند نکته اکتفا می‌کنم.
آیت‌الله موحدی کرمانی اظهار کرد: خداوند در بدو رسالت رسول خدا(ص) از خلقت انسان سخن می گوید. خداوند این جهان را برای بهره‌گیری ما خلق کرده است اما ما را برای چه خلق کرده است؟ این مهم است که بدانیم که انسان خلق شده و فطرت توحید در وی قرار داده شده است که این فطرت، ما را به سوی خدا حرکت کند.
وی افزود: خداوند می‌گوید برای این خلق شده‌ای که خدا و محبت خدا را در قلب قرار دهی و برنامه تو، سراسر اطاعت از خدا باشد و از مناجات با خدا لذت ببری و به سایر لذات، نمره صفر بدهی؛ بنابراین قدر خود را بدانید و خود را مفت نفروشید.
آیت‌الله موحدی کرمانی یادآور شد: اگر از چیزی غیر از انس با خدا استفاده کنیم، عرفان می‌گوید از این امر استغفار کن و انس شما فقط با خدا، لذت شما فقط یاد خدا و خوشحالی شما باید فقط به واسطه قرب به درگاه خداوند متعال باشد.
وی ادامه داد: این کلمات را که گفتم مضمون دعای حضرت زین العابدین است که می‌فرماید: اگر خوشحال شدی که که مقداری پول از طریق تخلف و فساد به دست شما برسد، بدان در این صورت از حیوان هم تنزل کردی. انسان اشرف مخلوقات است بنابراین نباید خود را به مقام فانی و درآمد اندک و بالاخره خود را به دنیا بفروشد.
خطیب جمعه تهران تأکید کرد: چنین معامله‌ای سودی ندارد. بنابراین انشاءالله خداوند همه ما را بیدار کرده و متوجه مقام عظیم انسانیت کند و همه ما را از غیر خدا قطع کرده و به خود متصل سازد.
وی ادامه داد: انسان می‌تواند به فرشتگان متصل شود: قرآن می گوید: ای انسان، مؤمن باش و در ایمان و تقوا پایداری کن که در این صورت فرشتگان به تو نزدیک می‌شوند. تو تا این اندازه می‌توانی خود را بالا ببری بنابراین حواست جمع باشد که خود را به امور فانی نفروشی.
آیت‌الله موحدی کرمانی در پایان گفت: مراقب باشیم به گناه آلوده نشویم و هر وقت احساس کردیم به بن بست رسیدیم، به خدا توجه کنیم که خداوند ما را از بن بست نجات می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *