درس تفسیر قرآن آیت‌الله ضیاءآبادی | راه پیروزی عقل در جنگ با شهوت

خانه / علما وسخنرانان / درس تفسیر قرآن آیت‌الله ضیاءآبادی | راه پیروزی عقل در جنگ با شهوت

هر چه آتش شهوات داغ‌تر، عقل پخته‌تر می‌شود. حضرت به اصحاب خود فرمودند: اصحابی می‌آیند که برادر من هستند مرا ندیدند و صدای مرا نشنیده‌اند. اگر کسی بتواند در دنیایی که شهوت می‌جوشد از آن کناره‌گیری کند خیلی قهرمان است.

آیت‌الله سیدمحمد ضیاءآبادی مفسر قرآن کریم در جلسه درس تفسیر آیات 49 تا 52 سوره مبارکه «اسراء» به راه‌های غلبه بر شهوت و مشکلات پیروی از هوای نفس اشاره کرده است که بخشی از آن در ادامه می‌آید؛

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ

وَقَالُوا أَإِذَا کُنَّا عِظَامًا وَرُفَاتًا أَإِنَّا لَمَبْعُوثُونَ خَلْقًا جَدِیدًا * قُلْ کُونُوا حِجَارَةً أَوْ حَدِیدًا * أَوْ خَلْقًا مِمَّا یَکْبُرُ فِی صُدُورِکُمْ فَسَیَقُولُونَ مَنْ یُعِیدُنَا قُلِ الَّذِی فَطَرَکُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ فَسَیُنْغِضُونَ إِلَیْکَ رُءُوسَهُمْ وَیَقُولُونَ مَتَى هُوَ قُلْ عَسَى أَنْ یَکُونَ قَرِیبًا * یَوْمَ یَدْعُوکُمْ فَتَسْتَجِیبُونَ بِحَمْدِهِ وَتَظُنُّونَ إِنْ لَبِثْتُمْ إِلَّا قَلِیلًا؛ و گفتند آیا وقتى استخوان و خاک شدیم [باز] به آفرینشى جدید برانگیخته مى ‏شویم؛بگو سنگ باشید یا آهن؛ یا آفریده‏‌اى از آنچه در خاطر شما بزرگ مى ‌نماید [باز هم برانگیخته خواهید شد] پس خواهند گفت چه کسى ما را بازمى‏ گرداند بگو همان کس که نخستین بار شما را پدید آورد [باز] سرهاى خود را به طرف تو تکان مى‏‌دهند و مى‏‌گویند آن کى خواهد بود بگو شاید که نزدیک باشد؛ روزى که شما را فرا مى‏‌خواند پس در حالى که او را ستایش مى‌‏کنید اجابتش مى‌نمایید و مى ‌پندارید که جز اندکى [در دنیا] نمانده‏‌اید ». (اسراء/ 49 تا 52)

تقوا داشته باشید و بی‌پروا نباشید؛ هر انسانی باید بیندیشد که برای فردای خود چه فرستاده است. قیامت آنقدر نزدیک است که خداوند می‌فرماید «فردا». ما می‌گوییم زمان داریم در حالی که قیامت بسیار نزدیک است.

در سوره فجر هم داریم: وقتی قیامت برپا و روزی که دنیا به هم ریخته شد ملائکه برای حساب به صف ایستادند، آن روز جهنم بارز می‌شود و تازه در آن روز انسان بیدار می‌شود؛ اما چه فایده فریاد می‌زند ای کاش برای امروزم نیکی فرستاده بودم. می‌فهمد که زندگی در دنیا برایش پرده‌ای بوده و زندگی ابدی تازه شروع می‌شود.

در سوره اسراء و فجر و حشر به فرستاده‌ها اشاره می‌کند وقتی انسان بمیرد مردم به دنبال ماترک او می‌روند ولی از او در آخرت می‌پرسند چه چیزی با خود آوردی؟ این‌ها خیلی با هم متفاوت است.

پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم از ما شکایت می‌کند و می‌فرماید این‌ها قرآن را مهجور کردند؛ شاید ما در آن زمان ادعا کنیم ما رادیو قرآن داریم قاری مرتل داریم چه طور مهجور است؟‌

قرآن نسخه شفابخش است نباید فقط آن را خواند بلکه باید به آن عمل کرد ما بیمارانی هستیم که نسخه‌ها را به خوبی می‌دانیم و می‌خوانیم اما در عمل به آن کاستی می‌کنیم.

انسان اگر تابع شهوت شد از حیوان پست‌تر می‌شود خداوند می‌فرمایند رستگاری در تزکیه است شهوت را زیر پا بگذار و عقل را زنده کن.

«فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا» خداوند هم دانه حکمت کاشته هم بذر شهوت نشانده؛ این عظمت خلقت انسان است. انسان باید گوهر گرانبهای عقل را در کنار دزد یغماگر شهوت سالم نگه دارد آفتاب عقل را بر مزرعه هوس بتاباند و آن را تبدیل به گلستان کند.

اگر طغیان کردید در دنیا، شهوت بر شما وارد شد بدانید جهنم جای شماست. گوهر وجود انسان گوهر خاکی است خداوند می‌فرمایند: من انسان را از گل آفریدم قد افلح من زکاها. در سوره شمس خداوند 11 بار قسم خورده است تزکیه انسان بسیار مهم است که بعد از 11 قسم به آن اشاره فرموده است کسی خود را از آلودگی‌ها پاک کرد، رستگار می‌شود. مطمئن باشید اگر خود را به شهوات آلوده کردید بدبخت هستید.

انسان در میدان جنگ عقل و شهوت اگر بر شهوت غالب شود بهشتی است باید گوهر عقل را بر روی آتش شهوت نگه داشت تا پخته شود. لغو و عبس نیست که عقل و هوس را کنار هم قرار دادند ما زمین را می‌شکافیم و نفت و طلا استخراج می‌کنیم هنوز باورمان نشده که بدن و وجود خودمان از هر معدنی جواهر بیشتری دارد و جواهر وجود خودمان از هر گوهری بیشتر پاکسازی می‌خواهد.

هر چه آتش شهوات داغ‌تر، عقل پخته‌تر می‌شود. حضرت به اصحاب خود فرمودند: اصحابی می‌آیند که برادر من هستند مرا ندیدند و صدای مرا نشنیده‌اند. اگر کسی بتواند در دنیایی که شهوت می‌جوشد از آن کناره‌گیری کند خیلی قهرمان است.

حضرت فرمودند: سه گروه از امت من در آسمان‌ها بر خود می‌بالند؛ زمام‌دارد دادگستر، جوان عفیف، تاجر راستگو .

سه دام حساس خطرناک از سوی شیطان وجود دارد که باید توجه کرد؛ ریاست‌طلبی، شهوت و غریزه جنسی، پول‌پرستی. در میدان‌های مبارزه، تحول انقلاب مردها شناخته می‌شوند. مروان در جوانی خیلی عفیف و آرام بود یک روز قرآن تلاوت می‌کرد که خبر آمد پدر شما فوت شده است و حکومت به او می‌رسید و قرار بود سلطان شود همان موقع قرآن را بست و گفت این آخرین دیدار ماست. او آنقدر خونخوار شد که راه حق را رها کرد؛ ریاست‌طلبی در وجود انسان غوغا می‌کند. ما باید مواظب باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *