راز پاداش بهشت برای زائران حضرت معصومه(سلام الله علیها)

خانه / مطالب و رویدادها / راز پاداش بهشت برای زائران حضرت معصومه(سلام الله علیها)

اينکه همه بزرگان در پيشگاه اين کريمه عرض مي‌ کنند «..إشفَعي ليّ في الجنة ..»، معلوم مي‌ شود که وجود مبارک اين کريمه از ولايت الهي برخوردار است و با قرآن همراه است و از قرآن جدا نمي‌ شود؛ چنين مقامي را اگر کسي بشناسد و آن حضرت را با اين معرفت زيارت کند، استحقاق بهشت را خواهد داشت.

عظمت مقام کريمۀ اهل ‌بيت فاطمه معصومه (سلام الله عليها)

از آنجا که حضرت فاطمه معصومه (سلام الله عليها) که از دودمان نبوت و ولايت است به جايي مي‌ رسد که امام هشتم و امام نهم(سلام الله عليهما) دربارۀ زيارت او هم توصيه و سفارش و هم دستور و برنامه دارند؛ لذا از وجود مبارک امام هشتم علي ‌بن‌ موسي ‌الرضا (سلام الله عليهما) رسيده است که، خواهر ما فاطمۀ معصومه در قم مدفون است [و] هر کس اين بانو را زيارت کند بهشت براي او است؛ و از وجود مبارک امام نهم امام محمد تقي(سلام الله عليه) روایت شده که عمّۀ من فاطمۀ معصومه(سلام الله علیها) در قم مدفون است و هر کس آن حضرت را زيارت کند، بهشت براي او می باشد.

126

ولایت مداری، سرّ پاداش بهشت برای زائر کریمۀ اهل بیت(سلام الله علیها)

اعمالي که باعث ورود در بهشت است، يکسان نيست؛ بعضي از عمل هاي خير باعث مي ‌شود انسان به بهشت راه پيدا کند و بعضي از اعمال خير سبب مي‌ شود که بهشت در اختيار او قرار بگیرد، نه او در اختيار بهشت.

لذا سرّ اينکه وجود مبارک امام هشتم و امام نهم (سلام الله عليهما) فرمودند: هر کس کريمۀ اهل ‌بيت فاطمۀ معصومه (سلام الله عليها) را زيارت کند بهشت براي او است، بدین خاطر است که او اهل ولايت است؛ اگر کسي پيوند ولايي با دودمان عصمت و طهارت داشته باشد، مي‌ کوشد که رايحۀ ولايت و طعم ولايت در هستي او پديد آيد و خود جزء اولياي الهي بشود؛ اگر کسي جزء اولياي خدا شد، «وليّ ‌الله» شد، در آن صورت بهشت مشتاق او است.

بهشت مملوک انساني است که «وليّ الله» است

در برخي از روايات آمده است که بهشت مشتاق سلمان است و اشتياق بهشت به سلمان بيش از علاقۀ سلمان به بهشت است. سّرش آن است که بهشت محصول عقيده صحيح و اخلاق صحيح و عمل صالح است و عقيده و اخلاق و اعمال جزء شئون ادراکي و عملي انسان است، اگر بهشت در اثر عقيده و خُلق و عمل است و اگر عقيده و خلق و عمل جزء شئون ادراکي و عملي روح آدم است؛ پس روح انسان والاست که در اثر تحصيل عقيده و اخلاق و اعمال بهشت را مي‌ سازد. بهشت مملوک انساني است که «وليّ الله» است در جريان دوزخ هم ـ معاذالله ـ اين ‌چنين است؛ بنابراين وجود مبارک امام هشتم و امام نهم(سلام الله عليهما) اثر زيارت فاطمۀ معصومه(سلام الله عليها) را استحقاق بهشت دانستند که بهشت براي او است.

عدم تأثير ذکورت و انوثت در تحصيل کمال و منزلت

منزلت براي انسان از آن جهت که يک روح ملکوتي دارد و آن روح ملکوتي، نه زن است نه مرد قابل تحصيل است؛ چون بدن انسان يا به صورت زن يا به صورت مرد ساخته شده است؛ وگرنه جان انسان و روح انسان که امر ملکوتي است مثل فرشته ‌ها، نه مردند و نه زن. روح نه مذکر است نه مؤنّث؛ چون بدن نيست، جسم نيست، ماده نيست. از آن جهت که روح نه مذکر است نه مؤنّث، لذا کمال ها و معارف را هم زن ها مي‌ توانند فراهم بکنند هم مردها.

معرفت به حق کریمۀ اهل بیت(سلام الله علیها)؛ شرط ورود به بهشت

از وجود مبارک امام رضا(سلام الله عليه) روایتی به ما رسيده است که فرمود: اگر کسي خواهرم کريمه اهل ‌بيت فاطمۀ معصومه را «عارفاً بحقّها» زيارت کند، بهشت براي او ثابت است؛ معلوم مي ‌شود کريمۀ اهل‌بيت فاطمۀ معصومه(سلام الله علیها) حقّي دارد که بعضي از زائران به حقّش عارف هستند و برخی عارف نيستند و آن حضرت را تنها به عنوان خواهر امام و دختر امام و عمه امام مي‌ شناسند و زيارت مي‌ کنند که اينها بخشی از فضيلت و ثواب را دریافت می دارند؛ اما به ثواب کامل راه نمی يابند. لیکن برخی دیگر از زائرین آن حضرت حقّ اين کريمه را مي‌ شناسند که امام هشتم فرمود: هر کس خواهرم را «عارفاً بحقّها» زيارت کند بهشت براي او است.

زیرا معمولاً در مستحبّات، مطلوب متعدد است؛ يعني اگر کسي عارف به حق وجود مبارک فاطمۀ معصومه(سلام الله عليها) نبود و يک زيارت عادي و عامي انجام داد، اين ‌چنين نيست که از فضيلت محروم باشد، بلکه به اندازۀ کار خود و درک خود ثواب مي ‌برد؛ ولي آن ثواب کامل براي کسي است که عارف به حقّ کريمه اهل ‌بيت باشد و او را زيارت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *